Gå til innhold
Hundesonen.no

På flyttefot med valpen


Kitano

Recommended Posts

Om ikke lenge bytter valpen og jeg leilighet (og by). Han vil være rundt 4 måneder når vi flytter. Er det noe jeg bør fokusere spesielt på ved en slik drastisk miljøforandring? For hverdagen kommer til å endre seg en del. Utelukkende til det positive, egentlig, men det blir fort litt mye kanskje.

Han er ikke helt husrein og jeg regner vel ikke med at han er det før vi flytter heller. Men blir treningen frem til nå satt betydelig tilbake? Og hva med alenetreningen? Han er veldig flink til det nå, men må jeg starte fra scratch i nye omgivelser?

Nå vil det også komme flere mennesker inn i livet hans på fast basis, i form av min familie (søsken, foreldre og besteforeldre). Hvordan bør jeg introdusere dem? Han er utrolig tillitsfull til alt og alle, så jeg tror vel egentlig ikke det kommer til å være et problem, men han skal leve med dem rundt seg en stund fremover så det er greit å gjøre det skikkelig. I tillegg kommer han til å stifte bekjentskap med ei jeg gjerne kaller halvsøsteren hans, nemlig familiekatten. En bedagelig dame på seks år som er veldig zen. Hva bør jeg tenke på her for å legge forholdene til rette for at de skal bli venner (så langt det lar seg gjøre).

Selve bosituasjonen blir veldig lik som nå. Oss to i en liten leilighet.

Setter stor pris på tips, råd og erfaringer rundt dette :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd ? Ikke stress :hmm:. Det går så bra så, du trenger neppe å gjøre noe som helst spesielt. Jeg hadde med min valp på 10 uker på "familieferie" ei ukes tid, og valpen var like mye hjemme der, som han var her. Jeg har aldri sett noe problem med mine hunder når vi har vært på langtidsbesøk f eks (blir jo det samme som å flytte - og å endre omgivelsene).

Så bare ta det med ro. Valpen takler det sannsynligvis like bra - eller bedre (?) - enn deg :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strider som jeg har hjemme er jo "skilsmissebarn" mellom meg og TonjeM. Han er ikke 4 mnd en gang og flytter nesten hver helg til Tonje, har flyttet til nytt "hjem" med meg + litt mer.

Valpene tilpasser seg veldig bra og det er ikke noe problem. Ikke lag noe nummer ut av det. Ja det kommer noen ekstra tisseflekker, men det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi har også nettopp flyttet. Vår valp er fire måneder. I vår gamle leilighet fungerte alenetiden veldig godt. I dag måtte jeg la henne være alene i det nye huset, og hun hadde veeeeldig lyst å være med. Jeg ble nå litt bekymret må jeg si. Men det går seg til ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, ikke stress ;) Fra minsten var 4 til 8 mnd flytta vi 3 ganger, en av gangen flytta vi inn til 4 "voksne" og to barn, og 4katter. Nå var kattene vant med hun elstde tispa mi, og valpis oppvokst med katt, så det gikk kjempe fint :icon_redface: Har nå "flytta" enda en gang, og han tar det kjempe fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan informere om at det gikk strålendet. En positiv bieffekt var at han ble litt mer husrein (han hadde rukket å gjøre gangen i den forrige leiligheten til sitt private toalett etter å ha hatt diarè i 10 dager). Det er ENORMT stor forskjell på å bo i en liten leilighet i øverste etasje i en storby kontra et hus på bakkeplan med stor hage. Jeg har nesten glemt at valpen knapt er 4.5 mnd. Feit og selvsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...