Gå til innhold
Hundesonen.no

PC vs Mac

Yodel

Recommended Posts

Nå har PC'en min streika en gang for mye- nå får jeg den ikke på engang (bruker mannens nå).

Såh- prosjekt nytt leketøy starter herved. Drar i butikken i kveld tenker jeg, for jeg er avhengig av PC'en min :icon_confused:

Jeg bruker den til hjemmesidelaging, bilderedigering, videoredigering, nettsurfing og mail.

Mostly.

Hva bør jeg velge? Har aldri hatt eller brukt Mac før. Er det mye å sette seg inn i? Kan man bruke programmer som photoscape og photoshop på en mac? Har også et eget videored. program (Pinnacle) -kan jeg bruke dette eller må jeg kjøpe alt av programvare nytt også?

Fordeler og ulemper ved Mac vs PC?

Totalt i villrede her.

Tips på hva jeg bør kjøpe (av enten eller) mottas med takk.

Kan bruke opp mot 15000, men veldig glad om jeg slipper unna med mindre.

Medium stor skjerm. 13 " er litt lite, helst 15 -17 ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har dessverre ikke tid til å skrive et langt innlegg om dette nå, selv om jeg kunne ha sagt mye. Hva som er best av (windows)pc og mac er jo en evig diskusjon, og begge sider har gode argumenter etter min mening. Personlig foretrekker jeg nok pc, rett og slett fordi jeg ikke bryr meg noe særlig om design, og fordi man får mer for pengene om man kjøper en "vanlig" pc.

Hva som er "best" mener jeg derfor er ganske individuelt, men kanskje denne artikkelen kan være litt til hjelp?

Del 1

Del 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker datamaskinen min til helt enkle ting, som nettsurfing, oppgaveskriving, musikklytting, dvd-avspilling og enkel fotoredigering (i iPhoto, det programmet som følger med mac-en). I tillegg er det viktig for meg at ting er funksjonelt og enkelt å bruke, at maskinen ikke er treg, samt at maskinen ikke blir for klumpete og tung å ta med seg. Jeg er innmari fornøyd med min trettentommers MacBook Pro, og syns den er perfekt til mitt bruk! Det er ikke vanskelig å lære seg å bruke Mac, man må bare bli vant til at alt faktisk er så enkelt og intuitivt som det er. :icon_confused:

Men når det er sagt, ser jeg også store fordeler ved å ha en vanlig PC. Man får mer for pengene (med en Mac betaler man faktisk en del for design og "status") i forhold til minnekapasitet også videre. Det er også enkelte programmer som er lettere å få kjørt på en vanlig PC enn på Mac. Jeg bruker ikke Photoshop på denne maskinen, men ser for meg at det kanskje kan bli tungvint å bruke både Photoshop og iPhoto (fordi fotofilene på sett og vis ligger i iPhoto-programmet, ikke i vanlige mapper), men det er vel kanskje bare en vanesak - man finner vel nokså raskt ut hva som er mest effektivt. (Og kanskje noen som faktisk bruker Photoshop, Photoscape osv på Mac burde svare på hvordan det fungerer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke god på data og har ikke så veeeldig mye fornuftig å komme med. Men jeg skal ha ny laptop nå og da skal jeg ha mac. Grunnen til det er at jeg har hatt vanlige pc´er som det har vært mye tull med hele tiden.. Kanskje jeg har vært uheldig? Ikke veit jeg, men nå er jeg lei, så da prøver jeg mac som jeg har erfaring med at det er mindre tull med.

Jeg bruker mac på jobben og det er aldri noe tull. Er egentlig veldig lik en vanlig pc, så det er ikke mye å sette seg inn i. Det som er mest uvant i begynnelsen er nok at man lukker vinduet på venstre side av skjermen :lol: Hehe!

Jeg veit ikke helt åssen det er med alle de programmene du lurer på, men jeg veit ihvertfall at man kan bruke adobe programmene på mac :icon_confused:

Jeg er som sagt ikke så veldig god på det her med pc, men det her er mine tanker rundt pc/mac ihvertfall :getlost:

EDIT:

Ingvild: Ang. photoshop på mac, så er det bare å eksportere bildene fra iphoto. Da legger de seg på skrivebordet og det blir som vanlig pc. Veldig enkelt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mac på jobben og det er aldri noe tull. Er egentlig veldig lik en vanlig pc, så det er ikke mye å sette seg inn i. Det som er mest uvant i begynnelsen er nok at man lukker vinduet på venstre side av skjermen :lol: Hehe!

Det gjør jeg aldri. :getlost: Når man lukker vinduet, lukker man jo ikke programmet helt, så jeg foretrekker ctrl + Q. Greit å kjøre så få programmer som mulig av gangen, syns jeg. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg aldri. :lol: Når man lukker vinduet, lukker man jo ikke programmet helt, så jeg foretrekker ctrl + Q. Greit å kjøre så få programmer som mulig av gangen, syns jeg. :lol:

Hahaha! Jaja, men jeg er litt rar, for noen ganger lukker jeg vinduene og så avslutter jeg de med ctrl + q etterpå :icon_confused: Er nok bare gammel vane å lukke vinduene og jeg er litt treg :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok aldri til å gå over til vanlig pc igjen.

Jeg har hatt samme macbook i 4 år nå, å eneste gang den noengang har klusset, var når harddisken røyk, å det var etter 3 år. Mannen i eplebutikken sa at den i hvertfall hadde et par år levetid igjen enda :getlost:

Jeg elsker å kunne multitaske med flere programmer uten at dataen sier "Wrooom-ooom-ooooooom-oooooooooooooooooooo" å høres ut som den skal lette :icon_confused: Jeg har enda til gode å oppleve at mac'n min henger seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Dere som har mac, og som erfarer at den er mye mer stabil, raskere og mer stillegående og brukervennlig enn windows- pcer, i hvilken prisklasse ligger de pcene dere hadde før, i forhold til macen deres? Og er det lenge siden?

Jeg prøver ikke å være frekk eller å insinuere noe som helst, jeg bare har ett par venner som sier akkurat det samme, men som sammenligner pcer til 3-4000 med macer som koster over tre ganger så mye. Det blir i såfall en litt urettferdig sammenligning, mener jeg. :icon_confused:

Poenget mitt er egentlig bare at det er stor forskjell på pc og pc, både med tanke på prisklasse og produsent, og jeg tror en del ikke tar det med i beregningen når de sammenligner med mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo feks sammenligne med mamma og deres HP maskin til 10 000,- , den har vært på reprasjon 4 ganger det siste året, altså har de knapt fått brukt den før den havnet på sykehus igjen. Mac'n min kostet 9000,- når jeg kjøpte den, på de 4 årene jeg har hatt min, har mine foreldre hatt 3 pcer av forskjellige merker i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere hatt Dell bærbar pc til 13,000 (men det var "den gang da" a small number of years ago....), samt to stk HP laptop'er til drøyt 7-8k. Alle har gått adundas med både batteri og viftesystem, hang ups og så videre. Har siden 2005 kun hatt mac, byttet ut den gamle mac'en kun fordi jeg ville ha mer innebygd harddisk (min første mac hadde kun 60GB harddisk... hehe :getlost: ) og mer minne. Den gamle lever sitt gode liv som attåtmaskin, ingen problemer annet enn at den er litt smått utstyrt.... Stakkar :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Dere som har mac, og som erfarer at den er mye mer stabil, raskere og mer stillegående og brukervennlig enn windows- pcer, i hvilken prisklasse ligger de pcene dere hadde før, i forhold til macen deres? Og er det lenge siden?

Min macbook braaker. Boer nok sjekke om viften er full av stoev. Den er ogsaa til tider litt treg, og jeg tror jeg har hatt den paa reparasjon 3-4-5 ganger, og jeg pleier aa vaere ganske forsiktig med tingene mine.

Bare for aa jevne det ut litt. :icon_confused:

Naar jeg er i England bruker jeg samsunglaptopen min, og i Norge bruker jeg macbooken min. Hva jeg skal ha neste gang, er jeg ikke sikker paa... Det er positive og nedgative ting med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye erfaring med både mac og pc, og har helt frem til nylig vært uforbeholden fan av sistnevnte. Nå har jeg endret mening og kommer til å gå for mac i fremtiden. I prinsippet er jeg i mot Apple, men det ville vært løgn å si at en mac er det dårligere valg enn en pc til de alle fleste oppgaver. Det største argumentet er hvor vanvittig flinke Apple er til å kontinuerlig oppdatere både operativsystemet og annen software.

Når det gjelder bruksområdene dine, TS, så er mac garantert det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for linux jeg :lol:

Jeg også... :getlost: Men det virka ikke egentlig som om det var noe alternativ her.

RTL, Kangerlussuaq og MrsPowers: Ok, interessant å høre.

(ikke meningen å kuppe tråden, forresten.) :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge inn mine to tanker.

Jeg bruker min macbook henholdvis til møter,skole og lignende, også har jeg en windows stasjonær PC hjemme. (samt windows pc på jobb).

Mac er stillegående og fint, tastaturet på mac synes jeg bråker så jeg faktisk har fått tilsnakk for jeg tar så mye notater at jeg bråkte. Mac er helt greit å komme inn i, litt sånne snarveier etc som man må lære, utover det helt greit. Den kan kjøre alt av adobe programmer. Ikke photscape såvidt jeg vet, uten triksing med enten et crossover platform program eller Wine.

Windows har nå blitt mye bedre, om du tar win7 (velger du noe eldre så er man dum for å si det slikt,om man har win7 som et valg) så øker det hvordan pcen jobber. Jeg kan kjøre opp win 7 på eldgamle laptoper som XP sukker og går saaaakte på, og det går greit og ok. Win 7 har økt hvordan de takler ting og fungerer veldig fint og lett. (min windows pcbooter nå fortere enn macen.)

Siden du har en del å rutte med istedenfor slike 4-5 tusen laptoper så kan du få en knall bra laptop å kjøre windows 7 på. Du får f.ex pc med to skjermkort fra thinkpad, et til gaming/bilderedigerg etc, og ett standard simpelt ett til webbrowsing. (fant ikke modellen i farta).

Men poenget er at du får mange bra thinkpader (og andre merker) til 10-15 tusen som er knallgode. Sterke skjermkort, fine skjermer, stor harddisk, etc. Vil fungere bra til bildebehandling ol. Men de vil bråke når du drar igang tunge programmer, men det gjør macen også. Om jeg starter en av spillene fra blizzard så sier macen min woooooooooosj, og jeg må ha den oppå to pinner fordi dette aleminium bodyen ikkeklarer å få vekk varme som den "skal". Vanlige PC-er har vifter og vifteutblåsning, og du kan dermed innstallere f.ex en laptop vifte program til å styre hvor mye du vil den skal styre. Jeg elsket det programmet når jeg hadde windows laptop på skolen, valgte bråk minst mulig, liten ytelse og pcen var som ei mus, men når jeg ville spille et tungt spill og surfe og alt samtidig sier det seg selv at pcen starter viftene.

Det er en smakssak mellom mac og windows, jeg klarer meg ikke uten begge, noen ting er veldig lett på mac, andre ting er super lett på windows. Om jeg bare skulle hatt mac måtte jeg isåfall gått for en iMac ettersom å sitte på liten skjerm over lengre tid blir slitsomt.

Så er ingen direkte svar hva som er best. Begge kan gjøre hva du mener, men du kan få mer for pengene om du går for windows 7 laptop. + lettere å oppgradere biter. F.ex burde du sette inn så du har 4GB ram uansett om du har mac eller laptop. På macen resulterte det i en milliard minnefeil og kræsj fordi den taklet ikke helt det da.. Mens på windows har jeg stappet i ram så mye jeg hæler.

Men ja, lykke til i valget, håper jeg bidra med noe :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nokk si at jeg liker Mac best, har hatt min i 1-2 år nå, aldri noe kluss :getlost:

to av mine venninder har hatt samme Mac i 8år nå, og ikke noe kluss. den ene er litt treg til tider, men de bruker begge sine hele tiden...

Har prøvd endel forskjellige pc´er, til forskjellige prisklasser, men må nokk si at det er Mac som er favoritten :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en MacBook pro 15 ". Foreløpig er det et elsk/hat forhold :icon_confused:

Jeg må bare finne ut av alt- ikke minst dette med hjemmesideoppdatering. Driver og laster ned fra nettet nå- men det er overhengende fare for at bildelinkene brytes når jeg laster opp på ny- og jeg gidder ikke å legge ut hundreogørtenogførtitusen (for å overdrive litt) bilder på nytt altså.

Da benytter jeg meg av åpent kjøp i 30 dager klausulen. Men jeg håper jeg får det til, for jeg liker hele Mac konseptet!

Takker for alle svar :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du ikke får til? Bildelinker vil vel brytes uansett om du har de fast fra en pc? Har du ikke bildene på en egen server / bildeopplastningsside? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du ikke får til? Bildelinker vil vel brytes uansett om du har de fast fra en pc? Har du ikke bildene på en egen server / bildeopplastningsside? :icon_confused:

Det var noe mannen i butikken sa. Nå har jeg ikke kommet så langt enda. Har fått lastet ned hjemmesiden til dataen, men får den ikke opp for redigering. Jeg trodde man kunne gjøre dette i iweb? Eller er den kun for å lage egen, ny hjemmeside i oppsatte templates?

Hvordan går jeg event. fram for å bruke iweb til eksisterende hjemmeside? Noe annet program jeg bør laste ned for å gjøre denne jobben??? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan også "dele" macen i 2 og ha mac og windows på en å samme maskin. det har jeg. Forrige datan jeg hadde(windows hp) varte i ca 3 og denne macen har jeg hatt i 5år, og først nå det begynner å bli litt kluss med den(men mistenker at det er min skyld :D) jeg aner ikke hva jeg betalte for min mac for det er som sagt en god stund siden :wub: men jeg elsker mac, men er også glad for å ha windows delen på maskinen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uhm, ligger websiden din på PCen din ? :wub:

De fleste har et webhotell på en server de laster opp filene. Hva redigerte du den i før?

Har backup på PCén ja, Men også på webhotell.

Kan noen fortelle mer om deling av Windows/Mac? Ulemper ved dette? Hvordan gjøres det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulempen som jeg har fått med meg er at du må dele data minnebrikka(eller hva det heter) i 2 hvertfall. jeg har ikke så god peiling på data, men bestefaren min er sånn datanerd, så han som fikser alt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...