Gå til innhold
Hundesonen.no

Erstatningsammere

Minadachs

Recommended Posts

Skrevet

Hvis vi skal ha noe sånt, er det vesentlig at sted blir oppgitt. Hjelper ikke med amme i Nord-troms når valpene befinner seg i Kristiansand liksom.. :ahappy:

Skrevet

Om tispa dør, ikke har melk eller lignende trenger man en tispe som kan die valpene.

Hvordan tispe er dette? Må det være en som har valper selv, hvilkensomhelst eller noe annet?

Skrevet

En amme må ha melk selv dvs valper, og det sies at de ikke bør være over 3 uker gamle. En fostermor er en tispe uten melk, men som oppdrar valpene som sin egen. Dette gjelder f.eks der mor dør en stund etter fødsel, avviser valpene og absolutt ikke kan være sammen med dem, eller der man må flaskemate og ikke har funnet amme.

Skrevet

Jeg vet at i Danmark så er det en egen nettside hvor man kan varsle om man har mulighet til å ha amme-valper samt for de som trenger amme-hjelp til valpene sine. Har faktisk lekt med tanken å opprette en slik side her til lands jeg... Er det noe som dere forumbrukere her kunne ha tenkt at jeg fikset?

Skrevet

Husker dere da jeg ventet på beardisvalp for snart fire år siden? Den tispen jeg egentlig skulle ha valp fra fikk bare en valp, som døde. Akkurat samtidig døde en tervtispe under fødsel her i Trondheim. Beardisen ble fraktet til tervvalpene, alle var spente på om det ville gå bra. Gleden var stor hos både to- og firbeinte da hun hoppet rett opp i valpekassa og la seg på siden! :ahappy:

En av de valpene ble forresten BIG 1 på en utstilling der Symra ble BIG 2.

(Det skulle vel ikke være en sånn fortelle-historier-tråd dette, men jeg bare måtte).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...