Gå til innhold
Hundesonen.no

Aron- portis


Guest Lilli22
 Share

Recommended Posts

Endelig har Aron kommet i hus. Nå sover han så da har jeg tid til overs.

Aron er en portugisisk vannhund født 26.09.10 og kommer fra Golden water Kennel i sandnes. =)

Vi reiste ned mandagen for å snakke med oppdretter og klippe Aron (løve klipp). Tirsdagen hadde hun kurs og vi fikk endelig ta han med oss hjem. Turen hjem gikk relativt fint. Ble litt bilsyk helt i begynnelsen, men sov mesteparten av tiden. Han fant seg til rette ganske fort. Natten gikk greit, han sov 2 timer og våknet for å gå på do og sovnet igjen. Jeg fikk heldigvis sove litt jeg også hehe. I dag piper han litt og går å leiter etter mor. Er tungt å være valp stakker. Han er en flott liten gutt og tøff med sin portis klipp. =)

:whistle:

post-6784-1290590040,837_thumb.jpg

post-6784-1290590107,3776_thumb.jpg

post-6784-1290590191,529_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og så har han jo "BLIKKET"... det ER noe helt spesielt med portisblikk - portisøyne.... noen ganger begynner jeg å tro at hunder virkelig... nei glem det!

Uansett: Velkommen til "de frelstes" flokk - dere går gyldne - og fascinerende - tider i møte, -- hilser en annen "portistante"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og så har han jo "BLIKKET"... det ER noe helt spesielt med portisblikk - portisøyne.... noen ganger begynner jeg å tro at hunder virkelig... nei glem det!

Uansett: Velkommen til "de frelstes" flokk - dere går gyldne - og fascinerende - tider i møte, -- hilser en annen "portistante"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Helt enig med TRPS! Han HAR det portisblikket. Nydelig er han. Håper dere får det helt knall sammen :D

Hilsen Maria og "tante" Chessea (ja, for min hund er faktisk tante til din, altså!)

Og mumle noe om at studietiden godt kan gå litt fortere så jeg kan få meg valp igjen jeg og... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Helt enig med TRPS! Han HAR det portisblikket. Nydelig er han. Håper dere får det helt knall sammen :)

Hilsen Maria og "tante" Chessea (ja, for min hund er faktisk tante til din, altså!)

Og mumle noe om at studietiden godt kan gå litt fortere så jeg kan få meg valp igjen jeg og... :hmm:

Hehe. Takk for det. Vi skal kose oss masse med han. Hils til Tante Chessea :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og så har han jo "BLIKKET"... det ER noe helt spesielt med portisblikk - portisøyne.... noen ganger begynner jeg å tro at hunder virkelig... nei glem det!

Uansett: Velkommen til "de frelstes" flokk - dere går gyldne - og fascinerende - tider i møte, -- hilser en annen "portistante"

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva tror du at hunder gjør? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: å ja? - har du begynt å få fornemmelser allerede ?......når du brått legger merke til at han ser PÅ deg, og får følelsen av at han SER deg også... ikke bare ser...men betrakter og tenker mer enn "hundetanker".... og man blir "støkt" av at det er som å møte blikket til et menneske i farta?

Man har ikke "lov" til å tro at hunder har bevissthet, ikke sant - hvis man skal holde seg stright og ikke falle i menneskeliggjøringsgrøfta - osv... men med portisblikket rundt seg, så kan man min santen henfalle til å bli svak i "troen" innimellom.... .

Storyer:

Bemerket BlIKKET i forbindelse med et foto på facegruppa for portugisisk vannhund, og fikk kommentarer tilbake om at JA, IKKE SANT! . osv, fra en ellers "nøktern" mann (fotografen).

På omplasseringen der jeg fikk min, presenterte de henne som en "schnauzermix"- fordi de ikke skjønte at det var portis. Bikkja var regelrett "halvvill", med bakgrunnen hun hadde, men gikk likevel under navnet "den kloke frøkna" - for SEE på det BlIKKET..som de sa, selvom hun granngivelig oppførte seg som "ikke riktig klok"

- i følge standarden skal jo portiser ha "hardt" blikk, men jeg for min del har ikke klart for meg hva det egentlig står for sånn i rasebeskrivelse sammenheng ?( vet du kanskje ?)

Sånn helt edruelig tenkt så har det "menneskelige" blikket kanskje noe med formen på øynene å gjøre?, at det er nokså stor runde hundeøyne i fht til ansiktet, men øyeåpningene er lett skråstit (også rasebeskrivelse) , og det er jo en menneskelig "greie" som kan tenkes å påvirke oss?

Akk,ja, hva vet man...Uansett: Jeg har sett inn i mange hundeøyne, men aldri maken til "portisblikk".. jeg fryder meg over det -og det knytter bånd mellom oss i seg selv.. så NOE er det... det gjør noe med en,, og er hva jeg kaller for en av "du-tror-det-ikke-før-du-får-se-det" -opplevelsene med portis.

Nyt det!, (flott bilde av det , forresten- helt typisk, han kan bli en skikkelig "kikker", han der)

...(og hvis du lusker omkring her " Maria" - kunne vært gøy å høre hvordan du opplever dette blikket, som har så mye erfaring med portis?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P å ja? - har du begynt å få fornemmelser allerede ?......når du brått legger merke til at han ser PÅ deg, og får følelsen av at han SER deg også... ikke bare ser...men betrakter og tenker mer enn "hundetanker".... og man blir "støkt" av at det er som å møte blikket til et menneske i farta?

Man har ikke "lov" til å tro at hunder har bevissthet, ikke sant - hvis man skal holde seg stright og ikke falle i menneskeliggjøringsgrøfta - osv... men med portisblikket rundt seg, så kan man min santen henfalle til å bli svak i "troen" innimellom.... .

Storyer:

Bemerket BlIKKET i forbindelse med et foto på facegruppa for portugisisk vannhund, og fikk kommentarer tilbake om at JA, IKKE SANT! . osv, fra en ellers "nøktern" mann (fotografen).

På omplasseringen der jeg fikk min, presenterte de henne som en "schnauzermix"- fordi de ikke skjønte at det var portis. Bikkja var regelrett "halvvill", med bakgrunnen hun hadde, men gikk likevel under navnet "den kloke frøkna" - for SEE på det BlIKKET..som de sa, selvom hun granngivelig oppførte seg som "ikke riktig klok"

- i følge standarden skal jo portiser ha "hardt" blikk, men jeg for min del har ikke klart for meg hva det egentlig står for sånn i rasebeskrivelse sammenheng ?( vet du kanskje ?)

Sånn helt edruelig tenkt så har det "menneskelige" blikket kanskje noe med formen på øynene å gjøre?, at det er nokså stor runde hundeøyne i fht til ansiktet, men øyeåpningene er lett skråstit (også rasebeskrivelse) , og det er jo en menneskelig "greie" som kan tenkes å påvirke oss?

Akk,ja, hva vet man...Uansett: Jeg har sett inn i mange hundeøyne, men aldri maken til "portisblikk".. jeg fryder meg over det -og det knytter bånd mellom oss i seg selv.. så NOE er det... det gjør noe med en,, og er hva jeg kaller for en av "du-tror-det-ikke-før-du-får-se-det" -opplevelsene med portis.

Nyt det!, (flott bilde av det , forresten- helt typisk, han kan bli en skikkelig "kikker", han der)

...(og hvis du lusker omkring her " Maria" - kunne vært gøy å høre hvordan du opplever dette blikket, som har så mye erfaring med portis?)

.

Jeg blir nesten rørt av å lese det du skriver, for du sier ting som samsvarer akkurat med de tankene jeg har om rasen. Altså - jeg kan godt forstå at man blir litt "blind av kjærlighet" til egen rase, og i mangel på nære møter med mange andre hunderaser vet jeg ikke hvor særegent dette "blikket" er for portisen. Men jeg føler det akkurat sånn jeg også, og du setter ord på det. :D Det er virkelig det som gjør at jeg aldri vil ha noen annen rase. Jeg connecter ikke sånn med andre hunder som jeg har gjort med vannhunden - til nå i hvertfall.

Men tilbake til topic om Aron. Han ser helt nydelig ut. Og jeg er ikke spesielt musinnelig... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D å ja? - har du begynt å få fornemmelser allerede ?......når du brått legger merke til at han ser PÅ deg, og får følelsen av at han SER deg også... ikke bare ser...men betrakter og tenker mer enn "hundetanker".... og man blir "støkt" av at det er som å møte blikket til et menneske i farta?

Man har ikke "lov" til å tro at hunder har bevissthet, ikke sant - hvis man skal holde seg stright og ikke falle i menneskeliggjøringsgrøfta - osv... men med portisblikket rundt seg, så kan man min santen henfalle til å bli svak i "troen" innimellom.... .

Storyer:

Bemerket BlIKKET i forbindelse med et foto på facegruppa for portugisisk vannhund, og fikk kommentarer tilbake om at JA, IKKE SANT! . osv, fra en ellers "nøktern" mann (fotografen).

På omplasseringen der jeg fikk min, presenterte de henne som en "schnauzermix"- fordi de ikke skjønte at det var portis. Bikkja var regelrett "halvvill", med bakgrunnen hun hadde, men gikk likevel under navnet "den kloke frøkna" - for SEE på det BlIKKET..som de sa, selvom hun granngivelig oppførte seg som "ikke riktig klok"

- i følge standarden skal jo portiser ha "hardt" blikk, men jeg for min del har ikke klart for meg hva det egentlig står for sånn i rasebeskrivelse sammenheng ?( vet du kanskje ?)

Sånn helt edruelig tenkt så har det "menneskelige" blikket kanskje noe med formen på øynene å gjøre?, at det er nokså stor runde hundeøyne i fht til ansiktet, men øyeåpningene er lett skråstit (også rasebeskrivelse) , og det er jo en menneskelig "greie" som kan tenkes å påvirke oss?

Akk,ja, hva vet man...Uansett: Jeg har sett inn i mange hundeøyne, men aldri maken til "portisblikk".. jeg fryder meg over det -og det knytter bånd mellom oss i seg selv.. så NOE er det... det gjør noe med en,, og er hva jeg kaller for en av "du-tror-det-ikke-før-du-får-se-det" -opplevelsene med portis.

Nyt det!, (flott bilde av det , forresten- helt typisk, han kan bli en skikkelig "kikker", han der)

...(og hvis du lusker omkring her " Maria" - kunne vært gøy å høre hvordan du opplever dette blikket, som har så mye erfaring med portis?)

.

Oppdretteren sa noe slikt også, tenkte ikke så mye over det der og da. Det var kanskje det hun mente. At han hadde blikket. De andre valpene hadde ikke det blikket på en måte og lekte heller med de andre og var "hund", men det gjorde ikke Aron. Han satt for seg seg litt og bare "kikket" og betraktet menneskene rundt han. Det er sant. Det blikket gjør noe med oss, jeg har merket det jeg også. Han er hærlig. :lol::P

Jeg nyter han hele tiden. :P Vil ikke tilbake i jobb. Vil være med han hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten rørt av å lese det du skriver, for du sier ting som samsvarer akkurat med de tankene jeg har om rasen. Altså - jeg kan godt forstå at man blir litt "blind av kjærlighet" til egen rase, og i mangel på nære møter med mange andre hunderaser vet jeg ikke hvor særegent dette "blikket" er for portisen. Men jeg føler det akkurat sånn jeg også, og du setter ord på det. :D Det er virkelig det som gjør at jeg aldri vil ha noen annen rase. Jeg connecter ikke sånn med andre hunder som jeg har gjort med vannhunden - til nå i hvertfall.

Men tilbake til topic om Aron. Han ser helt nydelig ut. Og jeg er ikke spesielt musinnelig... :lol:

Hehe. Takk for det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sagt det samme om dalmatinerblikket :P Og godt er det, for portis er blitt en av drømmerasene mine :P Har en svart tispe her i nabolaget, helt nydelig, og skikkelig morsom sak, ikke så gammel.

Skikkelig nydelig tass! Så søt med den klippen :P:lol:

Ja portis er morsomme. De er noen klovner. :lol: Min snubler i sine egne føtten når den leker :D Og Har ikke så god kontroll på de når han hopper å spretter etter ballen som ruller på bakken. :P

149177_10150323851925123_680490122_15620419_5721222_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotoet: se der , ja, akkurat sånn! - masken har perfekt hjerteform også (menneskelig trekk) - og når da dette blikket er rettet mot deg... :lol:

Siden du er fotograf: Så en gang et foto der det var lagt en gjennomskinnelig layer av et barneansikt over et portrett som dette.(det var et "innlegg" i "debatten" om menneskeliggjøring, faktisk) Det virket derimot "nifst" og unaturlig, liksom rystende og creepy, og opplevdes som en krenkelse av en annen arts natur,- dvs hundens. - å forstå dem som "barn"

- en tredje sak jeg kom på etterhvert, som kan ligge til grunn for rasens eventuelle "kikkerblikk", er at portiser er kjent for å være særlig gode til å lese omgivelsene synsmessig. De driver rett og slett og "leser" oss kanskje, med dette blikket sitt.

Kunnskap om denne egenskapen hos portiser førte til å jeg begynte å bruke tegn sammen med ord i opplæringen, for å hjelpe hunden til å catche lettere.( og min hund trengte å lære veldig mye, veldig fort, rimeligvis. Jeg også, selvsagt) Hvilket funket veldig bra.

I fortsettelsen av dette ble jeg grepet av kreativ utforskertrang (kunstner som jeg er. Rembrandt hadde portis også - haha.) i fht metode,og satte meg fore om jeg kunne lære hunden konseptet "valg" /å velge - fortelle hva den ville - kommunisere - ved hjelp av tegn. Som bekjent regnes en intelligent hund å være like intelligent som en dum 2-åring, og de forstår hvordan et spørsmål fungerer, - så hvorfor ikke?

Si fra hvis du er interessert i denne muligheten for hunden til å kommunisere behov til deg?- så drar jeg gjerne den "storyen" også.(kunstnere er også "hjemmeværende", og selvom vi helst skulle lage bilder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sagt det samme om dalmatinerblikket :D Og godt er det, for portis er blitt en av drømmerasene mine :P Har en svart tispe her i nabolaget, helt nydelig, og skikkelig morsom sak, ikke så gammel. Skikkelig nydelig tass! Så søt med den klippen :P :P

Ja, hvis avatarbildet ditt er representativt for rasen, så er jeg helt med. Og så teksten under, da! du skal se det er dette budskapet "BLIKKET" formidler. :lol:

PS

OK å "snike" tråden din litt "Lener89"? - det handler om portis, da...

Hvis jeg husker riktig "LolaPagola" så var det du som hadde inne en tråd, hvor du ønsket raseforslag til en venninne?. en førstgangs hunde-eier, så du skulle hjelpe til. Er det den som fins i nabo laget ditt? Hvordan har det gått? En liten fortsettelse bare?.. man er jo interessert og nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis avatarbildet ditt er representativt for rasen, så er jeg helt med. Og så teksten under, da! du skal se det er dette budskapet "BLIKKET" formidler. :lol:

PS

OK å "snike" tråden din litt "Lener89"? - det handler om portis, da...

Hvis jeg husker riktig "LolaPagola" så var det du som hadde inne en tråd, hvor du ønsket raseforslag til en venninne?. en førstgangs hunde-eier, så du skulle hjelpe til. Er det den som fins i nabo laget ditt? Hvordan har det gått? En liten fortsettelse bare?.. man er jo interessert og nysgjerrig...

:P haha har aldri tenkt over at teksten ligger under det bildet *ler* han er ganske representativ, men selvsagt er jo Casper ekstra pen og sjarmerende da. Og eneste jeg vet om med hjerteøye :P:D

Stemmer det, skulle hjelpe henne litt. Tror nok hun har landet på portis, men ser ikke ut som det blir hund helt enda. Så hunden i nabolaget er ikke noen jeg kjenner sin, men snakket med eieren en dag, og det er en isostar-jente, så det var jo litt morsomt da, iom det er den kennelen "vi" primært har sett på så langt (rett og slett fordi det er den nærmeste, så får vi se hva fremtiden bringer, er jo ikke bare det man skal gå etter). Det lille jeg har sett av henne er iallefall veldig positivt :P Tviler på at jeg får lokket henne inn på noe forum, men skal sannelig sørge for jevn portis-spamming når hund kommer i hus!

Nei guri, kjenner jo at dette ender med at jeg faller mer og mer for rasen selv... :P

Nydelig det siste bildet der Lener89, er jo hjerteform jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...