Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt spørsmål om forskjell på bronsemerke og klasse1


HeleneFS

Recommended Posts

Hei. Siden jeg skal begynne med LP på min valp så tenkte jeg å tidlig begynne å trene på øvelsene. Jeg har akkurat lest igjennom dokumentet med alle de nye reglene, men så plutselig ble jeg litt forvirret.

I begynnelsen står det om bronsemerket, og senere snakkes det om klasse 1,2,3,4.

Jeg merker at bronsemerket og klasse1 inneholder nesten se samme øvelsene (untatt fellesdekk og hopp)

Kan noen bare kjapt fortelle meg hva som er forskjellen? Jeg antar jeg isåfall må ta bronsemerket før klasse1?

argggg... kjenner jeg er litt forvirret og redd for at jeg spør om "dumme" ting :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virkelige forskjellen er vel at bronsjemerket tar man på/rett etter et dressurkurs. Dette gjøres ofte der man har vært å kurset, også har man ingen forstyrrelser rundt "ringen". De gangene jeg har tatt bronsjemerke har ikke engang de andre hundene/folkene på kurset vært innenfor synsrekkevidde (men mulig dette varierer, altså)..

Sølvmerket i klasse 1 må tas på en offisiell konkurranse hvor du da kan ha hundrevis av andre hunder trampende rundt LP-ringen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronsemerke er uoffisielt, og tas gjerne som avslutning på et grunnleggende lydighetskurs (ofte kalt bronsemerkekurs). Det kan være en grei måte å få trent seg litt på "konkurranse," og programmet er ganske likt klasse 1, slik at man får en pekepinne på hvordan man ligger an i forhold til å konkurrere. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta bronsemerket/bronsemerke kurs, er en fin måte å smake på 'konkuransenærvene' litt, uten at det blir så stort og omfattende. Vi holder på med det nå, og det har vært en fin måte for meg å roe ned nærvene (både konkurransenærver og presentasjons angsten).

Da blir det ikke sååå skummelt i klasse 1 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ikke nye regler i lydighet nå snart da? Kjekt å trene inn det nye, og ikke det gamle liksom :lol:

Ellers vil jeg bare minne om ikke å ha altfor store ambisjoner i starten. For sannsynligvis går det veldig raskt i starten, og da kan det lønne seg å være ganske tålmodig og ta ting nøyaktig og sånn, da sitter ting enda bedre. Men dette blir egentlig litt OT :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for svar :lol: Nå forsto jeg det.

En ting til, med utgangsstilling er det noen regler som sier at man må ha "svenskeinsitt" (om det er det det heter)? Jeg er litt keen på at hun skal gå bak meg da jeg synes det er penest å se på :lol:

Det er ingen regler som sier at man må ha svenskeinnsitt, nei. De fleste får en finere innsitt ved å bruke svenskeinnsitten, det er vel derfor den foretrekkes? Selv bruker jeg den rundt, og kommer nok til å fortsette med det på fremtidige hunder :lol:

Lykke til med treningen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline: det er de jeg har lest på, de nye altså :lol:

Wildah: Takk :lol:

Da har jeg fått svar på alt jeg lurte på, tusen takk.

Ellers så har jeg ikke skyhøye ambisjoner, i begynnelsen skal jeg bare trene på gøy, også får vi se... men greit å kunne reglene selvom hvis vi en dag skal konkurrere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline: det er de jeg har lest på, de nye altså :lol:

Oki, så nemlig at du ikke hadde tatt med forskjell nr 3, avstandskommandering i klasse 1 (og ikke i bronsemerke). Og det er jo ikke alle som har fått med seg de nye reglene, de står jo foreløpig ikke under listen hvor nåværende regler står :lol:

Men supert at du har fått det med deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, så nemlig at du ikke hadde tatt med forskjell nr 3, avstandskommandering i klasse 1 (og ikke i bronsemerke). Og det er jo ikke alle som har fått med seg de nye reglene, de står jo foreløpig ikke under listen hvor nåværende regler står :lol:

Men supert at du har fått det med deg :lol:

aaah, jeg må ærlig si at det la jeg ikke merke til, men takk for opplysningen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Michellus

Det er ingen regler som sier at man må ha svenskeinnsitt, nei. De fleste får en finere innsitt ved å bruke svenskeinnsitten, det er vel derfor den foretrekkes? Selv bruker jeg den rundt, og kommer nok til å fortsette med det på fremtidige hunder :rolleyes2:

Lykke til med treningen :huh:

Jeg bare stiller et spørsmål, om det er greit.

Jeg synes at utgangsstilling når man går rundt er den peneste, men lurer på hvordan man lærer det inn? Svenskeinnsitten er jo ganske grei, men hva med den rundt? Går det ann å shape det inn i såfall hvordan, eller er det lettere å lokke hunden rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare stiller et spørsmål, om det er greit.

Jeg synes at utgangsstilling når man går rundt er den peneste, men lurer på hvordan man lærer det inn? Svenskeinnsitten er jo ganske grei, men hva med den rundt? Går det ann å shape det inn i såfall hvordan, eller er det lettere å lokke hunden rundt?

Selvsagt går det greit å spørre :aww: (spesielt om lydighet, jeg kan prate i timevis om lydighet :huh: )

Jeg brukte samme metode på begge belgerfrøkenene mine. Lærte de å touche fingeren min, lærte dem sitt, og så brukte jeg fingeren til å få dem inn på plass rundt meg. Brukte også ofte en vegg eller lignende til hjelp, slik at de alltid satte seg riktig (ikke for langt ut til siden, ikke skjevt, etc).

I begynnelsen hadde jeg hunden bak meg før jeg viste fingern (pun intended) og fikk henne inn på plass. Så hadde jeg henne på siden eller foran meg, og hjalp henne rundt med fingeren. Rina har fått en nydelig innkomst som jeg har fått masse skryt for. :rolleyes2:

Metoden jeg har brukt står forresten godt forklart i boken Lydighetstrening i Teori og Praksis. Har brukt en del tips fra den boken, og en del fra Med sikte på 10:an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Selvsagt går det greit å spørre :rolleyes2: (spesielt om lydighet, jeg kan prate i timevis om lydighet :huh: )

Jeg brukte samme metode på begge belgerfrøkenene mine. Lærte de å touche fingeren min, lærte dem sitt, og så brukte jeg fingeren til å få dem inn på plass rundt meg. Brukte også ofte en vegg eller lignende til hjelp, slik at de alltid satte seg riktig (ikke for langt ut til siden, ikke skjevt, etc).

I begynnelsen hadde jeg hunden bak meg før jeg viste fingern (pun intended) og fikk henne inn på plass. Så hadde jeg henne på siden eller foran meg, og hjalp henne rundt med fingeren. Rina har fått en nydelig innkomst som jeg har fått masse skryt for. :aww:

Metoden jeg har brukt står forresten godt forklart i boken Lydighetstrening i Teori og Praksis. Har brukt en del tips fra den boken, og en del fra Med sikte på 10:an.

Uff, ble selv helt frelst i sporten for lenge siden :) Har så lyst til å starte nå, men må jo ha hund først ikkesant. Har jo prøvd litt på gubben, men får han ikke til å sitte når han har kommet på min venstre side :lol:

Så det går rett og slett på hva man synes selv er effektivt? For jeg går det der gratis klikkertrenerkurset fra canis over nett og der sier dem jo at hunden jobber bedre når den må jobbe selv i stede for å bli lokket. Nå har jeg sett Cane sin utgangsstilling, Caranthir og det virker jo som om han jobber hardt selv om han har blitt lokket :) idk, jeg er langt ifra noen hundetrener, vil bare vite hva som er mest effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ble selv helt frelst i sporten for lenge siden :huh: Har så lyst til å starte nå, men må jo ha hund først ikkesant. Har jo prøvd litt på gubben, men får han ikke til å sitte når han har kommet på min venstre side :)

:rolleyes2:

Så det går rett og slett på hva man synes selv er effektivt? For jeg går det der gratis klikkertrenerkurset fra canis over nett og der sier dem jo at hunden jobber bedre når den må jobbe selv i stede for å bli lokket. Nå har jeg sett Cane sin utgangsstilling, Caranthir og det virker jo som om han jobber hardt selv om han har blitt lokket :aww: idk, jeg er langt ifra noen hundetrener, vil bare vite hva som er mest effektivt :lol:

Hva som er mest effektivt kommer nok an på hva som passer deg og hunden ja, er flere måter å gjøre det på. Begge mine er raske rundt selv om det er innlært med lokking, jeg bruker mye lokking i min trening. Synes ofte det er mer effektivt enn shaping, men bruker shaping også de gangene jeg synes det er mest effektivt. :)

La deg til på facebook, der kan du se en (dårlig) video at Ida sin utgangsstilling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

:)

Hva som er mest effektivt kommer nok an på hva som passer deg og hunden ja, er flere måter å gjøre det på. Begge mine er raske rundt selv om det er innlært med lokking, jeg bruker mye lokking i min trening. Synes ofte det er mer effektivt enn shaping, men bruker shaping også de gangene jeg synes det er mest effektivt. :lol:

La deg til på facebook, der kan du se en (dårlig) video at Ida sin utgangsstilling også.

Hehe aww men hun er søt da :huh: Og hun har også langt større konsentrasjonsevne enn mamma sin hund.. Han kan men om noe rundt skjer så er det "BYE-BYE SEE U TOMORROW" også må vi begynne nesten helt på nytt. Men han er søt han også da :rolleyes2:

Men jeg legger merke til at jeg gjør det samme egentlig selv om jeg klikkertrener. Lokker han sånn at det blir et stort hint også ser jeg om han skjønner det derfra, og det har gått bra hittil :)

Såå nå skal jeg snoke på mailen min og på hundene dine på siden din og se på videoer og ta til meg inspirasjon :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ble selv helt frelst i sporten for lenge siden :huh: Har så lyst til å starte nå, men må jo ha hund først ikkesant. Har jo prøvd litt på gubben, men får han ikke til å sitte når han har kommet på min venstre side :lol:

Kanskje belønningen ikke er god nok? :rolleyes2: :)

Men så gøy at du er lydighetsfrelst. Jeg er også helt frelst i sporten, det er mye arbeid, og man møter mange vegger på veien, men det samarbeidet man kan få til med hunden... Og jeg elsker pirking på detaljer. Ingenting slår det :)

Så det går rett og slett på hva man synes selv er effektivt? For jeg går det der gratis klikkertrenerkurset fra canis over nett og der sier dem jo at hunden jobber bedre når den må jobbe selv i stede for å bli lokket. Nå har jeg sett Cane sin utgangsstilling, Caranthir og det virker jo som om han jobber hardt selv om han har blitt lokket :) idk, jeg er langt ifra noen hundetrener, vil bare vite hva som er mest effektivt :D

Hva som er mest effektivt kommer nok an på hva som passer deg og hunden ja, er flere måter å gjøre det på. Begge mine er raske rundt selv om det er innlært med lokking, jeg bruker mye lokking i min trening. Synes ofte det er mer effektivt enn shaping, men bruker shaping også de gangene jeg synes det er mest effektivt. :D

Ja, man må bruke det man føler passer seg og hunden best.

Jeg bruker heller ikke shaping, det tar for lang tid og jeg blir så fort frustrert av det. Jeg er ikke noe rent klikkermenneske. Men jeg tar de tingene fra ulike retninger og bruker det som passer meg.

Tror det er det beste rådet jeg kan gi: Undersøk ulike retninger og innfallsvinkler, og velg det som passer deg for hver enkelt øvelse. Gå gjerne på kurs hos mange ulike hundeførere, ta med deg ting du liker og det som ikke passer deg går i glemmeboken :D

Jeg bruker feks target veldig mye, selv om jeg ikke er noe klikkermenneske. Rett og slett fordi jeg er for surrete til å få ting til å stemme med godbit i hånden :D Derfor har jeg også brukt veldig mye avstandsbelønning :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Kanskje belønningen ikke er god nok? :rolleyes2: :)

Men så gøy at du er lydighetsfrelst. Jeg er også helt frelst i sporten, det er mye arbeid, og man møter mange vegger på veien, men det samarbeidet man kan få til med hunden... Og jeg elsker pirking på detaljer. Ingenting slår det :lol:

Ja, man må bruke det man føler passer seg og hunden best.

Jeg bruker heller ikke shaping, det tar for lang tid og jeg blir så fort frustrert av det. Jeg er ikke noe rent klikkermenneske. Men jeg tar de tingene fra ulike retninger og bruker det som passer meg.

Tror det er det beste rådet jeg kan gi: Undersøk ulike retninger og innfallsvinkler, og velg det som passer deg for hver enkelt øvelse. Gå gjerne på kurs hos mange ulike hundeførere, ta med deg ting du liker og det som ikke passer deg går i glemmeboken :)

Jeg bruker feks target veldig mye, selv om jeg ikke er noe klikkermenneske. Rett og slett fordi jeg er for surrete til å få ting til å stemme med godbit i hånden :huh: Derfor har jeg også brukt veldig mye avstandsbelønning :aww:

Jaa du har nok rett.. Kanskje jeg burde gi han bedre belønning ja.. Skal se som han foretrekker karbonade framfor pølsebiter.. :)

ååå ja jeg er skikkelig lp-frelst. Egentlig mye hundesport-frelst, men lp er virkelig noe som ser moro ut. :D Har tusen bøker hjemme som jeg leser i mye uten å ha hund. Ganske fail, men det får ikke hjelpe :P

Jeg fant ut det også. Shaping fungerer ganske greit om man skal få hunden til gå f.eks gå oppi en kurv. Kreative ting liksom :D Fungerte ikke så godt å shape bikkja til mamma for å dekke, måtte lokke han ganske mye (les: hele tiden). Er hvert fall det jeg har opplevd. Men moro er det uansett :D Leser masse hele tiden om dette hvert fall :D

Men takk for hjelpen av akkurat dette temaet, har et annet spørsmål også se :(

fvf, hvordan går man fram der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tar du utgangspunkt i utgangsstillingen? Eller? Spør sikkert teit, men vil bare lære hvordan dere gjorde det sånn at jeg har en idé om hvordan jeg kan gjøre det selv :rolleyes2:

... selv uten hund :huh:

Edit: Endret litt på setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du utgangspunkt i utgangsstillingen? Eller? Spør sikkert teit, men vil bare lære hvordan dere gjorde det sånn at jeg har en idé om hvordan jeg kan gjøre det selv :huh:

... selv uten hund :rolleyes2:

Edit: Endret litt på setningen.

Har ikke tatt utgangspunkt i noenting, begynte med fri ved fot før utgangsstilling. Tusler bare rundt og når hunden kommer på min venstre side så får den belønning osv. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ida har jeg lært fri ved fot ved å rygge bakover og shape hun til å følge etter. Når jeg stopper har jeg ventet hun ut til hun sitter, sånn at hun til slutt setter seg kjapt med en gang du stopper. Legger også inn vendinger. Så har jeg bare snudd meg og gått forlengs og belønnet etter 1 skritt og økt lengden etter hvert :rolleyes2: Har fått med perfekte holdter og vendinger på kjøpet også :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Michellus

Har da enda et spørsmål, ikke sant :lol:

Når man har apportering i lp konkurranser, og hunden skal avlevere apporten, MÅ den levere den i utgangsstilling, eller kan den sette seg foran deg og avlevere den der for så å bli sendt i utgangsstilling?

Er det noe trekk for det ene eller det andre? Eller? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da enda et spørsmål, ikke sant :lol:

Når man har apportering i lp konkurranser, og hunden skal avlevere apporten, MÅ den levere den i utgangsstilling, eller kan den sette seg foran deg og avlevere den der for så å bli sendt i utgangsstilling?

Er det noe trekk for det ene eller det andre? Eller? :aww:

Det finnes flere varianter av innsitter, du kan ha innsitt og avlevering foran, eller innsitt og avlevering på siden. Det som er tingen er at den du velger må du ha på ALLE øvelsene som innebærer at hunden kommer inn til deg, dvs innkalling, hopp, apport osv. Generelt ser jeg ikke helt hensikten med å ha innsitt foran hvis man ikke skal konkurrere i RIK-programmet, for det blir på en måte et ekstra moment som dommeren kan trekke på, på hver øvelse. :D I RIK-programmet kan man kun velge å ha innsitt foran, ellers får man trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...