Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke godkjent championat


SusanneL

Recommended Posts

Må le litt for meg selv her..

Fikk en søknad fra NKK på et championat i retur i dag - hunden var altså for ung til at cert'et vunnet på 2 års bursdagen hans var tilstrekkelig. (har NKK-cert etc i orden - det var kun alderen for det siste cert'et som var feil)

Det er helt sikkert riktig, men jeg så jo for meg at når man er 24 mndr så ER man det, liksom.. Ikke at man må være 24 mndr og èn dag for at cert'et skal være gjeldende.

I reglene står det "Minst et av certifikatene må være vunnet etter at hunden har fylt 24

måneder." - men akkurat NÅR fyller man egentlig 24 mndr - dagen ETTER bursdagen?

(Fortell det til ungen som gleder seg til bursdagen, liksom... :icon_redface: )

Men selvsagt bare moro å stille han igjen - bikkja skal nok greie et lite cert til, han...

:innocent:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet da om hunder som har blitt championer på toårsdagen sin før - så det må være en endring i regelverket.

Med gamle regler ville du jo fått lov til å stille i åpen klasse på toårsdagen din, men ikke før, og vant du et cert i åpen klasse og hadde resten fra lavere aldersklassen ble du jo champon da! Nei, dette var litt snålt...

Jaja, lykke til, det burde jo gå greit :icon_redface:

Oh, jeg kom forresten på en sann historie. Eier hadde en flott hund som vant mange cert, og da hunden fikk sitt første cert i åpen klasse var eier fornøyd med å ha fått tittelen og begynte å stille hunden i champion.

Hunden stilles i utlandet også, og får sine cert der.

Tiden går, og eier kommer til å tenke på at det var da rart at hunden aldri sto med titlene i utstillingskatalogene, og kontaktet NKK. Svaret var enkelt - de hadde ikke mottatt noen søknad om championatet.

Jaja, det var jo kjapt gjort, hunden hadde over 20 norske cert og de utenlandske, så eier fylte ut og sendte avgårde.

Så kommer avslaget, fordi dommer som dømte hunden i åpen klasse var også den dommeren som hadde gitt hunden det ene NKK-certet den hadde fått. Altså var de tre nødvendige certene tatt for to forskjellige dommere, ikke tre som det trengs.

Så, da måtte damen faktisk melde på hunden i åpen klasse for å få tatt det siste certet, og om jeg husker rett var hunden da blitt en syv-åtte år!

Men, tispa fikk sitt siste cert på første forsøk, og fikk da bekreftet fra NKK sin nordiske championattittel.

Oh, enda en historie om forviklinger!

En hund stilte nesten et år i championklasse, uten godkjent tittel. Det var ei real floke av ei nøtt. Eier hadde to tisper som de stilte, og på en NKK-utstilling sto de som første vinner med den ene tispa, var glad for at hun ble champion, og begynte altså å stille henne i championklasse.

Problemet var at handler hadde på seg startnummeret til den andre tispa, og det var dermed den tispa som i premielistene ble kredittert med certet. Hun hadde derimot ikke noen småcert, så hun hadde ikke blitt champion uansett.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan saken løste seg, faktisk, men det var i hvert fall mye fram og tilbake og forviklinger en stund. Premielistene skal jo være riktige, og en skal jo bruke rett startnummer. Men ting kan skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - og godt å høre at det ikke var meg som var helteit og trodde det skulle vært greit. (Jeg er rimelig sikker på at jeg selv har stilt og fått godkjent championat på hund som fikk siste cert'et på bursdagen.)

Og ja - han var påmeldt i åpen - er rimelig sikker på at han hadde IKKE fått stille i unghund heller.

Og dette var den første utst.dagen (2 dagers utst) som han ble stilt + og han hadde 2 års bursdagen sin den dagen.

Får vel ta en tel. eller mail til NKK og spørre dumt...

Men ja, trist med slike forviklinger du nevner her. Men de viser jo at man skal ikke gi opp heller!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt OT men ble spurt sist jeg var på ustilling hvorfor vi hadde forskjelige Tusjfarger på startnr (en prikk i ene hjørnet) er fordi vi kjører fargekoder på hundene slik at vi ikke skal surre med tallene :lol:

Så har vi jo en fasit på a4ark da selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt OT men ble spurt sist jeg var på ustilling hvorfor vi hadde forskjelige Tusjfarger på startnr (en prikk i ene hjørnet) er fordi vi kjører fargekoder på hundene slik at vi ikke skal surre med tallene :)

Så har vi jo en fasit på a4ark da selvsagt. :)

Min historie er fra gamle dager, da du fikk startnummeret som en småstiv pappbit i konvolutt i posten, med tusjet startnummer på :lol:

Jeg savner å få PM i posten, det kommer jo nesten bare reklame og regninger (om en ikke har e-faktura) i postkassa, det er mer kos å bla i et papir-PM enn å scrolle i et PDF-dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det var jo kjapt gjort, hunden hadde over 20 norske cert og de utenlandske, så eier fylte ut og sendte avgårde.

Så kommer avslaget, fordi dommer som dømte hunden i åpen klasse var også den dommeren som hadde gitt hunden det ene NKK-certet den hadde fått. Altså var de tre nødvendige certene tatt for to forskjellige dommere, ikke tre som det trengs.

Jeg skjønte ikke den jeg? Hvordan kan en hund ha 20 cert, uten å ha blitt stilt for mer enn tre dommere? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke den jeg? Hvordan kan en hund ha 20 cert, uten å ha blitt stilt for mer enn tre dommere? :lol:

Nå kjenner ikke jeg til saken, men dersom hunden hadde 20 cert, men bare 1 stor-cert. Og dette stor-certet var utdelt av samme dommer som hunden fikk sitt første cert etter fylte 24 måneder, så har den da ikke oppfylt kravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for svar - og godt å høre at det ikke var meg som var helteit og trodde det skulle vært greit. (Jeg er rimelig sikker på at jeg selv har stilt og fått godkjent championat på hund som fikk siste cert'et på bursdagen.)

Og ja - han var påmeldt i åpen - er rimelig sikker på at han hadde IKKE fått stille i unghund heller.

Og dette var den første utst.dagen (2 dagers utst) som han ble stilt + og han hadde 2 års bursdagen sin den dagen.

Får vel ta en tel. eller mail til NKK og spørre dumt...

Men ja, trist med slike forviklinger du nevner her. Men de viser jo at man skal ikke gi opp heller!

Susanne

Send mail til NKK og si han er født klokken 0300 på natten så det er ETTER at han fyllte to år liksom.

Jeg vet om flere som har fått siste certet på to årsdagen sin og det har da ikke vært noe problem å få godkjent tittelen på de. Kanskje de har en tolkningsgreie for tiden hos NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke den jeg? Hvordan kan en hund ha 20 cert, uten å ha blitt stilt for mer enn tre dommere? :lol:

Nå kjenner ikke jeg til saken, men dersom hunden hadde 20 cert, men bare 1 stor-cert. Og dette stor-certet var utdelt av samme dommer som hunden fikk sitt første cert etter fylte 24 måneder, så har den da ikke oppfylt kravet?

Jupp.

Det spiller ingen rolle hvor mange cert du har - de som trengs for championat er et storcert, et cert etter fylte to år og et annet cert, og disse tre må være tatt for tre forskjellige dommere. Her var storcertet og certet i åpen klasse tatt for samme dommer, altså blir det bare to forskjellige dommere på de tre certene som faktisk teller for championatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte spesifikt til NKK og spurte om utstilling på 2-årsdagen da jeg vurderte å melde på Eikou til første utstilling i åpen klasse. Fikk da klart svar, også skriftlig per mail, på at man regnes som 2 år PÅ 2-årsdagen. Så hun fikk sitt championat på 2 årsdagen uten noen form for problemer med NKK...

Jeg var da mest interessert i formuleringen "må være fylt", som jeg følte var et definisjonsspørsmål... Men svaret fra NKK var altså at på fødselsdagen så har man "fylt".

(Dette var i 2007. Husker ikke hva som sto i championatreglene den gang...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige vet jeg de regner dagen etter som den gyldige dagen for å kunne bli champion, for det vet jeg folk har brent seg på, kan det være at det har blitt en endring i championatreglene med den nordiske samkjøringen kennelklubbene har forsøkt seg på nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til saken, men dersom hunden hadde 20 cert, men bare 1 stor-cert. Og dette stor-certet var utdelt av samme dommer som hunden fikk sitt første cert etter fylte 24 måneder, så har den da ikke oppfylt kravet?

Jupp.

Det spiller ingen rolle hvor mange cert du har - de som trengs for championat er et storcert, et cert etter fylte to år og et annet cert, og disse tre må være tatt for tre forskjellige dommere. Her var storcertet og certet i åpen klasse tatt for samme dommer, altså blir det bare to forskjellige dommere på de tre certene som faktisk teller for championatet.

For en tåpelig regel. Om bikkja har fått 20 cert, så bør den vel være av championkvalitet selv om den har fått stor-cert og første certet etter fylte 2 år av samme dommer. :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tåpelig regel. Om bikkja har fått 20 cert, så bør den vel være av championkvalitet selv om den har fått stor-cert og første certet etter fylte 2 år av samme dommer. :lol::)

Jupp, den burde jo være bra nok, men slik er regelen. Tre cert for tre forskjellige dommere, og de certene som ikke bidrar til å lage tittelen er på en måte unyttige og ugyldige. Jeg synes jo selv det er stas med Movi vi hadde som ble champion på sitt 11. cert (og det var det første i åpen klasse), det er gøy å få cert i aldersklassene. Og det er jo innmari hyggelig at mange dommere liker hunden din :) Ingen cert er ugyldige i mitt barometer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

DA har jeg fått svar i denne saken.

Og joda, man må være over 24 mndr - dvs dagen etter bursdagen er første mulighet å få tittelen.

Og ja, NKK har brukt lang tid på å tenke på dette - tok et par uker på å få svar. Det har til og med "krevd avklaring på flere plan"...

Så da får vi jo bare prøve igjen, da! Ikke noe værre enn det, liksom.

(Men merkelig, synes jeg!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bursdag 25. april. Må jeg vente til 26. april med å si at jeg er 30 år? :blink: Jeg vil si at jeg HAR fylt 30 år 25. april.

Næmmen så deilig da! :) Da er man jo 29 lengre enn jeg trodde jo! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... Har prøvd å finne noen gamle hefter med utstillingsreglene for å se ordlyden fra 2007. Da ble jo Eikou champion på 2-årsdagen.... Jeg hadde jo spurt NKK på forhånd og fått avklart at et cert på 2-årsdagen talte som "fylt 2 år".

Man får jo handle øl og sprit den dagen man er gammel nok, uavhengig av om man er født seint eller tidlig på dagen. Tror NKK må være det eneste "organet" som ikke anser at man er fyllt 2 år på 2 årsdagen.

Veldig merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA har jeg fått svar i denne saken.

Og joda, man må være over 24 mndr - dvs dagen etter bursdagen er første mulighet å få tittelen.

Og ja, NKK har brukt lang tid på å tenke på dette - tok et par uker på å få svar. Det har til og med "krevd avklaring på flere plan"...

Så da får vi jo bare prøve igjen, da! Ikke noe værre enn det, liksom.

(Men merkelig, synes jeg!)

Susanne

Men da har de forandret på regelverket? Jeg hadde en som fikk, for noen år tilbake, Nkk cert PÅ sin to-års dag og ble champion. Merkelig at det nå skal gjelde fra dagen ETTER...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har de forandret på regelverket? Jeg hadde en som fikk, for noen år tilbake, Nkk cert PÅ sin to-års dag og ble champion. Merkelig at det nå skal gjelde fra dagen ETTER...

Altså, jeg skal ta høyde for at jeg er ny, jeg kan ta feil osv, men på ringsekretærkurset har vi fått beskjed om at det som står i Championatreglene (side 4, punkt 2.1 a for de som føler for å slå det opp) betyr at hunden må ha fylt 2 år/24 måneder, og dersom siste cert oppnås på fødselsdagen til hunden regnes det ikke som at hunden har fylt 2 år. I utstillingsreglene står det om alder at "hunden må ha fylt 9 måneder første utstillingsdag, uavhengig av hvilken dag rasen bedømmes ved utstillinger over flere dager"

(min utheving), så jeg vil anta at dette gjelder også for championater. Dvs at om du melder på til f.eks. en NKK utstilling, og din rase ikke bedømmes før på søndag, så må hunden allikevel ha fylt 2 år før lørdagen. Er det to forskjellige klubber som arrangerer hver sin dag mener jeg de sa at det var annerledes, fordi du da melder på for én klubb på lørdagen og en annen på søndagen.

Hvorfor det er blitt sånn vet jeg ikke, men det kan være som Emma sier litt lenger opp:

I Sverige vet jeg de regner dagen etter som den gyldige dagen for å kunne bli champion, for det vet jeg folk har brent seg på, kan det være at det har blitt en endring i championatreglene med den nordiske samkjøringen kennelklubbene har forsøkt seg på nå?

Hvis det ikke låter fornuftig kan jeg alltids prøve å omformulere :icon_redface::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har de forandret på regelverket? Jeg hadde en som fikk, for noen år tilbake, Nkk cert PÅ sin to-års dag og ble champion. Merkelig at det nå skal gjelde fra dagen ETTER...

Jeg syns også dette høres merkelig ut, for ifjor var jeg i Nesbyen med en oppdrettervenn av meg, og tispen fikk Certet på sin 2-årsdag, OG fikk godkjent championat hos NKK uten problem...

Jeg vet at det samme har gjeldt andre hunder også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dette høres merkelig ut, for ifjor var jeg i Nesbyen med en oppdrettervenn av meg, og tispen fikk Certet på sin 2-årsdag, OG fikk godkjent championat hos NKK uten problem...

Jeg vet at det samme har gjeldt andre hunder også...

Men det er jo nye regler fra 1.1. i år... Jeg vet ikke om championatreglene er endret, jeg har bare satt meg inn i de nye, men det kan jo være derfor?

Edit: Rettet litt i teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nye regler fra 1.1. i år... Jeg vet ikke om championatreglene er endret, jeg har bare satt meg inn i de nye, men det kan jo være derfor?

Edit: Rettet litt i teksten

Ja, det er godt mulig... Merkelig uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skal ta høyde for at jeg er ny, jeg kan ta feil osv, men på ringsekretærkurset har vi fått beskjed om at det som står i Championatreglene (side 4, punkt 2.1 a for de som føler for å slå det opp) betyr at hunden må ha fylt 2 år/24 måneder, og dersom siste cert oppnås på fødselsdagen til hunden regnes det ikke som at hunden har fylt 2 år. I utstillingsreglene står det om alder at "hunden må ha fylt 9 måneder første utstillingsdag, uavhengig av hvilken dag rasen bedømmes ved utstillinger over flere dager"

(min utheving), så jeg vil anta at dette gjelder også for championater. Dvs at om du melder på til f.eks. en NKK utstilling, og din rase ikke bedømmes før på søndag, så må hunden allikevel ha fylt 2 år før lørdagen. Er det to forskjellige klubber som arrangerer hver sin dag mener jeg de sa at det var annerledes, fordi du da melder på for én klubb på lørdagen og en annen på søndagen.

Hvis det ikke låter fornuftig kan jeg alltids prøve å omformulere :blink::lol:

Skjønte godt hva du mener og skjønner argumentet HVIS dette hadde vært en 2-dagers utstilling.

Det var det ikke - hele utst. var den 30. og hunden fylte 24 mndr den 30.

Hadde han fylt 9 mndr den dagen hadde han fått stille i juniorklasse på samme utst.

Men akkurat championat gjelder altså nå 2 år og én dag som aldersgrense.

Jeg vet at saksbehandleren sjekket dette med folk rundt seg, så det stemmer nok.. Men likevel merkelig, synes jeg, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...