Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til speilrefleks


Carina

Recommended Posts

Jeg begynner å bli litt lei av kameraet mitt og har kun kitlinsa. Lurer derfor på å spare til å bytte det ut. Er det noen her som kan stille de riktige spørsmålene og hjelpe meg til å komme frem til hva jeg burde kjøpe? Tenker å bruke ca. 10-15000 på kameraet.

Ting jeg tenker at jeg vil ha:

- Nåværende kamera tar 2,5 bilde per sekund eller noe sånt, det synes jeg er for lite.

- Vil ha mulighet til å filme i HD.

- Jeg vil at det skal være lett å finne objektiver til kameraet og at det finnes mye å velge mellom av det og annet tilbehør.

- Kanskje det finnes noe med litt større skjerm nå enn jeg har på mitt K10D? I tillegg synes jeg skjermen lyver veldig, og jeg kommer stadig hjem med feil eksponerte bilder.

- Helst vil jeg ha innebygd stabilisator i kamerahuset, da faller vel kanskje Canon bort?

Har sikkert glemt masse, men det var det jeg kom på i farta.

Har kikket såvidt på disse kameraene:

Nikon D7000

Canon EOS 7D

Pentax K-5

Jeg forstår ikke alt som står om dem og aner ikke forskjell på diverse prosessorer, hva er de største forskjellene? Holder forøvrig en knapp på Nikon av en eller annen grunn, og tror kanskje Pentax utgår pga tilbehørsutvalget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur inn på akam.no - der finnes det masse diskusjoner og evauleringer av ulike kamera. Jeg har hørt mye bra om Nikon D7000 :blink:.

Tusen takk for tips! Dessverre fant jeg ingen test av D7000 der, men det kommer kanskje etterhvert. :ahappy:

Har også hørt mye bra om Nikon7000, men det jeg har kunne også passet. Jeg har Nikon D300s- knallfornøyd!

Takk for tips! I følge det jeg leser er faktisk D7000 bedre enn D300s på flere punkter, og siden de, i skrivende stund iallefall, koster det samme på fotovideo.no, så heller jeg mot D7000. :)

Edit: Når det står feks 20 minutters filming, så er det vel per opptak på en måte? Sånn at jeg kan filme så mye jeg vil så lenge jeg har plass på kortet/kortene? Dumt spørsmål sikkert. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, rett og slett fordi jeg foretrekker Nikon som merke egentlig, nå skal jeg ikke påberope meg mye erfaring med andre merker, og det ene er vel ikke bedre enn det andre sånn sett, men jeg liker brukergrensesnittet til Nikon bedre rett og slett. Jeg kommer ikke til å skifte iallefall. Men er jo sikkert mange som vil si det samme om canon da.

Og ja, det er nok pr. klipp, så lenge du har plass på minnekortet kan du filme til du stuper :ahappy:

Etter det jeg har lest om kameraet virker det som et veldig bra valg. Eneste er at for min del synes jeg det blir litt tungt, faren min har D90, og jeg synes det er slitsomt tungt, altså man orker ikke bære det lenge rundt halsen (hilsen sveklingen :ahappy: ), og D7000 er enda litt tungere. Synes heller ikke det er like godt å holde i som D5000 (som jeg har), men de er jo noen klasser over mitt da, sterkere utforming osv, så det må man vel regne med uansett kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, rett og slett fordi jeg foretrekker Nikon som merke egentlig, nå skal jeg ikke påberope meg mye erfaring med andre merker, og det ene er vel ikke bedre enn det andre sånn sett, men jeg liker brukergrensesnittet til Nikon bedre rett og slett. Jeg kommer ikke til å skifte iallefall. Men er jo sikkert mange som vil si det samme om canon da.

Har prøvd kameraet til lillesøsteren min, hun har Canon eos 400D tror jeg. Det likte jeg ikke. Får kanskje prøve å fikle litt med et Nikon og se om jeg liker det bedre.

Etter det jeg har lest om kameraet virker det som et veldig bra valg. Eneste er at for min del synes jeg det blir litt tungt, faren min har D90, og jeg synes det er slitsomt tungt, altså man orker ikke bære det lenge rundt halsen (hilsen sveklingen :ahappy: ), og D7000 er enda litt tungere. Synes heller ikke det er like godt å holde i som D5000 (som jeg har), men de er jo noen klasser over mitt da, sterkere utforming osv, så det må man vel regne med uansett kanskje.

Tung, tungere, tungest? :ahappy:

Sånn generelt plager det meg ikke om kameraet veier litt, og jeg går egentlig veldig sjelden med det rundt halsen. I tillegg føler jeg at man blir litt mer stabil på hånden, eller hva jeg skal si, med et tyngre kamera. :blink: Men må jo selvsagt prøve å holde kameraet. Virker som fotovideo har godt utvalg, så kanskje jeg må innom butikken der neste gang jeg er på østlandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå jeg håpet den fæle leifen ville gå forbi i stillhet, dataen er så treg, og jeg orket ikke gå inn og rette... :ahappy: :ahappy:

Jeg hadde sikkert syntes det var helt greit med tyngden til D90 om det var det jeg hadde kjøpt, er nok bare det at jeg har blitt vant med et litt lettere kamera som ligger litt bedre i hendene mine , så er nok bare en vanesak. Er jo et pluss at kameraet er laget solid og. Men ja, kjempelurt å prøveholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du på sonen vettu, da kan du ikke ta deg råd til sånne leifer. :ahappy:

Fant faktisk ut at Pentaxen min veier 64 gram mer enn Nikon D7000, så da burde jo ikke vekten by på noen problemer iallefall. Bare å hive seg i sparingen tror jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd kameraet til lillesøsteren min, hun har Canon eos 400D tror jeg. Det likte jeg ikke. Får kanskje prøve å fikle litt med et Nikon og se om jeg liker det bedre.

Sånn generelt plager det meg ikke om kameraet veier litt, og jeg går egentlig veldig sjelden med det rundt halsen. I tillegg føler jeg at man blir litt mer stabil på hånden, eller hva jeg skal si, med et tyngre kamera. :( Men må jo selvsagt prøve å holde kameraet. Virker som fotovideo har godt utvalg, så kanskje jeg må innom butikken der neste gang jeg er på østlandet. :(

Det er veldig lurt å teste kamera i butikk før man kjøper. Å kjøpe et kamera som ikke ligger godt i hånda er dumt. Jeg har holdt i mange Canon-hus, men ingen har passet meg og mine hender, det blir for smått og knotete liksom, og som Lola sier så liker jeg brukergrensesnittet til Nikon - jeg synes menyene er selvforklarende og alle knapper sitter liksom naturlig til.

Jeg liker også å ha litt tyngde i kameraet. Det blir stødigere å ta bilder med. Jeg har med mitt på skitur og litt over alt egentlig, og tenker ikke mye på at det er stort og tungt :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fotomesse i Lillestrøm 14-16 januar - kan hende du kan få tilbud på kamera da ?

På den andre siden sparer du kanskje ikke så mye om du må reise til Lillestrøm ....

Jeg liker Canon best, men enig med Siri - du bør prøve kamera først i en butikk.

( si fra om du finner noen butikker som selger kamera til en ok pris :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å teste kamera i butikk før man kjøper. Å kjøpe et kamera som ikke ligger godt i hånda er dumt. Jeg har holdt i mange Canon-hus, men ingen har passet meg og mine hender, det blir for smått og knotete liksom, og som Lola sier så liker jeg brukergrensesnittet til Nikon - jeg synes menyene er selvforklarende og alle knapper sitter liksom naturlig til.

Jeg liker også å ha litt tyngde i kameraet. Det blir stødigere å ta bilder med. Jeg har med mitt på skitur og litt over alt egentlig, og tenker ikke mye på at det er stort og tungt :(.

Jeg er egentlig litt enig med Siri her, med at Canon sine kameraer har lett for å virke lette og "plastikk" aktige. Selvom jeg er Canon fan. Har nå fått vite at jeg forhåpentligvis får Canon eos 7D til jul. Noe som passer meg ypperlig da dette er en større modell, samt endel tyngre da selve kamera huset har mer ja, husker ikke hva.. men "byggmasse" enn mange andre Canon kameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å teste kamera i butikk før man kjøper. Å kjøpe et kamera som ikke ligger godt i hånda er dumt. Jeg har holdt i mange Canon-hus, men ingen har passet meg og mine hender, det blir for smått og knotete liksom, og som Lola sier så liker jeg brukergrensesnittet til Nikon - jeg synes menyene er selvforklarende og alle knapper sitter liksom naturlig til.

Jeg liker også å ha litt tyngde i kameraet. Det blir stødigere å ta bilder med. Jeg har med mitt på skitur og litt over alt egentlig, og tenker ikke mye på at det er stort og tungt :(.

Ja, jeg likte ikke menyene og knappene på det Canonkameraet til søsteren min. Men det kan jo selvsagt ha noe med at jeg har hatt Pentaxen i fire år eller noe sånt.

Det er fotomesse i Lillestrøm 14-16 januar - kan hende du kan få tilbud på kamera da ?

På den andre siden sparer du kanskje ikke så mye om du må reise til Lillestrøm ....

Jeg liker Canon best, men enig med Siri - du bør prøve kamera først i en butikk.

( si fra om du finner noen butikker som selger kamera til en ok pris :( )

Blir nok litt dyrere likevel hvis jeg må reise til Lillestrøm ja. :(

Skal si i fra jeg. Ser at fotovideo nå har det på tilbud, 2000 kroner billigere enn det pleier å være. Hadde jeg hatt råd nå, så hadde jeg nok vurdert å kjøpe det hvis jeg hadde mulighet til å teste det i en eller annen butikk først. :(

Jeg er egentlig litt enig med Siri her, med at Canon sine kameraer har lett for å virke lette og "plastikk" aktige. Selvom jeg er Canon fan. Har nå fått vite at jeg forhåpentligvis får Canon eos 7D til jul. Noe som passer meg ypperlig da dette er en større modell, samt endel tyngre da selve kamera huset har mer ja, husker ikke hva.. men "byggmasse" enn mange andre Canon kameraer.

Canonkameraet til søsteren min virker veldig plastic fantastic, men det har vel sikkert med modell og slikt å gjøre, alt etter hvor mye penger man legger i det.

Edit: Men jeg forstår det sånn at det ikke er stabilisator i huset på det Nikonkameraet? Dere som har Nikon, er dette noe dere savner i så stor grad at dere betaler ekstra for objektiver med stabilisator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Men jeg forstår det sånn at det ikke er stabilisator i huset på det Nikonkameraet? Dere som har Nikon, er dette noe dere savner i så stor grad at dere betaler ekstra for objektiver med stabilisator?

Verken Nikon eller Canon har vel egentlig stabilisator (eller har Canon begynte å bygge det inn også?). Jeg har objektiver både med og uten stabilisator, og har vel ikke savnet det annet enn på makroen når jeg tar håndholdte makrobilder. Jeg synes sabilisator er litt oppskrytt egentlig - man greier finfint å ta bilder uten problem uten :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si noe om bildestabilisator (IS), stor pluss med Pentax er stabilisator i huset så man ikke "trenger" å kjøpe objektiv med IS, hver gang man skal ha nytt (og bedre)...

Selvfølgelig er det bedre med IS i objektivet, da tjener de jo mye mer penger, får selge bildestabilisator til samme person flere ganger... :(

Ser ingen grund til at IS i objektivet er bedre en i huset, annet en kvalitetsforskjeller...

Pentax objektiv holder bedre kvalitet vs. pris en Canon og Nikon..

(slikt man sa før i tiden, akkurat som man sier IS i objektivet er bedre)

På sommerdager med normalobjektiv/zoom er det 0 poeng i IS, IS er for lange lukketider og telezoom, når man går på grensen av hva bildebrikken/kameraet klarer, så får man hjelp av IS til å redde inn et bilde som kunne blitt uklart...

Jeg har hoppet av dSLR-løpet en stund, blir snart en oppgradering, å det er ingen tvil i mitt hode om at Pentax er en liten diamant blant gullet... :( Photoshop er sjelden nødvendig..

Nikon vs Canon er akkurat like bra, Nikon har bare blitt mer populært i Norge, vi tar vel etter Svenskene, som har elsket Nikon hele tiden innen dSLR..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hoppet av dSLR-løpet en stund, blir snart en oppgradering, å det er ingen tvil i mitt hode om at Pentax er en liten diamant blant gullet... :( Photoshop er sjelden nødvendig..

Du er bare fanboy, du, vettu :(. De er vonde å vende, de der :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...