Gå til innhold
Hundesonen.no

Boerboel mot voldtekt

mene

Recommended Posts

Skrevet

Selv om det kanskje er litt betenkelig at han har et kommandoord for å angripe da..

Hvor står det? jeg leste gjennom fllere ganger uten å finne hvor det sto..

Skrevet

Det står at han bruker ordet "Tyson" for å få hunden til å angripe. Kunne tenkt meg en angrepskommando og en slik hund selv. Det er jo tydeligvis ikke trygt å gå rundt i bergen lengre..

Skrevet

Det er vel virkelig ikke tillatt heller? Og troligvis avlivingsgrunn alene... (Å ha hunder som er trent til slikt, mener jeg.)

"FINT" at det funket, men sinnessykt å skrive slikt i avisen - voldtektsmannen bør vel lett kunne kreve hunden avlivet nå...

Susanne

Skrevet

Jeg finner det enda ikke noe sted hvor det står om angrepskomando eller noe jeg.. er jeg helt blind? Ikke engang når jeg søkte "tyson" inne på artikkelen kom det opp noe.. :ahappy:

Skrevet

Altså, jeg stusset litt også. på at hunden la mannen i bakken. Jeg har bare trent Foxi til å bjeffe og forsvare meg, ettersom jeg har møtt på min del ekle kryp på tur og at hun kan hals på kommando er gullverdt, alle idioter som prøver å skremme meg og gjøre turen min ekkelt får en illsint border som ikke gjør personen en flue. Nærmeste hun har gjort var vel når en person slo meg overende og hun hoppet opp på han og bjeffet av all kraft, hun bet eller holdt aldri. dyttet vekk og bjeffet intenst.

Skrevet

Tja, jeg vet ikke riktig jeg. Er det ulovlig å lære hunden å løpe etter noen? Hvor er forskjellen fra rundering; bortsett fra at "offeret" da sitter gjemt? Og så vidt jeg kunne lese, så angrep aldri hunden voldtektsmannen, han hoppet bare på han. Skal ærlig talt innrømme at hvis jeg hadde vært utsatt for noe slikt, og en "helt" hadde kommet og sendt hunden sin etter overgrepsmannen, så hadde jeg prist begge to opp i skyene, og vært evig takknemlig. Det burde finnes flere sånne folk. Men - såklart ville det vært problematisk dersom en kriminell hadde hatt en slik hund, så jeg skjønner godt problemstillingen.

Men hvordan vet vi at hunden ikke er lovlig trent innen IPO? Eller at dette er en person som bruker hunden innen jobb til hverdags; han hadde tross alt håndjern liggende hjemme. Kan en vekter eller politi eller militært personell hatt en slik hund?

Skrevet

Tja, jeg vet ikke riktig jeg. Er det ulovlig å lære hunden å løpe etter noen?

Ja, det stusset jeg på også. At bikkjen har lært å jage folk er da virkelig ingen forbrytelse. Bruker kommandoen "spring" på min hund, og da jager hun det som måtte stå/gå/løpe der framme. Det er veldig greit i treningssammenheng, og det betyr jo faktisk ikke at hun angriper eller løper folk ned av den grunn.

Kjenner jeg blir litt irritert, når folk er så smålige at man henger seg opp i detaljer og klarer å vrenge situasjonen om, og gjøre fyren som faktisk stoppet en alvorlig forbryter/forbrytelse selv til kjeltring... :ahappy:

Skrevet
Men hvordan vet vi at hunden ikke er lovlig trent innen IPO? Eller at dette er en person som bruker hunden innen jobb til hverdags; han hadde tross alt håndjern liggende hjemme. Kan en vekter eller politi eller militært personell hatt en slik hund?

IPO-trente hunder skal ikke bite utenfor banen og figurant med arm... Og meg bekjent, så finnes det folk rundt omkring som bruker håndjern til annet enn å fange kjeltringer med :ahappy:

Skrevet

IPO-trente hunder skal ikke bite utenfor banen og figurant med arm...

Men jeg vet om mange som hadde gjort det på kommando, og jeg hadde ikke nølt med å sende egen hund (dersom den var IPO-trent) etter en voldtektsmann.

Jeg tror aldri noen hadde klart å få en slik hund avlivet faktisk, OM den hadde bitt (noe det ikke står at den gjorde, så ser ikke problemet). Herregud folkens, den fikk faktisk stoppet en voldtektsmann, jeg tipper politiet heller hadde sendt den hunden et stort kjøttstykke enn en tur til veterinæren :ahappy:

Skrevet
Men jeg vet om mange som hadde gjort det på kommando, og jeg hadde ikke nølt med å sende egen hund (dersom den var IPO-trent) etter en voldtektsmann.

Men det skal de jo egentlig ikke "kunne" fordi hundene jo i følge IPO-folket kun går etter armen som jo er et bytte... Bare for å kverulere...

Men den hunden skal få både indrefilèt og mer til som belønning av meg. Voldtektsmenn stopper man med alle midler...

Skrevet

Paragaf 19 i Hundeloven:

"Det er forbudt å holde eller innføre hunder som

a) er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker"

Siste avsnitt, samme paragraf: "Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet. "

JEG synes også det var velfortjent og selvsagt helt på sin rett å ta denne fyren på alle mulige måter mulig. Dog så da hundeeieren selv ut som om han skulle greie å hamle opp med de fleste selv, da..

Målet helliger ikke midlene i denne saken hvis den antatte voldtektsmannen har en tøff nok advokat og hunden må bøte med livet, liksom..

Susanne

(forbehold om at faktisk hunden ER trent, såklart!)

Skrevet

Siste avsnitt, samme paragraf: "Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet. "

Jeg tror egentlig ikke det er et tema i saken engang. Og alt kan fås til med en god nok advokat.

... Ellers står det jo som sagt ikke at hunden bet. Jeg tror det er ganske mange hunder som gjerne hadde løpt etter et menneske som spurtet bortover, aggressivt eller ikke.

Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet med at hunden hoppet på mannen,sålenge den ikke bet osv.Tror nok kanskje hundens tilstedeværelse har vært skremmende nok i seg selv...

Skrevet

Politi og forsvar bruker nok ikke slike hunder i tjeneste, men med tanke på hvor mye rart det er i vekterbransjen, så skulle det ikke forundre meg at noen kunne ha en slik en og. Siden andre har stilt opp med puddel liksom. En vekterhund har likevel ikke lov til å bli sendt etter en person i angrep, den er kun til å forsvare fører og skal holdes i bånd til en hver tid under tjeneste.

I saker der liv, helse og store materielle verdier står i fare, så har vi mulighet til å gå inn å stoppe vedkommende. Likevel skal den makten man bruker "stå i stil" med forbrytelsen. Man slår ikke ned noen med slegge fordi han stjeler en halv bolle. Likevel så bør folk tenke seg to ganger om før man synes dette er en smart ide, for treffer man på de riktige personene i rettsapparatet, så kan man slite. Det var aldri eiers liv som stod i fare her.

Og det er milevis forskjell mellom at en hund hopper mens den hilser på noen, og den hopper på noen når eier har sendt hunden etter på kommando. Det er ikke sammenliknbart overhode.

Skrevet

I saker der liv, helse og store materielle verdier står i fare, så har vi mulighet til å gå inn å stoppe vedkommende. Likevel skal den makten man bruker "stå i stil" med forbrytelsen. Man slår ikke ned noen med slegge fordi han stjeler en halv bolle. Likevel så bør folk tenke seg to ganger om før man synes dette er en smart ide, for treffer man på de riktige personene i rettsapparatet, så kan man slite. Det var aldri eiers liv som stod i fare her.

Og det er milevis forskjell mellom at en hund hopper mens den hilser på noen, og den hopper på noen når eier har sendt hunden etter på kommando. Det er ikke sammenliknbart overhode.

Så, Nirm, om du hadde gått forbi en voldtekt med Vida hadde du ikke sluppet henne løs fordi jævelen som ødela resten av en kvinnes liv stakk? Du ville latt han løpe sin vei? Det står det jammen respekt av... Var det ikke du som startet en tråd her for leden om vi bare står å ser på at andre har det vondt? Vel, dette er ett tilfelle som man ABSOLUTT bør legge alle egoistiske tanker på hylla og bare handle! Før du spør, jeg ville satt både meg selv og min hund i fare for å hjelpe i en slik situasjon! Ja det må jeg si...

Skrevet

Så, Nirm, om du hadde gått forbi en voldtekt med Vida hadde du ikke sluppet henne løs fordi jævelen som ødela resten av en kvinnes liv stakk? Du ville latt han løpe sin vei? Det står det jammen respekt av... Var det ikke du som startet en tråd her for leden om vi bare står å ser på at andre har det vondt? Vel, dette er ett tilfelle som man ABSOLUTT bør legge alle egoistiske tanker på hylla og bare handle! Før du spør, jeg ville satt både meg selv og min hund i fare for å hjelpe i en slik situasjon! Ja det må jeg si...

Enig!

:wub:

Skrevet

Jeg håper og tror at vi alle hadde både risikert og ofret våre hunders liv for å redde et annet menneske. Det er vel ikke DET som er diskusjonen her? ALLE er vel enige i at man skal ta slike "koste hva det koste vil"?

Men hvis det bare er DET som man vil "diskutere" her er det jo litt trist.. Det blir jo bare kjedelig hvis alle velger "den politisk riktige siden" vel? Side opp og side ned med "ååå sååå flink hund", "næææ såååå fiiiiint" etc.

Det eneste interessante å diskutere i denne saken er jo faktiskt det aspektet om hunden faktisk var trent til å anfalle - hvor "kult" eller dustete det er å gjøre...

Var det virkelig nødvendig, hadde en utrent hund gjort det samme, er det greit at folk har hunder som trenes til dette utenfor "normalt treningsopplegg", skal det kunne brukes uten at man risikerer straff, etc. Er vi ikke enige at hunder som opptrer aggressivt mot folk skal avlives?

Men joda - bare fortsett å snakk om hvor flott og fint det var at dette ble avverget, dere. Det er vel alle enige i, og nå har vi vel snart sluppet opp for måter å si det på også...

Susanne

Skrevet

Broren til eieren er vel her inne, kanskje han kan oppklare noen ting?

Ellers så tror jeg faktisk jeg og kunne "pusset" Casper på ett løpende menneske og, uten at vi har noen kommando eller trening på det. Han hadde da hoppet på mennesket fordi han synes det er gøy med ting som løper, og er veldig glad i folk, men det ville like fult virket ganske skremmende på en totalt ukjent person vil jeg tro.

Står så vidt jeg ser ikke noe sted at hunden oppførte seg agresivt heller.

Flott gjort av mannen, synes jeg. En ekte helt :-)

Guest Gråtass
Skrevet

Hvordan i all verden kom du til denne konklusjonen utifra Nirm sitt innlegg?! Har du røyka sokka dine eller?!

Jeg håper og tror at vi alle hadde både risikert og ofret våre hunders liv for å redde et annet menneske. Det er vel ikke DET som er diskusjonen her? ALLE er vel enige i at man skal ta slike "koste hva det koste vil"?

Men hvis det bare er DET som man vil "diskutere" her er det jo litt trist.. Det blir jo bare kjedelig hvis alle velger "den politisk riktige siden" vel? Side opp og side ned med "ååå sååå flink hund", "næææ såååå fiiiiint" etc.

Det eneste interessante å diskutere i denne saken er jo faktiskt det aspektet om hunden faktisk var trent til å anfalle - hvor "kult" eller dustete det er å gjøre...

Var det virkelig nødvendig, hadde en utrent hund gjort det samme, er det greit at folk har hunder som trenes til dette utenfor "normalt treningsopplegg", skal det kunne brukes uten at man risikerer straff, etc. Er vi ikke enige at hunder som opptrer aggressivt mot folk skal avlives?

Men joda - bare fortsett å snakk om hvor flott og fint det var at dette ble avverget, dere. Det er vel alle enige i, og nå har vi vel snart sluppet opp for måter å si det på også...

Susanne

AMEN!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...