Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaste ut utlenninger som gjør grove forbrytelser?


pippin

Recommended Posts

Så denne artikkelen på VG og det sattet sinnet i spinn.

VG

Hva synes dere om dette forslaget?

Jeg føler jeg blir dratt i begge retninger når jeg leser det der. Jeg er enig i utsagnet at når vi slipper noen inn i landet så håper vi og forventer vel at de skal holde seg til regler og lover vi har her i landet. Jeg er ikke rasist i det hele tatt altså! Men jeg blir raskt irritert når jeg leser om utlenninger (eller norske, eller folk som tilhører landet de bor i)som ødelegger for mennesker som vil ha det fredelig. Jeg kan ikke fordra bander, ligaer, gjenger osv som bare skal gjøre faenskap osv. Og jeg mener at hvis man får komme inn i et land så bør man oppføre seg og frholde seg til det nye landets normer og levemåter.

Men det er jo også galt på en måte å sende folk tilbake til land med tortur osv, hvis det skulle vært tilfelle. Men må en annen side igjen så tenker jeg synd for de som blir sendt tilbake på grunn av brudd på lov osv, de fikk sin sjanse tilk å oppføre seg og feilet på dette punktet.

Nei vet ikke helt hva jeg skal tenke om saken. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler skal aksepteres, men i mine øyne skal ikke det om man er utlending eller ikke ha noe å si.

Har vi tatt inn utlendinger i landet vårt, så skal de behandles som nordmenn - og vi får ta ansvar for det. Jeg hater synet Norge har på en del problemer, staten tror virkelig at alle verdensproblemer forvinner ved at vi, her i trygge Norge, ikke ser det.

Uteliggere og tiggere jages vekk fra gatene, for da eksisterer tydeligvis ikke problemet. I stedet for å ta tak i kjernen av problemet, så fjerner vi symptomene.

Det samme gjelder vårt syn på kriminelle utlendinger. Å sende en kriminell utlending tilbake til landet sitt blir å skuffe problemet over på noen andre, bare fordi fine, flotte, trygge Norge skal leve i sin egen boble av velferd. Vi driter i at landet som får disse menneskene tilbake enten 1) gir de en uhuman straff, eller 2) ikke har ressurser til å få straffet de i det hele tatt, så livsfarlige mennesker får gå rundt i landet.

Hvorfor skal ikke verden klare å ta tak i slike problemer sammen? Når vi tar inn utlendinger tar vi på oss et ansvar, og viser noen seg å være kriminelle, så syns jeg de bør behandles og straffes på helt lik linje som kriminelle nordmenn. Hvorfor noen skal behandles ulikt bare fordi de ble født med ulikt utgangspunkt er helt imot mine prinsipper.

Men det er selvfølgelig lett for oss nordmenn å si at det ikke bør være slik, for vi har det jo så fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler skal aksepteres, men i mine øyne skal ikke det om man er utlending eller ikke ha noe å si.

Har vi tatt inn utlendinger i landet vårt, så skal de behandles som nordmenn - og vi får ta ansvar for det. Jeg hater synet Norge har på en del problemer, staten tror virkelig at alle verdensproblemer forvinner ved at vi, her i trygge Norge, ikke ser det.

Uteliggere og tiggere jages vekk fra gatene, for da eksisterer tydeligvis ikke problemet. I stedet for å ta tak i kjernen av problemet, så fjerner vi symptomene.

Det samme gjelder vårt syn på kriminelle utlendinger. Å sende en kriminell utlending tilbake til landet sitt blir å skuffe problemet over på noen andre, bare fordi fine, flotte, trygge Norge skal leve i sin egen boble av velferd. Vi driter i at landet som får disse menneskene tilbake enten 1) gir de en uhuman straff, eller 2) ikke har ressurser til å få straffet de i det hele tatt, så livsfarlige mennesker får gå rundt i landet.

Hvorfor skal ikke verden klare å ta tak i slike problemer sammen? Når vi tar inn utlendinger tar vi på oss et ansvar, og viser noen seg å være kriminelle, så syns jeg de bør behandles og straffes på helt lik linje som kriminelle nordmenn. Hvorfor noen skal behandles ulikt bare fordi de ble født med ulikt utgangspunkt er helt imot mine prinsipper.

Men det er selvfølgelig lett for oss nordmenn å si at det ikke bør være slik, for vi har det jo så fint.

Ganske så enig i det du sier!

Jeg liker ikke kriminelle uansett hvilken bakgrunn de har. Mennesker er mennesker og skal behandles likt. Tror ikke Norge lever i sin egen boble da vi faktisk hjelper en god del folk fra andre land med å komme hit for å bli trygge grunnet krig eller et eller annet i andre land. Men det er sant at det er mange som ikke bryr seg en døyt om hvordan folk behandles eller har det i andre land. Men jeg mener det er respektløst å komme hit å gjøre ugang/kriminelle handlinger når Norge yter så mye for å gjøre hverdagen til utlendinger bedre. Og det er jo så synd for mange utlendinger lever jo bra her og trives kjempegodt og da er det synd at noen må ødelegge. Men om de bør sendes ut av landet etter så så mye kriminelt klarer jeg ikke helt å slå meg til ro med... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt totalt enig med labbis.

Hva skal vi gjøre med nordmenn som dreper og voldtar da? Hvorfor er det ok at noen bare skal måkes ut av landet mens andre gærninger får bli - fordi de er født her? :lol: Hva med nordmenn som gjør verre ting enn utlendingen som snyltet på NAV, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sikkert værre forbrytelser enn snylting på NAV dette gjelder.. For da skader man ihvertfall ingen. Grove forbrytelser eller kriminelle handlinger er en annen sak.

Nordmenn er jo tross alt født og oppvokst her i Norge også, så hvor skulle vi eventuelt sende disse? Kanskje andre land "skuffer" problemene over hos oss? Jeg synes faktisk det er bedre at norske forbrytere/voldtekstmenn/mordere osv. fyller opp fengsler osv, men det er jo alt for overfladisk, og man blir sikkert stemplet som rasist, noe jeg ikke er. Jeg synes det samme om nordmenn og utlendinger. Er de lovlydige og lever "normale" liv her i Norge har jeg ikke noe imot disse. Men nordmenn og utlendinger som gjør lovbrudd har jeg ingenting til overs for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da gi meg en god grunn på hvorfor kriminelle utlendinger skal sendes ut av landet? HVA og HVEM hjelper det, annet enn egoistiske nordmenn? Hadde staten virkelig fått viljen sin, så hadde vel alle kriminelle blitt sendt vekk til et sted hvor vi slapp å ta stilling til problemet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da gi meg en god grunn på hvorfor kriminelle utlendinger skal sendes ut av landet? HVA og HVEM hjelper det, annet enn egoistiske nordmenn? Hadde staten virkelig fått viljen sin, så hadde vel alle kriminelle blitt sendt vekk til et sted hvor vi slapp å ta stilling til problemet. :lol:

Det er nettopp det. Det finnes ingen god nok grunn for å sende de ut av landet. Ingen blir vel enige om en grunn heller fordi alle har forskjellige meninger. Jeg synes at når man har fått mange sjanser, men ikke viser noe tegn til forbedring, så får de skylde seg selv på en måte. Det handler ikke om HVEM eller HVA det gagner (mulig det har noe å si for folk som føler seg utrygge i Norges gater), men det går an å vise litt respekt når man blir tatt imot i et land. Ja tenk, enn at jeg kan tenke slik.. Folk som gjør gjentatte kriminelle handlinger blir satt i fengsel om og om igjen, og soningen hjelper ikke på alle. Så da fortsetter de slik. Jeg kan ikke fordra kriminelle. Hvorfor skal det være så vanskelig å følge loven og vær snill og grei?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sikkert værre forbrytelser enn snylting på NAV dette gjelder.. For da skader man ihvertfall ingen. Grove forbrytelser eller kriminelle handlinger er en annen sak.

Loven innebærer at utlendinger som blir funnet skyldige i voldtekt, alvorlige seksuelle overgrep, alvorlige voldshandlinger, narkotikasmugling og misbruk av sosialhjelp, uten unntak skal måtte forlate landet.

Jeg bare tenker... vi har jo strafferammer og regler og alt mulig her i landet, som i andre land (jeg tar utgangspunkt i om dersom det var aktuelt å innføre dette i Norge). Hva gjør det riktig å sende ut den og den personen pga. de er født i et annet land, når det finnes eksemplarer av våre egne landsmenn som er så grenseløst mye verre? Er det for å sette et eksempel for de andre utlendingene før de kommer hit og gjør det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt både og her. Er det folk som fremdeles ikke har fått innvilget permanent oppholdstillatelse og det ikke er forbundet med fare for tortur eller dødsstraff så synes jeg vi kan sende de ut av landet.

Det blir de vel også? Asylsøkere ligger uhyre tynt an hvis de begår en grov forbrytelse i søknadsperioden. Slik har nå jeg oppfattet det.

Helt enig i det du skriver Labbis, når det gjelder folk som har fått opphold her. Asylsøkere derimot. Hvis noen banker på døra mi og spør om å få komme på besøk, og det viser seg at de rundstjeler meg og er slemme mot hundene mine, så skal jeg si dere at de hadde blitt hevet ut ... (Faktisk ville de ha angret bittert at de kom på besøk! :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir de vel også? Asylsøkere ligger uhyre tynt an hvis de begår en grov forbrytelse i søknadsperioden. Slik har nå jeg oppfattet det.

Helt enig i det du skriver Labbis, når det gjelder folk som har fått opphold her. Asylsøkere derimot. Hvis noen banker på døra mi og spør om å få komme på besøk, og det viser seg at de rundstjeler meg og er slemme mot hundene mine, så skal jeg si dere at de hadde blitt hevet ut ... (Faktisk ville de ha angret bittert at de kom på besøk! :lol: ).

Jeg er enig med deg. Er man først norsk borger skal man behandles som andre, også de som er født her. Men jeg er også av den oppfatning av at man er nødt for å yte litt innsats for å få lov til å komme og få bo i et nytt land. Og dersom man begynner sitt opphold med å begå grov kriminalitet synes ikke jeg man gjør seg verdig noen tillitt, uansett hvilke forhold man kommer fra.

Jeg er heller ingen rasist, men jeg tror ikke helt at det er som Benedicte sier, at vi lever i en lykkeboble i Norge. Men vi har det fint her, og sånn har vel de fleste lyst til at det skal fortsette å være. Tror neppe folk flest er fullstendig ignorante når det gjelder å se at ikke alle som kommer til Norge har noe valg. Men igjen - hvilke handlinger man selv begår når man kommer til et nytt land er ens eget valg, og innebærer det å bryte norsk lov er man på tynn is, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel også litt at man ikke alltid vet hvilket land folk kommer ifra...? Inget land vil jo "ha" en kriminell som ingen kan bevise faktisk kommer derifra, liksom..

Også er det jo dette med straff, da. Er det egentlig okey at vi sender de ut, uten soning av straff - så de kan bare hoppe videre til et annet land og gjøre samme lovbrudd. Eller skal vi sørge for å straffe dem først? Og ER det egentlig en straff å sitte i et norsk fengsel - få dagpenger - når alternativet er et krigsrammet land i nød og fattigdom?

Er det kanskje "verdt det" å bli tatt her i landet for å få en godt betalt og velfortjent ferie, liksom...

Er vi bare store i ordet om at vi er et barmhjertig land - skal vi ikke ta oss av ALLE vi lar komme til oss? Hvorfor blir noen kriminelle - er det noe VI (som land) kan gjøre for å unngå det? Hvorfor blir han ene en kriminell, mens han andre blir utdannet til lege, liksom?

Har vi en asylpolitikk som er på trynet? Har vi nok aktiviteter for de som kommer, eller blir de satt på et asylmotak langt ute på landet uten noen form for tiltak for aktive unge mennesker?

Hvordan kan vi forvente at folk skjønner lover og regler, normer og samfunnet forøvrig hvis de ikke lærer språket kjapt nok?

Får de jobber? ER det hyggelig for en mann som er vant til å jobbe 15 timer i døgnet som lærer, lege, professor - whatever - å få jobbe som vaskehjelp på ISS og/eller kjøre drosje...?

De tre sønnene hans som skulle vært i jobb for leeeenge siden snakker ikke godt nok norsk, får ingen jobb, og skal egentlig drive dank hele dagen.. Hvordan skal DE få penger til klær, fornøyelser, etc. Jo - kriminalitet, såklart..

Moren er hjemme og passer huset, lærer aldri norsk og greier såklart derfor heller aldri å fange opp hva gutta' hennes driver med..

En vanskelig problemstilling..

Og da jeg selv ikke har norsk pass så synes jeg ikke at man kan bedømme "utlenninger" som en egen gruppe mennesker heller..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel også litt at man ikke alltid vet hvilket land folk kommer ifra...? Inget land vil jo "ha" en kriminell som ingen kan bevise faktisk kommer derifra, liksom..

Også er det jo dette med straff, da. Er det egentlig okey at vi sender de ut, uten soning av straff - så de kan bare hoppe videre til et annet land og gjøre samme lovbrudd. Eller skal vi sørge for å straffe dem først? Og ER det egentlig en straff å sitte i et norsk fengsel - få dagpenger - når alternativet er et krigsrammet land i nød og fattigdom?

Er det kanskje "verdt det" å bli tatt her i landet for å få en godt betalt og velfortjent ferie, liksom...

Er vi bare store i ordet om at vi er et barmhjertig land - skal vi ikke ta oss av ALLE vi lar komme til oss? Hvorfor blir noen kriminelle - er det noe VI (som land) kan gjøre for å unngå det? Hvorfor blir han ene en kriminell, mens han andre blir utdannet til lege, liksom?

Har vi en asylpolitikk som er på trynet? Har vi nok aktiviteter for de som kommer, eller blir de satt på et asylmotak langt ute på landet uten noen form for tiltak for aktive unge mennesker?

Hvordan kan vi forvente at folk skjønner lover og regler, normer og samfunnet forøvrig hvis de ikke lærer språket kjapt nok?

Får de jobber? ER det hyggelig for en mann som er vant til å jobbe 15 timer i døgnet som lærer, lege, professor - whatever - å få jobbe som vaskehjelp på ISS og/eller kjøre drosje...?

De tre sønnene hans som skulle vært i jobb for leeeenge siden snakker ikke godt nok norsk, får ingen jobb, og skal egentlig drive dank hele dagen.. Hvordan skal DE få penger til klær, fornøyelser, etc. Jo - kriminalitet, såklart..

Moren er hjemme og passer huset, lærer aldri norsk og greier såklart derfor heller aldri å fange opp hva gutta' hennes driver med..

En vanskelig problemstilling..

Og da jeg selv ikke har norsk pass så synes jeg ikke at man kan bedømme "utlenninger" som en egen gruppe mennesker heller..

Susanne

Jeg synes du har et veldig godt poeng her, Susanne! Det er faktisk utrolig vanskelig å sette folk under kategorien "utlending". Jeg kjenner jeg blir litt uenig med hva jeg selv mener når det vinkles på den måten. Min farfar var jo "innvandrer" i sin tid. Hadde ikke han kommet hit hadde ikke min familie eksistert idag. Så det er mye man skal tenke på i slike saker, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe galt med innvandrere i den forstand. De er velkomne her i landet vårt, men når de bryter loven og ikke følger våre normer og lover, så har de fått en mulighet, eller flere, til å leve et fritt liv her i Norge. Når de da ikke klarer å gjøre dette så synes jeg de har "brukt opp" mulighetene sine. De burde være mer takknemlig for at de får komme inn i landet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er da ikke noe galt med innvandrere i den forstand. De er velkomne her i landet vårt, men når de bryter loven og ikke følger våre normer og lover, så har de fått en mulighet, eller flere, til å leve et fritt liv her i Norge. Når de da ikke klarer å gjøre dette så synes jeg de har "brukt opp" mulighetene sine. De burde være mer takknemlig for at de får komme inn i landet vårt.

Siden dette er din mening å antar jeg at du er svært takknemlig for at du bor i dette landet da? Så hva er ditt bidrag i "takknemlighet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er din mening å antar jeg at du er svært takknemlig for at du bor i dette landet da? Så hva er ditt bidrag i "takknemlighet"?

Ehm.. Ja jeg er faktisk veldig takknemlig for at jeg bor i Norge. Skulle jeg ikke være det? Jeg går ihvertfall ikke rundt å dreper/stjeler/bryter loven etc. Jeg vet hva som er rett og galt og holder meg til dette.

Hadde jeg slitt og bodd i et annet land og jeg hadde fått klarsignal om å få komme til Norge så hadde jeg helt klart oppført meg. Det er ikke så vanskelig å følge lover og holde seg på banen. Jeg hadde vært takknemlig for å få komme til et roligere land f.eks. og hadde dermed vist takknemlighet ved å følge landets normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns SusanneL nevner mange gode grunner som gjør det vanskelig for utlendinger å komme til Norge, og ting som kan bidra til økt kriminalitet blandt dem.

Det er et vanskelig tema. Jeg er åpen for flyktninger og immigrering til Norge, og samtidig er jeg veldig glad for at vi har regler om f. eks språkkurs osv (hvor godt det virker er jo en annen sak). Samtidig føler jeg at integreringen kanskje ikke er så bra? Og at det sitter drøssevis med mennesker rundt omkring og har NADA å gjøre, og ser ingen andre mennesker enn andre flyktninger/utlendinger på asylmottaket..

Kanskje litt utenfor topic, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med labbis. Er man norsk statsborger, er man norsk statsborger! Da kan man ikke begynne å si at "nei, nå har du gjort det og vi ser at du er fra Iran opprinnelig, så da sender vi deg tilbake dit". For hvor går grensen da? Når er man "norsk nok" til å ta straffen her til lands, hvis man ikke er det selv om man har fått innvilget statsborgerskap? Forøvrig er det også verdt å tenke litt over HVEM som egentlig kommer til Norge. Klipper noen interessante ting fra statistisk sentralbyrå:

* Av innvandrere er det flest fra Polen, Sverige, Tyskland og Irak, og 35 prosent av innvandrerne har norsk statsborgerskap.

* Hvorfor innvandrer innvandrerne? I perioden 1990-2008 har det i alt innvandret 377 000 personer med statsborgerskap fra et land utenom Norden til Norge og fått opphold her. Av disse var det 24 prosent som kom på grunnlag av flukt, 24 prosent på grunnlag av arbeid og 11 prosent fikk opphold for å ta utdanning. 23 prosent ble familiegjenforent med en person som allerede var i Norge, og 17 prosent fikk opphold på grunnlag av en familieetablering.

Og klippet fra regjeringen - om innvandringsstoppen som ble vedtatt i 1975:

" ... Dispensasjonsmulighetene [fra innvandringstoppen] dannet grunnlaget for gjeldende regelverk om arbeids­innvandring, hovedsaklig fastsatt i utlendingsforskriften. Det ble blant annet gjort unntak for ektefeller og barn til norske statsborgere og utlendinger som har arbeids­tillatelse, norskfødte utlendinger, flyktninger og andre utlendinger med en langvarig og særlig tilknytning til landet. Det ble videre gjort unntak for vitenskapelig personale, artister, kunstnere, musikere, praktikanter og au-pairer. Det ble også gjort unntak for ”spesialister, fagutdannet personell og nøkkelpersonell som anses som absolutt nødvendig for en virksomhet.”

Det er nemlig ikke bare for en afrikaner, for eksempel, å bestemme seg for å prøve lykken i Norge. Nesten en tredjedel av de som kom til Norge i denne perioden kom som flyktninger fra krig, forfølgelse, tortur. Det er mennesker med mye bagasje med seg. Det er også mennesker som har vokst opp under forhold som er vanvittig annerledes fra de norske forholdene. Kulturen man vokser opp innenfor påvirker en mer enn man skulle tro, det er den som bestemmer hvordan man oppfatter verden rundt seg, hvordan man kommuniserer, tenker, tolker og lever i relasjoner med andre. Denne kulturelle bakgrunnen er ikke noe en bare kan skru av eller på. Det er utrolig naivt å si at når man kommer til norge får man leve som "oss nordmenn", og følge våre lover og regler, og ikke minst, våre normer og verdier. Dette er noe som må læres, og det tar TID og ressurser, og det er noe man ikke bare kan bestemme seg for å gjøre, sånn uten videre. Jeg synes generelt sett det er en mangel på forståelse og heller endel trangsynthet rundt omkring i Norge når det gjelder spørsmål rundt innvandring og innvandrere.

Dette hadde ikke egentlig så mye med topic å gjøre, men heller litt tankevrimling rundt emnet innvandrere i Norge :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...