Gå til innhold
Hundesonen.no

Bite valpen i øret


Keven

Recommended Posts

Hei , jeg og Wigdis sitter her å diskuterer litt nå.

Vi kom innpå temaet om biting / fysisk avstraffelse på valpen/unghund.

Jeg mener at du kan "bite" hunden i øret , ikke bite for å skade , men bite for å markere akkurat som valpens mor og far gjør med den.

Er dette rett eller galt?

Jeg personlig er imot fysisk avstraffelse , men er for å markere hvis valpen skal dominere meg , så vil jeg vise at jeg er sjefen å vil dominere valpen tilbake igjen.

IKKE FOR Å SKADE ELLER GJØRE HUNDEN VONDT! måtte bare ha det i caps for å få frem poenget.

Så , hvorfor ikke bite valpen i øret/nakken når moren/faren gjør det samme? er ikke det bare endel av oppdragelsen?

Også en annen ting,

Er det ikke sånn at alle hunder tester eierene sine ? liksom , strekker litt i grensene å sånt..

Beklager om ble litt rotete og litt dårlig formulert , men er litt trøtt i hodet. så please , tilgi meg :drool: hehe

- keven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Tisper biter ikke valpene sine i øra? Tar dem ikke et solid tak rundt snuta på valpe og brummer litt mens de holder fast , som en irette settelse? Har aldri sett eller hørt om tisper som tar valpene i øra.

Burde ikke være nødvendig å dominere små valper? hva slags glede skal den ha av å utfordre deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Vi er IKKE hunder og er ikke i stand til å "straffe" valpen på samme måte som tispa eller andre ville ha gjort. Vi klarer aldri i verden å være rettferdige og ærlige mot den lille.

2: som LinKr sier, må du bruke fysisk makt har du tapt ;)

3: Ja alle valper tester i ulik grad, men det er ikke dermed sagt at vi skal gå fysisk til verks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å være hundens leder uten å bite den i øret så er du en dårlig leder, enkelt og greit..

Du sier så ja, men det jeg ikke forstår er hva som er galt med det? når valpens egen mor og far gjør dette mot den ?

Du blir bare litt mer " dyrisk ja, men alikevell ?

Jeg har aldri bitt en hund i øret heller , men jeg bare synst at settingen bak det hørtest greit ut liksom.

Som sagt er jeg imot fysisk avstraffelse:)

Haar i munnen? Usj. ;)

Nei, jeg tyr til mindre, eh, primitive, metoder, for aa fortelle valpen hva som er rett og galt.

Hehe , det er vell det eneste "negative" jeg kan tenke meg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig at hundemor eller hundefar BITER valpene i øret når de oppdrar dem. De kan i verste fall legge munnen sin over hodet til valpen og holde den ned mot bakken/gulvet, men innen den tid så har valpen fått 315 advarsler. Vi mennesker klarer ikke å gi en valp like mange advarsler, for vi har ikke den mimikken en hund har - vi kan ikke få det blikket, den stramminga i munnvikene, den rynkinga på nesa, og siden vi ikke klarer å gi valpene en real sjanse til å forstå hva vi vil av den først, så syns jeg vi skal holde oss for gode til å hoppe rett på avstraffelse.

En annen ting er at valper ikke dominerer. De er babyer/småbarn, de klatrer ikke på rangstigen eller prøver å bli sjefen i flokken.

Og jo, alle HUNDER tester grenser. Det betyr ikke at de gjør seg fortjent til fysisk straff av den grunn - det kan være så lite som å ikke gå så pent i båndet som den pleier, ikke komme første gangen du roper, sette seg tregere enn den pleier osv.. Syns du virkelig at man fortjener "juling" for sånne ting?

Istedetfor å bruke tid og energi på å fundere på om hunden prøver å dominere deg eller teste grensene dine, så kan du jo heller tenke på hvordan du oppdrar en hund til å ikke bli dominant og grensetestende unghund/voksen - og det gjør du ved å legge et skikkelig grunnlag i hverdagslydigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier så ja, men det jeg ikke forstår er hva som er galt med det? når valpens egen mor og far gjør dette mot den ?

Du blir bare litt mer " dyrisk ja, men alikevell ?

Jeg har aldri bitt en hund i øret heller , men jeg bare synst at settingen bak det hørtest greit ut liksom.

Som sagt er jeg imot fysisk avstraffelse:)

Hehe , det er vell det eneste "negative" jeg kan tenke meg da:)

Jeg skjønner ikke helt greia her jeg - du er imot fysisk avstraffelse, men du synes likevel at det høres greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper biter ikke valpene sine i øra? Tar dem ikke et solid tak rundt snuta på valpe og brummer litt mens de holder fast , som en irette settelse? Har aldri sett eller hørt om tisper som tar valpene i øra.

Burde ikke være nødvendig å dominere små valper? hva slags glede skal den ha av å utfordre deg?

Ikke ? husker ikke hvilken hundebok jeg leste dette i , tror overskriften i boken var " Valpens oppdragelse" der sto det at når valpen domminert søsken flokken eller mor/far så markerte enten mor eller far ved å bite i øre/nakken får så så slippe opp å slikke valpen.

1: Vi er IKKE hunder og er ikke i stand til å "straffe" valpen på samme måte som tispa eller andre ville ha gjort. Vi klarer aldri i verden å være rettferdige og ærlige mot den lille.

2: som LinKr sier, må du bruke fysisk makt har du tapt ;)

3: Ja alle valper tester i ulik grad, men det er ikke dermed sagt at vi skal gå fysisk til verks.

1. Nei, vi er ikke hunder , så hvorfor er du så desperat etter å bli flokk leder da?

2. Jeg er enig i det, fysisk avstraffelse er bad.

3. Ikke fysisk for å gjøre dem vondt , men for å korrigere dem til å gjøre det annerledes. som JEG mener å ha lest at mor å far til valpen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei, vi er ikke hunder , så hvorfor er du så desperat etter å bli flokk leder da?

Hæ?

2. Jeg er enig i det, fysisk avstraffelse er bad.

Hvorfor vil du bruke tid på å bite bikkja i øret? Når det faktisk går vel så fort å få en grunnleggende og god respekt ved å oppdra hunden ved å lære den rett og galt ;)

3. Ikke fysisk for å gjøre dem vondt , men for å korrigere dem til å gjøre det annerledes. som JEG mener å ha lest at mor å far til valpen gjør.

Da har du nok lest en gammel bok, Keven. Greia er igjen vi er ikke hunder og vi kan ikke utføre samme handling som tispa gjør. Derfor bør man holde seg unna å prøve å kopiere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig at hundemor eller hundefar BITER valpene i øret når de oppdrar dem. De kan i verste fall legge munnen sin over hodet til valpen og holde den ned mot bakken/gulvet, men innen den tid så har valpen fått 315 advarsler. Vi mennesker klarer ikke å gi en valp like mange advarsler, for vi har ikke den mimikken en hund har - vi kan ikke få det blikket, den stramminga i munnvikene, den rynkinga på nesa, og siden vi ikke klarer å gi valpene en real sjanse til å forstå hva vi vil av den først, så syns jeg vi skal holde oss for gode til å hoppe rett på avstraffelse.

En annen ting er at valper ikke dominerer. De er babyer/småbarn, de klatrer ikke på rangstigen eller prøver å bli sjefen i flokken.

Og jo, alle HUNDER tester grenser. Det betyr ikke at de gjør seg fortjent til fysisk straff av den grunn - det kan være så lite som å ikke gå så pent i båndet som den pleier, ikke komme første gangen du roper, sette seg tregere enn den pleier osv.. Syns du virkelig at man fortjener "juling" for sånne ting?

Istedetfor å bruke tid og energi på å fundere på om hunden prøver å dominere deg eller teste grensene dine, så kan du jo heller tenke på hvordan du oppdrar en hund til å ikke bli dominant og grensetestende unghund/voksen - og det gjør du ved å legge et skikkelig grunnlag i hverdagslydigheten.

Jeg sa aldri at jeg var for avstraffelse, jeg markerte det i BLOKK bokstaver tilogmed, men alievell klarte du ikke få med deg det? ..

Det er bare en måte jeg formulerte det på ;)

Jeg skjønner ikke helt greia her jeg - du er imot fysisk avstraffelse, men du synes likevel at det høres greit ut?

Jeg er imot fysisk avstraffelse, det hele var bare et SPM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa aldri at jeg var for avstraffelse, jeg markerte det i BLOKK bokstaver tilogmed, men alievell klarte du ikke få med deg det? ..

Det er bare en måte jeg formulerte det på ;)

Å bite en hund er en AVSTRAFFELSE, så om du er FOR å bite valpen i øret, så er det en direkte motsetning å være i MOT avstraffelse.. Det er rein skjær logikk, det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Hvorfor vil du bruke tid på å bite bikkja i øret? Når det faktisk går vel så fort å få en grunnleggende og god respekt ved å oppdra hunden ved å lære den rett og galt ;)

Da har du nok lest en gammel bok, Keven. Greia er igjen vi er ikke hunder og vi kan ikke utføre samme handling som tispa gjør. Derfor bør man holde seg unna å prøve å kopiere dem.

1. Du sier at vi ikke er hunder , noe som du har helt rett i.

Men , du går jo inn i psyken til hunden(e) din(e) for å lære den å kjenne , å opptre som flokk leder for dem.

Å da må jo du være som en " hund " .

2. Har ALDRI sagt at jeg vil bite dem i øret eller andre plasser for densags skyld ;)

3. hvem sier gammelt er dårlig ?

det er jo dem som har bygga opp de forsjellige hunderasene vi har , det er vi " moderne " hunde trenere som " fucker " opp rasene :drool:

Ta schæfer f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bite en hund er en AVSTRAFFELSE, så om du er FOR å bite valpen i øret, så er det en direkte motsetning å være i MOT avstraffelse.. Det er rein skjær logikk, det..

Så kan du sitere meg hvor jeg sier jeg er for dette da?

Les det jeg jeg skriver isteden for å lag dine egen meininger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du sitere meg hvor jeg sier jeg er for dette da?

Les det jeg jeg skriver isteden for å lag dine egen meininger :drool:

Det er helt greit det, jeg kan godt sitere deg på det:

Vi kom innpå temaet om biting / fysisk avstraffelse på valpen/unghund.

Jeg mener at du kan "bite" hunden i øret , ikke bite for å skade , men bite for å markere akkurat som valpens mor og far gjør med den.

Er dette rett eller galt?

Jeg personlig er imot fysisk avstraffelse , men er for å markere hvis valpen skal dominere meg , så vil jeg vise at jeg er sjefen å vil dominere valpen tilbake igjen.

Du mener at du kan bite hunden i øret, og er for å markere hvis valpen skal dominere deg.

Du sier så ja, men det jeg ikke forstår er hva som er galt med det? når valpens egen mor og far gjør dette mot den ?

Du blir bare litt mer " dyrisk ja, men alikevell ?

Jeg har aldri bitt en hund i øret heller , men jeg bare synst at settingen bak det hørtest greit ut liksom.

Som sagt er jeg imot fysisk avstraffelse:)

Hehe , det er vell det eneste "negative" jeg kan tenke meg da ;)

Du syns at settingen bak høres greit ut, liksom, og det eneste negative du kan tenke deg, er at du får pels i munnen.

Var det noe mer du ville jeg skal sitere deg på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du sitere meg hvor jeg sier jeg er for dette da?

Les det jeg jeg skriver isteden for å lag dine egen meininger ;)

Her f eks:

Hei , jeg og Wigdis sitter her å diskuterer litt nå.

Vi kom innpå temaet om biting / fysisk avstraffelse på valpen/unghund.

Jeg mener at du kan "bite" hunden i øret , ikke bite for å skade , men bite for å markere akkurat som valpens mor og far gjør med den.

Er dette rett eller galt?

Jeg personlig er imot fysisk avstraffelse , men er for å markere hvis valpen skal dominere meg , så vil jeg vise at jeg er sjefen å vil dominere valpen tilbake igjen.

IKKE FOR Å SKADE ELLER GJØRE HUNDEN VONDT! måtte bare ha det i caps for å få frem poenget.

Så , hvorfor ikke bite valpen i øret/nakken når moren/faren gjør det samme? er ikke det bare endel av oppdragelsen?

Også en annen ting,

Er det ikke sånn at alle hunder tester eierene sine ? liksom , strekker litt i grensene å sånt..

Beklager om ble litt rotete og litt dårlig formulert , men er litt trøtt i hodet. så please , tilgi meg :drool: hehe

- keven ;)

Du sier så ja, men det jeg ikke forstår er hva som er galt med det? når valpens egen mor og far gjør dette mot den ?

Du blir bare litt mer " dyrisk ja, men alikevell ?

Jeg har aldri bitt en hund i øret heller , men jeg bare synst at settingen bak det hørtest greit ut liksom.

Som sagt er jeg imot fysisk avstraffelse:)

Hehe , det er vell det eneste "negative" jeg kan tenke meg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du sier at vi ikke er hunder , noe som du har helt rett i.

Men , du går jo inn i psyken til hunden(e) din(e) for å lære den å kjenne , å opptre som flokk leder for dem.

Å da må jo du være som en " hund " .

2. Har ALDRI sagt at jeg vil bite dem i øret eller andre plasser for densags skyld ;)

3. hvem sier gammelt er dårlig ?

det er jo dem som har bygga opp de forsjellige hunderasene vi har , det er vi " moderne " hunde trenere som " fucker " opp rasene :drool:

Ta schæfer f.eks.

1 Hvordan mener du vi skal gå inn i psyken til hundene våre? Du sier det som om det er en selvfølge at vi gjør det. Jeg ser reaksjonene til hunden min, men hun kan vansklig fortelle meg hva hun reagerer på og hvorfor. Og jeg er ingen tankeleser. Så hvordan gå inn i psyken på hunden da? ;)

Flokkleder? Jeg er ingen hund.

Som menneske er det jeg som sitter med resursene, det er jeg som bestemmer over godene. Det vet både jeg og hunden min. Samme hva jeg gjør, så vil ikke hunden tro at jeg er en hund, og heldigvis ikke jeg heller. Hunden min er ikke ute etter verdensherredømme eller noe sånt, hun er fornøyd med å følge meg. Så ja, jeg er lederen, men så langt i fra som en hund. Jeg er lederen fordi jeg har godene, og fordi jeg er hunden mentalt overlegen.

2 Du har ikke sagt at du vil bite de, men du sier at du ikke ser noe galt i det. Du sier også at det er viktig å være flokkleder...

3 Hva mener du med "dem som har bygd opp hunderasene"?

En gammel bok om hundeoppdragelse kan være basert på forskning på ulv gjort på 70-tallet. Den forskningen konkluderte med at ulver, og dermed hunder også, hele tiden kjemper om rang, at alfarulle var vanlig irettesettelse, o.s.v. I dag vet vi at dette ikke stemmer. De som presenterte dette vet også at dette ikke stemmer. Vi lærer stadig.

De som trener med straff har lært dette som et resultat av disse gamle forskningsresultatene. FØR 70-tallet var det ikke vanlig å "ta" hundene. Min bestefar lærte meg at en kom lengst med det gode, det var det hans generasjon hadde lært.

Red. I følge familie og naboer har jeg en veldig snill og lydig hund. Og jeg har enda ikke hatt behov for å ta hunden min på noen måte, vi klarer oss fint uten den slags. Jeg velger å forsterke den oppførselen jeg vil se mer av. Det fungerer på både dyr og mennesker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar tak i hunden i nakken eller kinnet, holde fast eller rask avstraffelse feks. Hvis hunden er ulydig så gjør jeg det. Cæsar Milan bruker jo også hånden som en slags "munn".

Hva betyr "ulydig"? Hva er forskjellen mellom dårlig trening og ulydighet?

C.M. gjør mye rart men jeg har ikke sett at han biter med hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "ulydig"? Hva er forskjellen mellom dårlig trening og ulydighet?

C.M. gjør mye rart men jeg har ikke sett at han biter med hendene.

Det er jo nærmest varemerket hans, å bite med hendene. Det og hælsparket, hvis du ikke har sett dette kan du ikke ha sett mange episoder med CM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så DRITT LEI jeg er av at folk hele tiden skal kalle berøring/tapå hunden/korreksjon/fysisk kontakt med hunden for JULING..! ;):drool: Samme om det er i hermetegn eller ikke...! Fordi om man bruker fysisk straff på hunde så betyr ikke det at man kveler den/slår den/"gir den juling"/ hiver den veggimellom osv! Jeeezes...! Det kan være en liten dytt, legge hånden på hunden (altså bare ta forsiktig på kroppen til hunden), holde litt på snuten stc.. Det er fortsatt fysiskt det også! Vanskelig å skille disse fra hvernadre tydeligvis.. Alle som tar på hundene er dyremishandlere liksom og kan ikke en dritt om hundeoppdragelse tydeligvis.. Hunder er ikke laget av prorselen!

Enig med Djervekvinnen jeg. Jeg kan godt ta på hunden uten at den får juling hvis jeg f.eks vil gi en korreksjon osv.. Jeg ser IKKE noe galt i det. Og MERK (for de som trenger å få det inne med teskje!) jeg synes IKKE noe om overdreven fysisk straff som f.eks slåing, sparking, klapping osv! Men jeg blir vel misforstått når jeg sier det uansett.. ;)

Og ja CM bruker hendene som "bittet" til en hund. Han tar ofte hundene på nakken og halsregionen..

Men når det gjelder TS så tror jeg ikke hunder straffer valpene sine ved å bite de i øret. Ja de bruker munnen for å si ifra, men da har de fått mange advarsler før dette skjer. Og gjerne gape over valpen for å si fra at nå er det nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne opplevelsen/samtalen med en fersk hundeeier.

Valpen (9 uker) herjer og biter/napper/gaper rundt hånda til eier. Eier lener seg over valpen og biter den i øret til den hyler. Valpen legger seg ned og er tydelig forvirret/redd.

Meg: Hvorfor biter du den i øret?

Eier: *plukker pels ut av kjeften* Fordi den skal slutte å bite meg.

Meg: Jaha. Hvorfor sluttet du å bite den?

Eier: Fordi den hylte.

Meg: Altså, valpen forteller deg at du skal slutte å bite, ved å hyle høyt?

Eier: Ja?

Meg: Hvorfor forteller ikke du valpen at den skal slutte å bite deg ved at du hyler høyt? Du lener deg over den og biter den i øret, den skjønner jo ingenting stakkars. Når valper leker sammen og leken går over styr så hyler de, og da stopper leken. Virker det ikke logisk at vi skal fortelle at leken er over ved å hyle høyt?

Eier: Hæ? Jo, men... han dominerer! Han prøver å bestemme over meg!

Meg: Bestemme? Han løper rundt etter halen sin som en fjott, driter innendørs og sovner med nesa i matfatet, hva i all verden er det han prøver å dominere? Han er jo bare en baby. Det er bare lek.

Eier: Hmmm.. du har kanskje et poeng.

Resten av kvelden hylte eier og satt seg med ryggen til når valpen bet. Det virket det også, istedenfor en forvirret og redd valp med hovent øre, fikk han en glad valp som tuslet avgårde i det flokklederen ignorerte ham. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...