Gå til innhold
Hundesonen.no

Matforsvar


:)Kine

Recommended Posts

Om 6-12 måneder, så kommer det forhåpentligvis en ny hund hit. Det er veldig viktig for meg at denne nye hunden ikke utvikler noe matforsvar, siden hun sannsynligvis kommer til å være mye blant barn når hun er voksen. Jeg har ingen erfaring med matforsvar fra før av, så jeg vil gjerne ha tips!

Boris er 4 år og har utviklet matforsvar det siste året. Dette er nok mye pga at vi hadde en omplasserings-rottweiler med matforsvar boende hos oss i ca 6 måneder da han var unghund. En annen grunn er nok at han allergier som han får medisiner for. Disse medisinene gjør at han er sulten HELE tiden.. Han har lite forsvar ovenfor mennesker. Han har knurret en gang til meg, da han fikk et kjempelekkert bein og han ville ligge i fred.

Vi er veldig mye hos en 18 mnd gammel gordon setter hannhund. De får innimellom ett bein hver. Her knabber han beinet til setteren hvis han får mulighet.(Altså hvis setteren vimser agårde når jeg ikke ser på.) Så ligger han med de to beinene plutselig.

Det at han har matforsvar gjør meg egentlig ikke så mye.. Men det er viktig at hun nye ikke utvikler det!

Er det mulig å trene bort matforsvaret hans med andre hunder? Må jeg alltid holde de avskilt når de to får godis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matforsvar mellom hunder er helt naturlig, og trenger slett ikke bety at hunden har matforsvar ovenfor folk! Mitt beste tips er å la hunden få ha maten sin i fred. Basta bom. Ikke noe fjerning av maten, ikke noe dill. Og lær evt barn å respektere at hunden SKAL ha matro. Gi hunden fred når den får griseører osv, ikke driv og ta ting den har fått. Hvis den derimot tar en ting den ikke får lov til (samma hva, uansett om det er spiselig eller ikke) - bytt tingen mot noe godt. Lær også hunden å sitte og ta kontakt før den får spise maten sin.

Det er helt legitimt med matforsvar mellom to hunder, til og med en ranglav hund har rett til å forsvare maten sin mot en ranghøy hund. Husk dette! Med "forsvare", mener jeg å knurre. Hvis den andre hunden ikke tar hintet, kan hunden knurre og glefse over beinet sitt og evt snu hodet vekk/kaste i seg maten. Det skal den andre hunden respektere, uansett hvordan deres forhold er ellers. En hund som ikke respekterer dette, er det egentlige problemet, og i mine øyne er det helt på sin plass om denne får en irettesettelse av hunden med beinet. Dog BØR det som sagt aldri gå så langt; hunder har som oftest et godt språk, og slike ting skal de klare å unngå. En helt annen sak er at noen hunder kan bruke matforsvar som en metode for å hevde seg selv; de kan finne seg noe å passe på, og angripe andre hunder som kommer for nært. De gjør det ikke primært for å forsvare maten sin, men for å gi seg selv en selvtillitsboost - jess- jeg klarte å skremme en annen hund, jeg er tøff! :lol: Slikt skal man slå ned på som eier. Å fjerne potensielle forsvarsting er en ypperlig ting å gjøre i første omgang.

En ting du kan gjøre FØR hunden kommer i hus: hør om foreldrene til hunden har matforsvar ovenfor folk, spør spesifikt om hvordan de er når de får noe godt, evt prøv selv hvis du får lov. Spør om slekten til valpen; hvordan er de med tanke på dette? Velg valp fra en oppdretter som ikke har hunder som har matforsvar, så har du et MYE bedre utgangspunkt enn om hundene i slekten viser tegn til sånt.

Når du har fått valpen i hus, og det er masse barn rundt den; gi den et sted som er dens fri-sone (lær den at det er dens frisone), og lær barna at når hunden går dit, SKAL den være i fred. Det kan være et åpent bur, en seng, eller et hjørne med et hundeteppe i, eller kanskje under trappen. En hund som har mulighet til å fjerne seg med godsakene sine, vil ha mindre sannsynlighet for å ta opp en kamp om et bein eller griseøre. Barn skal under absolutt INGEN omstendighet få lov å prøve å ta noe fra hunden! Sett opp noen regler for dette, prat om det med de aktuelle barna. Hvis det kommer barn på besøk, kan du velge å enten ikke ha slike ting fremme, evt lære barna reglene, og selvsagt også passe på.

Sannsynligvis går dette helt strålende, i alle fall så lenge du kjøper valp etter greie foreldre som ikke har matforsvar ovenfor folk, og du heller ikke diller med å fjerne maten/tyggetingen.

Jeg synes mine hunder er strålende på dette: de kan knurre hvis andre hunder kommer for nærme maten deres når de spiser (matvrak to av de tre), og det skal den andre hunden respektere, noe de også gjør. Får de noe godt, spiser de det opp med en gang, men vanlige tyggebein kan ligge rundt omkring og "flyte", de er ikke så spennende. Det hender seg de får rå kjøttbein, og da får pipen en annen låt; det er tydelig at dette er noe de elsker. De kan gå rundt og bære stolt på det før de legger seg ned og tygger, og mens de går kan de knurre og logre fornøyd. Jeg ser ikke på det som noe aggressivt, men jeg skjønner godt om andre kan tro det. De kommer til meg med beinet sitt og viser det frem, samtidig som de knurrer fornøyd og logrer. :innocent: De får sjelden spise opp beinet (det er snakk om lårbein fra elg liksom, det er litt mye..), så når jeg da skal legge de i frysern igjen, bytter jeg med noe godt, feks en halv denta stix, evt tar det mens de har en drikkepause. For sikkerhets skyld ville jeg ikke gitt de bein mens vi har (unge folk/barn) besøk, ganske enkelt fordi jeg ikke gidder å sitte med øyne i nakken hele tiden og følge med på om besøket oppfører seg (og fordi det bråker endel når de spiser det). Når de får noe SÅ godt, er det lett å fremprovosere matforsvar, og det er jeg ikke så veldig interessert i. Hvis vi noen gang får barn, kommer hundene til å få slike bein på et eget rom, evt etter at ungen har lagt seg, evt når ungen er så stor at de skjønner at hundene skal ha fred mens den spiser bein. Mine hunder har aldri forsvart noe som helst spiselig fra meg, eller noen andre, og det tror jeg er fordi det aldri har vært noe styr rundt maten deres; de har alltid fått ha den i fred - hvorfor skulle de forsvare noe de vet ikke blir tatt fra de?? Hovedpoenget er vel at man ikke skal sette hunden i en slik situasjon at den føler behov for å forsvare noe. Og så lenge den ikke føler behov for det, og ei heller har det boende i seg, så kommer den sannsynligvis ikke til å gjøre det heller.

Å unngå matforsvar er altså ikke noe man skal "trene" på; man skal bare gi hunden matro og fred når den får noe godt, og resten vil i grunnen gå av seg selv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ok å være rundt valpen ved måltider i begynnelsen. At hunden ikke må/eller blir vant til å være alene i stillhet og ro hele tiden, men at ting kan forgå som normalt rundt den. Om man setter seg ned sammen med hunden litt mens den spiser, gi litt mat i fra hånden, snakker og roser. Dele maten opp litt og fyll på i skåla med hånden. Det kommer noe positivit fra hendene. Eller så kan man når hunden spiser, ta å legge noe ekstra godt ned i skåla iblant. Dette er ikke noe man gjør hele tiden, for hunden skal ha matro. Jeg pleier og klappe litt på hunden når jeg går forbi, roser og så går ifra hunden. Jeg trener også kontakt, sitt og væregod kommando før hvert måltid.

Som sagt, dette er ikke noe man gjør til en hver tid, eller stresser med. La det skje naturlig og ikke tenk så mye på det. Det er viktig å la hunden få matro og ikke føler behov for å skynte seg å spise eller er redd for at du skal ta ifra maten.

Lær barna å gi hunden fred og ro ved måltidene. Det er snakk om 1-4 minutter så da bør den være for seg selv. Det samme med bein ol. Bytt litt godbiter eller hold fast bein og la hunden spise (uten å ta det vekk). At hendene ikke blir til noen trussel for hunden. La hunden få matro og kose seg ifred med godisene.

Ofte blir hunder matagressiv hvis de har negative erfaringer med maten. Folk kan ha straffet valpen ved knurring, eller at de har tatt ifra maten titt og ofte før den er ferdig, Tatt ifra godbiter brått, eller fått for lite mat og er sulten.

Matforsvar mot hunder, som Huldra sier, er for meg OK, innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå!! Nå forsvant ALT jeg hadde skrivd! Teite, teite datamaskin!

Anyways:

Takk for svar! :innocent: Jeg var ikke klar over at det var så vanlig med matforsvar ovenfor andre hunder.

Vi har jobba med alt det vanlige fra han vi har var valp. Godbiter i maten, klappe på innimellom og kontakt før han får maten.. Vi har aldri tatt tilbake det han har fått. Allikevel knurret han på meg rett etter jeg hadde gitt han det supergode beinet.

Ja, han hadde litt ressursforsvar i unghund-tida for å hevde seg.. Det er helt annerledes nå. Nå søker han seg bort fra alle..

Det eneste vi har gjort feil er å ikke bytte etter han har stjelt. Hvis han har stjelt mat, så tok vi det bare.. Dette sluttet vi med for et år siden da vi merket at han fikk litt hetta når han klarte å stjele. Han heiv i seg alt mulig for å slippe at vi skulle ta det.. Men vi praktiserer byttinga nå..

Det som jeg syns er problemet er at han hiver beinet i seg når det er andre hunder tilstede, og så gjør han alt for å stjele den andre hunden sitt bein.. Han er slu! Han klarer faktisk å lure den andre hunden fra beinet sitt.. Han distraherer og "lurer" hunden bort. Og stakkars setteren er jo så vimsete og går på hver gang.. Og dette er kjipe bein altså. Jeg hadde aldri turt å la de ha gode, saftige namme-bein sammen. (Nå er det to hannhunder, der en av de unghund, så jeg vil ikke pushe noe.)

En annen ting er at han aldri har bein liggende. Han er så sulten hele tiden, så han spiser opp alle bein med en gang han får de. Det er ganske upraktisk å ikke kunne ha bein liggende når man skal ha valp. :lol:

Men hvordan gjør dere det? Hvis en hund går fra beinet sitt, er det da fritt vilt?

Jeg er glad for å høre at matforsvar ovenfor hunder og folk ikke nødvendigvis henger sammen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har hatt valp, som jeg har gitt et bein til, og valpen går bort fra beinet sitt (typisk vimsete valper som ikke skjønner at andre hunder kan finne på å ta det og så må de tisse eller drikke), så har jeg fulgt med på at de/den andre hunden ikke har fått lov å ta det. Det har da vært "mitt" bein. Ikke alltid jeg har klart det da (slu terrier, haha), men med henne er det bare å plukke ut og si at nei sorry, det beinet var ikke ditt bein. Det kan jeg gjøre med spanielen også, men hun skjønner at hun ikke får lov å ta det i utgangspunktet. :innocent: Men hvis de hadde hatt tendenser til forsvar, ville jeg passet på at den voksne hunden ikke fikk lov å ta valpens bein, og evt byttet hvis den klarte det likevel. De kan jo få hver sitt bein i utgangspunktet, men når den voksne har spist sitt, er det ikke noe mer å hente. Mine hunder har skjønt det der ganske greit altså. Du kan alternativt stenge vekk den ene hunden, alt etter som hva som passer der og da. Kompostgrinder i diverse døråpninger er greit til sånt bruk synes jeg. Det har hendt vi har stengt borte en hund eller to med grind i trappen når vi skal sitte oppe og se på film, og har en valp som ikke klarer å roe seg, evt må få ha beinet sitt i fred. Vi ser det litt an; er hundene greie får alle være sammen, men blir det tull og mye styr med å passe på og lite filmseing, stenger vi noen bort.

Må ellers si som Djervekvinnen, at med "fred og ro" mener jeg ikke at de skal stå isolert på eget rom, men at man skal oppføre seg som vanlig rundt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(slu terrier, haha)

Hehe! Det høres kjent ut!

Men det var bra med en liten oppklaring i dette. Det her høres jo ganske greit ut.. Da la jo tydeligvis jeg litt flere problemer i dette enn jeg trengte..

Valpen vi skal ha kommer fra trygge fine hunder og seriøs oppdretter, så det er et bra utgangspunkt! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk oss valp for noen år siden lærte vi på hundekurset at hunden måtte rett å slett godta at vi tok maten fra den selv om den var sulten og vi skulle si fra til hunden om den ble sint når vi rørte maten dens, rett å sltt noe av det dummeste vi gjore med hunden.(noe vi ikke ville gjort i dag,) Hunden kom fra stor flokk (fikk vi vite senere) og hun var også den minste i kullet og ble derfor ofte dyttet vekk av de andre så allerede der hadde hun lært at skal man bli mett må man forsvare maten noe hun selvsagt gjore ovenfor oss også. og vi gjore dette om og om igjen og hun fikk seklvsagt maten igjen fort men mat forsvaret var der i lang tid, til slutt gav vi opp.. var jo egentlig ikke noe problem da det ikke var små barn hjemme hos mamma meg eller andre hunder.

Men da jeg skaffet meg hund selv og den selvsagt kom til å være hos mamma innimellom ble dette et problem igjen, da min hund var 5ganger større enn den lille dvarg schnaueren mamma hadde . (jeg kjøpte riesen schnauer) så gikk den rett å slett bare bort å tråkket ned den lille hunden.. hun måtte gi seg gang på gang..

Vi fant ut at vi måtte hjelpe lille Lotus som hun heter så hun slapp stress under måltidet, så hver gang Ross (min hund) skulle gå bort å stjele hennes mat måtte vi si fra til han at det der var ikke lov.... og med tiden har faktisk Lotus skjønt at vi hjelper hun og nå har hun helt sluttet å vokte maten.

Hun og ross kan faktisk til å med dele maten nå uten krangling;) Men dette lar vi de gjøre sjeldent siden det er greit de får den mengden de skal ha og at de slipper det stresset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe større ben/knoker som hunden din ikke spiser opp så fort (eller noengang)? Da vil det være lettere å gi valpen et mindre et som den kan spise opp. Det finnes ben på flere kg der ute... Fine tyggeting, det er sjeldent noen klare å tygge biter av de.

Ellers signerer jeg alt Huldra sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe større ben/knoker som hunden din ikke spiser opp så fort (eller noengang)? Da vil det være lettere å gi valpen et mindre et som den kan spise opp. Det finnes ben på flere kg der ute... Fine tyggeting, det er sjeldent noen klare å tygge biter av de.

Ellers signerer jeg alt Huldra sier!

Ja, det får jeg gjøre. Han har hatt noen sånne tidligere som han bruker tid på. Han har også hatt en del av ett gevir en gang, som jeg tror han brukte 1 år på. Det klarer jeg sikkert å få tak i igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...