Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp.. Crufts


Kristinh

Recommended Posts

Hei..

Fikk lyst til å reise til Crufts på utstilling.. er det noen som kan hjelpe meg ??

Dette har være et ønske i mange år.

Jeg har tenkt å stille den ene hunden min om det fortsatt er mulig å melde på... ?? Jeg er sykt elendig til å lese meg frem til det meste så om noen kan hjelpe meg med å fortelle meg hva som må til og om jeg er forseint ute?? Hva trenger jeg av papirer osv. Hunden er Rabiesvaksinert... Priser og reisemåte. Jeg skal ha med to hunder (whippets) Den ene skal ikke stilles:)

Er super glad om noen kan svare meg på dette:)

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du er kvalifisert?

Jeg vet ikke så mye om Crufts, men der finner du vel det meste av info på sidene deres.

Når det gjelder reise til England er dette svinedyrt... Hvis du har bil og tid til å kjøre, så lønner det seg. Aktuelle ferger er da danskebåten til Fredrikshavn, kjøre ned gjennom Danmark og Tyskland, og ta båten fra Holland til England.

Med fly må du sende med SAS Cargo i lasterom, og pga. innførselregler og papirarbeid koster det antageligvis mellom 10 og 15 tusen t/r per whippet. Vi betalte rundt 7000 hver vei for Odin (8 kg dansk/svensk gårdshund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at den hunden som ikke skal stilles heller ikke kan tas med inn i hallene.

Melder du på online kan du melde på helt til 14. januar, sender du pr post må dette være poststemplet innen 7. jan. Påmeldingsskjema ligger her.

Det enkleste men også dyreste er fly, men hundene må da sendes som cargo. Dvs de ikke kan være med i samme fly som deg. Kjører du så vær obs på markkurene som har spesielle regler dit (innen 48 timer før innreise, men ikke mer enn 24 timer eller noe deromkring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du er kvalifisert?

Jeg vet ikke så mye om Crufts, men der finner du vel det meste av info på sidene deres.

Når det gjelder reise til England er dette svinedyrt... Hvis du har bil og tid til å kjøre, så lønner det seg. Aktuelle ferger er da danskebåten til Fredrikshavn, kjøre ned gjennom Danmark og Tyskland, og ta båten fra Holland til England.

Med fly må du sende med SAS Cargo i lasterom, og pga. innførselregler og papirarbeid koster det antageligvis mellom 10 og 15 tusen t/r per whippet. Vi betalte rundt 7000 hver vei for Odin (8 kg dansk/svensk gårdshund).

Takk for svar.. ja han er International Champion så han er kvalifisert.

Men det er mest den biten med papirer som jeg lurer på og alt hvordan jeg gjør dette..

Jeg tenkte kanskje å ta fly til Tyskland og ta leiebil derifra... Det har jeg hørt er også en mulighet.?

Takker for flere nøyaktige svar om hvordan vei jeg skal gå.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at den hunden som ikke skal stilles heller ikke kan tas med inn i hallene.

Melder du på online kan du melde på helt til 14. januar, sender du pr post må dette være poststemplet innen 7. jan. Påmeldingsskjema ligger her.

Det enkleste men også dyreste er fly, men hundene må da sendes som cargo. Dvs de ikke kan være med i samme fly som deg. Kjører du så vær obs på markkurene som har spesielle regler dit (innen 48 timer før innreise, men ikke mer enn 24 timer eller noe deromkring).

Hei

Er det ikke slik at mann må søke om noen papirer på forhånd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, til ATC, det må du ha uansett...

Ormekur: 24-48 timer innen du ankommer England - og dette sjekkes faktisk.

Vi kjørte bil - to hele dagers og en halv dag kjøring hver vei (kjørte IKKE som gærninger, da..), men det hadde selvsagt vært mye enklere å fly til f.eks. Tyskland, Frankrike eller kanskje Belgia - leie bil der og kjøre, ja..

Det ER godt å ha bil der, guffent å kjøre, men man blir faktisk vant etterhvert.. Og MYYYE enklere å kjøre med rattet på bilen på riktig side (som du vil få på en leiebil i D, F, Be, etc - men IKKE i England)

Vi kjørte gjennom 7 land - fikk sjekket hundenes pass 5 ganger og våre egne pass 3 ganger - så noe er viktigere enn annet.... Hundenes ID-merking ble kun sjekket ên gang - og det var i Frankrike før vi reiste inn i England (på toget/tunellen).

Meget godt skiltet i England, så det er nesten ikke mulig å kjøre feil hvis man ikke konsentrerer seg for å gjøre det. TomTom-GPS'en vi hadde med hadde 110% kontroll på veien og var uvurdelig for å finne fram til småhoteller i småbyer gjennom halve Europa..

Moro og helt greit å stille i England, man man misser jo å få sett alle de andre - det syntes jeg var litt trist, egentlig. Dra helt til Crufts også "misse" alle de store og kjente hundene man bare ser på bilder ellers... MEN en opplevelse uansett, såklart!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, til ATC, det må du ha uansett...

Ormekur: 24-48 timer innen du ankommer England - og dette sjekkes faktisk.

Vi kjørte bil - to hele dagers og en halv dag kjøring hver vei (kjørte IKKE som gærninger, da..), men det hadde selvsagt vært mye enklere å fly til f.eks. Tyskland, Frankrike eller kanskje Belgia - leie bil der og kjøre, ja..

Det ER godt å ha bil der, guffent å kjøre, men man blir faktisk vant etterhvert.. Og MYYYE enklere å kjøre med rattet på bilen på riktig side (som du vil få på en leiebil i D, F, Be, etc - men IKKE i England)

Vi kjørte gjennom 7 land - fikk sjekket hundenes pass 5 ganger og våre egne pass 3 ganger - så noe er viktigere enn annet.... Hundenes ID-merking ble kun sjekket ên gang - og det var i Frankrike før vi reiste inn i England (på toget/tunellen).

Meget godt skiltet i England, så det er nesten ikke mulig å kjøre feil hvis man ikke konsentrerer seg for å gjøre det. TomTom-GPS'en vi hadde med hadde 110% kontroll på veien og var uvurdelig for å finne fram til småhoteller i småbyer gjennom halve Europa..

Moro og helt greit å stille i England, man man misser jo å få sett alle de andre - det syntes jeg var litt trist, egentlig. Dra helt til Crufts også "misse" alle de store og kjente hundene man bare ser på bilder ellers... MEN en opplevelse uansett, såklart!

Susanne

Tusen takk til alle som svarer...

Men her snakkes det om blodprøver å noen nr.. Jeg er helt blank på dette og trenger å få det skikkelig inn med tskje... og da snakker vi om teskje...

Er jeg for seint ute med å få gjennom ført denne reisen eller kan jeg ennå få gjort den..

Grunnen til at jeg vil reise er fordi den ene hannhunden min skal brukes i avl der og da tenkte jeg at jeg like så godt kunne melde på en eller to hunder uten om som er Int og Nord ch , for det har jeg forstått at rekker om mann ikke er spesielt Crufts kvalifisert. ???

Det er alt det rundt utsitllinga og hva jeg trenger ,, rabbies vakisene og pass er ok .. og ormetabletter er ikke den største greien, det skal jeg fikse.. Men det er de innførsel reglene og hva er det mann trenger??? Caroline skriver også at mann må ha blodprøve og noe som dere kaller ATC hva er det?? ( nå føler jeg meg fryktelig dum ut hær..) ha,ha.

Men som sagt jeg må vite alt til punkt og prikke, hvordan gjorde dere det? Må jeg ha et engelsk regnr. på hunden. f.eks. ? Det er så mange som sier forskjellig.??

HJELP !!

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crufts - fremgangsmåte påmelding

Fant den hjemmesiden ved å søke i google, og den er på norsk - håper det er til hjelp :hmm:

(står forklart hva ATC er blant annet)

Supert denne var fin lesning:) og på Norsk, delig.

Men Caroline skriver noe om blodprøver?? er det den rabbies blodprøven det er snakk om? For alle hundene mine har Rabbiesvaksinen iorden så den er grei;)

Dette er jo noe som ble skrevet i -06 så det er vell ikke noe nytt nå da?

Og den Atc linken virket ikke? Betyr det at det er stengt for å søke om det nr. Kan jeg søke om nr. på hunden som skal være igjenn i England noen mnd og som ikke skal stilles? eller er dette Atc nr. for alltid??

Enda flere spørsmål som jeg følte jeg ikke fikk svar på:hmm:

Bra dere er tolmodige med meg;)

Ha en strålende helg all sammen

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC betyr Authority to compete og er et regnr i den engelske kennelklubben og noe en hund må ha for å kunne konkurrere i England. Dette er et nr en hund har for resten av livet. Du må ha dette nummeret for å kunne melde på til Crufts så tenker du det så må du søke det med en gang. Det tar jo fort litt tid, og du må ha nummeret før 14. januar som er påmeldingsfristen. ATC-linken jeg la inn i et tidligere innlegg virker. Der finner du skjema som du laster ned, fyller ut og sender inn. Du trenger ikke ATC-nummer på hunden som ikke skal stilles.

Blodprøvene Caroline snakker om er for rabiesen. For å kunne reise inn i England må blodprøven være tatt minst seks måneder før innreise.

Det holder at en hund er Int Uch ja. Er den det er den kvalifisert for å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC betyr Authority to compete og er et regnr i den engelske kennelklubben og noe en hund må ha for å kunne konkurrere i England. Dette er et nr en hund har for resten av livet. Du må ha dette nummeret for å kunne melde på til Crufts så tenker du det så må du søke det med en gang. Det tar jo fort litt tid, og du må ha nummeret før 14. januar som er påmeldingsfristen. ATC-linken jeg la inn i et tidligere innlegg virker. Der finner du skjema som du laster ned, fyller ut og sender inn. Du trenger ikke ATC-nummer på hunden som ikke skal stilles.

Blodprøvene Caroline snakker om er for rabiesen. For å kunne reise inn i England må blodprøven være tatt minst seks måneder før innreise.

Det holder at en hund er Int Uch ja. Er den det er den kvalifisert for å delta.

Tusen takk,,dette hjelper utrolig mye :) så var d også pris pr hund?? hvor finner jeg det ? jeg vet det koster 12£ for å søke om ATC,, som jeg også forsto så måtte jeg også sende med kopi av stamtavle og det er jo ok... men kan det stemme jeg må sende med en bekreftelse på det INT championatet,, holder d da med diplomen til hundene ??

Nå skal jeg prøve å sjekke ut reise måte :) Da blir det neste runde spørsmålrunde.. noen gode forslag hær ??

Jeg skal kjøre tenker jeg siden jeg tenkte å stille to og ha med 3 hunder og vi bor i Tr.heim .

Tusen takk for at dere engasjerer dere i mine litt merkelige spørsmål :)

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte aldri ATC nummer, jeg - da de to mine faktisk var engelske fra før. (Det gjelder kun for utenlandskreg. hunder)

Men oppdr. til den tyske hannen min søkte for han, og ja - nummeret gjelder for DEN hunden (og visstnok for evig), så to hunder = to søknader = to gebyr å betale.

Clou'et med dette er jo slik at den Eng. KC får avstamning, etc på hunden inn på sitt system, og tydeligvis ønsker de også da å tildele dem et eget registreringsnummer.

(SKK har jo nesten det samme, men uten dette egne reg.nr. , man må sende inn kopi av stamtavlen før man kan melde på til SKK-utst.)

Jeg hadde tre påmeldte til Crufts i år - en som var kval. på to forskjellige utstillinger det året samt to int. champions. Ang. den Int. tittelen så fikk jeg aldri noen spørsmål om å bekrefte dette annet enn at jeg skrev det når jeg meldte på hundene. Og den som var kval. på en utstilling skrev jeg bare det på et sånt merknadsfelt (sted/dato for kval.) når jeg meldte på.

Alle tre var med i katalogen, titler og alt - og vi fikk stille...

The KC er nå litt mere "oppdatert" med resten av Europa, og de har jo tilgang på info også fra andre lands kennelklubber. Så meld på elektronisk, så er alt løst med bare noen tastetrykk..

Og ang. blodprøven.. For England så krever de ikke 120 dagers intervall for blodprøven etter rabiesvaks. Men de krever at den skal ha tatt blodprøven for over 6 mndr siden når hunden skal inn i landet.. Så for VÅR del blir det raskt maaaange måneder før man kan reise inn i England hvis det er snakk om en ung hund/førstegangs vaksinerte hunder..

Men for disse hundene som har tatt blodprøven for årevis siden, er det såklart ikke noe problem. Da kan man reise nårsomhelst, egentlig..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...