Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp sove i bur


Kajsa95

Recommended Posts

Det betyr ikke at hunden LIDER noe fordi den piper. Det kan bety at den ikke synes det er oe gøy å sitte i buret, ikke at den har vondt, fysisk eller psykisk!

Det er liksom slik at de som ikke liker måter andre eiere gjør ting på, de skal prøve å dytte sine egne måter å gjøre ting på innpå disse som lurer på ting osv. Og hvis man ikke gjør det på den måten som aksepteres rundt om på forumet, så kommer man aldri "inn" i "gjengen".

Uthevet skrift: Skikkelig saklig... :rolleyes2: Gjeng? Jeg er vel ikke med i en gjeng verken her på forumet eller ellers i livet mitt. Aldri vært det heller!

Jeg synes fremdeles det med bur virker som en prinsippsak som bare må gjennomføres uansett hva hunden liker eller hva andre hundeeiere sier. Bur hører med. Punktum. Og det synes jeg er fryktelig trist og unødvendig fordi erfaring sier at det går så himla greit uten.

Trives den ikke i buret så er det vel ingen prinsippsak at den må stenges inne i et bur mens den er inne, vel? Hunder behøver ikke stenges inn i bur, det er liksom ingen gode grunner til det.

Når førstegangs hundeeiere skaffer seg bur før de får valpen i hus, for eksempel. Hvem får de ideen fra?

Edit: forandre et ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Beklager jeg glemte å svare på dette.. Det kommer helt an på situasjon. I denne situasjonen tror jeg ikke valpen har vondt av å pipe/bjeffe litt om den ikke trives 100%. Hun sier jo at han har blitt bedre men at han AV OG TIL bjeffer. Og det er nok for å få oppmerksomhet, slik at han kanskje får "lurt" seg ut. SLutter hun nå oppnår valpen akkurat det den vil, og da blir det enda værre.

Joda hun kan godt begynne med kompostgrinder osv, jeg synes det er en bedre løsning, men det virker som om buret er det hun vil tilvenne valpen.

:rolleyes2: Enda værre hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uthevet skrift: Skikkelig saklig... :rolleyes2: Gjeng? Jeg er vel ikke med i en gjeng verken her på forumet eller ellers i livet mitt. Aldri vært det heller!

Ikke bokstavelig ment! Derav gåseøyne...!

Jeg synes fremdeles det med bur virker som en prinsippsak som bare må gjennomføres uansett hva hunden liker eller hva andre hundeeiere sier. Bur hører med. Punktum. Og det synes jeg er fryktelig trist og unødvendig fordi erfaring sier at det går så himla greit uten.

Kanskje har man vært heldig med en hund/hunder som ikke har vært så himla vanskelige? Kanskje har man giddet å gjøre mer enn å bare prøve buret.

Trives den ikke i buret så er det vel ingen prinsippsak at den må stenges inne i et bur mens den er inne, vel? Hunder behøver ikke stenges inn i bur, det er liksom ingen gode grunner til det.

Nei da er det ikke god nok grunn til å stenge hunder inne på utstilling heller da. Eller ha med bur på trening slik at de kan forholde seg rolige, for de blir jo stengt inne der også.. Og da er det jo ikke greit.. De ville nok heller ha løpt rundt å lekt med andre hunder, men nei, stakkars hunden må sitte i bur... Men det er jo greit, for det er jo ofte de som argumenterer mot burbruk, som gjerne har med bur på utstilling/trening...

Når førstegangs hundeeiere skaffer seg bur før de får valpen i hus, for eksempel. Hvem får de ideen fra?

Nei si det.. kanskje har de kommet opp med den idèen selv?

Edit: forandre et ord

Enda værre hvordan da?

Burtreningen blir værre...

"Får lurt seg ut"? Man skal ikke ta ut en liten valp når den piper? Det er jo overhengende sannsynlig at den a - mistrives i buret, og/eller b - må gjøre sitt fornødne.

Hvis valpen har vært ute på do, og den piper bare fordi den mistrives så oppnår den det den vil hvis eier gir oppmerksomhet... Man må se an situasjonen ogvalpen for å se om det virkelig er på do den må, eller om den bare vil ut av buret. Du så gåseøynene jeg hadde rundt ordet "lurt"? Vanskelig å forstå? Skal vi drite i å ta med hunder i situasjoner den kanskje kan mistrives i å da eller? For vi vil jo ikke utsette hunden for noe den kan mistrives med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen har vært ute på do, og den piper bare fordi den mistrives så oppnår den det den vil hvis eier gir oppmerksomhet... Man må se an situasjonen ogvalpen for å se om det virkelig er på do den må, eller om den bare vil ut av buret. Du så gåseøynene jeg hadde rundt ordet "lurt"? Vanskelig å forstå? Skal vi drite i å ta med hunder i situasjoner den kanskje kan mistrives i å da eller? For vi vil jo ikke utsette hunden for noe den kan mistrives med..

Enkelte ting må selvfølgelig til, det er det ingen som har benektet. Men å holde hunden i bur om natta for det er mest behagelig for eier er ikke noe som må til. Hvis du ser tilbake i tråden er det nettopp derfor hun har hunden i bur om natta - for å slippe tiss og bæsj på gulvet.

Det er ikke sammenlignbart å ha hund i bur i f eks bil for hundens trygghet kontra unngå tissedammer. Om du ikke ser den bør du kanskje vurdere om du selv forstår før du beskylder andre for ikke å gjøre det, sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ting må selvfølgelig til, det er det ingen som har benektet. Men å holde hunden i bur om natta for det er mest behagelig for eier er ikke noe som må til. Hvis du ser tilbake i tråden er det nettopp derfor hun har hunden i bur om natta - for å slippe tiss og bæsj på gulvet.

Man kan jo lett lese om folk som skriver at de har valpen i bur, fordi den da sier ifra når den må ut, nettopp fordi den ikke vil gjøre ifra seg der den ligger. Eks. innlegget til Malamuten, utenå dra h*n inn i diskusjonen. Jeg ser ikke problemet med å gjøre valpen husren på den måten. Valpen blir ikke mishandlet og får alt annet den trenger. Og da blir de raskere husrene, fordi de må si ifra. (jada individforskjeller og det der..) De kan ikke rusle stille rundt i rommet å legge fra seg litt her og der. Og da er bur kanskje en (av mange) løsninger for eieren som sover tungt. Ikke alle våkner like lett som andre gjør...

Det er ikke sammenlignbart å ha hund i bur i f eks bil for hundens trygghet kontra unngå tissedammer. Om du ikke ser den bør du kanskje vurdere om du selv forstår før du beskylder andre for ikke å gjøre det, sorry.

Nei det er ikke sammenliknbart med å ha bil i bur, bra du vet det... :rolleyes2: Det var derfor jeg skrev bur på utstilling/trening og ikke i bil. Sikkerhet er en annen issue. Hvor har jeg antydet at jeg ikke vet forskjellen på sikkerhet kontra det å slippe å tørke opp etter valpen? Enlighten me please..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lett lese om folk som skriver at de har valpen i bur, fordi den da sier ifra når den må ut, nettopp fordi den ikke vil gjøre ifra seg der den ligger. Eks. innlegget til Malamuten, utenå dra h*n inn i diskusjonen. Jeg ser ikke problemet med å gjøre valpen husren på den måten. Valpen blir ikke mishandlet og får alt annet den trenger. Og da blir de raskere husrene, fordi de må si ifra. (jada individforskjeller og det der..) De kan ikke rusle stille rundt i rommet å legge fra seg litt her og der. Og da er bur kanskje en (av mange) løsninger for eieren som sover tungt. Ikke alle våkner like lett som andre gjør...

Hmm, den påstanden om at valpene blir raskere husrene er det mange som har kommet med, men er det egentlig noe belegg i den påstanden? Og om eier sover så tungt at den ikke hører om valpen må ut er jo et argument for at den ikke skal være i bur (igjen jeg forholder meg til TS, som ikke våknet av at valpen går rundt i senga eller hopper ned fra den). Man ønsker vel ikke at valpen i tilfelle uhell må ligge i egen avføring? Vet ikke hvordan det er med de valpene du har hatt jeg, men mine har ikke alltid fulgt boka om at når man har tisset så trenger man ikke gjøre noe mer på en lang stund og derfor kan overses.

Nei det er ikke sammenliknbart med å ha bil i bur, bra du vet det... :rolleyes2: Det var derfor jeg skrev bur på utstilling/trening og ikke i bil. Sikkerhet er en annen issue. Hvor har jeg antydet at jeg ikke vet forskjellen på sikkerhet kontra det å slippe å tørke opp etter valpen? Enlighten me please..

Vel, det virker unektelig sånn når du argumenterer for å bruke bur som oppbevaringsplass..

Forøvrig kan du går tilbake i alle burtrådene og lese, så vil du se at vi som er "burmotstandere" uhyre sjelden bruker bur også på utstilling og lignende.

Edit: fint om du ikke skriver inne i quotene, det er litt mer klønete å svare deg da siden man ikke kan sitere deg direkte. For å dele opp en sitering bruker man [ quote ] foran og [ / quote ] bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den påstanden om at valpene blir raskere husrene er det mange som har kommet med, men er det egentlig noe belegg i den påstanden? Og om eier sover så tungt at den ikke hører om valpen må ut er jo et argument for at den ikke skal være i bur (igjen jeg forholder meg til TS, som ikke våknet av at valpen går rundt i senga eller hopper ned fra den). Man ønsker vel ikke at valpen i tilfelle uhell må ligge i egen avføring? Vet ikke hvordan det er med de valpene du har hatt jeg, men mine har ikke alltid fulgt boka om at når man har tisset så trenger man ikke gjøre noe mer på en lang stund og derfor kan overses.

Jada det er en påstand. Det er også en påstand at det hjelper på hustreninga å ha valpen løs. Hvem har rett? Det blir for dumt å diskutere det. Vi har ikke noe fasitsvar. Når jeg sa at eier ikke våkner, kan det være fordi valpen ikke lager en lyd når den er løs. Da trenger den ikke "si ifra" for å gå unna soveplassen sin for å gjøre ifra seg. Hvis den bjeffer eller piper i buret, så kan eier høre det. F.eks! Forutsatt at eier våkner av piping/bjeffing.

Vel, det virker unektelig sånn når du argumenterer for å bruke bur som oppbevaringsplass..

Forøvrig kan du går tilbake i alle burtrådene og lese, så vil du se at vi som er "burmotstandere" uhyre sjelden bruker bur også på utstilling og lignende.

Virker slik eller er det det du vil oppfatte av det jeg skrev? Argumenterer FOR? Jeg bare ser på ting fra forskjellige vinkler, ikke bare i svart hvitt. Og jo, det er mange her som er mye på utstilling, stevner, fellestrenng feks! og bruker bur der. Jeg har lest et flere ganger.

Edit: Sorry, nå posta jeg akk før jeg leste det du skrev.. :lol: vet hvordan stykker opp quoting, jeg bare gadd ikke å gjøre det nå.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en burdiskusjon det ble. :innocent: For min egen del bruket jeg tøyburet vårt kun som soveplass(åpent bur), og som seng ved reise.

Men når jeg fikk min valp, så sov han i sengen de 2 første månedene, jeg hadde ikke hjerte til noe annet rett og slett. Han trengte nærhet. Den første natta tisset han på sengen. Jeg sover så tungt at jeg ikke merket nå han pep. Men etter det hadde vi bare et annet uhell, og han holdt seg og sov gjennom hele natta, uten noe problem. Det var aldri fare for å mose ham heller, han lærte seg fort å sove i fotenden. :(

Når han ble litt større kunne han finne på å sovne på gulvet i soverommet på kvelden, og da vekket jeg ham ikke. Da fikk han sove på gulvet/teppet sitt hele natta rett og slett. Men når han brakk beinet turte jeg ikke ha ham i sengen lenger, så fra da av har han sovet på gulvet, han. Men på dagen kan han fint blunde litt i senga. Synes det fungerer fint.

Han spør forøvrig "lov" før han hopper opp i senga også! Helt selvlært. Da hviler han hodet på sengekanten og ser på meg, og om jeg sier "Ok!" så kommer han opp :rolleyes2: ellers legger han seg på gulvet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipper historie*

:( :rolleyes2: :( osv osv :P

Det er liksom ikke mer vanskelig enn som så. :innocent:

Og til de som bruker bur for å få hunden renslig/skal forhindre at den skal pisse/baise inne. Hva gjør det om det blir en dam eller fire (eller en sigar for den saks skyld) inne? Det er jo bare å tørke opp. OG hunden slipper å ligge i det, evt den slipper å holde seg om den er nøden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dag en lå huskyen min i bur, han pep litt da vi dro på jobb/skole. Men det har han sluttet med, å han går frivellig i buret hele tiden og kan godt sove der flere ganger om dagen. Så dette syntes jeg er veldig kjekt, så det er alldeles bra å venne av hunden sin med bur! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dag en lå huskyen min i bur, han pep litt da vi dro på jobb/skole. Men det har han sluttet med, å han går frivellig i buret hele tiden og kan godt sove der flere ganger om dagen. Så dette syntes jeg er veldig kjekt, så det er alldeles bra å venne av hunden sin med bur! :lol:

Noe som er så enkelt som bare å la et bur stå i stuen eller hvorever, og ha døren åpen til enhver tid. Jeg har det fremdeles, og hunden min går ofte inn der og legger seg, med åpen dør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dag en lå huskyen min i bur, han pep litt da vi dro på jobb/skole. Men det har han sluttet med, å han går frivellig i buret hele tiden og kan godt sove der flere ganger om dagen. Så dette syntes jeg er veldig kjekt, så det er alldeles bra å venne av hunden sin med bur! :lol:

Hvorfor skal han ligge i bur? Jeg håper alle skjønner at det ikke optimalt for en hund å tilbringe mange timer i bur. At de godtar det betyr ikke at de liker det. Kreket mitt hopper oppi badekaret når jeg sier vi skal bade, det er ikke dermed sagt at han er glad i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss valpen må på do og tisse da holder jo han seg ikke, da piper jo han sånn at jeg kan ta han med ut.

Kanskje jeg skal venne han til gulvet da. Men han er spretten og kommer opp i senga, eller så piper han.

Men skal vi kanskje prøve og flytte buret ned på stuen der han er mest ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår det. Men jeg tror ikke problemet er løst, eller vet ikke fordi han piper viss han ikke klarer og komme seg opp senga...

Vil du ha han i sengen?

Hvis ikke, så lar du han ikke komme opp, evt. sleng en hånd ned til ham, eller legg deg på gulvet til han sovner. Også flytter du deg opp i sengen.

Det er ikke så vanskelig som man noen ganger skal ha det til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha han i sengen?

Hvis ikke, så lar du han ikke komme opp, evt. sleng en hånd ned til ham, eller legg deg på gulvet til han sovner. Også flytter du deg opp i sengen.

Det er ikke så vanskelig som man noen ganger skal ha det til :icon_cry:

Den støttes. :icon_redface:

Og det går faktisk innmari greit selv om man verken har bur eller kompostgrind inne. Innmari greit. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den støttes. :icon_cry:

Og det går faktisk innmari greit selv om man verken har bur eller kompostgrind inne. Innmari greit. :icon_redface:

Mhm! :icon_redface:

Men jeg husker jo da jeg var nybegynner, man får råd i alle ender.. og alt rår egentlig på hvor god de enkelte personene er på å selge "sin" metode.

Jeg ble tipset om bur av en hundeeier som jeg respekterer stort, men lærte etterhvert egne måter å gjøre ting på. Man må rett og slett bare prøve seg litt fram, og regne med at den første hunden blir en skikkelig prøveklut!

Det er utallige ting jeg skulle gjort annerledes, og da tar jeg med meg det videre :twisted: Men ting har gått bra, tiltross for alle tabbene :flowers: Jeg har en trygg og fin hund som kan være hjemme alene og som er renslig og og og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, jeg får inn mange tips, men bruker bare så og si 1/10 del av de.

Viss jeg vil lære valpen min å sove i bur da gjør jeg det :wub: Har ikke så mye og si at andre kommer og sier hva er vits?

Det er alltids greit med bur.

Men når det kommer med denne alenetreninga, vil ikke si vi er så godt i gang, av og til klarer han og være alene en stund men noen ganger da piper han med engang. Vi har prøvd og gitt han griseører men hjelper ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, jeg får inn mange tips, men bruker bare så og si 1/10 del av de.

Viss jeg vil lære valpen min å sove i bur da gjør jeg det :wub: Har ikke så mye og si at andre kommer og sier hva er vits?

Det er alltids greit med bur.

Men når det kommer med denne alenetreninga, vil ikke si vi er så godt i gang, av og til klarer han og være alene en stund men noen ganger da piper han med engang. Vi har prøvd og gitt han griseører men hjelper ikke så mye.

Du bør fremdeles være åpen for tips, for det hender at man låser seg inn i spor uten å innse at det finnes løsninger som gjør jobben omtrent like bra, men som er bedre for hunden.

Så jeg ville tatt imot råd med respekt og sett på dem, også evt. prøvd seg frem litt. Men når det gjelder bur så finnes det metoder som for det meste er bedre for å lære hunden og trives der inne, enn den du bruker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du tar til det kanskje 1 av 10 råd. Du må huske at her inne er det mange som har årevis med erfaring, og å avfeie dem slik jeg oppfatter at du gjør er i beste fall arrogant. Jeg vet av erfaring at det ikke alltid er så interessant for en femtenåring å ta til seg lærdom, men prøv - vi vil faktisk bare det beste for deg og hunden din.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...