Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til speilrefleks

Carina

Recommended Posts

Jeg begynner å bli litt lei av kameraet mitt og har kun kitlinsa. Lurer derfor på å spare til å bytte det ut. Er det noen her som kan stille de riktige spørsmålene og hjelpe meg til å komme frem til hva jeg burde kjøpe? Tenker å bruke ca. 10-15000 på kameraet.

Ting jeg tenker at jeg vil ha:

- Nåværende kamera tar 2,5 bilde per sekund eller noe sånt, det synes jeg er for lite.

- Vil ha mulighet til å filme i HD.

- Jeg vil at det skal være lett å finne objektiver til kameraet og at det finnes mye å velge mellom av det og annet tilbehør.

- Kanskje det finnes noe med litt større skjerm nå enn jeg har på mitt K10D? I tillegg synes jeg skjermen lyver veldig, og jeg kommer stadig hjem med feil eksponerte bilder.

- Helst vil jeg ha innebygd stabilisator i kamerahuset, da faller vel kanskje Canon bort?

Har sikkert glemt masse, men det var det jeg kom på i farta.

Har kikket såvidt på disse kameraene:

Nikon D7000

Canon EOS 7D

Pentax K-5

Jeg forstår ikke alt som står om dem og aner ikke forskjell på diverse prosessorer, hva er de største forskjellene? Holder forøvrig en knapp på Nikon av en eller annen grunn, og tror kanskje Pentax utgår pga tilbehørsutvalget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur inn på akam.no - der finnes det masse diskusjoner og evauleringer av ulike kamera. Jeg har hørt mye bra om Nikon D7000 :blink:.

Tusen takk for tips! Dessverre fant jeg ingen test av D7000 der, men det kommer kanskje etterhvert. :ahappy:

Har også hørt mye bra om Nikon7000, men det jeg har kunne også passet. Jeg har Nikon D300s- knallfornøyd!

Takk for tips! I følge det jeg leser er faktisk D7000 bedre enn D300s på flere punkter, og siden de, i skrivende stund iallefall, koster det samme på fotovideo.no, så heller jeg mot D7000. :)

Edit: Når det står feks 20 minutters filming, så er det vel per opptak på en måte? Sånn at jeg kan filme så mye jeg vil så lenge jeg har plass på kortet/kortene? Dumt spørsmål sikkert. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, rett og slett fordi jeg foretrekker Nikon som merke egentlig, nå skal jeg ikke påberope meg mye erfaring med andre merker, og det ene er vel ikke bedre enn det andre sånn sett, men jeg liker brukergrensesnittet til Nikon bedre rett og slett. Jeg kommer ikke til å skifte iallefall. Men er jo sikkert mange som vil si det samme om canon da.

Og ja, det er nok pr. klipp, så lenge du har plass på minnekortet kan du filme til du stuper :ahappy:

Etter det jeg har lest om kameraet virker det som et veldig bra valg. Eneste er at for min del synes jeg det blir litt tungt, faren min har D90, og jeg synes det er slitsomt tungt, altså man orker ikke bære det lenge rundt halsen (hilsen sveklingen :ahappy: ), og D7000 er enda litt tungere. Synes heller ikke det er like godt å holde i som D5000 (som jeg har), men de er jo noen klasser over mitt da, sterkere utforming osv, så det må man vel regne med uansett kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, rett og slett fordi jeg foretrekker Nikon som merke egentlig, nå skal jeg ikke påberope meg mye erfaring med andre merker, og det ene er vel ikke bedre enn det andre sånn sett, men jeg liker brukergrensesnittet til Nikon bedre rett og slett. Jeg kommer ikke til å skifte iallefall. Men er jo sikkert mange som vil si det samme om canon da.

Har prøvd kameraet til lillesøsteren min, hun har Canon eos 400D tror jeg. Det likte jeg ikke. Får kanskje prøve å fikle litt med et Nikon og se om jeg liker det bedre.

Etter det jeg har lest om kameraet virker det som et veldig bra valg. Eneste er at for min del synes jeg det blir litt tungt, faren min har D90, og jeg synes det er slitsomt tungt, altså man orker ikke bære det lenge rundt halsen (hilsen sveklingen :ahappy: ), og D7000 er enda litt tungere. Synes heller ikke det er like godt å holde i som D5000 (som jeg har), men de er jo noen klasser over mitt da, sterkere utforming osv, så det må man vel regne med uansett kanskje.

Tung, tungere, tungest? :ahappy:

Sånn generelt plager det meg ikke om kameraet veier litt, og jeg går egentlig veldig sjelden med det rundt halsen. I tillegg føler jeg at man blir litt mer stabil på hånden, eller hva jeg skal si, med et tyngre kamera. :blink: Men må jo selvsagt prøve å holde kameraet. Virker som fotovideo har godt utvalg, så kanskje jeg må innom butikken der neste gang jeg er på østlandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå jeg håpet den fæle leifen ville gå forbi i stillhet, dataen er så treg, og jeg orket ikke gå inn og rette... :ahappy: :ahappy:

Jeg hadde sikkert syntes det var helt greit med tyngden til D90 om det var det jeg hadde kjøpt, er nok bare det at jeg har blitt vant med et litt lettere kamera som ligger litt bedre i hendene mine , så er nok bare en vanesak. Er jo et pluss at kameraet er laget solid og. Men ja, kjempelurt å prøveholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du på sonen vettu, da kan du ikke ta deg råd til sånne leifer. :ahappy:

Fant faktisk ut at Pentaxen min veier 64 gram mer enn Nikon D7000, så da burde jo ikke vekten by på noen problemer iallefall. Bare å hive seg i sparingen tror jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd kameraet til lillesøsteren min, hun har Canon eos 400D tror jeg. Det likte jeg ikke. Får kanskje prøve å fikle litt med et Nikon og se om jeg liker det bedre.

Sånn generelt plager det meg ikke om kameraet veier litt, og jeg går egentlig veldig sjelden med det rundt halsen. I tillegg føler jeg at man blir litt mer stabil på hånden, eller hva jeg skal si, med et tyngre kamera. :( Men må jo selvsagt prøve å holde kameraet. Virker som fotovideo har godt utvalg, så kanskje jeg må innom butikken der neste gang jeg er på østlandet. :(

Det er veldig lurt å teste kamera i butikk før man kjøper. Å kjøpe et kamera som ikke ligger godt i hånda er dumt. Jeg har holdt i mange Canon-hus, men ingen har passet meg og mine hender, det blir for smått og knotete liksom, og som Lola sier så liker jeg brukergrensesnittet til Nikon - jeg synes menyene er selvforklarende og alle knapper sitter liksom naturlig til.

Jeg liker også å ha litt tyngde i kameraet. Det blir stødigere å ta bilder med. Jeg har med mitt på skitur og litt over alt egentlig, og tenker ikke mye på at det er stort og tungt :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fotomesse i Lillestrøm 14-16 januar - kan hende du kan få tilbud på kamera da ?

På den andre siden sparer du kanskje ikke så mye om du må reise til Lillestrøm ....

Jeg liker Canon best, men enig med Siri - du bør prøve kamera først i en butikk.

( si fra om du finner noen butikker som selger kamera til en ok pris :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å teste kamera i butikk før man kjøper. Å kjøpe et kamera som ikke ligger godt i hånda er dumt. Jeg har holdt i mange Canon-hus, men ingen har passet meg og mine hender, det blir for smått og knotete liksom, og som Lola sier så liker jeg brukergrensesnittet til Nikon - jeg synes menyene er selvforklarende og alle knapper sitter liksom naturlig til.

Jeg liker også å ha litt tyngde i kameraet. Det blir stødigere å ta bilder med. Jeg har med mitt på skitur og litt over alt egentlig, og tenker ikke mye på at det er stort og tungt :(.

Jeg er egentlig litt enig med Siri her, med at Canon sine kameraer har lett for å virke lette og "plastikk" aktige. Selvom jeg er Canon fan. Har nå fått vite at jeg forhåpentligvis får Canon eos 7D til jul. Noe som passer meg ypperlig da dette er en større modell, samt endel tyngre da selve kamera huset har mer ja, husker ikke hva.. men "byggmasse" enn mange andre Canon kameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg likte ikke menyene og knappene på det Canonkameraet til søsteren min. Men det kan jo selvsagt ha noe med at jeg har hatt Pentaxen i fire år eller noe sånt.

Det er fotomesse i Lillestrøm 14-16 januar - kan hende du kan få tilbud på kamera da ?

På den andre siden sparer du kanskje ikke så mye om du må reise til Lillestrøm ....

Jeg liker Canon best, men enig med Siri - du bør prøve kamera først i en butikk.

( si fra om du finner noen butikker som selger kamera til en ok pris :( )

Blir nok litt dyrere likevel hvis jeg må reise til Lillestrøm ja. :(

Skal si i fra jeg. Ser at fotovideo nå har det på tilbud, 2000 kroner billigere enn det pleier å være. Hadde jeg hatt råd nå, så hadde jeg nok vurdert å kjøpe det hvis jeg hadde mulighet til å teste det i en eller annen butikk først. :(

Jeg er egentlig litt enig med Siri her, med at Canon sine kameraer har lett for å virke lette og "plastikk" aktige. Selvom jeg er Canon fan. Har nå fått vite at jeg forhåpentligvis får Canon eos 7D til jul. Noe som passer meg ypperlig da dette er en større modell, samt endel tyngre da selve kamera huset har mer ja, husker ikke hva.. men "byggmasse" enn mange andre Canon kameraer.

Canonkameraet til søsteren min virker veldig plastic fantastic, men det har vel sikkert med modell og slikt å gjøre, alt etter hvor mye penger man legger i det.

Edit: Men jeg forstår det sånn at det ikke er stabilisator i huset på det Nikonkameraet? Dere som har Nikon, er dette noe dere savner i så stor grad at dere betaler ekstra for objektiver med stabilisator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Men jeg forstår det sånn at det ikke er stabilisator i huset på det Nikonkameraet? Dere som har Nikon, er dette noe dere savner i så stor grad at dere betaler ekstra for objektiver med stabilisator?

Verken Nikon eller Canon har vel egentlig stabilisator (eller har Canon begynte å bygge det inn også?). Jeg har objektiver både med og uten stabilisator, og har vel ikke savnet det annet enn på makroen når jeg tar håndholdte makrobilder. Jeg synes sabilisator er litt oppskrytt egentlig - man greier finfint å ta bilder uten problem uten :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si noe om bildestabilisator (IS), stor pluss med Pentax er stabilisator i huset så man ikke "trenger" å kjøpe objektiv med IS, hver gang man skal ha nytt (og bedre)...

Selvfølgelig er det bedre med IS i objektivet, da tjener de jo mye mer penger, får selge bildestabilisator til samme person flere ganger... :(

Ser ingen grund til at IS i objektivet er bedre en i huset, annet en kvalitetsforskjeller...

Pentax objektiv holder bedre kvalitet vs. pris en Canon og Nikon..

(slikt man sa før i tiden, akkurat som man sier IS i objektivet er bedre)

På sommerdager med normalobjektiv/zoom er det 0 poeng i IS, IS er for lange lukketider og telezoom, når man går på grensen av hva bildebrikken/kameraet klarer, så får man hjelp av IS til å redde inn et bilde som kunne blitt uklart...

Jeg har hoppet av dSLR-løpet en stund, blir snart en oppgradering, å det er ingen tvil i mitt hode om at Pentax er en liten diamant blant gullet... :( Photoshop er sjelden nødvendig..

Nikon vs Canon er akkurat like bra, Nikon har bare blitt mer populært i Norge, vi tar vel etter Svenskene, som har elsket Nikon hele tiden innen dSLR..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hoppet av dSLR-løpet en stund, blir snart en oppgradering, å det er ingen tvil i mitt hode om at Pentax er en liten diamant blant gullet... :( Photoshop er sjelden nødvendig..

Du er bare fanboy, du, vettu :(. De er vonde å vende, de der :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...