Gå til innhold
Hundesonen.no

Varme og kjøling bak i hundebil ?


Pepper

Recommended Posts

Trenger ny bil = hundebil. Er på jakt etter en kassebil (Hiace, Transporter, Caravelle, el.lign)

MEN,- alle disse nyere bilene har hermetisk lukkede vinduer på sidene og også bak,- hvis de i det hele tatt har vinduer på sidene/bak.

I tillegg er det jo som oftest også lukket vegg mellom kupe og lasterommet bak.

Eneste som kan åpnes er dør(ene) bak (lite praktisk under kjøring... :aww: )

Hvordan gjør dere det om sommeren når det gjelder frisk luft/kjøling til bikkjene bak i bilen ? Ser for meg at det fungerer som en varmeovn bak der i varmt vær... :D

Og hvordan gjør dere det om vinteren hvis det blir skikkelig kaldt ? Da er jo situasjonen stikk motsatt,- det blir jo en fryseboks bak i lasterommet.... :D

Er selvfølgelig klar over at hundebur kan emballeres med tepper/sauskinn etc

Kjøling / varme om sommeren/vinteren er egentlig tema enten bilen står i ro eller man kjører.

Regner med at endel av dere har erfaringer med kassebiler og bikkjer, så jeg er takknemlig for alle innspill og kommentarer :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varebil og til mitt bruk går det helt greit :aww:

På vinteren ligger hundene på saueull + dekken når det er veldig kaldt. Har også et ullteppe som dekker ca halve buret.

Fungerer også fint på labbisen som gjerne passer på bilen sin :aww:

På sommeren passer jeg på å unngå langkjøring i de varmeste timene. Ullteppet isolerer endel ift varme også.

Vifte på buret og solbeskyttelse på vinduene. Stopper jevnlig i skyggen å gjennomlufter om jeg skal kjøre lengre strekk.

Har en veldig handy stefar som har laget 8 luftehull i plexiglasset mellom førerhus og kassen, så får lufting der og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Hiace tidlig i år, og vurderte slik som deg..

Men Hiace'n har vinduer i begge sidedører, og disse kan åpnes opp veldig mye. Det funket utmerket i sommer for våre hunder, i alle fall (har termometer baki).

Varme, derimot, blir noe annet... Bearded colliene mine tåler jo litt kulde, så de får bare noen ekstra pledd i burene sine om vinteren. Men lille boston terrierfrøkna' DØR nærmest om det er under 10 plussgrader, så hun får sitte fram (i Sherpabag), i bur sammen med beardisen som hun kan ligge på/under/ved siden av, eller bare i eget bur med saueskinnsfell, dekken på seg og teppe rundt buret så det ikke trekker...

Det blir nok ikke sååå kaldt baki bilen heller - med 4-5 hunder i der, altså. Så hvor viktig det er å ha ekstra varming bak der vil såklart avhenge av rasen på hunden(e). Hvis mine ikke ligger i trekk, og har varmt under seg, så tror jeg de takler enhver norsk vinter - i alle fall så lenge vi kjører.

Ellers finnes det jo kupèvarmere, da - man kan sikkert montere en separat baki der også...?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har en Mitsubitsi L300. Om sommeren åpner vi vinduene i baksetene helt opp, slik at det blåser bak til hundene. Når vi står i ro, butikk eller lignende har vi en slik "duppedings" som du fester bak i bakdøren, som holder den åpen, men ikke nok til å komme seg inn å stjele noe.

Om vinteren så lever de på den samme varmen som oss andre i bilen. De er jo også 4-5(spørs om gamlemor er med!) hunder i buret samt tepper, så kaldt tror jeg ikke det blir uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Toyota Previa. Der er det gitter mellomførersetet og kassa, i tillegg har jeg AC bak. Antagelig har de det bedre enn meg som får sola inn fra sida. Har sjekket noen ganger hvordan det er baki når det er skikkelig kaldt, men det er bra temperatur der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ventiler i taket som gjør at det blir ganske godt og luftig om sommeren, til vinteren har vi fått installert varmeannlegg.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syns bilen blir så hiimla varm om sommeren, selv om jeg trodde det skulle være rene bolleovnen bak der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har hatt både Mitsubitsi L200 (pick up med kapell på) og Hi-Ace - og i begge de bilene monterte vi varmeapparat bak i kassene. Dette fungerte glimrende og det var aldri frysekaldt baki kassa hos hundene i noen bilene. Gode tørre tepper er også en greie.

Sommerstid kjøpte vi ett gitter som er superfint å sette inn i vinduene i hi-ace'n og kjørte med vinduene åpne - helt grei løsning.

Hadde også en Huyndai H1 - der var både gitter og plexiglass mellom førerhus og kasse - der tok vi ut glasset sånn at varmen fra førerhuset også gikk bakover. Helt grei løsning.

Forøvrig har jeg nå Berlingo og jeg valgte Multispace varebilversjon nettopp med tanke på varme og kulde - både varmeapparat og aircondition fungerer i hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...