Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial dominans


dualknot

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Hva sier det da om en hund som får 2 på sosial kamp, og sosial dominans?

...at det mest sannsynlig er en helt normal velfungerende hund. Når det er sagt så kan man ALDRI dra ut enkeltmomenter av en slik test, man MÅ se på helheten og lese hele testen under ett. Det er samlet resultat som sier noe om hvordan hunden er ikke enkeltmomenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh.. nei, en hund får ikke høy sosial dominans fordi om den leker heftig. Hunden leses av dommerne og en hund kan godt ligge lavt på dominansskalaen selv om den leker heftig og ikke slipper. Det kommer an på hvordan kroppsspråket er når den leker. Hale, ører osv. Så nei, du kan ikke trene hunden din opp til å få høy score på sosial dominans.

Og jo, dominans går på tvers av arter - hunder kan være dominante i forhold til folk. Men det er tydelig at du har ett problem med ordet dominant. Kall det eplekjekk eller selvsikker istedet da om du vil det.

Man avler forøvrig ikke på en liten del av en hund, man avler på helheten.

Helt konkret:

Dette er en hund jeg kjenner veldig godt, og som jeg har kjent en tid. For 4-5 år siden slapp hun en leke så fort et annet menneske tok i leken, trakk seg tilbake med halen mellom beina og ørene bakover, blikket flakket og hun gjorde seg mest mulig usynlig. Hva ville den fått på dette dominansmomentet da?

I dag er dette en veldig selvsikker hund, som holder halen høyt i lek, knurrer, har ørene fremover, stirrer deg inn i øynene osv. Hun tåler godt å bli lagt belastning på, og slipper ikke lenger for et godt ord.

Men du mener altså at denne hunden ville fått nøyaktig det samme i dag og for 4 år siden på dette momentet? Det skjønner jeg ikke... :icon_confused:

Ja - jeg har problemer med både lederskap og dominans i de fleste settinger. Brukes ordene riktig av folk som vet hva de innebærer er det greit, men stort sett er dette ord som slenges ut i hytt og gevær. Hvordan kan en hund være dominant? Hvem som er dominant avhenger jo av situasjon, ressurs og individ den står ovenfor blandt annet. Man kan ikke være domiant alene, den som er dominant er den som har den prioriterte tilgangen til en ressurs mellom to eller flere individer.

Jeg har fått med meg såpass at man avler på hele hunden. Det jeg spurte om er hvordan "dominansen" kommer til uttrykk gjennom avl. Gir dominante hunder dominante avkom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dominante hunder er en svært sjelden vare. Jeg har ikke hatt gleden av å møte en dominant hund så langt, men håper jeg vil gjøre det :)

Når det gjelder lek og kroppsspråk er det vanskelig å beskrive med ord. Det er visse retningslinjer man kan gå etter når man leser hund, men det vil alltid være unntak. At en hund knurrer i lek kan være et tegn på usikkerhet. At den ser deg i øynene trenger ikke å bety at den er trygg i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dominante hunder er en svært sjelden vare. Jeg har ikke hatt gleden av å møte en dominant hund så langt, men håper jeg vil gjøre det :)

Totalt OT: Jeg har bodd med en svært dominant hund, det anbefales ikke, den fikser alt sjæl den. Det var forøvrig en malle. Det er i hvertfall skjelden vare.

Når det gjelder lek og kroppsspråk er det vanskelig å beskrive med ord. Det er visse retningslinjer man kan gå etter når man leser hund, men det vil alltid være unntak. At en hund knurrer i lek kan være et tegn på usikkerhet. At den ser deg i øynene trenger ikke å bety at den er trygg i situasjonen.

Lyd under lek er i de aller fleste tilfeller et signal på overbelastning og ikke en del av hundens dominans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting som skurrer for meg her. En hund som i utgangspunktet ville sluppet her/trukket seg unna, men som er trent til å tåle belastning i lek, ville jo bli sett på som mer "dominant" da, enn en hund med et bedre utgangspunkt, men som ikke er trent til å tåle noe som helst belastning under lek? Og hva med hvordan testlederen oppfører seg? Er testlederen en stor mann, ville nok min sluppet i sånn situasjon. Hun ville neppe sluppet om en liten og nett dame gjorde det samme.

Dessuten mener jeg det blir feil å teste "dominans" mellom hund og menneske - dominans går ikke på tvers av arter. Dvs at du kan ikke finne ut av hvem som har høyest RHP mellom hund og menneske (eller mellom en fisk og et ekorn). Dessuten er jo RHP/dominans veldig situasjonsbetinget. Så om man da konstaterer at hunden har høy "dominans", kan jo denne hunden vise seg å ha lav "dominans" i en annen situasjon.

Jeg lurer veldig på hvordan denne "dominansen" blir sett på mtp avl? Tenker dere at "dominante" individer gir "dominante" avkom?

Korriger meg gjerne her altså, dette er tanker jeg har undret på en stund... Uten at har kunnet plage noen med de :)

Som jeg skrev tidligere er dominans noe man leser igjennom hele løypa ikke bare i leken, men enkelte hunder viser kun dominans i lek. En hund som viser litt dominans i lek havner som oftest på 2 på en FA, hunden som viser noe mer i lek og også litt andre steder i løypa havner på 3 - dvs moderat dominans. Om hunden slipper eller ikke er uvesentlig det er måten hunden opptrer på og de samlede signalene hunden viser som avgjør hvor krysset havner.

Dominans er et omdiskutert begrep i enkelte kretser... Alikevel er det et etologisk begrep som brukes av NKK og SBK og dermed et begrep man må forholde seg til i mentaltestsammenheng.

Nå er ikke avl så enkelt uansett egenskap at om man bruker en hund med visse trekk i avl så er det nettopp den egenskapen hunden nedarver. I avl er det også alltid både en mor og en far og hvem som er den sterkeste nedarveren er aldri noen garranti.

Helt konkret:

Dette er en hund jeg kjenner veldig godt, og som jeg har kjent en tid. For 4-5 år siden slapp hun en leke så fort et annet menneske tok i leken, trakk seg tilbake med halen mellom beina og ørene bakover, blikket flakket og hun gjorde seg mest mulig usynlig. Hva ville den fått på dette dominansmomentet da?

I dag er dette en veldig selvsikker hund, som holder halen høyt i lek, knurrer, har ørene fremover, stirrer deg inn i øynene osv. Hun tåler godt å bli lagt belastning på, og slipper ikke lenger for et godt ord.

Men du mener altså at denne hunden ville fått nøyaktig det samme i dag og for 4 år siden på dette momentet? Det skjønner jeg ikke... :icon_confused:

Ja - jeg har problemer med både lederskap og dominans i de fleste settinger. Brukes ordene riktig av folk som vet hva de innebærer er det greit, men stort sett er dette ord som slenges ut i hytt og gevær. Hvordan kan en hund være dominant? Hvem som er dominant avhenger jo av situasjon, ressurs og individ den står ovenfor blandt annet. Man kan ikke være domiant alene, den som er dominant er den som har den prioriterte tilgangen til en ressurs mellom to eller flere individer.

Jeg har fått med meg såpass at man avler på hele hunden. Det jeg spurte om er hvordan "dominansen" kommer til uttrykk gjennom avl. Gir dominante hunder dominante avkom?

Uten å ha sett denne hunden vil jeg tro det ikke er dominans den viser men heller jaktkamp eller sosial kamp. Men uansett utvikler hunder seg fra de er valper til de er voksne. Ferdig utviklet trenger ikke enkelte hunder å være før de er 3 -4 år.

Man må også huske at dominans ikke er noe som er konstant. En hund kan i en flokk være dominant og en annen ikke, det kommer helt an på de andre individene i flokken. Men en hund som er født med veldig lite dominans vil uansett flokkstruktur aldri forsøke å hevde seg mens hunden med dominans vil forsøke å hevde seg der hvor den annser det som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man må også huske at dominans ikke er noe som er konstant. En hund kan i en flokk være dominant og en annen ikke, det kommer helt an på de andre individene i flokken. Men en hund som er født med veldig lite dominans vil uansett flokkstruktur aldri forsøke å hevde seg mens hunden med dominans vil forsøke å hevde seg der hvor den annser det som mulig.

??

Dette er vel feil vel?

En dominant hund vil skjelden ha behov for å hevde seg. Om det var som du skriver så ville det jo vært totalt kaos i enhver flokk. Det går ikke an at den dominante benytter enhver anledning til å hevde sin suverenitet. En hund som oppfører seg på den måten er ei skikkelig drittbikkje og det har ingenting med dominans å gjøre. Det er bare utidig.

Nå er jeg så heldig at jeg har fått æren av å ha to genuint dominante hanner i mitt liv så langt, og INGEN av dem hadde noen gang behov for å hundse andre hunder rundt for å statuere sin egen suverenitet. Tvert imot, de var aldri i konflikt med noen. Begge tolererte også svært mye fra unge jyplinger med wannabe status, men når grensen var nådd ble det allikevel aldri bråk - de ga bare en kjapp korreks og ett blikk og unghundene vek unna og viste den eldre all mulig respekt.

En dominant hund har ikke behov for å være utidig, de utfordrer skjelden eller aldri andre hunder (mine utfordret aldri noen), og er så og si aldri i konflikt med andre hunder. De behøver ikke det.

Drittbikkjer er det forøvrig nok av, og de aller fleste hunder som folk beskriver som dominante er nettopp det - skikkelig uoppdragne drittbikkjer med eiere som forsvarer idiotoppførselen til bikkja med "dominans".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Dette er vel feil vel?

En dominant hund vil skjelden ha behov for å hevde seg. Om det var som du skriver så ville det jo vært totalt kaos i enhver flokk. Det går ikke an at den dominante benytter enhver anledning til å hevde sin suverenitet. En hund som oppfører seg på den måten er ei skikkelig drittbikkje og det har ingenting med dominans å gjøre. Det er bare utidig.

Nå er jeg så heldig at jeg har fått æren av å ha to genuint dominante hanner i mitt liv så langt, og INGEN av dem hadde noen gang behov for å hundse andre hunder rundt for å statuere sin egen suverenitet. Tvert imot, de var aldri i konflikt med noen. Begge tolererte også svært mye fra unge jyplinger med wannabe status, men når grensen var nådd ble det allikevel aldri bråk - de ga bare en kjapp korreks og ett blikk og unghundene vek unna og viste den eldre all mulig respekt.

En dominant hund har ikke behov for å være utidig, de utfordrer skjelden eller aldri andre hunder (mine utfordret aldri noen), og er så og si aldri i konflikt med andre hunder. De behøver ikke det.

Drittbikkjer er det forøvrig nok av, og de aller fleste hunder som folk beskriver som dominante er nettopp det - skikkelig uoppdragne drittbikkjer med eiere som forsvarer idiotoppførselen til bikkja med "dominans".

Beklager, klønete formulert. Jeg forklarte nok litt dårlig tankegangen min. Jeg skrev ikke noe om å hundse andre hunder, det er mange måter å hevde seg på og det du beskriver er i mine øyne en måte å hevde seg på å vise egen suverenitet. Samtidig om man plasserer en ny dominant hund i en allerede eksisterende flokk - vil den dominante forsøke å hevde seg. Om det da allerede eksisterer en dominant hund i den nye flokken vil det nødvendigvis bli noe rangerring før ting blir avklart mellom hundene. Og med rangering mener jeg ikke nødvendigvis konflikter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dominans er et omdiskutert begrep i enkelte kretser... Alikevel er det et etologisk begrep som brukes av NKK og SBK og dermed et begrep man må forholde seg til i mentaltestsammenheng.

Men det etologiske begrepet dominans er definert som noe sånt som "Stabile realsjoner mellom individer oppnådd igjennom tvang, aggresjon og underkastelse for å avgjøre hvem som har prioritert tilgang til en ressurs." Vet ikke om det er ordrett sånn så ikke arrester meg på det, men poenget er at kanskje ikke etologene er helt enig i måten begrepet blir brukt på i mange sammenhenger? Som en egenskap som er gjennomgående i forskjellige situasjoner, og som stempel "han er så dominant".

Det er jo tydelig her at folk ikke er enige i hva dette egentlig er, kan man ikke erstatte ordet med noe som ikke er fullt så svevende? :whistle:

Og angående dominans mellom hund og menneske: mennesket vil jo alltid være dominant, hvis det nå skulle finnes noe dominansforhold, for vi får tak i alle de ressursene vi vil ha før hunden. Hvis både vi og hunden vil ha mat, er det vi som kan gå i kjøleskapet og finne den, mens hunden pent må vente på tur. Og sånn er det jo i stort sett alle settinger. See my point? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Men det etologiske begrepet dominans er definert som noe sånt som "Stabile realsjoner mellom individer oppnådd igjennom tvang, aggresjon og underkastelse for å avgjøre hvem som har prioritert tilgang til en ressurs."

Du finner vel ikke en entydig etologisk definisjon av begrepet. Gry Løberg skriver litt om dominans her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Occurence viste til en video tidligere i tråden hvor ordet "opportunistisk domians" kommer til utrykk! Syns det var veldig forklarende!

Og det er vel hundene som ser en mulighet byr seg og oppnår tilgang til ressursen ved å bjeffe, knurre, vise aggresiv adferd osv som oftest sees på som dominante hos folk flest. Ellers syns jeg belgerpia og Kennel XO har oppsummert dette ganske så bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Occurence viste til en video tidligere i tråden hvor ordet "opportunistisk domians" kommer til utrykk! Syns det var veldig forklarende!

I hvert fall veldig imponerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...