Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å være nybegynner i LP...


soelvd

Recommended Posts

Hei dere! Når vi kjøpte valp hadde vi mange tanker om hva vi ville bruke henne til. Agilitykurs når hun runder året er bankers. Ellers har vi fått veldig smaken på lydighet, uten at vi egentlig vet så mye om hva det er.. Dvs, på plass, sitt, litt, sitt opp, stå, gå fot, etc er øvelser vi kan, men hvor mye sånt blir brukt i konkurranser, har jeg ikke fått noe inntrykk av, poenget er at vi synes det er gøy, og lille tollerfrøknen vår synes det er stas og er en ordentlig arbeidsmaskin til tider :icon_confused:

Så er det sånn at, etter hva jeg har sett hittil, så er det ikke noe miljø for det her på Stord. Vi stoooorkoste oss på valpekurset og skal begynne på lydighetskurs senere denne måneden. Dette er jo moro fordi det er mange andre med også. Så uten noe miljø å trene i, få tips, diskutere ting så er motivasjonen noen ganger vanskelig å finne. Aller mest fordi vi rett og slett ikke har noen peiling. Det er jo en million spørsmål, hvilke nivåer vi ligger på, hvordan oppfører man seg for dommer, hvordan vi trener inn forskjellige ting.. Og det sosiale generelt. Så, dere som er i en sånn situasjon, hvordan fikk dere kunnskapen dere trengte for å trene/konkurrere i lydighet? Vi pløyer oss gjennom Canis' bok om lydighet fra nybegynner til konkurranse nå, den er jo faktisk veldig dekkende. Men det er fremdeles "bare" en bok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med å dra på stevner og se, og det vil jeg virkelig anbefale. Da får du helt klart en god oppfatning om hvordan nivået ligger, og kanskje blir du kjent med noen rundt ringen også. Ellers leste jeg og diskuterte mye på forum som dette, spurte og gravde og leste bøker. Fikk tilfeldigvis tak i nr til en dame som drev med konkurranselydighet, og fikk være med de å trene, og kontaktet den lokale klubben og kom på fellestreninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevner er veldig greit! Ta gjerne med deg en utskrift av lydighetsreglementet, da kan du lettere følge hver enkelt øvelse og forstå hva beskrivelsene egentlig innebærer.

I tillegg er det veldig greit å følge bloggene til de som trener og konkurrerer aktivt! Ved å se filmer og lese beskrivelser av treninger og konkurranser, kan man plukke opp mange tips om hvordan man bør lære inn øvelser, samt hvordan konkurranser fungerer. I resultatbørsen her på sonen vil du finne en del resultater fra lydighetsstevner - gå inn på hjemmesidene til de som har lagt ut resultater der, les det de skriver og se på filmer, og fra deres hjemmesider kan du klikke deg videre til andre personer som også trener aktivt. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg og Ganzie fikk smaken på lydighet for et par år siden, og vi bor på et sted hvor det ikke er noe hundemiljø/hundeklubb. Vi trente mutters alene, jeg søkte på youtube for å se de forskjellige øvelsene og leste på nett etter beskrivelser. Så gjorde vi vårt beste for å lære øvelsene. Det gikk forbausende greit å lære klasse 1-øvelsene alene, problemet var jo fellesdekk. Litt vanskelig å trene fellesdekk med en hund :icon_confused:

Når øvelsene satt godt, så trente vi mye ved kjøpesenter og parkeringsplasser med mye støy og folk. (for å få forstyrrelser)

Vi er ikke superproffe, men vi har da en del starter, og helt greie resultater, men nå er det heldigvis blitt en nystartet hundeklubb i byen, så da får vi trent medd hundeforstyrrelser rundt oss. Vi er foreløbig en av de få som trener konkurranselydighet, men det er jo kjekt med hunder rundt oss alikevel :getlost:

Lykke til :lol: Forum, youtube og lp-regelementet var i allefall vår gode hjelper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, alle sammen! Akkurat sånt jeg var ute etter :icon_confused:

Ølen er bare en times tid unna, så det er jo helt supert! Dit reiser vi :getlost: Takk!

Det skal være utstilling/lydighetskonkurranse i/på (?) Ølen den 12. og 13. februar. Det er kanskje ikke så langt fra deg?

Fin mulighet til å dra og se :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere som trener og konkurrerer i lydighet her i Haugesund. Du må bare ta kontakt å komme på en trening for å se/trene :blink:

Hmmm! Hvilke dager trener dere? Det skal jeg jammen vurdere. I alle fall en gang i blant (og kanskje oftere når det blir billigere gjennom trekantsambandet, sukk.. ). Begynner dessuten på skole der til høsten - kanskje det går an å hive bikkja i bilen og kjøre en gang i uka.. :-) jeg er så smått desperat ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...