Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt spørsmål om forskjell på bronsemerke og klasse1


HeleneFS

Recommended Posts

Guest Michellus

Åja okei, sånn ja. Da skjønner jeg litt mer av det :aww: .. Hva er RIK-programmet, sånn kort fortalt? Om det er noe jeg kunne tenke meg å gå, så blir det jo levering i front, men hvis jeg ikke kommer til å delta på det, så blir det bare "gammalnorsk"-innsitts avlevering. (wow, snakk om å planlegge godt selv om det ikke kommer bikkje før om noen år :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja okei, sånn ja. Da skjønner jeg litt mer av det :aww: .. Hva er RIK-programmet, sånn kort fortalt? Om det er noe jeg kunne tenke meg å gå, så blir det jo levering i front, men hvis jeg ikke kommer til å delta på det, så blir det bare "gammalnorsk"-innsitts avlevering. (wow, snakk om å planlegge godt selv om det ikke kommer bikkje før om noen år :D )

RIK-programmet er ganske stort med mange forskjellige typer prøver, så jeg synes ikke det er så lett å forklare det kort, men kan prøve :D :

Ferdselsprøven - med en lydighetsdel og en "mentaldel" som går ut på å se hvordan hunden fungerer i det daglige. Denne må man ha for å ta samtlige prøver, bortsett fra utholdenhetsprøver, så den er på en måte inngangsbilletten til resten av RIK-programmet

Utholdenhetsprøve - Sykkelprøve, sykle 2 mil

IPO/SCHH - består av en spordel, en lydighetsdel, og bitearbeid

SL prøver - samme som IPO minus bitearbeidet

Sporhundprøver - rene sporprøver

RRP - Rundering + lydighet + feltsøk i de to øverste klassene. Runderingen og feltsøket er så og si likt med NBF, men lydigheten er den samme som feks på SL og IPO-prøver

RSP - Samme som RRP bare med spor i stedet for rundering

Det er vel de vanligste prøvene, og det jeg kom på i farta. Hvis du vil vite mer konkret hva programmene inneholder, anbefaler jeg deg å lese regelverket rett og slett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIK-programmet er ganske stort med mange forskjellige typer prøver, så jeg synes ikke det er så lett å forklare det kort, men kan prøve :lol: :

Ferdselsprøven - med en lydighetsdel og en "mentaldel" som går ut på å se hvordan hunden fungerer i det daglige. Denne må man ha for å ta samtlige prøver, bortsett fra utholdenhetsprøver, så den er på en måte inngangsbilletten til resten av RIK-programmet

Utholdenhetsprøve - Sykkelprøve, sykle 2 mil

IPO/SCHH - består av en spordel, en lydighetsdel, og bitearbeid

SL prøver - samme som IPO minus bitearbeidet

Sporhundprøver - rene sporprøver

RRP - Rundering + lydighet + feltsøk i de to øverste klassene. Runderingen og feltsøket er så og si likt med NBF, men lydigheten er den samme som feks på SL og IPO-prøver

RSP - Samme som RRP bare med spor i stedet for rundering

Det er vel de vanligste prøvene, og det jeg kom på i farta. Hvis du vil vite mer konkret hva programmene inneholder, anbefaler jeg deg å lese regelverket rett og slett. :aww:

Kan alle hunder og raser delta? Eller er det begrensning, annet enn fysisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle hunder og raser delta? Eller er det begrensning, annet enn fysisk ?

Jeg har sett mange rare raser med ferdselsprøve og utholdenhetsprøve. De andre vet jeg rett og slett ikke, har ikke vært en problemstilling for meg som har bruksrase. :) Kanskje det står noe i regelverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle hunder og raser delta? Eller er det begrensning, annet enn fysisk ?

Jeg har lest regelverket noen ganger, for RIK-programmet tiltaler meg veldig (tror jeg har valgt feil rase gitt:p). Så vidt jeg har forstått så er det ingen som sier at ikke en f.eks chihuahua kan gå RIK-programmet, men på lydighetsdelen så er det vel fysisk umulig for en liten hund og delta pga hopp og tungapport, om jeg har forstått det rett? Eller er jeg helt på jordet?

Men på ferdselsprøva er det vel verken hopp eller tungapport? Nei, nå blei jeg plutselig veldig usikker her. Må nok lese gjennom regelverket en gang til tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet for små raser i RIK er at de i lydighetsprogrammet må hoppe 1m hinder med apport, samt må over mønet med apport. Det er vel det som skiller ut en god del raser fra feks RRP, RSP og SL. En annen ting er at det ikke alle steder blir trent innen RIK og dermed er det ikke konkurranser innen det. Litt greit å sjekke opp med klubben(e) rundt deg for å se hva de har å tilby.

Skal du "bare" trene bruks/NBF og lydighet ser jeg ingen stor grunn til å ha innsitt i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...