Gå til innhold
Hundesonen.no

Våre fuglehunder


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Vært noen turer på fjellet i det siste

Her er Dirk med meg på jentetur og med Rypejente jaktdekken

Alt kler den smukke

Dirk-300x300.jpg

Han hadde to fine fuglearbeid, så det var moro

Dagen etterpå fikk Toya være med på fjellet en liten tur. Hun har ikke vært på fjellet på 2 år.
Gjett om hun koste seg og jeg synes hun jaktet veldig bra til alderen. Litt slitsomt at hun ikke hører men heldigvis kommer hun på håndsignaler. Men en må jo vente til hun stopper og ser på meg før jeg får kalt henne inn

Gamlemor fant ryper og tror hun var veldig lykkelig :wub: Når det er lett føre tror jeg at hun skal få være med noen små turer

Ikke ble hun stiv og støl heller

osstre-768x1024.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 251
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Liten oppdatering her Etter fasanjakten var vi på klubbmesterskap hvor Lio fikk 3 plass i Unghundklassen Jeg og Kristine var med noen timer før vi dro hjem Dirk vil veldig gjerne vaske f

Lio 8 uker. Til lørdag henter vi han

Treningssamling på Arnøya (4timer utenfor Tromsø) Vakkert Hvilken retning skal vi velge mon tro. Må alltid vurdere hvordan vi skal gripe ann terrenget med tanke på terreng, vind og sånt

Posted Images

23.mars er en stor merkedato

Amigo fikk 1.AK på jaktprøve. Dermed er han elitehund i Norsk Breton Klubb siden han har excellent på utstilling fra før. Nå er nytt mål å bli NUCH (noe man ikke kan bli med fuglehunder før de har 1 AK på jaktprøver). Ca 30% av alle som starter på prøve får premie og kun få av disse oppnår 1.premie. Så dette er stort :)

:wub:
Han har vært på treningsleir i 3 uker og i morgen skal jeg hente han hjem igjen. Gjett om jeg gleder meg

Men dagen stopper ikke der, Dirk har hatt første parring med ei god tispe (Vesla) så da blir det forhåpentligvis valper om 2 mnd. Veldig spennende. Dette er en kombo vi har stor tro på

:wub:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Masse gratulasjoner herfra også!

Tusen takk dere to

Dette er utrolig morsomt. Er en drøm som har gått i oppfyllelse. Flinke Amigo har endelig fått det han fortjente, en premie og masse skryt :)

Skal prøve i helga og få tatt noen fine bilder av alle hundene

Ser at jeg har få nye fine bilder av gullgutten, så det må vi gjøre noe med

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Søndag 30 mars opplevde jeg alle hundeeiers mareritt, Lio ble bitt av hoggorm i bakbeinet

Jeg var på tur sammen med moren min og vi fikk båret han i en jakke mellom oss. Heldigvis er han såpass snill og rolig, så det gikk fint. Kom oss til dyrlegen en drøy time etter bittet

Ble lagt på drypp

bilde-1-768x1024.jpg

Dette er bilde fra mandagen hvor man ser hevelsen

Den kommer ikke helt frem på bilde, den er mye mer tydelig i virkeligheten

bilde-152-768x1024.jpg

Tirsdag gikk jeg en tur alene med Amigo

post-1164-0-77840300-1396511146_thumb.jp

Og i går gikk jeg, Toya og Amigo opp til en topp her på Bjørkelangen

post-1164-0-68843200-1396511229_thumb.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det der så litt nasty ut :shocked:

Det er ikke noe spøk med hoggormbitt; har nesten mistet en hund pga det. Håper Lio blir fort frisk igjen; dere får sikkert god oppfølging av veterinæren den nærmeste uken!

Nå i finværet er jeg mye ute med bikkjene og trener spor og må si jeg blir litt urolig når jeg ser de snuser ekstra nedi tuene for tenk om det ligger en liten jækel der og venter på dem :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder fra tur i dag
(Toya er blitt med mamma på hytta og får litt alenetid)

tur-april-056-1024x666.jpg

tur-april-053-1024x656.jpgSkal ihvertfall ikke se på hun med kamera

tur-april-072-1024x695.jpg
Lio er blitt 15 mnd

tur-april-086-1024x979.jpg
Vakkert hode

tur-april-095-650x1024.jpg
Dirk

tur-april-113-970x1024.jpg
Amigo var ikke spesielt fotogen i dag, så bildene av han ble ikke så bra

tur-april-126-1024x689.jpg

Øver oss på posering, snart utstilling

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakre hunder! Likte godt hodebildet av Lio :)

Tusen takk

Jeg synes også Lio er utrolig vakker. Han er bare 15 mnd nå, men jeg tror at når han blir voksen blir han en farlig hund i utstillingsringen.Han har ihverfall det peneste hode jeg vet om :wub:

I tillegg er han bare herlig, så jeg er litt forelsket i "valpen" vår. Blir spennende til høsten med jakt og jaktkonkurranser, siste mulighet som unghund til høsten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For å bli NUCH så må fuglehundene ha 1.AK på jakprøve

Nå som Amigo har fått dette skal vi prøve oss på NUCH tittel. Han er påmeldt fire utstillinger nå fremover så får vi se hvordan det går.

Han har vært på 2 utstillinger før

Utstilling nr 1, som unghund

49 cm, hann av meget god type, 21 mnd
Hode maskulint, rasetypisk, korr ann ører, våkent uttr
God hals, etter alder vel utv bryst, god benstammer
aksept vink front, gode i bakb, god pels kval, vennl gemytt
Fra siden bev godt, litt ustabil front

1 AUK, 1 AUKK, CK og BIR

Så ble han stilt når han var 2,5 år siden jeg tenkte det kunne være greit å ha et utstillingsresultat når han var voksen

Meget god type, godt kjønnspreg, korrekt høyde 49,5 cm, korrekte prop. i kropp og hode. God hals og skulder. Steil overarm mangler forbryst. Kropp i utmerket kondisjon. Rasetypiske bevegelser.

Excellent, CK og BIR

Siden han ikke har vært jaktpremiert før nå har det ikke vært noe vits å stille han. De må ha jaktpremie for å få cert.

Tenkte å oppdatere denne tråden om vår vei mot NUCH

Veldig spent, siden utstilling nr 2 var i januar 2011, så det er noen år siden han var i ringen sist.

amigo5.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi trent apport

Apport-1mai-016-1024x682.jpg
Amigo i full fart. Jeg trener med dummy (med vinger) og tørket rype

Apport-1mai-049-1024x708.jpg
Toya på snart 13 år får også være med. Fort går det ikke, men en ser at hun koser seg "på jobb"

Apport-1mai-060-1024x662.jpg
Dirk er rå. Han er stødig på alle øvelsen og synes det er helt greit å bade allerede nå. Han fikk 1 AK apport i fjor og er en utrolig flott og stødig apportør. Moro. Håper sønnen hans blir like flink

Apport-1mai-072-1024x693.jpg
Lio kan ikke apport enda, men fikk lov å hente en dummy for å se hvordan det gikk. Skal starte å trene med han og målet er apportbeviset til høsten

Apport-1mai-143-1024x719.jpg
Sambo med alle tre gutta :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingen i går gikk ikke som ønsket/forventet. Men vi kommer sterkere tilbake, forhåpentligvis allerede neste helg

Kritikken lyder:
50cm mg type, hode kunne hatt litt mer mask.preg, aning lang i snuteparti, god hals, god o/u linje, noe fremskutt front, vel vinklet bak, gode bev, gode poter, god benstamme, god pels og farge. Very Good og 1 konk.

Fellesutstillingen14-091-1024x656.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hverken jeg, sambo eller ei venninne skjønner noe

Utstillingen på lørdagen endte med Good :blink:

Men vi gir oss ikke, for vi mener at Amigo er en pen hund og tre cert skal vi ha! Så vi skal på to utstillinger om 2 uker og deretter NKK Drammen. Så får vi ta en status etter de utstillingene.

Kritikken sier

50 cm, Velproporsjonert hode. God hals og overlinje. Avfallende kryss og meget høyt ansatt hale. Mangler en hel del brystkasse, spesielt frem, derfor også løs i fronten. Kunne vært bedre vinklet fram. Prima benstamme og mellomhånd. Pga krysset korte skritt. Prima pels. En god hund.
Resultat: Good.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vært på friområde i dag

Dirk
friomrade-21mai-001-1024x703.jpg

Lio er blitt snart 16 mnd
friomrade-21mai-011-1024x750.jpg

Kalles ikke Lio Langøre uten grunn

friomrade-21mai-025-1024x599.jpg

Toya blir snart 13 år og synes det var varmt ute

friomrade-21mai-033-1024x682.jpg

Amigo med Lio hakk i hæl

friomrade-21mai-049-1024x682.jpg

Jeg har deg ....hilsen Lio
friomrade-21mai-052-1024x682.jpg

Og vips var unggutten forbi

friomrade-21mai-055-1024x682.jpg

Amigo

friomrade-21mai-060-1024x682.jpg

friomrade-21mai-068-1024x682.jpg

Lio og Amigo

friomrade-21mai-063-1024x660.jpg

Lio og Toya

friomrade-21mai-093-1024x682.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...