Gå til innhold
Hundesonen.no

Aron portisen vår

Guest Lilli22

Recommended Posts

Guest Lilli22
Skrevet

Må nesten legge ut noen bilder av den flotteste Portis gutten vår som nå er 10 uker gammel.

Liker å leke i snøen men er ikke enkelt å ta bilde av en livlig hund i fart hehe. Skal helst INN i kameraet. :lol:

155987_10150331793640123_680490122_15762445_538259_n.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Jeg er flink å sitte jeg, Se bare her!" :icon_cry:

162625_10150331793680123_680490122_15762446_6111073_n.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett godt eksempel på at han helst skal inn i kameraet. :whistle:

162620_10150331793705123_680490122_15762447_1198556_n.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Og ett fint profil bilde =)

148289_10150334533160123_680490122_15810948_7602187_n.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

10 uker gammel står på bordet og trener på å STÅ. :lol:

58021_10150334477940123_680490122_15810318_2053617_n.jpg

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

SÅ fin har er :icon_cry:

Pelsen vokser så fort! Snart fram med barbermaskin igjen. Hehe. Det er i alle fall helt tydelig at han har en veldig annen type pels enn min Chessea. Han har skikkelig wavy i forhold.

Han ser veldig fin ut synes jeg. Kort, fin kropp, akkurat som jeg liker det!

Guest Lilli22
Skrevet

Nämmen...har han tänkt bli en utställnings stjärna alltså ;)

:icon_redface: Vi håper på det. Vi skal ihverfall prøve ;)

SÅ fin har er ;)

Pelsen vokser så fort! Snart fram med barbermaskin igjen. Hehe. Det er i alle fall helt tydelig at han har en veldig annen type pels enn min Chessea. Han har skikkelig wavy i forhold.

Han ser veldig fin ut synes jeg. Kort, fin kropp, akkurat som jeg liker det!

Ja pelsen vokser fort, ikke minst han selv! Pelsen er veldig wavy og det er akkurat slik jeg liker det hehe. =) Takk, jeg synes han er fin også selvfølgelig. Får mye skryt av han.

Han er helt nydelig ;)

*smelt*

Ja jeg er enig ! ;) hehe

Han er virkelig vakker ;)

=) Takk

Skrevet

Takker for bilder. Minner meg om at jeg fikk min 5 mndr gammel, og stadig ønsker at jeg hadde opplevd henne som valp. Trøsten er at portiser er like henrivende som voksne. :icon_redface:

Mer om "portis-blikket" : At det er NOE (?) ved hunders blikk som gjør at man connecter.

Gry Løberg, (som har master på antrozoologi) kom med denne linken i dag : Unified Dog Theory, bloggen til Lee Charles Kelley,

http://www.psychologytoday.com/blog/my-puppy-my-self/201012/unified-dog-theory-vii-women-oxytocin-and-the-domestication-

I avsnitt fem refererer han til forskning som viser at oxytocininnholdet i urinen øker når hunder kaster blikk på OSS (altså ikke bare omvendt, som bekjent)

For øvrig mange artige forslag til kvinners og hormoners bidrag til domestisering av hunder. Bl.a. m referanse til denne boka:

[u]The Lost History of the Canine Race - vår 15.000 år lange kjærlighetshistorie med hunder:

http://www.amazon.com/Lost-History-Canine-Race-000-Year/dp/0380730499/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1291737127&sr=1-1

Heia oss damer , - vi har virkelig "gjort jobben. Det er BRA med masse ;) for hunder !

Skrevet

Takker for bilder. Minner meg om at jeg fikk min 5 mndr gammel, og stadig ønsker at jeg hadde opplevd henne som valp. Trøsten er at portiser er like henrivende som voksne. :ahappy:

Mer om "portis-blikket" : At det er NOE (?) ved hunders blikk som gjør at man connecter.

Gry Løberg, (som har master på antrozoologi) kom med denne linken i dag : Unified Dog Theory, bloggen til Lee Charles Kelley,

http://www.psychologytoday.com/blog/my-puppy-my-self/201012/unified-dog-theory-vii-women-oxytocin-and-the-domestication-

I avsnitt fem refererer han til forskning som viser at oxytocininnholdet i urinen øker når hunder kaster blikk på OSS (altså ikke bare omvendt, som bekjent)

For øvrig mange artige forslag til kvinners og hormoners bidrag til domestisering av hunder. Bl.a. m referanse til denne boka:

[u]The Lost History of the Canine Race - vår 15.000 år lange kjærlighetshistorie med hunder:

http://www.amazon.com/Lost-History-Canine-Race-000-Year/dp/0380730499/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1291737127&sr=1-1

Heia oss damer , - vi har virkelig "gjort jobben. Det er BRA med masse :ahappy: for hunder !

Hehe. Så masse artig da! Dette var morsom lesing.

• 4 weeks later...
Guest Lilli22
Skrevet

Idag må jeg nesten ligge ut litt flere bilder. Lenge siden nå. Aron er 3 mnd og 3 uker i morgen. I dag tidlig lekte vi litt i snøen igjen og som sakt Aron Elsker snø. Løper som en villbass rundt i hagen. Det er godt noen liker snøen ihverfall. For jeg liker det ikke! Her er ihverfall noen bilder av skjønningen som koser seg i snøen. =)

167583_10150362413400123_680490122_16369137_994197_n.jpg

166891_10150362414805123_680490122_16369162_4857716_n.jpg

162861_10150362416780123_680490122_16369178_5723890_n.jpg

168841_10150362430250123_680490122_16369443_258326_n.jpg

162822_10150362431040123_680490122_16369458_1734656_n.jpg

168670_10150362431600123_680490122_16369466_1133980_n.jpg

Skrevet

Søt gutt altså :( Chessea er også helt fullstandig gal etter snø. At de ikke har underull bryr de seg fint lite om selv om det er bikkjekaldt!

Guest Lilli22
Skrevet

Søt gutt altså :( Chessea er også helt fullstandig gal etter snø. At de ikke har underull bryr de seg fint lite om selv om det er bikkjekaldt!

Ja ikke sant. :( Frøs litt i begynnelsen når vi fikk han men nå bryr han seg ikke det spor! =) Han elsker snø og skal helst bade i snø og stikker hodet nedi :lol:

168000_10150362803605123_680490122_16377254_6566437_n.jpg

166519_10150362803675123_680490122_16377256_6497194_n.jpg

Guest Lilli22
Skrevet

Han var FIN! Jeg har en liten forkjærlighet for portis etter å ha hatt en hos meg i trening i 6 mnd... :wub:

Åh? Hvilken farge og pels type hadde den? Jeg synes rasen er så flott jeg. =) Jeg blir mer og mer forelsket vær dag.

Så søt i babybarten sin :wub:

Ja ikke sant. :wub:

Skrevet

Ja, snø.. var på lillehammer rundt jul og nyttår, og der var det KALDT, innimellom opp mot - 30 gr. Men ut å base i snø likevel.Det gikk på tre bein, og nær sagt på to av og til. I begynnelsen var det å komme med labber oppi hendene for å varme opp, men oppdaget fort at å gnage løs snøklumpene selv var mer effektivt. Er nå i østfold med tung snø m litt skare. Masse "arbeid" og aktivitet for å grave frem løs snø fra under skaren, rulle seg og kaste opp i lufta med snuten , må vite.Snø er ikke til å skli på.

Var i Steinkjer nylig, og observerte en portisvalp fra en balkong. Snø og unger som akte var tydeligvis tingen. Det gikk unna med klikk og godbiter, så jeg. Fine forstyrrelser å trene rundt, det der.

Takk for nye bilder.Morsomt å følge utviklingen.

Hvordan utvikler han seg når det gjelder oppførsel,da? F.eks sammenlignet med andre hunder du har hatt?

Skrevet

Åh? Hvilken farge og pels type hadde den? Jeg synes rasen er så flott jeg. =) Jeg blir mer og mer forelsket vær dag.

Den var hel-sort med krøllete pels. Desverre fikk den ikke nok pelsstell (de drar jo med selv en halv skog hjem fra tur), så det ble mye "kjafsing" med kjøkkensaksa. Men en HERLIG hund å jobbe med! Hun skalv av forventning og lystret kommandoer som et lyn!

Skrevet

Den var hel-sort med krøllete pels. Desverre fikk den ikke nok pelsstell (de drar jo med selv en halv skog hjem fra tur), så det ble mye "kjafsing" med kjøkkensaksa. Men en HERLIG hund å jobbe med! Hun skalv av forventning og lystret kommandoer som et lyn!

Ikke så glad i meg, da.. haha. Jeg var ikke kul nok å jobbe for syntes Aqua!

• 1 month later...
Guest Lilli22
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg har kommet med en oppdatering. Aron blir 6 mnd på søndag 27.02

Han har blitt stor gutt.

Jeg må bare skryte litt av Aron. Jeg liker å lære han morsomme triks. Her om dagen tenkte jeg det ville vært morsomt å lære han å lukke skap døren på kjøkkenet og allerede etter 10 min visste han hva jeg ville han skulle gjøre. Han dytter med foten og lukker igjen skapet. =) Har også lært han at når jeg sier Bur så går han inn i buret og blir der til jeg sier "fri" Dette trikset er jo ikke bare morsomt det er også veldig nyttig. =) Så lærte jeg han at han skal plukke opp tau leken sin og gi den til meg.

Hehe. Så har jeg også lært han "pang" og da ligger han seg ned på siden. Nå prøver jeg å lære han at at skal ligge hodet ned også hehe. =)Det var noen av triksene jeg har lært han. Og mer skal jeg lære han. Han er så smart han gutten. Og jeg stor koser meg med han hver dag. På søndag debuterer han i utstillings ringen på valpeshow, Manger på radøy. =) Dette blir kjekt og jeg gru gleder meg da jeg aldri har gått utstilling selv før.

Her har jeg noen bilder av han store god gutten min.

180897_10150393812465123_680490122_16873979_8042003_n.jpg

180821_10150393813850123_680490122_16874000_2225801_n.jpg

180680_10150393815980123_680490122_16874047_3474572_n.jpg

180368_10150393816055123_680490122_16874048_164313_n.jpg

184224_10150408230585123_680490122_17055758_31361_n.jpg

184987_10150408246555123_680490122_17055890_7354544_n.jpg

182624_10150408246665123_680490122_17055891_1291164_n.jpg

Skrevet

Fin gutt altså :hmm: Synes fortsatt han ser veldig kort og fin ut i kroppen.

Også den valpepelsen da.. Hehe. Satt og så gjennom bilder fra da Chessea var valp i går - den valpepelsen hadde hun og, og den er bare så god!

Blir spennende å høre hvordan det går på utstilling :lol:

Guest Lilli22
Skrevet

Fin gutt altså :hmm: Synes fortsatt han ser veldig kort og fin ut i kroppen.

Også den valpepelsen da.. Hehe. Satt og så gjennom bilder fra da Chessea var valp i går - den valpepelsen hadde hun og, og den er bare så god!

Blir spennende å høre hvordan det går på utstilling :lol:

Ja han er nydelig spør du meg. =) Valpepelsen er utrolig god ja! Han er bare så god hehe

Ja jeg er spent selv på hvordan utstillingen går. =) Det er mest på morro

Guest Lilli22
Skrevet

Ja, snø.. var på lillehammer rundt jul og nyttår, og der var det KALDT, innimellom opp mot - 30 gr. Men ut å base i snø likevel.Det gikk på tre bein, og nær sagt på to av og til. I begynnelsen var det å komme med labber oppi hendene for å varme opp, men oppdaget fort at å gnage løs snøklumpene selv var mer effektivt. Er nå i østfold med tung snø m litt skare. Masse "arbeid" og aktivitet for å grave frem løs snø fra under skaren, rulle seg og kaste opp i lufta med snuten , må vite.Snø er ikke til å skli på.

Var i Steinkjer nylig, og observerte en portisvalp fra en balkong. Snø og unger som akte var tydeligvis tingen. Det gikk unna med klikk og godbiter, så jeg. Fine forstyrrelser å trene rundt, det der.

Takk for nye bilder.Morsomt å følge utviklingen.

Hvordan utvikler han seg når det gjelder oppførsel,da? F.eks sammenlignet med andre hunder du har hatt?

Beklager, jeg så ikke dette før nå. Bedre sent en aldri vel?

Snø er det beste Aron vet ihverfall. Ihverfall før han har blitt presentert for sjøen. Kanskje det faller i smak også. Ja har drevet mye miljø og sosial trening. Han har vært litt pysete av seg, og kan bjeffe på lyder, kanskje det er vakt? Ikke vet jeg. Det er litt morsomt å tenke på. En person sa til meg at portugisisk vannhund har en veldig mørk bjeffing, nesten brumming. Så jeg fikk ganske sjokk første gang lille valpen bjeffet. Lille valpen med den mørke boffingen. =) Han har blitt tøffere da.

Angående oppførsel. Har hatt en boxer og Cavalier før. Disse har vært så høflige som bare det. Men nå var jeg veldig liten når vi hadde boxeren og Cavalieren kom fra ett sted den ble slått og var da selvfølgelig veldig forsiktig av seg. Den måtte vi avlive for ikke så lenge siden og vi hadde den i 4 år. Den ble kun 5 år gammel. Så egentlig kan jeg ikke sammenligne fra tidligere hunder. Aron er også den første valpen jeg selv har

Aron elsker folk, og da kan det bli hopping. Noe som er vanskelig å trene på fordi andre folk synes det er så søtt når valpen hopper og er så glad, mens jeg tenker lengre frem i tid og det er ikke kjekt med en voksen hoppende hund opp over deg, men men. Vi prøver. Han hopper sjelden på meg da jeg er sjefen i huset.

Han elsker jo også mat. Skulle tro han aldri fikk mat. Så stjeling kan det bli visst noe står fremme. Er ingen høflig gutt hehe. Men dette trener vi på.

Han har derimot vært veldig flink fra starten å gå ut på do. Det gikk en stund etter vi fikk han det første uhellet skjedde og jeg må si det har ikke vært flere enn 4 uhell siden vi fikk han. Og det har bare vært tisse uhell. Så hell i uhell hehe.

Men så er jo han bare en veldig Glad og hyper valp da og jeg regner med at det er mye valpe fakter. =) Jeg synes det bare er fryd å ha han og kunne ikke valgt en bedre valp.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...