Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektiv


edlitam

Recommended Posts

Jeg har ett canon eos500d som jeg er veldig fornøyd med. Men jeg kjenner at jeg gjerne skulle hatt noen flere muligheter når jeg skal ta bilder. Jeg har 18-55 mm som fulgte med som egentlig er ett veldig fint objektiv til hverdagsbruk som portrettfoto. Jeg har også en zoom linse jeg ikke helt husker størrelsen på, men det blir nesten for mye zoom for min del, og jeg syns det er vanskelig å fokusere med. Det jeg egentlig vurderer er enten å kjøpe ett makroobjektiv til bilder av insekter osv, eller om jeg skal kjøpe ett mer multiobjektiv feks 18-200 mm. Jeg har sett på http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Vidvinkelzoom/Sigma-17-70mm-F28-4-DC-Macro-OS-Canon-Norsk-Garanti-Vidvinkelzoom-m-bildestab-120207.aspx blant annet, eller 18-200 mm fra canon. Jeg er åpen for andre forslag. Jeg tenker meg en makspris på rundt 4000 kr. Hvor er det også billigst å kjøpe objektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Sigma 18-250mm til 4.500kr på Fotovideo før jul.

Objektivet har HSM og OS ( raskere autofokus og bilde stabilisator ). Både Fotovideo og Japan Photo anbefalte dette objektivet fremfor Canon 18-200mm.

Så langt er jeg veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at Sigma også hadde ett mye rimeligere 18-200 mm. Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP heter det og koster nesten halvparten av canon sitt. Men vet noen om det er like bra? For det jeg har nå er 70-200 eller 300 tror jeg og det får jeg ikke helt til å ta bilder med føler jeg. Det er viktig at det er lett å fokusere med, også for en nybegynner.

Siden det virker som sonen har litt peiling på dette her, hva med blitz. Til nå har jeg lånt pappa sin blitz som man setter på toppen, og jeg er veldig fornøyd med dette når jeg tar portrettfotoer o.l. Men jeg reiser bort neste år og trenger derfor min egen blitz. Hvordan er en ringblitz versus en sånn blitz som man setter på toppen?

Et fastlinse 60 mm et makroobjektiv? Sånn at jeg kan ta bilder av biller, og maur og sånn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at Sigma også hadde ett mye rimeligere 18-200 mm. Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP heter det og koster nesten halvparten av canon sitt. Men vet noen om det er like bra? For det jeg har nå er 70-200 eller 300 tror jeg og det får jeg ikke helt til å ta bilder med føler jeg. Det er viktig at det er lett å fokusere med, også for en nybegynner.

Både på Japanphoto og Fotovideo anbefale de Sigma sitt fremfor Canon på 18-200mm.

Sigma 18-250mm er dog bedre enn begge de to, så jeg ville heller gått for det. Jeg har brukt mitt litt nå og synes det fungere veldig bra :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fastlinse 60 mm et makroobjektiv? Sånn at jeg kan ta bilder av biller, og maur og sånn ?

Nå har jeg lite peiling på Canonobjektiver, men til sonykameraet mitt har jeg en 50mm 1.4f fastline. Den er i utgangspunktet først og fremst beregna til portretter og denslags, men fungerer greit nok som makrolinse også. I hvertfall til mitt bruk, nå skal det sies at ekstreme nærbilder ikke akkurat er det jeg tar mest av.

Om du skal ta bilder av små insekter kan jeg tenke meg at du må opp til minst 90mm, 105 er muligens bedre. Men det kan sikkert andre svare bedre på, jeg har egentlig aldri prøvd akkurat det.

Jeg liker ringblitser bedre, synes lyset faller "mykere", pluss at det er en stor fordel å kunne flytte blitsen litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mitt 70-300mm Sigma til portretter, fotograferer da fra avstand. Blir myke farger og på hund er det lettere å få fine bilder når jeg ikke står nær og peker kamera rett i fjeset. Som oftest demper hunden og snur hodet vekk fra kamera da.

Nå kjøpte jeg ekstern blitz (Nissor) før jul. Den har fot som kan settes på så den kan stå adskilt fra kamera og fjernstyres fra det. Flere kan da ta bilder med sine kamera og bruke samme blitz. (Men må ta hensyn til oppladningstid). Jeg investerte også i et rimelig stativ og fjernutløser, for med et tungt objektiv har jeg problemer med å holde kamera rolig.

Kommer til å prøve det nye objektivet (55-200) til portrett når jeg får anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...