Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruksschäfer på utstilling

Ane

Recommended Posts

Noen som kom inn på dette i en annen diskusjon, og jeg begynte å tenke litt på det.

Hva "skjer" om du kommer i schäferringen med en bruksvariant? Jeg går ut ifra at du ikke vil få noe god premiering. Er det noen som har prøvd dette? Og i tillegg fått noe premiering?

*Tenke tenke* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden fin, så får du rød. Det er nok ikke alle dommere som liker grå, men man skal ikke glemme at det også finnes utstillingshunder som nå er grå :lol: Venninnen min har ei brukstispe som har Kkl 1 (tysk) og Kl 1 (norsk) :P Så lenge hunden er fin, så skal man ha det man skal. Men å sikte mot cert og sånn, det trenger man ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/26/2010 at 6:20 PM, tyri skrev:

Hvor kult hadde ikke det vært; om en dommer hadde forstand og guts nok til å sette opp en velbygget brukshund framfor de istykker avlete og overvinklete "banan-schäferene ;)

Ho! Da hadde det vært morro å vært der å sett fjesene til de med "bananschæfere"! haha! :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De peker på deg og ler...

Nei da. Du bedømmes på lik linje med de andre hundene, og får lov til å være med til the bitter end med å løpe runde på runde. De aller fleste hundene ryker ut med ei blå ei, noen med en gul en og noen heldige med en rød en. Og det har hendt at bruksavlede har fått CK, i hvert fall i Sverige.

Både utstillingsvarianten og bruksvarianten kommer i både grått og sort/brunt, selv om fargene ofte er litt forskjellige. Sorte showschäfere har jeg ikke sett egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det, men det har ikke slått dere at dere såre noen med de stygge kommentarene? Og joda det finnes da virkelig individer som til og med ser verre ut en bananrygger med froskelår:

Uno%20vom%20Stadtfeld.png

Mot:

SG1L5680-1.jpg

(ikke oppstilt, men her ser dere bananrygg og froskelår, mens hos den over ser dere den rette og flotte ryggen, uten froskelår ;))

Jeg sier IKKE at show er så himla godt konstruert, og jeg vil bare ha sagt at på de utstillingene jeg har vært på og de grå entrer ringen har det vært applaus! Så vær så vennlig! Og de to røde jeg har sett var det stående applaus. Så kanskje stille opp på spesialer og titte litt før dere slenger noe dritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/27/2010 at 7:58 AM, Margrete skrev:

Unnskyld at jeg sier det, men det har ikke slått dere at dere såre noen med de stygge kommentarene? Og joda det finnes da virkelig individer som til og med ser verre ut en bananrygger med froskelår:

Mot:

SG1L5680-1.jpg

(ikke oppstilt, men her ser dere bananrygg og froskelår, mens hos den over ser dere den rette og flotte ryggen, uten froskelår ;))

Jeg sier IKKE at show er så himla godt konstruert, og jeg vil bare ha sagt at på de utstillingene jeg har vært på og de grå entrer ringen har det vært applaus! Så vær så vennlig! Og de to røde jeg har sett var det stående applaus. Så kanskje stille opp på spesialer og titte litt før dere slenger noe dritt?

Siterer deg fullt ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/27/2010 at 7:58 AM, Margrete skrev:

Bildet er av Uno vom Stadtfeld. Jeg har selv møtt hunden et par ganger og han har hverken bananrygg eller er overdrevet vinklet. (jeg ser bildet er hentet fra vår hjemmeside) Jeg er helt enig i at han er ekstremt oppstilt. Men å sammenligne en ikke oppstilt schäfer med en som er oppstilt blir ikke helt riktig. Jeg vil tro du hadde fått hunden under like vinklet med riktig oppstilling.

Jeg har vært på ganske mange spesialutstillinger selv.. Jeg har også stilt en del av mine bruksavla og har sett en del bruksavla bli stilt. Jeg har ikke opplevd å se brukshunder få applaus. Men jeg har heller ikke opplevd at folk åpenlyst har pekt og ledd...men noe tisking og visking får en jo med seg. Men ikke at det bryr meg spesielt om folk synes hundene mine er stygge heller.. Vi har forskjellig smak, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo aldri an å skrive noe om noen raser uten at noen absolutt skal bli såret... ;)

Jeg personlig synes schæfere er fine uansett om de har froskelår eller ikke. Jeg ser heller ingen stygge kommentarer men vanlige spørsmål fra folk så er nysgjerrige på om bruksschæferen dukker opp i ringen. Værre var det ikke :drool: Hvis det er bananrygg og froskelår du reagerer på Margrete så er det bare fordi det er disse ordene som blir "brukt" for å beskrive holdningen til showschæfern. Ikke fordi de er så "himla stygge" altså.

Jeg vet egentlig ikke noe om det, men nå er det vel slik at favorittene sikkert har "bananrygg" og "froskelår". Og det er ikke rart folk klapper når hundene kommer inn i ringen, eller tar en runde. Det er da vel ganske normalt uansett rase. Klapp betyr ikke nødvendigvis at showvariantene er så himla gode. Men klart man heier og synes hundene er fine når man har interesse for rasen og fremtoningen av hundene er flashy ;) Men nå er det ikke meningen å diskutere show VS bruks.

Jeg tenker også,slik som Anebergen, at bruks ikke kan vinne høyt pga standarden? Fordi den avviker vel fra hvordan kennelklubben synes en schæfer bør se ut..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/27/2010 at 4:22 PM, pippin skrev:

Jeg tenker også,slik som Anebergen, at bruks ikke kan vinne høyt pga standarden? Fordi den avviker vel fra hvordan kennelklubben synes en schæfer bør se ut..?

Ja, nå er det jo en gang slik at det er en rasestandard dommerne har å gå ut i fra, + en dasj subjektiv holdning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei,  Vi har en cocker spaniel hannhund på litt over ett år. Fra han var liten, slet han med periodevis diaré - som viste seg å være bukspyttkjertelbetennelse. Vi har siden dette gått på for med lavt fettinnhold (7%) og han får bare godbiter med lite fett. Vi har likevel stadig episoder hvor han er litt dårlig i magen, typisk slimete avføring. Det kan ikke måle seg med perioden hvor han var skikkelig dårlig, men det er kjedelig at det ikke blir helt 100% bra selv om vi går på diettfor. Har selvsagt vært hos dyrlegen, som tok blodprøver en gang han var "frisk" som ikke viste tegn til kronisk bukspyttkjertelbetennelse.  Jeg har lest om mulighetene for å tilføre tørket bukspyttkjertel i maten, også nevnt av dyrlegen, for å "bøte" på svikten i bukspyttkjertelen. Har noen erfaringer med dette?  
    • Jeg hadde to veldig dyre runder med min. Først fikk hun livmorbetennelse, og det kom på godt over 100k. Deretter fikk hun kreft, og det ble en god sum der også med CT, operasjon, rehab osv. Jeg har tatt ut mye mer på forsikringen enn jeg betalte inn i løpet av hundens levetid. Det sagt, så kommer du knapt inn døra i en akutt situasjon med 20-30k. Jeg ville gått for høyest mulig dekning, og heller valgt høy egenandel for å få ned prisen. Jeg tenker at forsikring er for de tilfellene det virkelig går til h*lvete, ikke for "småting".
    • Har konsultert Twitter/X sin AI Grok3(*) om håndtering av Edes stressproblemer. Deler fordi jeg selv aldri har blitt informert om at kronisk forhøyet kortisol kan bli et problem med vintervalp i nordlige områder. Om dette har gått meg hus forbi, så er det sikkert flere som ikke vet dette fra før.  https://x.com/i/grok/share/kn2sCPvPbS7vXho8lO9zSJbtH     *)Som Simira ved en tidligere anledning påpekte, så skal en ikke sluke alt fra en AI rått, men jeg synes Grok3 er god på kildekritikk, ekstraksjon og presentasjon av informasjonen den har vurdert som essensen fra gode kilder. Internettet er stort og inneholder mye tull. Grok3 navigerer det godt og svarer vettugt og on case. 
    • Vi har kranglet i dag. Kjøkkenbenken. "No go zone!" mener Muttern. "Su casa, mi casa!" mener Ede. Det er steile fronter og lite håp om en fredlig løsning. Hver gang Ede "gir opp" blir det hard rock emo konsert i forsøk på å påkalle PETAs oppmerksomhet. Han har ingen frykt for kniver og varme plater. Lukter det mat trenger muttern forstå at han holder på å sulte ihjel, stakkars, og det er grove brudd på dyrevelferdslover og krigsforbrytelser og hele pakka å ikke tillate ham å forsyne seg selvstendig.  At han not even once har fått annet enn løk og sitron fra den benken har ikke drept håpet hans om å en dag få melk, yoghurt, fisk, kjøtt og kylling derfra. Lot som jeg ikke så det da han knabba en hel vårløk og struttet ekstatisk til plassen sin for å fortære byttet. Ble litt lang i maska først, for han gnagde og tygde og viste ingen tegn til discomfort først. Det tok mange lange sekunder før han oppdaget at det der ikke var doggie treatos. Tenkte jeg skulle være snill og bytte den til meg med vann og tørrfor, men ikke **** om han ville gi den fra seg. Samme hvor hoggorm den der smakte, så var den en massiv triumf, et krigsutbytte, og han voktet den som den hadde større verdi enn noe annet han har vært i besittelse av tidligere. Selv oppvasksvamper — også fra kjøkkenbenken, en location hvis dramatisk hever verdien av whatever, crap consistens og såpesmak betyr ingenting, beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet — selv faktisk god mat lå lavere i kurs enn den vårløken der.  Jeg lot ham beholde den. Han tygde trassig på den mens han så på meg med DET blikket og forsøkte overbevise oss begge om at han hadde vunnet, mens han gren på nesen av den vemmelige smaken. Blikket var en blanding av påtatt triumf og disgust han ikke klarte skjule. Et dårlig skuespill.  Han kom til sansene sine, realiteten overvant stoltheten og ønsket om triumfere. Smaken av vårløken ble for mye. Ede sluttet projisere Hitler på meg og ble igjen en liten gutt som oppsøkte mamsen sin for hjelp. Han fikk nytt tilbud om vann og tørrfor og tok takknemlig i mot noe å døyve "Fysjom, pføy!" fra vårløken med.  Lærte han? Neeei.  Nye runder. Duften av stekt kylling overgikk ethvert ønske om fred. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg vekslet mellom Dr. Jekyll som roste ham med blid stemme og ga ham tørrforkuler med ujevne mellomrom og Mr. Hyde som med sinnastemme og sinnaansikt bryskt dyttet ham ned for så å umiddelbart bli Dr. Jekyll igjen. Ingen effekt. Han tror somehow at han skal få fri tilgang til den benken der om han bare prøver mange nok ganger.  Konsertene han holder mellom approachene er på et volum ment å presse meg til overgivelse vha naboklager fra nabokommunen. ..men han ga (midlertidig) opp til slutt(en av denne runden). Litt over midtveis i måltidet mitt, etter å ha holdt på i mer enn 30 min fra jeg begynte lage mat, så seg han sammen på gulvet med et tungt sukk og tidde stille. Han forventet ikke den kyllingbiten han fikk et par minutter senere, derfor fikk han en.  Senere på kvelden har han hentet vårløken igjen flere ganger og gitt den juling på sengen sin. Det handler bare om å vinne NOE fra den benken der, og han er sint på den ***** vårløken fordi det er alt han har fått tak i og den har nerver til å smake vondt: "GRRRR!"  Han er bare en liten gutt. Begge ballene er på plass, men de har ikke begynt å virke ennå. Det skal bli en bra festlig tid når jingle bellsa begynner blande seg i personligheten hans. Jeg fikk spørsmål, relatert til valget av kjønn og rase: "Du kommer ikke til å angre da?" Jeg svarte som sant er: "Selvsagt kommer jeg til å angre innimellom." Innimellom hadde det vært mer behagelig med en chihuahua tispe, no doubt.  ..men så hadde vi en nyyydelig treningsøkt hvor Ede var SÅ motivert og glad og jobbet IVRIG og med innlevelse for eneste tørrforkule. Som om lønna bare var en bonus, og ikke main reason for å gjøre det.  "Do what you love, you never have to work a day in your life!" Søteste, snilleste, nuskesnuske kosemose dansepartneren synes heelwork i alle andre posisjoner enn i LP  er KJEMPEGØY. Han viser også kreativitet ved å kombinere ting vi nylig har gjort. La uoppfordret på en "haka på target" på alle "targets" han syntes bød seg for anledningen i nesten alt jeg ba ham om hvor det lot seg gjøre, og oste en aura av: "Se på meg nå! Se så flink jeg er!"  Ble nødt til å belønne ham ekstra pga måten han la sjelen sin i det. Den haka på alt var så naivt forventningsfull og så helhjertet, jeg hadde knust hjertet hans om jeg ikke hadde gitt den positive feedbacken han håpet på for det der.  Han er så søt 🥰 .. selv når han er pøbel og rakker. 
    • Det er... råfôr uten kylling?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...