Gå til innhold
Hundesonen.no

Angående julekalenderen

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Vi skal jo selvfølgelig ha julekalender i år også. Etter hva jeg har hørt stikker nissen innom av og til med noen problemstillinger til oss. Men vi lurer også på; hvilke oppgaver var morsomme i fjor, og hva slags oppgaver kan dere tenke dere fler av? Noen oppgaver som var forferdelige? Forslag til nye typer oppgaver?

Forsøker å legge inn også litt som krever en innsats, istedet for å google hvor

Så skal vi se hva vi ender opp med :P

Skrevet

Spørs hvor mye jeg får svart på kalenderen i år, med tanke på tidsforskjellen i usa (og jeg vil nok bare være pålogget på kvelden der). Men kan jo si hva jeg mener fordet :P

Jeg syns leteoppgave på forumet kan være greit, litt for å lære å bruke søkefunksjoner bedre. Syns det å finne ut hvilket medlem dere er ute etter er morsomt, men det er kanskje en dårlig oppgave for de som ikke er så "kjent" på forumet, og bør evt få ledetråder man kan søke seg til.

Skrevet

Åh julekalenderen :P

Jeg liker VELDIG godt de oppgavene hvor man får ledetråder for å komme fram til et sonenmedlem.

Tror jeg sånn ca aldri har sendt inn svar i julekalenderen, men jeg har pleid å gruble meg ihjel og kost meg masse med det alikevel! :P

I :P Julenissen

Skrevet

Jeg liker sånne oppgaver hvor man skal prøve å finne ut hvilken sonis man snakker om. Hvem som har hva under avatarbildet sitt eller hvem det er man tenker på som har så mange hunder i den og den gruppa, og som driver med det og det, feks. :P

Skrevet

Enig, det var veldig artig med slike skattejakter! :P Gleder meg masse til årets!

Skrevet

Jeg likte veldig godt den ene som ble laget ifjor om at vi skulle finne en tråd, så var det en videre ledetråd i den tråden osv. :P

Den syntes jeg også var veldig festlig! :P

Ellers så har jeg egentlig veldig god erfaring med de tidligere julekalenderne, all honnør til nissen og hans hjelpere! Synes egentlig at det skal være litt "hummer og kanari" i kalenderen og ikke basert på at de fleste er aktive inne i akkurat nå-tråden

Skrevet

ååå gleder meg :P

Syntes noe av det var vanskelig, men det var fordi jeg ikke var så aktiv å se de forskjellige trådene osv. Men tror jeg kaaaanskje klarer litt i år :P

Skrevet

Syntes alt var gøy i fjor jeg!! Svarer aldri, men du verden så moro jeg synes det er allikevel!!

Yay!! Så moro det blir i år hvis det blir både julekalender og julekrim!!

Skrevet

Jeg synes også leteoppgaver er gøy. :P

Det som ikke var så gøy, var de bortimot umulige, med bilde av f.eks. et øye med pels rundt der man skulle gjette rase. Blir jo bare gjettelek, og jeg liker ikke gjetting. :P Artigere med "detektivarbeid" for å finne frem til rase. :P Oppgaver om hunderaser er kanskje greiere enn "forumkunnskap" for de som ikke er maniske sonenbrukere også. *host* :P

Skrevet

Den syntes jeg også var veldig festlig! :P

Ellers så har jeg egentlig veldig god erfaring med de tidligere julekalenderne, all honnør til nissen og hans hjelpere! Synes egentlig at det skal være litt "hummer og kanari" i kalenderen og ikke basert på at de fleste er aktive inne i akkurat nå-tråden

Enig! Ordentlig moro med julekalenderen! :P Julenissen og hjelperne hans har gjort en kjempejobb! Gleder meg til årets kalender og skal prøve å faktisk svare på flere av oppgavene i år :P

Skrevet

Så bra, det var jo ikke mye misnøye her hvertfall :P

Vi prøver å ta utgangspunkt i at oppgavene skal være løselige for de aller aller fleste, men det blir vel kanskje et par stk som krever at man har litt kjennskap til forumet. Men man skal absolutt ikke trenge å være aktiv i Akkurat Nå-tråden for å kunne delta.

Prøver også å vri hjernene litt for å lage litt vanskeligere oppgaver (de som handler om ting utenfor forumet). Eks. at en oppgave består av tre spm og lignende.

Da skal vi definitivt få inn litt av det som står på ønskelisten i tråden her :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...