Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser med steriotype tegn


Margrete

Recommended Posts

Nå har jeg lest her inne en god stund og noterer meg en del slike saker som "kan ikke taes bort oppførsel" fra div raser. En kan jo ikke la være å flire da. Nå har jeg type selvironi nok til å le og tulle av schäferen som buster og bråker og ikke kan gå i bånd, de bråker i bilen og de buser mot andre hunder. Alle er sånn, nytter ikke å gjøre noe med :aww:

Så har vi basseluskene da. De kan jo ikke gå ut i kulda de, ei heller oppdras

Eller kelpie-tingene alle er så gale og ville og snurreheiamegrundt og de er alle ekorn. Det er bare slik.

Aussie; ja de har blikket de *fnis* De er nokså harde å, og slettes ikke alle kan han en slik.

Belgeren: den støter den, ferdig slutt

Chi; se de kan heller ikke gå ut i kulda, slaps dårlig føre, de er nevrotiske og tåler ikke noe, Ja nesten så man kan lure på om det i det hele tatt er en hund :lol:

Gigantene: de stjeler fra bordene, det er jo fordi de er så store det

Flere dere har lagt merke til? Med flotte unnskyldninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Ja, for sånn er det bare :lol:

Men fra spøk til revolver: Disse utsagnene har nok alle basis i noe som er veldig rasetypisk- og som forekommer hos mange innen rasen- men så var det det med unntaket (ene) som bekrefter regelene da.

I enkelte slike rasestereopier blir det nok ofte dratt opp og overproposjinert litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tror jeg ikke har basis i noe som er rasetypiskt, men ja noe er nok det. Noe er muligens "latskap" eller "overdrivelse" fra eier... Er ikke noe fasitsvar egentlig.. Men her er jo ting overdrevet også så ikke ødelegg moroa nå da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når småhunder utagerer mot større hunder, er det alltid den store hunden som er slem og den lille hunden som er uskyldig. Den lille må derfor løftes opp og bæres bort mens man sier "åååååh så stakkars hunden har det fæææælt!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og langhårede hunder (som f.eks. beardisen) må ikke ha strikk i luggen for øynene tåler ikke direkte sollys...

Sies det...

Susanne

Det verste er at jeg har fått denne kommentaren flere ganger mens Chess har hatt strikk i luggen.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det stadig vekk, jeg.. Også folk som lurer på å skaffe seg rasen blir litt sånn "oj, da - går DET an?" når man forklarer om strikker, spenner og at det sikkert er hyggelig for hunden å SE litt av og til...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter er vimsete.

Tervuren er nervøs.

Små hunder gneldrer og må løftes opp når de møter store hunder, fordi alle store hunder er slemme med de små.

Tja, de jeg kom på i farta.

Jeg har forresten en Schäeferblanding som er premieeksempel på bråkete Schäefer. Skyldes helt klart rasen og ikke det at det er den første hunden jeg noensinne har hatt og ikke jobbet bra nok med bråkinga mens han var liten :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Glemte forresten at settere kan bare slippes ut av døren og gå på tur selv (mens eier sitter i stuen og ser på tv), fordi folk er så vant til at de stikker av at det ikke gjøre noe.

Spesielt om eierne har høyere utdanning og mange unger, da er det spesielt viktig at setterne dems får springe tulling og pare eller prøve å pare alt og alle (både hunder og mennesker) :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt om eierne har høyere utdanning og mange unger, da er det spesielt viktig at setterne dems får springe tulling og pare eller prøve å pare alt og alle (både hunder og mennesker) :thumbs:

Og jo større hus (og ikke minst hage) jo viktigere er det å bruke av området utenom og sette dårligst rykte på hundeeiere (bl.a. fordi de selvfølgelig ikke plukker opp heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og langhårede hunder (som f.eks. beardisen) må ikke ha strikk i luggen for øynene tåler ikke direkte sollys...

Sies det...

Susanne

Jeg får faktisk høre det motsatte når jeg ikke har strikk i luggen. Jeg må ha strikk i luggen vis ikke kan andre hunder mistolke signalene til hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt om eierne har høyere utdanning og mange unger, da er det spesielt viktig at setterne dems får springe tulling og pare eller prøve å pare alt og alle (både hunder og mennesker) :thumbs:

Spesielt om eierne bor på Bygdøy :P

Ser alltid minst tre løse settere hver gang jeg er der...

Kristiin: Vet du - det er faktisk ikke å spøke med nettopp dette med pannelugg. Jeg er overbevist om at Chessea har blitt misforstått flere ganger på grunn av den ekstremt lange luggen. Hun har blitt angrepet av andre hunder, hver gang med håret ned. Så jammen om jeg vet. Enten klarer ikke andre hunder lese henne når håret er foran øynene, eller så er de bare litt rasistiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...