Gå til innhold
Hundesonen.no

Mors/farsdag


Margrete

  

44 stemmer

  1. 1. Feirer du mors/farsdag

    • Ja
      21
    • Nei
      23
  2. 2. Hva mener du om det

    • Tull og pengesluk
      24
    • En fin dag!
      20


Recommended Posts

Sitter her å har en diskusjon med gubben og han lager like mye fuzz ut av farsdag hvert år. Jeg simpelthen kan ikke fordra den dagen. Kan vi ikke vise at vi er glade i foreldrene våre hele året da? Jeg trenger strengt tatt ikke noe for vite at de er glade i meg. En tegning og en ekstra klem synes jeg er hyggelig.

Jeg synes det er en kommers greie som vi fint kan droppe.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Dette er en handelsdag, akkurat som valentines og halloween (i norge). Synes man skal sette pris på både familie og venner året rundt, og det er vel så bra å overraske de man er glade i på en helt annen dag enn den som er forventet. Å motta et kort og roser fra kjæresten på valentiens er liksom forventet, men tenk om det skjer på en helt vanlig mandag. Da er det skikkelig romantisk :hmm:

I USA har de nå også begynt med "Friends day," "employee day," osv, osv. Ble litt kvalm av hele opplegget der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er jo egentlig bare tøys, men syntes det er fint å kunne gi en presang eller spise kake sammen med mor/far for å vise at du setter pris på han/henne. Det er jo ikke slik at man må kjøpe noe. Kan jo like gjerne troppe opp med en hjemmelaget kake og kose seg med kaken sammen med far/mor :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal være glade om dere har en far og mor i live jeg da :hmm:

Blir litt lei av å høre venner som klager på at de må gjøre noe for foreldra sine, skal være mer glad for at dere har dem sier jeg da.

Når pappa levde lagde vi frokost på senga, brukte ikke masse penger etc, men satte litt pris på han, mer enn vanlig.

For min del og jeg vet om fler så kunne iallefall media spart seg med å sende meg eposter og mase overalt, jeg trenger ikke å bli mint på at "alle" andre har fedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å feire dem da vi var små. Vi unga lag noe til mamma eller pappa gjerne på skolen, også hadde vi kake og gjerne besteforeldre på besøk. Men har aldri vært noe "kjøpegave"greier her i huset. Det er det ikke nå heller. Nå får mamma en "gratulerer med morsdag" på morsdagen, det er vel strengt tatt det. Syns det er koselig med en ekstra dag med litt oppmerksomhet - men ser ikke helt greia med å kjøpe gaver og styre voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo strengt tatt ikke bruke massevis av penger selv om man markerer dagen?

Dette blir 20. gang jeg pynter pappas grav med blomster og lys på farsdagen, og jeg tviler på at jeg blir å slutte med det, for det betyr mye for meg.

Akkurat som vi pynter til jul og bursdagen hans.

På morsdgen inviterer vi gjerne mamma ned på middag med kake etterpå.

Hender jeg kjøper en liten ting også, men aldri noe dyrt.

Selv om vi bor i generasjonsbolig, og sånn sett ser mamma ofte, så synes jeg det er kjekt å gjøre litt ekstra stas på henne.

Vi er 3 søsken, de andre 2 markerer ikke mors / farsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig med mors/fars dag, men vi bruker ikke penger på det. Barna lager en tegning/kort og vi spiser kake og koser oss. Vi setter selvfølgelig pris på hverandre resten av året også. Det at man feirer litt på den dagen betyr jo ikke at man ikke viser at man er glad i foreldrene sine resten av året :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal være glade om dere har en far og mor i live jeg da :hmm:

Blir litt lei av å høre venner som klager på at de må gjøre noe for foreldra sine, skal være mer glad for at dere har dem sier jeg da.

Når pappa levde lagde vi frokost på senga, brukte ikke masse penger etc, men satte litt pris på han, mer enn vanlig.

For min del og jeg vet om fler så kunne iallefall media spart seg med å sende meg eposter og mase overalt, jeg trenger ikke å bli mint på at "alle" andre har fedre..

Unnskyld? Har noen sagt at vi ikke er glade i familien vår, selv om vi velger å ikke sponse handelstanden. For noe vås! Nå ble jeg direkte provosert!

Ikke nok med at barna skal bli påminnet at mor/far ikke bor hos dem lenger, slik som i din situasjon, men de skal hæren døtte meg få det tredd nedover hodet i uker før! Eller hva med de barna som faktisk ikke føler de har noe å sette ekstra pris på (barn av narkomane/alkoholikere/overgripere/mishandling? Hva med de barna som sitter på barnehjem nå og gråter fordi de ikke har noen å bruke penger på (for penger må man bruke)? Hva med banden på Sørlandet, de blir påminnet atter en gang at de har foreldre som ikke bryr seg. Jammen meg en god motivasjon. Og jaggu meg, om en mnd er det jul og atter får alle disse barna atter en påminnelse om dette! Og det finnes helt "normale" familier der far/mor faktisk ikke trenger noen påminnelse om at de er elendige foreldre og barna prøver hardt å bli lagt merke til på denne dagen.

Den dagen er bare vås fra ende til annen! Vi får jaggu sette pris på det vi har ellers i året. Må vi ha egen dag til dette, så sier det en hel del om å bry seg om å ha foreldre...

Jada pappa i huset her skal da få litt ekstra oppmerksomhet, men sokker kan han klare seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal være glade om dere har en far og mor i live jeg da :hmm:

Blir litt lei av å høre venner som klager på at de må gjøre noe for foreldra sine, skal være mer glad for at dere har dem sier jeg da.

Når pappa levde lagde vi frokost på senga, brukte ikke masse penger etc, men satte litt pris på han, mer enn vanlig.

For min del og jeg vet om fler så kunne iallefall media spart seg med å sende meg eposter og mase overalt, jeg trenger ikke å bli mint på at "alle" andre har fedre..

Nåh - er da mange som mangler en eller begge foreldrene. For min del er det sårere at pappa ikke er mer, når man i 14 dager før farsdag får "husk farsdagen" "gaven far blir ekstra glad for" osv osv. på tv, radio og diverse reklamer hele tiden. Sånn er livet desverre.

At man "klager" over foreldre betyr ikke nødvendigvis at man ikke er glade i dem. De fleste er glad i foreldrene sine på et eller annet nivå, uansett hvor mye de klager over dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes det er en veldig fin dag, og dne behøver slett ikkje vere noko pengesluk. Dagen blir slik ein lagar den! :hmm:

En dag man kan sette ekstra pris på foreldra sine.

Nå har eg rett nok ingen far lenger, og det er litt trist å sjå på alle plakatane "Kjøp noe til far i dag",

men eg unnar andre å få den gleda å kjøpe noko, eller lage noko til far sin fordi om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lett det er å skylde på handelstanden for kjøpspresset rundt såkalte merkedager.. Det har ikke slått noen at handelstanden kanskje ikke er den eneste pådriveren bak dette? At det rett og slett er samfunnet generelt som har blitt mer "kjøpevillige", eller hva man skal kalle det? Hadde ikke folk vært så ****** villig til å svi av noen kroner, så hadde det ikke lønt seg for butikkene å reklamere så veldig heller, liksom?

Sorry, jeg kjenner JEG blir irritert, jeg. Bare for å høres teit og gammeldags ut - den gangen jeg var ung, så var matbutikkene åpne mandag til fredag fra 9 til 17, og på lørdager til kl. 13 eller 14. Nå er butikkene åpne fra 7 om morran til 23 om kvelden i ukedagene, og fra 8 til 21 på lørdager her i området. Og, oh lykke! Nå i disse dager åpner det også butikker som er åpne på søndager (her jeg bor, altså. Det er en ny Kiwi som kommer, de har søndagsåpent, så da regner jeg med at Rimi slenger seg på - de to andre matbutikkene ligger i senteret som - enn så lenge - har stengt på søndager, så de har vel ikke mulighet for å ha søndagsåpent - enda). Så jada, skyld på handelstanden for at folk mer en gjerne shopper hele dagen hele uka - for meg blir det der en høna eller egget-greie, butikkene hadde ikke hatt åpent så mye om folk ikke handlet, og om butikkene ikke var åpne halve døgnet, så hadde folk handlet på dagtid sånn som de gjorde før i tiden, liksom..

Jeg har jobba i butikk i mange år, i den perioden hvor senterene gikk fra å stenge kl. 16 på lørdager til å stenge kl. 18. Det varte kanskje i 2 mnd at det var stille de to timene mellom fire og seks, etter det så var det like mye trafikk nesten hele dagen - og vi dro inn MER på å ha åpent to timer lenger, så det er ikke snakk om at vi dro ut den inntekten vi hadde på lørdagene heller. Så skyld for all del på handelstanden, det er vi kundene som gjør at de kan ha åpent sånn som de har, og kan kjøre massive reklamekampanjer sånn som de gjør..

----

Skal innrømme at jeg ikke er så flink til å feire mors/farsdag som jeg burde (og seriøst, jeg NEKTER å ha dårlig samvittighet for at mine foreldre lever og er så snille at jeg syns de fortjener oppmerksomhet, bare fordi at noen har mista sine foreldre eller har foreldre som ikke duger - det får da være grenser for hvor ***** mye dårlig samvittighet man frivillig skal påta seg!), og jeg ser ikke helt hva som er problemet med å ha EN dag i året hvor vi gir de litt ekstra oppmerksomhet - og nei, det har ikke noe med at JEG vil bli feiret som mor å gjøre.

Hvor mye penger man ønsker å bruke på noe sånt, må da være helt opp til hver enkelt. Jeg har aldri kjøpt noe dyrt til mine foreldre på mors/farsdag, de har enten fått noe jeg har laget selv (den gangen jeg gjorde sånt), eller så er det snakk om et kort og kanskje noen blomster/sokker/whatever - det trenger ikke å koste mer enn en 100-lapp. Jeg har heller aldri fått noe som har kostet penger av barna mine (hehe - mest fordi jeg ikke ser poenget med å gi de penger så de kan kjøpe noe til meg :hmm: ), jeg har fått en fin tegning eller at de lager middag eller lignende. Poenget er svært sjeldent antall kroner man bruker, men den ekstra oppmerksomheten de får EN dag i året!

Og veit dere - holder det ikke med et kort og en klem, så er det neppe handelstandens skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld? Har noen sagt at vi ikke er glade i familien vår, selv om vi velger å ikke sponse handelstanden. For noe vås! Nå ble jeg direkte provosert!

At man "klager" over foreldre betyr ikke nødvendigvis at man ikke er glade i dem. De fleste er glad i foreldrene sine på et eller annet nivå, uansett hvor mye de klager over dem.

Enig med Raksha og Margrete her.

Jeg er ikke imot farsdagen fordi jeg ikke synes min far fortjener ekstra oppmerksomhet. Jeg har verdens beste pappa, og han er verdens beste pappa året rundt, ikke bare på farsdagen. Synes det blir kleint å bli "pressa" til å uttrykke hva man føler på sånne merkedager, og jeg foretrekker å heller overraske de jeg er glade i når de ikke forventer det. Det blir satt mye mer pris på enn om jeg feks kjøper et slips på farsdagen.

:hmm: Til de som ikke har fedrene sine hos seg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er svært sjeldent antall kroner man bruker, men den ekstra oppmerksomheten de får EN dag i året!

Og veit dere - holder det ikke med et kort og en klem, så er det neppe handelstandens skyld..

Nemlig! Kom kanskje feil ut, for jada kos med tegninger og en klem for all del. Det får jeg hver dag jeg :hmm: Jeg vil bare ikke la meg presse til å bruke penger på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får vel være opp til hver enkelt hvordan de tenker på farsdag/morsdag- for meg er det en koselig dag hvor jeg ringer eller sender en melding og gratulerer med den. Innimellom sender vi et kort, aldri gave. Da jeg var liten vekket vi den av de som hadde dagen, og ga de en kopp te og en klem på sengekanten ... Ikke noe større enn det, men veldig koselig var det- for alle! I en travel hverdag var det jammen ikke alltid de fikk den type oppmerksomhet, så det tror jeg nok var fint jeg, å få en ekstra klem og en ekstra god tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tilhenger av disse "idag skal vi bry oss om xxx" dagene. Om det er mor, far, kjæresten eller slukke lyset en time. Jeg er tilhenger av å huske de resten av året, selv om det ene ikke utelukker automatisk det andre. Men handelstanden har grepet så tak i disse dagene at jeg har mistet sansen for det.

Min mor får en SMS som oftest den dagen, og jeg trur jeg har kjøpt blomster til henne et par ganger. Som liten gjorde jeg mer ut av det, men hun ble ikke særlig happy med frokost på senga klokka 4 om morgenen husker jeg. :) Da var det godt med en bestemor som ville drikke kaffen sammen med barnebarnet sitt. :)

Eneste min far fortjener er at jeg kommer og hopper på graven hans, men jeg gidder ikke å betale bompenger for slikt. :) (Derimot skal jeg gjøre det en dag jeg er i de traktene...)

Men min mor får småpresanger gjennom hele året i stedet. Siden jeg er så heldig at jeg har verdens beste mamma. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal man gi kort og gave da? Er det bare noe hjemmeboende barn skal gjøre eller bør godt voksne barn også gjøre det?

Jeg slutta i alle fall ikke å være datter da jeg flytta ut for 22 år siden...

Men man må jo selv bestemme om man vil markere disse dagene eller ikke.

Eller hvor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...