Gå til innhold
Hundesonen.no

Strikketråd - Tips og triks


Synnikken

Recommended Posts

Jeg fikk vite at en venninne av meg er gravid igår.

Tenkte å strikke ett lappeteppe til henne. Men jeg er usikker på om jeg skal tove det eller om jeg skal bare strikke det?

Hva syns dere?

Ellers har jeg også lyst å prøve meg på babysokker, har kjøpt babygarn til det formålet men trenger oppskrift som er forståelig for en som aldri har gjort det før.

Noen som kan hjelpe? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som strikker endel, hvordan få fine overganger når dere må begynne på nytt garnnøste? Legge over eller knyte? :ahappy:

Jeg har ikke strikket mye, men svarer likevel :hmm: Da jeg strikket lue til Selma så byttet jeg garn noen ganger underveis for å få andre farger. Da bare begynte jeg å strikke med det nye garnet, klippet av det gamle og lot endene være litt lange så de ikke skulle forsvinne. Da lua var ferdig så knyttet jeg endene sammen inni lua og klippet av garnet inntil knuta. Det finnes sikkert andre og muligens bedre måter å gjøre det på, men jeg synes det funker fint og overgangen synes ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som strikker endel, hvordan få fine overganger når dere må begynne på nytt garnnøste? Legge over eller knyte? :ahappy:

Å knyte i et strikketøy er fy-fy!

Jeg pleier å stoppe og strikke på det gamle nøstet når det er en liten trådstump igjen, og deretter begynne direkte på neste nøste, uten å feste sammen trådene, strikke med dobbelt tråd et lite stykke (det går an det også, og noen ganger kan det være lurt, men det er veldig avhengig av hva slags garn du bruker og hva slags strikkeprosjekt det er) eller knyte på noen som helst måte. Det blir tilsynelatende et lite hull der med en gang, men det retter seg opp med en gang du strammer til trådendene og fester trådene (fest gjerne "over" hullet på en måte, altså i den delen der du har strikket med det andre nøstet (såfremt det er samme farge, selvfølgelig!)). Da blir det så bra, så. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke strikket mye, men svarer likevel :hmm: Da jeg strikket lue til Selma så byttet jeg garn noen ganger underveis for å få andre farger. Da bare begynte jeg å strikke med det nye garnet, klippet av det gamle og lot endene være litt lange så de ikke skulle forsvinne. Da lua var ferdig så knyttet jeg endene sammen inni lua og klippet av garnet inntil knuta. Det finnes sikkert andre og muligens bedre måter å gjøre det på, men jeg synes det funker fint og overgangen synes ikke :ahappy:

Da legger jeg bare over. :D

Å knyte i et strikketøy er fy-fy!

Jeg pleier å stoppe og strikke på det gamle nøstet når det er en liten trådstump igjen, og deretter begynne direkte på neste nøste, uten å feste sammen trådene, strikke med dobbelt tråd et lite stykke (det går an det også, og noen ganger kan det være lurt, men det er veldig avhengig av hva slags garn du bruker og hva slags strikkeprosjekt det er) eller knyte på noen som helst måte. Det blir tilsynelatende et lite hull der med en gang, men det retter seg opp med en gang du strammer til trådendene og fester trådene (fest gjerne "over" hullet på en måte, altså i den delen der du har strikket med det andre nøstet (såfremt det er samme farge, selvfølgelig!)). Da blir det så bra, så. :)

Jammen, er da ikke godt å vite at knyting er fyfy når det er flere steder på garnet hvor det er knytt midt inni :) Men da leggerjeg over eller strikker dobbelt litt. Er ett lappeteppe til en venninne som venter babis jeg holder på å strikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite at en venninne av meg er gravid igår.

Tenkte å strikke ett lappeteppe til henne. Men jeg er usikker på om jeg skal tove det eller om jeg skal bare strikke det?

Hva syns dere?

Ellers har jeg også lyst å prøve meg på babysokker, har kjøpt babygarn til det formålet men trenger oppskrift som er forståelig for en som aldri har gjort det før.

Noen som kan hjelpe? :lol:

Kommer an på bruken det er tiltenkt, vognteppe/koseteppe, ingen toving. Leketeppe på gulvet kan være greitt å tove :lol:

Madam Møllers babysokker er enkle og greie. Du finner oppskriften på Nøstebarn.

Ellers anbefaler eg strikkeuniverset Ravelry :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på bruken det er tiltenkt, vognteppe/koseteppe, ingen toving. Leketeppe på gulvet kan være greitt å tove :innocent:

Madam Møllers babysokker er enkle og greie. Du finner oppskriften på Nøstebarn.

Ellers anbefaler eg strikkeuniverset Ravelry :lol:

FInner ikke sokkeoppskriften jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Dratini! Du forklarte så fint hva dette betydde, men jeg finner det ikke igjen i akkurat nå... ;)

Det er nå 67m på pinnen. Strikk 4 pinner rett. Strikk 38m, de 2 neste sammen og snu, strikk 10m, de to neste sammen og snu, fortsett slik til det er 22 m på hver side av de 11m på midten.

Strikk 38m = Strikk 38 masker

de 2 neste sammen = Strikke 2 masker som en maske

og snu = snu hele strikketøyet (strikke "tilbake", strikker du kun rettmasker først, så skal du nå strikke på vrangen)

strikk 10m = strikk 10 masker

de to neste sammen = Strikke 2 masker som 1

og snu = snu hele strikketøyet

fortsett slik til det er 22 m på hver side av de 11m på midten

Ble det mer forståelig? Er ikke så god på å forklare :blink:

Edit: fant det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...