Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyd


shepherd

Recommended Posts

Hei,

jeg trenger noen synspunkt på en problemstilling. Lille dyret mitt hyler (9 mnd portis), skriker og uler uansett hva vi gjør når vi trener.

Jeg så veldig tidlig at valpen hadde veldig lav terskel for å lage ulike lyder i ulike aktiviter, og jeg har derfor alltid hatt dette i bakhodet under trening. Ingen forsterking på lyd og ingen aktivitet når lyden har kommet.

Vel det hjelper ikke, og sikkert har man i enkelte settinger ikke tenkt igjennom belønning/aktivitet der hun har fått lov til å forsette aktiviteten selvom det har vært ett pip eller mer.

Jeg har akkurat vært ute med Galskapen og hun hadde så mye lyd at det holdt hardt å være tålmodig. Hun fikk ingen belønning på lyd, jeg bare snudde ryggen til og gikk vidre vær gang lyden kom (og det var maaasse av den).

Kjenner jeg blir frustret, men klarte å avslutte vår økt uten å la frustrasjonen overstyre treningen vår, men det holdt hardt.

Nå trenger jeg konstruktive tilbakemeldinger på hva en kan gjøre for at ikke lyden skal ødelegge for en ellers fantastisk flink hund. Kun metoder med positiv belønning og negativ straff.

Er det noen der ute med gode erfaringer på hund med lav terskel for lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp med lav terskel for lyd. Jeg var klar over at også foreldrene har lav terskel. Derfor slo jeg relativt hardt ned på dette med en gang - altså sa jeg NEI med streng stemme og truende holdning. Det gjaldt pip i bur/bil eller pip for å få noe. Jeg prøver å ikke benytte noen form for straff under innlæring/konkurranselydighets-trening og heller ta meg av uønsket atferd i hverdagslydighet. Altså har jeg er KLART skille på hverdag/konkurranserettet trening. Læringen vil vanligvis "smitte" over på lydighetstreningen.

Hvis jeg får litt lyd i lydighetstreningen, så bare overser jeg det. Om han lager MYE lyd, så kan jeg bruke straff også her. Det har ikke vært nødvendig for min del, da jeg har vært veldig veldig konsekvent i hverdagslydigheten.

Om det er viktigere for deg å forholde deg til egene regler og prinsipper, så setter du store begrensninger på sjansen til å lykkes med hundetreningen. Jeg sier ikke at det er umulig med dine prinsipper, men det er mest sannsynelig en laaang omvei (om du i det hele tatt vil lykkes med å løse dette problemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk akkurat gått opp for meg at hun har en del lyd på værdagsaktiviter som jeg må ta tak i, eks hvis hun skal ut (har stor hage, så hun slippes rett ut), så venter hun ved døra og i det jeg reiser meg så begynner ho hyle. Skjønte straks at dette kan jeg ikke tillate og valgte å sette meg ned igjen. En tålmodighetsprøve, men jeg fikk ho ut uten lyd. Så jeg er enig med deg at jeg må ta tak i værdagssituasjonene for å få skikkelig bukt med dette.

Tenker du har litt kontakt med de som jobber med hund på høyt nivå og vet litt om langtidsresultatene av ei slik trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...