Gå til innhold
Hundesonen.no

Lengre bilferie og råfôring

Nirm

Recommended Posts

Sitter og lurer på ferie til sommeren (må jo drømme om slikt i kulda :) ), og da nedover Europa med bil og bikkjer. Men så kommer jo tanken på hundemat. Jeg forer mine på V&H vitaminisert kylling, og det er jo begrensa hvor mye jeg kan ta med meg med tanke på holdbarhet.

Nå er ikke kjøttprisene de verste nedover kontinentet, så jeg tenkte å fôre de fra kjøttdisken i dagligvareforretninger. Pga helsa til Nirm så må han hovedsakelig spise kylling. Vida kan spise mye mer variert.

Men på en 3 ukers periode så må de vel leve på litt mer variert kost enn kylling og kokte grønnsaker? Og hva burde jeg evt gi de for å gi de et best mulig balansert kosthold? Med tanke på vitaminer og slikt også. Hva er fine Omega 3 kilder for de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal klare seg fint på bare kylling og grønnsaker i tre uker. Om Nirm ikke kan få fisk, bør du knuse linfrø og gi ham det som omega 3 kilde. Bland det i olje hjemme og ta med flaska, da får du trukket mest mulig omega ut av frøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elektrisk kjølebag er veldig kjekt å ha. Det har vi hatt med oss på litt lengre bilferier, dog ikke så lang som 3 uker. Om hundene tåler noe frysetørket vom, kan det være greit å ha med som supplement. Men ellers enig med tulip, de greier seg fint på kylling i de ukene.

EDIT: Et multivitamintilskudd kan du jo alltids ha med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :)

Hva slags mulitvitamintilskudd kan jeg gi de evt? Nirm skal ikke ha vom, så frysetrørret blir ikke noe alternativ for han. Noe fisk kan jeg sikkert gi han, det er vel lett for kroppen hans. Vida kan få mye mer variert kost, så der tar jeg hva jeg finner.

Har en 12V kjøleboks, og alt etter varmen, så har jeg jo V&H en stund i hvert fall (har klart å hatt mat der en uke ca før).

Hvordan er det å gi rå kylling kontra V&H kylling i mengder? Med tanke på energi og slikt. Samme mengde ca? Eller bør jeg øke på kyllingen? (de inneholder vel en del vann også...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å gi mer høne/kylling, ca det dobbelte. Tipper det er omtrent like mye energi i høne som kylling. Det går mest i høne siden det er billigere enn kylling, koster vel ca halvparten.

Av vitamintilskudd så har jeg ikke gitt det til hundene på flere år, brukte litt forskjellig, bla noe fra Provit, tror jeg det var. Men jeg tror strengt tatt ikke du trenger det i løpet av de tre ukene.

Når det gjelder fisk, får du passe på å gi frossen fisk. Husker ikke i farta hvordan det var det der, men sjekk opp ang. ferskvannsfisk og bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H holder seg bortimot en uke i en god kjølebag uten strøm.

Dersom du investerer i en ordentlig kjøleboks til bilen kan du få god og lav temperatur uansett utetemperatur.

De billigboksene du kjøper rundt om kring er ubrukelige, de gir bare litt kjøling og bruker MYE strøm.

Kjøp eksempelvis en Isotherm-boks, de har kompressor akkurat som kjøleskapet ditt hjemme.

Strømforbruket er lavt, og effekten er knallgod!

De finnes også i utgave med fryser..

En av forhandlerne i norge er maritim.no

Men PS, prisene er stive på Isotherm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...