Gå til innhold
Hundesonen.no

Personlige erfaringer?


Guest Michellus

Recommended Posts

Jeg brukte p-piller før jeg fikk barn nr 1. Ble av og til litt sånn... æhhh, har jeg husket pillen??

Så etter at førstemann var ute fikk jeg satt inn hormonspiral.

Jeg hadde normale blødninger, men mannen mente at trådene kjentes...

Nå ble denne tatt ut og barn nummer to var straks et faktum, og jeg hadde da hørt om p-stav. Så jeg satte inn denne seks uker etter fødselen.

Du får lokal, et lite myggstikk :getlost: Så ligger du der bare og ser i taket mens legen setter den inn, som en litt stor mikrochip som hundene får :lol: Den er ca fem cm lang og to-tre mm tykk. Jeg kjenner den der den ligger i overarmen, men den har ikke lagd noe problem, annet enn at jeg innbildte meg at jeg kjente den når jeg tok armhevninger.

Nå tar jeg ikke armhevninger lenger, problem solved :icon_confused:

Min første stav sto i i fem år. Da begynte jeg og få små sporblødninger etter heeeelt blødningsfri i fem år! Akkurat hva jeg ønsket meg. Så da dro jeg for å få den byttet. Legen ble nesten litt sur på meg, for de skal visstnok byttes etter tre år. Men det ble nå ingen barn av det :lol:

Så da fikk jeg lokal igjen, et lite snitt og så måtte han jobbe litt for å komme inn i kapselen som hadde dannet seg rundt staven. Man kjente jo at den ble dratt ut, men ingen smerte. Den nye ble satt inn i samme kapsel og jeg fikk et søtt lite plaster.

Umiddelbart etterpå stoppet blødningene, og jeg har nå hatt den i over ett år igjen. Blir helt klart p-stav neste gang også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan jo komme med noe negativt om p-sprøyte: jeg blødde myye og lenge på f.o.m den tredje sprøyta. Da var det tilbake til p-piller. Hadde store problemer med å huske de da jeg tok de på kvelden, men etter jeg begynte å ta de på morgenen, og byttet til et merke hvor ukedagene står på brettet, sånn at jeg hele tiden kan kontrollere om jeg har husket de, gikk det myye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på radioen idag at flere har blitt gravide med p-stav pga leger som ikke setter den riktig inn. Så det kan jo være greit å si til legen at han må gjøre jobben orntlig :getlost:

Jeg hørte om spiral men gynikologen anbefalte det ikke til de som ikke har født, pga livmoren er så trang og den vil prøve å støte ut fremmedlegmet og dermed kan man få kraftige mensensmerter i lang til etterpå pga sammen trekningene. Jeg hadde ikke lyst å gå rundt å ha smerter, så jeg fortsatte på Pillene. Har også hørt flere menn som sier at de kan kjenne spiralen inni der. uff..

Hvis man virkelig IKKE vil bli gravid, er man påpasselig med å ta pillen. Føler litt sånn at mange egentlig ikke føler noen big deal hvis de skulle bli gravide, ergo lettere å glemme det (føler jeg).

Det er noe jeg husker hele tiden, fordi jeg overhodet ikke vil bli gravid. Føler det litt som å ta en viktig medisin.

Men det blir noe annet hvis man ikke tåler pillene.

Kunne personlig ikke vurdert noe annet. Lykke til med valget uansett :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P3502_Nuvaring_R56.gif

min ble liggende rundt "livmortuppen" (aner ikke hva det heter), der hang den fast til jeg enten rev den ut når jeg tok ut tampongen (eneste ulempen med dette) eller jeg tok tak i den selv.

Hadde nok hatt det i dag hadde det ikke vært for at jeg.... ja.... det er en annen historie! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig IKKE vil bli gravid, er man påpasselig med å ta pillen. Føler litt sånn at mange egentlig ikke føler noen big deal hvis de skulle bli gravide, ergo lettere å glemme det (føler jeg).

Det er noe jeg husker hele tiden, fordi jeg overhodet ikke vil bli gravid. Føler det litt som å ta en viktig medisin.

Noen av oss klarer ikke å ta viktige medisiner når vi skal heller. :getlost:

Eller man steriliserer seg. :icon_confused:

Hvilket man ikke får lov til når man er ung og/eller barnløs. :lol:

Sånn for å svare på tråden også - jeg har prøvd p-sprøyte (i for mange år, måtte slutte), p-piller (bivirkninger og klarer ikke huske å ta dem) og p-ring (bivirkninger).

Om man trives med NuvaRing og ikke får bivirkninger så er den veldig fin, man slipper hormonell påvirkning av resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt gravid på p-pillen så blir det nok hormonspiral etter fødsel. Jeg var ekstremt påpasselig med pillene, misset ikke en eneste, men det var visst ikke nok :icon_confused:

Kjenner flere på min alder som har fått både kobberspiral og hormonspiral som er storfornøyde. (ingen av dem har fått barn). Det var ikke vondt å få satt de inn sier de, og kun en av dem sier at mannen kjenner trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ikke, men hun måtte overtale legen sin veldig til hormonspiral- Da de ikke ønsker å sette det inn før man har hatt barn pga av noe med livmoren.

Det er synd det med livmoren.. Har ikke lyst til å ødelegge den, eller leve med sterke smerter, men kanskje en gynekolog kunne sagt noe om det er til anbefaling til meg eller ikke..

Jeg anbefaler p-plaster for de som glemmer p-piller. Jeg selv bruker p-sprøyte og har IKKE blitt gravid som Lill ble, gått på det over et år, har ingen mens, ingen smerter etc. Veldig deilig å ta en sprøyte hver 3 måned.

Jeg er mer redd for p-sprøyten pga alle bivirkningene som er skrevet opp egentlig. Men vurderer også p-plaster nå, blir moro å snakke med legen.

P- ringen ramler ikke ut hvis du setter den inn ordentlig (dvs passer på å dytte den langt nok inn) Det er omtrent som å sette inn en OB. Man klemmer den sammen og så dytter den inn så langt den kommer. Man må følge med litt ekstra om man bruker OB mens man har ringen i, og passe på at man ikke drar ut ringen samtidig. Men hvis du holder en hånd under underlivet ditt mens du drar ut OB'en med den andre hånda så ser du jo fort om noe er ramlet ut :aww: og har du hatt litt vill hankypanky, så kan det også være greit å sjekke om den sitter på plass :getlost: Som tidligere sagt, så kjenner man den fint ved å kjenne etter med en finger, så går helt greit å kontrollere den selv. Når man skal ha den ut så huker man bare en finger inn under ringen og drar den ut.. Ingen hokkus pokkus ;)Det hender den legger seg litt høyt opp i skjeden, men da kan man sette seg på huk, så finner man ringen lettere :aww:

Ja ok så den sitter på plass :lol: Men er ringen stiv? Har alltid fått for meg at den er supermyk og derfor kommer den til å ramle ut? Tar jeg feil?

Skal huske på det med vill hanky panky :lol: Selv om det betyr at jeg må sjekke den hele tiden.. HAHA NEIDA :lol:

Nå ble denne tatt ut og barn nummer to var straks et faktum, og jeg hadde da hørt om p-stav. Så jeg satte inn denne seks uker etter fødselen.

Du får lokal, et lite myggstikk :lol: Så ligger du der bare og ser i taket mens legen setter den inn, som en litt stor mikrochip som hundene får :lol: Den er ca fem cm lang og to-tre mm tykk. Jeg kjenner den der den ligger i overarmen, men den har ikke lagd noe problem, annet enn at jeg innbildte meg at jeg kjente den når jeg tok armhevninger.

Nå tar jeg ikke armhevninger lenger, problem solved :lol:

Min første stav sto i i fem år. Da begynte jeg og få små sporblødninger etter heeeelt blødningsfri i fem år! Akkurat hva jeg ønsket meg. Så da dro jeg for å få den byttet. Legen ble nesten litt sur på meg, for de skal visstnok byttes etter tre år. Men det ble nå ingen barn av det :lol:

Så da fikk jeg lokal igjen, et lite snitt og så måtte han jobbe litt for å komme inn i kapselen som hadde dannet seg rundt staven. Man kjente jo at den ble dratt ut, men ingen smerte. Den nye ble satt inn i samme kapsel og jeg fikk et søtt lite plaster.

Umiddelbart etterpå stoppet blødningene, og jeg har nå hatt den i over ett år igjen. Blir helt klart p-stav neste gang også!

Det er SÅNNE ting jeg trenger å høre :lol: (kanskje fordi jeg er litt godtroende? :lol: ) Bør jo kanskje spørre legen om det er noe spesielt som gir en større sjanse for å blø massivt med p-stav og sånn. Damn, hadde jo vært deilig å slippe perioden i 5 år da :lol:

Hvis man virkelig IKKE vil bli gravid, er man påpasselig med å ta pillen. Føler litt sånn at mange egentlig ikke føler noen big deal hvis de skulle bli gravide, ergo lettere å glemme det (føler jeg).

Det er noe jeg husker hele tiden, fordi jeg overhodet ikke vil bli gravid. Føler det litt som å ta en viktig medisin.

Men det blir noe annet hvis man ikke tåler pillene.

Kunne personlig ikke vurdert noe annet. Lykke til med valget uansett :P

Jeg føler det ikke heeelt sånn, men ser hva du mener. Prøvde så godt jeg kunne å huske på dem hver dag, men når jeg var f.eks på besøk hos svigermor og mamma så glemte jeg å ta dem på begge turene i ca 2-3 dager på rad. Hadde ikke akkurat noe med ønsket om å ikke bli gravid, men heller at jeg ikke akkurat tenker på graviditet når jeg er på besøk hos noen da. :P

Eller man steriliserer seg. :banana:

Jepp, er klar over at tråden ikke handler om sterilisering eller ei. :icon_confused::D

Hehe, er vel egentlig det jeg vil gjøre, men føler ikke det er en beslutning å ta når man er 19 år, da jeg like lett kan komme til å ombestemme meg om noen år ikke sant (selv om jeg ikke tror det :banana: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Etter å ha blitt gravid på p-pillen så blir det nok hormonspiral etter fødsel. Jeg var ekstremt påpasselig med pillene, misset ikke en eneste, men det var visst ikke nok :icon_confused:

Kjenner flere på min alder som har fått både kobberspiral og hormonspiral som er storfornøyde. (ingen av dem har fått barn). Det var ikke vondt å få satt de inn sier de, og kun en av dem sier at mannen kjenner trådene.

Hmm man har visst aldri noen garanti ser det ut som :getlost: Skal uansett ta en prat med legen om hva som hadde passet best for meg, men har fått en god idé om hva jeg vil, og ikke vil ha nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt p-piller selv, men har gått på det i rundt 7-8 år nå og har aldri (bank i bordet) hatt noen "uhell" på tross av glemte piller. Har byttet merke to ganger pga bivirkninger, men er egentlig fornøyd med valget sånn sett.

Personlig kommer jeg aldri, aldri, aldri til å bruke sprial. En nær slektning prøvde spiral og opplevde noe av det verste du kan med spiral. Den trengte seg gjennom livmorveggen og satte seg fast på utsiden. Operasjon, behandling for betennelse og (viste det seg etterhvert) permanent skade på livmora. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov å seterilisere seg hvis man ikke har barn?

Ang det å glemme, så går det an å ha på mobilalarmen hver dag til samme tid, med et notat som sier TA DEN! Eller henge post it lapp på badespeilet. hehe. Jeg tenker på pille hvor enn jeg er, er så redd for å glemme den! Har med ekstra brett i veska itilfelle (hvis jeg skal på reise) :wub: Jeg er kanskje litt vel nøye men men. Abort frister veldig lite så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov å seterilisere seg hvis man ikke har barn?

Nei, er man ung og barnløs så får man ikke utført en sånn operasjon, med mindre helsemessige tilsyn tilsier at det er nødvendig (og da VELDIG nødvendig). De skal nemlig være veldig sikre på at du er ferdig med å få barn før de er villig til å frata deg muligheten.

Så det er ikke bare å gjøre det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss klarer ikke å ta viktige medisiner når vi skal heller. :D

Veldig sant :wub:

Sånn for å svare på tråden også - jeg har prøvd p-sprøyte (i for mange år, måtte slutte), p-piller (bivirkninger og klarer ikke huske å ta dem) og p-ring (bivirkninger).

Om man trives med NuvaRing og ikke får bivirkninger så er den veldig fin, man slipper hormonell påvirkning av resten av kroppen.

Hva mener du med for mange år, er det en grense?

Jeg måtte gå fra plaster til sprøyte pga plasteret ga veldig stor sjangs for blodpropp og iogmed jeg har en del kilo ekstra så nærmest hylte gynokolen i skrekk om at INGEN leger hadde tenkte over at jeg kan falle om når som helst pga p-plasteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med for mange år, er det en grense?

Nja. Når jeg sluttet på den så var det en grense ved seks år (tror jeg?) med tanke på benskjørhet, nå har de flyttet den til to år.

"Forsiktighetsregler: Reduksjon av benmineraltetthet: Depo-Provera reduserer serumøstrogennivået og er forbundet med signifikant tap av BMD. Bentapet øker ved lengre behandlingstid og synes å være minst delvis reversibelt etter seponering, når østrogenproduksjonen øker. Reduksjon i BMD er av spesiell bekymring hos ungdom og unge voksne som er i en kritisk periode når det gjelder dannelse av benvev. Det er ukjent om bruk hos unge kvinner vil redusere den maksimale benmassen og øke risiko for osteoporotiske frakturer senere i livet. Hos kvinner i alle aldre bør nytte/risiko vurderes nøye for de som ønsker å behandles mer enn 2 år. "

I tillegg var det andre forhold som gjorde at jeg ikke burde stå på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det å glemme å ta piller.. Da jeg engang i tiden gikk på p-piller, så puttet jeg pillene i sminkevesken min. For sminke meg var noe jeg stort sett gjorde hver dag, og var noe av det jeg aldri glemte å ta med meg heller om jeg skulle på overnatting :wub:

Men kombinasjonen overvekt, røyking og p-piller gjorde at jeg valgte å gå over til et lavhormonelt prevensjonsmiddel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Når jeg sluttet på den så var det en grense ved seks år (tror jeg?) med tanke på benskjørhet, nå har de flyttet den til to år.

Seriøst? Jeg har gått på den i flere år enn det gitt, og da jeg snakket med ei helsesøster om det for ca 2-3år siden sa hun at det ikke var noe farlig. Aiai,kanskje på tide å finne på noe annet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Jeg har gått på den i flere år enn det gitt, og da jeg snakket med ei helsesøster om det for ca 2-3år siden sa hun at det ikke var noe farlig. Aiai,kanskje på tide å finne på noe annet da.

Det var ganske nytt når jeg begynte på det, nå har det vært i bruk en stund og de har tydeligvis "oppjustert" risikoen - så ja, jeg ville vurdert å bytte etter noen år. Det er i det hele tatt skummelt med ting en ikke vet langtidseffekten av. :wub:

Husker ikke hvor lenge jeg stod på det jeg, men det var mer enn seks år ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske nytt når jeg begynte på det, nå har det vært i bruk en stund og de har tydeligvis "oppjustert" risikoen - så ja, jeg ville vurdert å bytte etter noen år. Det er i det hele tatt skummelt med ting en ikke vet langtidseffekten av. :wub:

Husker ikke hvor lenge jeg stod på det jeg, men det var mer enn seks år ihvertfall.

Hmm,ja da bør jeg nok vurdere å bytte ja. Å jeg som er så fornøyd da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket man ikke får lov til når man er ung og/eller barnløs. :wub:

Nei, er man ung og barnløs så får man ikke utført en sånn operasjon, med mindre helsemessige tilsyn tilsier at det er nødvendig (og da VELDIG nødvendig). De skal nemlig være veldig sikre på at du er ferdig med å få barn før de er villig til å frata deg muligheten.

Så det er ikke bare å gjøre det, nei.

Som jeg har forstått gjøres det helst ikke på barnløse kvinner under 25, men er du over 25 og betaler selv gjør de det både på private og offentlige sykehus. Du får det da ikke gratis/med egenandel, du betaler hele sulamitten selv. Jeg gjorde det på offentlig sykehus da jeg var 28 år, ventetia var vel rundt 9 mndr på offentlig sykehus. Kostet 6000,-. Kunne tatt det på privat sykehus til 9000,-, valgte å vente for å spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke bidra med ytterligere i denne tråden, ville bare si at så ikke er tilfelle, Argyros! :(

Tja.. Enkelt er det ihvertfall ikke å få gjennom sterilisering om man er ung og barnløs, jeg maste om det i 2 år før jeg fikk sterilisere meg, enda jeg har to barn og var over 25 (jeg var 26 :( ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Enkelt er det ihvertfall ikke å få gjennom sterilisering om man er ung og barnløs, jeg maste om det i 2 år før jeg fikk sterilisere meg, enda jeg har to barn og var over 25 (jeg var 26 :( ).

Og det var vel også poenget mitt, det er ikke noe en "bare" går og får gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hoppet over alle svarene så unnskyld meg om jeg bare sier noe som er sagt fra før.

Såvidt meg bekjent får man ikke hormonspiral før man har født. Jeg smugleste litt å så det var noen som hadde fått det, så kanskje det har endret seg siden jeg fikk min for 5 år siden.

Jeg har nesten utelukkende kun poitivt å si om hormonspiral. Jeg blødde riktignok i et halvt år, men ikke mye. Til gjengjeld hadde jeg ikke mensen på 4 år!!

Var litt ubehag å sette inn, som litt mensmurringer, så gikk det over. Min kjæreste har aldri kjent noe til spiralen eller trådene fra den.

Jeg skal nå i februar ta ut min siden jeg har hatt den i maks år, og jeg skal få satt inn ny. ikke pokker om jeg skal tilbake til noe p-piller og slikt der du får bivirkninger og store hormonelle påvirkninger.

Så hormonspiral får bare +++ fram meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bumper denne litt jeg..

Til dere som bruker/har brukt p-ring, hadde dere noen mellomblødninger?

Jeg satte inn en p-ring for første gang for snart 3 uker siden, og skal ta den ut på lørdag.

Forige onsdag begynte jeg å blø, og det har jeg gjort siden, ikke mye men nok. Har litt vondt, eller vondt er vel å dra den litt langt, men det er ubehagelig i hvert fall..

Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh... prøvde spiral en gang. Det ville jeg aldri gjøre igjen. Jeg hadde fått ett barn og legen mente det ville gå bra for min del. Jeg ville også kutte ut p-piller fordi jeg glemte de til stadighet. Jeg fikk time for å få spiralen og ett par dager senere fikk jeg så sterke smerter at det kjentes ut som rier. Jeg slet virkelig med å holde meg oppreist, kroppen min ville støte den ut igjen. Han jeg var sammen med den gangen kjente forresten spiralen også og det gjorde visst vondt det også :rolleyes2:

Min løsning etter enda ett barn ble sterilisering, men nå er jeg "gammel nok" og har nok barn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...