Gå til innhold
Hundesonen.no

Endring i schäferens standard


Argyr

Recommended Posts

Fra FCIs magasin 3/2010 side 20 , link til pdf: http://www.fci.be/uploaded_files/FCI_3_10.pdf

"AMENDMENTS IN THE STANDARD OF THE GERMAN SHEPHERD DOG

(APPROVAL OF THE LONG-HAIR VARIETY - WITH UNDERCOAT AND

AMENDMENT IN THE SHAPE OF THE TOP LINE)

The General Committee informs that, further to the VDH’s request from January 1st, 2011, as relayed to the Committee by the FCI standards and Scientific Commission:

- the long-hair variety (with undercoat) is approved,

- each variety has its own CACIB,

- no cross between both varieties is allowed.

The amendment about the top line was accepted."

Noen som vet noe mer om dette?

Såvidt jeg forstår betyr dette at langhårede nå er fullt godkjent såfremt de har underull, men at rasen deles i to og konkurrerer separat og ikke kan parres med hverandre?

Og hva i standarden er endret angående overlinjen?

Når vil dette gjøre seg gjeldende i Norge? Jeg ser at NKK opererer med standard fra 1991.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Fra FCIs magasin 3/2010 side 20 , link til pdf: http://www.fci.be/uploaded_files/FCI_3_10.pdf

"AMENDMENTS IN THE STANDARD OF THE GERMAN SHEPHERD DOG

(APPROVAL OF THE LONG-HAIR VARIETY - WITH UNDERCOAT AND

AMENDMENT IN THE SHAPE OF THE TOP LINE)

The General Committee informs that, further to the VDH’s request from January 1st, 2011, as relayed to the Committee by the FCI standards and Scientific Commission:

- the long-hair variety (with undercoat) is approved,

- each variety has its own CACIB,

- no cross between both varieties is allowed.

The amendment about the top line was accepted."

Noen som vet noe mer om dette?

Såvidt jeg forstår betyr dette at langhårede nå er fullt godkjent såfremt de har underull, men at rasen deles i to og konkurrerer separat og ikke kan parres med hverandre?

Og hva i standarden er endret angående overlinjen?

Når vil dette gjøre seg gjeldende i Norge? Jeg ser at NKK opererer med standard fra 1991.

:)

Hvis dette er en endring som FCI står for, så er NKK forpliktet til å følge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra FCIs magasin 3/2010 side 20 , link til pdf: http://www.fci.be/uploaded_files/FCI_3_10.pdf

*KLIPP*

The amendment about the top line was accepted."

Noen som vet noe mer om dette?

Såvidt jeg forstår betyr dette at langhårede nå er fullt godkjent såfremt de har underull, men at rasen deles i to og konkurrerer separat og ikke kan parres med hverandre?

Og hva i standarden er endret angående overlinjen?

:)

Dette lurer jeg også på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe mer om dette?

Såvidt jeg forstår betyr dette at langhårede nå er fullt godkjent såfremt de har underull, men at rasen deles i to og konkurrerer separat og ikke kan parres med hverandre?

Og hva i standarden er endret angående overlinjen?

Når vil dette gjøre seg gjeldende i Norge? Jeg ser at NKK opererer med standard fra 1991.

:)

Det stemmer dette med at langhår blir en egen variant. Skal bli godkjent fra 01.01.2011 etter som jeg har hørt. Foreløpig er det mye som er forvirrende og ingen klarer å svare klart å tydelig på alt en lurer på rundt dette.

Hva skjer nå med langhår som fødes i korthårskull..? Blir de automatisk registrert som langhårsvarianten feks.. Også motsatt hva med korthår som blir født i langhårskull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir som med belgeren? At det er to varianter av samme rase? Og at valpene registreres som den varianten den er, uavhengig av hva foreldrene er? :)

Det virker jo som den enkleste og mest oversiktelige måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det stemmer dette med at langhår blir en egen variant. Skal bli godkjent fra 01.01.2011 etter som jeg har hørt. Foreløpig er det mye som er forvirrende og ingen klarer å svare klart å tydelig på alt en lurer på rundt dette.

Hva skjer nå med langhår som fødes i korthårskull..? Blir de automatisk registrert som langhårsvarianten feks.. Også motsatt hva med korthår som blir født i langhårskull...

Kanskje det blir som med belgeren? At det er to varianter av samme rase? Og at valpene registreres som den varianten den er, uavhengig av hva foreldrene er? :)

Det virker jo som den enkleste og mest oversiktelige måten å gjøre det på.

Det er jo bare vi med belgere som ikke lar oss forvirre av slike bagateller *ler*

Den enkle og logiske løsningen er jo å registrere de som langhår/korthår alt etter variant uavhengig av hva foreldredyrene er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra FCIs magasin 3/2010 side 20 , link til pdf: http://www.fci.be/uploaded_files/FCI_3_10.pdf

"AMENDMENTS IN THE STANDARD OF THE GERMAN SHEPHERD DOG

(APPROVAL OF THE LONG-HAIR VARIETY - WITH UNDERCOAT AND

AMENDMENT IN THE SHAPE OF THE TOP LINE)

The General Committee informs that, further to the VDH’s request from January 1st, 2011, as relayed to the Committee by the FCI standards and Scientific Commission:

- the long-hair variety (with undercoat) is approved,

- each variety has its own CACIB,

- no cross between both varieties is allowed.

The amendment about the top line was accepted."

Noen som vet noe mer om dette?

Såvidt jeg forstår betyr dette at langhårede nå er fullt godkjent såfremt de har underull, men at rasen deles i to og konkurrerer separat og ikke kan parres med hverandre?

Og hva i standarden er endret angående overlinjen?

Når vil dette gjøre seg gjeldende i Norge? Jeg ser at NKK opererer med standard fra 1991.

:)

Spennende å høre at de endrer standarden og godtar langhårede (med underull), men det er svært uheldig at man ikke skal kunne krysse langhår og korthår - det er jo samme hund under pelsen! Avlspopulasjonen av langhårsvarianten kan potensielt bli veldig liten som kan gi innavlsproblematikk.

I så måte kan man si at de ikke egentlig har godkjent langhårsschæfer, men de har skilt den ut som egen rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe mer om dette?

Såvidt jeg forstår betyr dette at langhårede nå er fullt godkjent såfremt de har underull, men at rasen deles i to og konkurrerer separat og ikke kan parres med hverandre?

Hva skjer nå med langhår som fødes i korthårskull..? Blir de automatisk registrert som langhårsvarianten feks.. Også motsatt hva med korthår som blir født i langhårskull...

Kanskje det blir som med belgeren? At det er to varianter av samme rase? Og at valpene registreres som den varianten den er, uavhengig av hva foreldrene er? :)

Det er jo mange raser som allerede har tilsvarende problemstilling. For eksempel kan st. bernhardshund parres på tvers av hårlagsvariantene, og avkommene registreres som det de ser ut til å være ved registrering.

Også på puddel er det lov til å kryssparre (dog ikke ved å hoppe over en størrelse, og stor kan kun parres med stor; altså kan toy parres med dverg og mellom med dverg, men ikke mellom med toy) - og valpene registreres som det mor er, men kommisjonsmåles på utstilling og omregistreres til korrekt rase da (altså løper det rundt en del u-utstilte pudler som kan være en annen rase enn de er registrert som. Det samme gjelder for dachs, men de tror jeg ikke kan krysse på hårlag).

Såfremt en kan se hårlaget ved registrering, ser jeg ikke at dette skal bli noe vanskeligere enn hvordan de løser det på st. bernhardshund, for eksempel.

Det i mine øyne viktige spørsmålet er om det vil bli åpnet for å få etterregistrert alle de uregistrerte langhårsschäferne som vandrer rundt for å få de synliggjort og aktualisert som avlspartnere når en nå på en måte skal bygge en ny rase.

Angående utstilling ser jeg ikke at det står noe i Argyros' quote som tilsier at det nå blir to schäferhundraser på utstilling - det er allerede raser hvor en deler ut flere CACIB i samme rase (for eksempel fargevariant-CACIB på puddel, grand danois og puli), og så lenge de skal ha bare ett cert på schäferhund, vil jeg tror Norge lar de konkurrere som samme rase på utstilling.

Altså, jeg tolker det som at det blir ett cert fordi det ikke oppgis noe eget FCI rasenummer for langhårsvarianten. Det står litt ullent, så det er mulig at det blir en deling som hos st. bernhardshund, med to cert i hvert kjønn og to BIR-vinnere. Men jeg tolker det ikke slik. Men jeg kan ta feil, for det er någet uklart det som står.

Det jeg nå sitter og lurer på, i all min uvitenhet, er om det finnes langhårsgråschäfer, for det har jeg aldri sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - finnes det langhår UTEN underull, da? Siden det hele tiden spesifiseres "med underull", mener jeg.

Er det i så fall stor forskjell på de med og uten (eller der den ene bare nedrøytet ut, liksom) ?

Og ja - langhårs grå schäfer må jo være litt stilig, da.. Har sett langhåret sort for mangen herren år siden - husker at det var ganske tøft, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - finnes det langhår UTEN underull, da? Siden det hele tiden spesifiseres "med underull", mener jeg.

Er det i så fall stor forskjell på de med og uten (eller der den ene bare nedrøytet ut, liksom) ?

Og ja - langhårs grå schäfer må jo være litt stilig, da.. Har sett langhåret sort for mangen herren år siden - husker at det var ganske tøft, ja.

Susanne

Den uten underull får som oftest en midtskill over ryggen. Ellers så er det ikke stor forskjell på det med og uten, de kan ha mye pels også de uten underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som veldig positive forandringer. Siden de langhårede hundene forekommer både titt og ofte i Shäferhundkull synes jeg det er veldig bra de også får anerkjennelse. Ikke minst synes jeg det er noen utrolig vakre vesner, de langhårede. :)

Blir spennende å høre om overlinjen, hva det dreier seg om, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer dette med at langhår blir en egen variant. Skal bli godkjent fra 01.01.2011 etter som jeg har hørt. Foreløpig er det mye som er forvirrende og ingen klarer å svare klart å tydelig på alt en lurer på rundt dette.

Hva skjer nå med langhår som fødes i korthårskull..? Blir de automatisk registrert som langhårsvarianten feks.. Også motsatt hva med korthår som blir født i langhårskull...

Det går jo ikke an, når man ikke får krysse variantene? :)

Langhår er jo recessivt, parrer man to langhår vil man bare få langhår (og det er kanskje derfor de vil dele avlen?).

Edit:

Her er en link som viser noe av variasjonen som finnes i genene hos schäfer med tanke på farger og pels, for de som lurer. :)

http://www.4gsd.net/colours.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke an, når man ikke får krysse variantene? :)

Langhår er jo recessivt, parrer man to langhår vil man bare få langhår (og det er kanskje derfor de vil dele avlen?).

Edit: sorry, leste litt fort, så ikke at du skrev langhår x langhår :)

Men jeg er veldig spent på hvordan disse endringene ville fungere i praksis. Man får jo bare håpe at dommere faktisk tar det til seg, og at ikke de "samme gamle" vinnerne (med overlinje som ikke ligner grisen) fortsetter å vinne.

Jeg er også spent på hva som skjer med langhår født i korthårskull? Og burde det ikke være tillatt, hvertfall for en periode, å parre korthår med langhår for å øke bestanden og minske innavlsprosenten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...