Gå til innhold
Hundesonen.no

Amiga maser og sutrer på ugunstige tider av døgnet

Anette

Recommended Posts

Veldig enkelt. Bli like gretten som meg på morgenen :blink:

Jeg har i alle år jobbet turnus, som er en uke dag, en uke kveld og en uke natt. Valpene mine blir litt forvirret, men de lærer fort at det gjelder å tisse (i ditt tilfelle ikke) så får du holde munn og ligge rolig. Jeg reiser meg ikke fra sengen en gang, det bare kommer ganske så kontante beskjeder eller knurr (jeg freser når jeg er trøtt) og etter ett par rimelig klare beskjeder fra en gretten turnusarbeider, så sover t.o.m 4 mnd gamle valper.

Så tipset er, konsekvente handliner (trenger ikke stå opp, for da girer du bare valpen). Om du har sett voksene hunder som vil være i fred så flytter ikke de seg, men gir klare beskjeder i liggende stilling. Ikke at vi klarer bli hund, men det funker iallefall i dette huset på hunder som ikke kan legg deg.

(og jeg er naturlig gretten med klare beskjeder :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for jeg har jo "aldri" vært borti verken hund eller klikkertrening før? Du kjenner ikke meg, hvordan kan du vite det?

altså, dette blir jo helt tullete, det finnes flere måter å trene inn en ting, ingen av de er en "fasit" og hvordan man velger det er jo opp til en selv. Jeg vet at den metoden jeg nevnte fungerte på en jrt med kommando "legg deg i buret". Det FUNGERTE! Er ikke det nok til å kunne ambefale det videre?

Og jeg blir ikke ofte provosert når jeg sitter og skriver på et slikt forum som dette, fordi jeg vet at det finnes et manfold av meninger der ute, men å totalt utelukke det jeg sier og direkte kritisere det fordi det DERE gjør er bedre i deres øyne synes jeg er smålig!

Oi oi, beklager at jeg fyrte av raketten... ikke rart jeg faktisk trodde du var en ganske fersk hundeeier når du venter valp og er ny på sonen. Selvfølgelig feil av meg å trekke den konklusjonen, men jeg står fremdeles ved det jeg sa, ikke alltid man bør tviholde på klikkeren.

Det finnes faktisk en fasit :blink: Og det er om det funker for eieren og hunden, eller ikke :wub:

Man må da prøve seg frem, og etterhvert finner man en løsning. Men selv gærningen Tinka har en fantastisk avknapp, som jeg har lært henne ved bare å ignorere/be henne legge seg. Min hund kan fint sove i til langt utpå dagen, selvom vi til daglig står opp rundt 6-7 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis noen av hundene her lager lyd så tidlig på marran, så bare roper/hyler jeg "NEI!" også sover vi alle videre :blink:

Men jeg vil også foreslå og helt slutte å lufte hunden så tidlig. Det gjør det nok lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt. Bli like gretten som meg på morgenen :)

Jeg har i alle år jobbet turnus, som er en uke dag, en uke kveld og en uke natt. Valpene mine blir litt forvirret, men de lærer fort at det gjelder å tisse (i ditt tilfelle ikke) så får du holde munn og ligge rolig. Jeg reiser meg ikke fra sengen en gang, det bare kommer ganske så kontante beskjeder eller knurr (jeg freser når jeg er trøtt) og etter ett par rimelig klare beskjeder fra en gretten turnusarbeider, så sover t.o.m 4 mnd gamle valper.

Så tipset er, konsekvente handliner (trenger ikke stå opp, for da girer du bare valpen). Om du har sett voksene hunder som vil være i fred så flytter ikke de seg, men gir klare beskjeder i liggende stilling. Ikke at vi klarer bli hund, men det funker iallefall i dette huset på hunder som ikke kan legg deg.

(og jeg er naturlig gretten med klare beskjeder :) )

Denne metoden bruker jeg også, det skal ikke være noe herjing eller noe gjøring i det hele tatt før jeg står opp, og jeg bestemmer faktisk når det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn halveis OT men Ellie er klikkertrent til å gå å legge seg, og det var ikke noe smart! For da ligger hun heelt klar til neste beskjed eller belønning. Måtte reinnlære det mer strengt, det fungerer bedre. (Tar høyde for at jeg lærte det inn dårlig, men 'gå å legg deg!' er det liksom ikke så mye positivt over, og det ble bare feil rett og slett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for jeg har jo "aldri" vært borti verken hund eller klikkertrening før? Du kjenner ikke meg, hvordan kan du vite det?altså, dette blir jo helt tullete, det finnes flere måter å trene inn en ting, ingen av de er en "fasit" og hvordan man velger det er jo opp til en selv. Jeg vet at den metoden jeg nevnte fungerte på en jrt med kommando "legg deg i buret". Det FUNGERTE! Er ikke det nok til å kunne ambefale det videre?Og jeg blir ikke ofte provosert når jeg sitter og skriver på et slikt forum som dette, fordi jeg vet at det finnes et manfold av meninger der ute, men å totalt utelukke det jeg sier og direkte kritisere det fordi det DERE gjør er bedre i deres øyne synes jeg er smålig!

Selvsagt kan du anbefale akkurat det du sjøl måtte ønske, men skal du være på et diskusjonsforum, må du nok tåle at folk ikke nødvendigvis er enige i metodene dine, uansett hvor mye erfaring du har eller ikke. Nå må du skille mellom metoder til ulik bruk. Å klikkertrene en hund til å respondere raskt og effektivt - kjempefint, og det etterlater høyst sannsynlig hunden klar for å jobbe videre. Dersom man ønsker at hunden skal gå til senga si og legge seg for å slappe av, ville jeg lagt valpen/hunden i senga, kost og strykt og snakka rolig, og holdt den der (forutsetter at man har så hendige hunder som jeg, hehe) de gangene den forsøker å gå et annet sted. Idet jeg kjøpte seng til Aiko, min eldste, klikka jeg inn entusiasme for senga som fint sted å være akkurat sånn du beskriver, rett og slett fordi hun er oppdratt til å ikke drive og rote rundt i alt som ligger på gulvet. Men nå skulle hun jo få lov. Etter at jeg med klikker hadde fått henne til å skjønne at det var kjempefint at hun gikk oppi senga, gikk jeg over til å gjøre senga til et rolig og trygt sted med kos, rolig rosing og tyggeting å nyte oppi senga, og det trur jeg ikke man bør bruke et presiseringsverktøy som klikker på. Men det er min mening, sant? :)

Man kan ikke si at "det og det er belønning for hunden", det er det faktisk hunden som avgjør. Men jeg tror de færreste hunder syns det er særlig belønning å bli holdt fast så de ikke har noe annet valg enn å være passive. Jeg har gjort det med alle valpene mine, og ved ingen tilfeller har atferden blitt forsterket.

Det er akkurat hva jeg gjør med Imouto-loco når hun blir spinn gal, og det er ikke helt etter hennes preferanser når pirayatendensene og turbostumpen har fått fart på seg... :D Holder henne hos meg og stryker og snakker rolig, puster rolig og får henne til å slappe av. Og så legges hun i senga.

*Klippe masse om at Anette vil sove og ikke stå opp tidlig *

Jeg tviler på at poenget til Malamuten var at du skulle begynne å stå opp tidlig for å glo i veggen, hehe. Idet hunder vender seg til at idet vi spretter opp, så skjer det ting, så må de merkelig nok helt akutt tisse gjerne også. Dersom man lager seg et morgenrituale hvor man ikke spretter ut med bikkja som første aktivitet, men feks lager seg en kopp te, hører på radioen osv, vil jo hunden etterhvert skjønne at her er det ingenting å hente på å vente ivrig, for hun der treige mamsen assa... Nå høres det jo ut som moren din gjør nettopp dette, så da blir jo jobben din å ikke gi Amiga oppmerksomhet for sutringa, og ikke la deg bli oppkava fordi du vil slippe unna masing. Jeg har blitt mektig forbanna på Aiko et par ganger i det siste, men da hun ikke ga seg med sine stakkarslige, tynne pip (som ikke hørtes ut som den sedvanlige kjede-seg-gnålinga), gikk vi ut, og bra var det, for der var det full fres fra baken..

Veldig enkelt. Bli like gretten som meg på morgenen :PJeg har i alle år jobbet turnus, som er en uke dag, en uke kveld og en uke natt. Valpene mine blir litt forvirret, men de lærer fort at det gjelder å tisse (i ditt tilfelle ikke) så får du holde munn og ligge rolig. Jeg reiser meg ikke fra sengen en gang, det bare kommer ganske så kontante beskjeder eller knurr (jeg freser når jeg er trøtt) og etter ett par rimelig klare beskjeder fra en gretten turnusarbeider, så sover t.o.m 4 mnd gamle valper.Så tipset er, konsekvente handliner (trenger ikke stå opp, for da girer du bare valpen). Om du har sett voksene hunder som vil være i fred så flytter ikke de seg, men gir klare beskjeder i liggende stilling. Ikke at vi klarer bli hund, men det funker iallefall i dette huset på hunder som ikke kan legg deg. (og jeg er naturlig gretten med klare beskjeder :) )

Hear hear! :)

Sånn halveis OT men Ellie er klikkertrent til å gå å legge seg, og det var ikke noe smart! For da ligger hun heelt klar til neste beskjed eller belønning.

My point exactely..

Måtte reinnlære det mer strengt, det fungerer bedre. (Tar høyde for at jeg lærte det inn dårlig, men 'gå å legg deg!' er det liksom ikke så mye positivt over, og det ble bare feil rett og slett.)
Hehe, jeg har litt vondt for å se for meg deg være streng med Ellie, som er en så mjuk hund. :) Men jeg sier heller aldri "Gå og legg deg!" til Aiko, men det er nok ikke fordi jeg er så trivelig som type, men mest fordi trollbolla gir meg fingeren med blikket og gjør noe heelt annet enn hva jeg prøver å si med sur stemme, hehe. Man må jo bare elske den oppdragende effekten det å ha en shiba (eller flere) i hus har. :( Jeg sier "gå og legge seg, jenta mi" med varme i stemmen, og da blir det jo positivt å legge seg og kose senga. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en blanding av hva JeanetteH, Labbis og Siri forteller. Mavin var morgenful da han var valp, men lærte seg fort at han skulle være rolig til a mor våknet på egenhånd eller vekkeklokka ringte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min dustevåknehund praktiserte jeg den særdeles enkle øvelsen "ørepropper i ørene, snu ryggen mot rommet (og dermed mot hunden), og ignorer". Det har fungert helt fint på to supervåkne BC'er iallefall. Bråker de, får de et "hold kjeft". Her står den ene opp kl seks hver dag, men lufter ikke hundene, så de bryr seg absolutt ikke. Nr. to står opp en eller annen gang mellom seks og halv ni, og de blir ofte ikke sluppet ut med en gang. Dermed har jeg hunder som slapper av til jeg sier noe annet :) Jeg har litt tro på å unngå å lage rutiner av sånt, det er ikke hundene som skal bestemme når de skal stå opp, få mat eller gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har en hund som helst sover hele dagen om hun kan? :whistle:

Chessea må draaaas ut om morgenen, for hun er bare så innmari trøtt. Og når hun har tisset og gjort seg ferdig løper hun i fullt firsprang inn igjen og legger seg rett i senga si. Dette gjelder da i ukedagene. I helgene står vi opp senere, og da er det liksomm greit. Men hun maser ikke akkurat om å få komme i gang med dagen til vanlig. :wub:

Det hender hun maser veldig tidlig på morgenen. Men siden jeg kjenner henne så godt sier det meg alltid at det er noe på gang om hun maser tidlig. Har hun drukket mye ila. natta f.eks. Eller hvis hun rett og slett er dårlig - da vekker hun oss. Aldri ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har en hund som helst sover hele dagen om hun kan? :whistle:

Chessea må draaaas ut om morgenen, for hun er bare så innmari trøtt. Og når hun har tisset og gjort seg ferdig løper hun i fullt firsprang inn igjen og legger seg rett i senga si. Dette gjelder da i ukedagene. I helgene står vi opp senere, og da er det liksomm greit. Men hun maser ikke akkurat om å få komme i gang med dagen til vanlig. :)

Det hender hun maser veldig tidlig på morgenen. Men siden jeg kjenner henne så godt sier det meg alltid at det er noe på gang om hun maser tidlig. Har hun drukket mye ila. natta f.eks. Eller hvis hun rett og slett er dårlig - da vekker hun oss. Aldri ellers.

Min border vil helst ikke stå opp nei, du må dra henne med deg, rope og helllooo liksom, vi skal gå tur :)

Men da kan jeg jo fortelle dere litt om hvordan morgenen gikk!

Hadde bestemt meg for å ikke gi etter, og som vanlig hylte hun i 6 tiden, jeg prøvde først en skarp hold kjeft (som fungerer på bjeffing) men da begynte hun bare mer, prøvde en gang til med hysj, nå er det nok i normal stemme og hun bare fortsatte mer og kom bort til senga mi. Da gjorde jeg som jeanette sa og snudde meg unna og da tuslet hun rundt en stund før hun la seg, (for meg virket det ut som en evighet). Så litt senere begynte hun igjen, jeg gryntet fortsatt bare i puta mi og så ikke på henne og hun la seg i senga igjen.

kvart på åtte stod jeg opp for åinnse jeg ikke kom meg på jobb med en gang (yay for ledd og mage), hvorav hun lå i senga si og bare wtf muttern... opp allerede.. lå og droooooooo seg etc. Så tuslet jeg litt rundt i huset og sendte sms på jobb etc, hvorav hun satt og ventet forventningsfult til meg også lot jeg henne gå ut av rommet, og jeg la med nedpå 30 min til. Hvorvidt jeg skulle latt henne vært hos meg eller ei vet jeg ikke, men mamma stod opp rett etterpå. Imorgen blir det samme prosedyre og antageligvis skal jeg på jobb uten problemer, så vi får se! Kanskje hun tar hintet etter noen dager :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg var ganske sjokkert selv :wub: hun lå der og så groggy ut når jeg skulle opp :)

Sånn er Tinka også her hjemme, jeg har flyttet meg inn på stuen, og hun har bare lagt seg inn i buret sitt og ligger og grynter inni der. Jeg har ikke karvet meg utendørs engang enda.. og hun har ikke noe behov for å flytte på seg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...