Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal din rase bevege seg?


Lola Pagola

Recommended Posts

Begge rasene skal bevege seg noenlunde likt. Uanstrengt, men med driv og god steglengde og "dekke mye mark". Parallelle sett fra siden, sheltien skal ha de karakteristiske "daisy cutting" med forbeina, dvs. beina skal knapt sees løftet fra bakken, samt "single tracking", som betyr at forfra og bakfra skal innsiden av potene møtes langs en tenkt midtlinje - men linjen skal ikke krysses, og potene skal ikke lande foran hverandre. Hårfin balanse :wub: Aussien skal også ideelt sett singletracke. Felles for begge raser igjen er selvsagt at de skal være i balanse mellom "reach and drive", og overlinjen skal være rett - det skal ikke se ut som de løper hverken i oppover- eller nedoverbakke. De skal også, som de fleste andre gjeterhunder, senke hodet betraktelig i bevegelse. Sheltien kan løfte halen noe, men aldri over rygglinjens forlengelse. Aussien "har ikke hale", og dermed skal ikke haleføring bedømmes, selv om veldig høy hale ødelegger helhetsinntrykket og ofte kommer som følge av at hunden spenner overlinjen og dermed heller ikke får tatt ut steget skikkelig.

Edit: la til litt.

Edit 2: Bilder:

Tib 6 mnd., korekt hodeposisjon, men jeg måtte bremse henne da hun løp nesten i den foran :wub: Korrekt overlinje og bevegelsesmønster for dette tempoet.

5820_255517885640_732375640_8104759_3895196_n.jpg

Tíbrá 8 mnd, et av de bedre bildene jeg har av bevegelsene hennes.

8126_300217855640_732375640_8976001_5852526_n.jpg

1 år gammel, ovelrinjen kunne holdt seg bedre, men hun er godt balansert.

18571_498271700640_732375640_10961761_8347258_n.jpg

Vet jeg har noen flere, men tror de ligger på den eksterne. Så det får bli senere :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4582_111105026840_598141840_2474341_5204510_n.jpg

INT NORD N S DK GRCH DKKLBCH DKKLBV-06-07-08

Reject's Number One China

og hennes kullbror:

gal_img_fullsize_d155430a2ee229ecae72d334982efe57.jpg

N DK GRCH DKKLBCH

Reject's One and Only Gizmo

Gizmo kunne godt hatt litt flatere topplinje i bevegelse.

En halvbror av disse to:

gal_img_fullsize_814f81e757e51db6b56f44288dcaf35f.jpg

INT NORD N S DKCH DKKLBCH KBHV-04 DKKV-04 DKKLBV-04

Eugenios Fly Me to the Moon

29977_410057026840_598141840_4718488_1757394_n.jpg

Reject's Nine Inch Nail

På vår rase er hovedproblemene med bevegelser elendige fronter som gir masse kaving med forbena, og at de ikke tar steget ut bak, slik at all bevegelse foregår innunder hunden, begge deler svært innefektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man ikke ser bena så bra på bildet, men man kan fint se hvordan de fortsetter. Og slik vil jeg tro at er ønsket, mest mulig tilnærmet slike bevegelser som vil lønne seg i terrenget på jakt.

Her er fra rasestandarden:

Jordvinnende, med godt fraspark og lik steglengde foran og

bak. For- og bakben rette og parallelle. Passgang uønsket.

PS: Halen skal egentlig bæres vannrett, med ytterste tredjedel lett oppbøyd, noe han ikke gjør her.

n533583992_1420901_6688.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så mange lekre bilder! Takk for at dere deler :wub:

Margrete, synes den løp så fint hunden på det første bildet du la ut jeg, men skjønner at det er ikke slik de skal løpe i ringen. personlig synes jeg det er finere, ikke når de trekker sånn, det ser litt anstrengt ut, på det første bildet foran sykkelen(?) så det ut som den fløy nesten, så uanstrengt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Rasestandaren:

Frie og utrettelige, har evnen til øyeblikkelig å tverrvende i høyt tempo. Ved øket fart tendens til snoring. For å kunne prestere en nesten grenseløs utholdenhet som kreves av en gjeterhund på store åpne flater, må kelpien være absolutt sunn både i bygning og bevegelse. Enhver tendens til kuhaser, hjulbenthet, stiv trippende gange, dårlig skuldermuskulatur eller begrensninger på grunn av veivende eller padlende bevegelser er alvorlige feil.

Blaze vinner MYE pga sine bevegelser. Det er hennes store styrke, så å vise bilder av henne i bevegelse blir jeg absolutt si er veldig korrekte og rasetypiske. Hun har en ovelinje som er uberørt av bevegelse, utrettelig og uten tegn til "tyngde". Hun har ett så bra trav at hun glatt holder følge med Schäferhunden i store ringen :rolleyes2:

Hun er 2 år på bildet og travet har vel egentlig bare blitt bedre med årene.

bevegelseBLAZE8.jpg

bevegelseBLAZE2.jpg

bevegelseBLAZE.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie vinner også stort på sine bevegelser på utstilling :huh: Om det står mellom henne og en annen hund i konkurransen, så får hun alltid at hun har de vakreste bevegelsene. Hun får også kommentar på at hun er den som er sunnest bygd, noe som sikkert har en sammenheng med hvorfor hun beveger seg slik hun gjør :rolleyes2: Jeg har ikke de beste bildene av det, men her kommer de.

5286859568_5c56835d7e_z.jpg

Snippet fra rasestandaren:

Bevegesler skal være stolte, frie, ledige og elegante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopser skal ha godt driv og en stolt holdning. Mopser har ganske "rullende" gange. Når man ser en mops trave bakfra vagger halen fra side til side uten at dette påvirker rygglinje eller bevegelser.

Ett jevnt "rullende" trav rett og slett. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund: "Bevegelser: Frie. Kort steglengde i gående, lett rytmisk trav, energisk i galopp."

Det foretrekkes ofte lange, litt tunge steg. Og de skal ha godt driv framover, så i portisringen må man løpe, det nytter ikke gå ved siden av hunden der. Tripping, sånn som min egen snuppe liker å holde på med, er ikke så populært.

Her går f.eks. Harley fint:

hh_ck_orre010509.jpg

Halen skal bæres i en bue over kroppen, men skal ikke rekke lenger enn lendepartiet på hunden. Jeg synes alt for mange portiser har feil hale ved bevegelse.. Noen med "grisehale" og veldig mange uten den "bikken" som de skal ha. Ikke at det er såå viktig, men det ser ikke så fint ut, og halen er veldig viktig fra gammelt av, da rasen ble brukt aktivt til svømming/dykking. I vannarbeidskonkurranser for rasen er halebruk under svømming en viktig del av bedømmelsen. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere av hundene på bildene i denne tråden bruker håndleddet i bevegelse. Det er vel bare noen terrierraser det er typisk å ha "pendel"-bevegelser for, men jeg synes jeg ser det titt og stadig hos mange andre også. Det kan se veldig flott ut, men det er ikke akkurat effektivt.

Eller så er jo de fleste hunderaser ment å ha fritt, effektivt, lavt og parallelt trav. Jeg synes det er litt interessant med de som IKKE skal ha sånne "vanlige" bevegelser.

Lundehundens standard sier jo, som så mange andres, at den skal ha "Lette og elastiske" bevegelser, men i tillegg skal den ha "Egenartede, veivende forbeinsbevegelser," og "noe trange bakbeinsbevegelser". Jeg er så glad for at de som skrev rasestandarden beskrev hundene som de er, og ikke forsøkte å presse den inn i en "mal". For det er unektelig typisk med et slikt bevegelsesmønster for lundehunden. Den er heller ikke ment å trave utrettelig i timevis, men å klatre i lundeura, der mobilitet er mye viktigere enn fart - og de ekstra mobile leddene er nok med på å gi lundehunden sitt særegne trav.

Jeg har aldri stilt lundehund selv, men vil anta at dette er noe lundehundeiere saumfarer sine kritikker for. Det vil neppe bli populært om en dommer kaller rasetypiske bevegelser for "feil" av gammel vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...