Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest med dermatofilose/våteksem


Tuskelusken

Recommended Posts

Hesten min har muligens dermatofilose/våteksem. Prøver av huden er tatt og sendt inn, men alt tyder på at han har det. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg begynte å bruke dekken for noen uker siden, så han har jo ganske tjukk pels allerede. Derfor blir han fort svett når jeg rir han, og all fuktighet skal jo unngås. Jeg vurderer litt barbering, men vet ikke helt. Da må han jo bruke mer dekken, men pelsen skal jo ha så mye luft så mulig..

Han har mye skorper i pelsen, mamma skal kjøpe sånn optima-dunk og så skal vi fjerne alle skorpene hans. Han fikk våteksem i fjor også, men da visste jeg ikke noe om det. Jeg fikk vite at jeg bare skulle la pelsen få mye luft så skulle nok skorpene forsvinne. Jada...

Er det sånn at noen hester er mer utsatt for dette enn andre? De forrige eierne sa at han lett fikk våteksem hvis han var mye våt og at jeg burde bruke dekken. Jeg ante ikke at det vår så farlig, så jeg har ikke vært så møye med dekkenbruk... *angre* Nå vurderer jeg å bruke dekken hele sommeren også , for det regner mye, her på Vestlandet.

Og kan det forsvinne helt? Må alt utstyret vaskes, jeg synes jeg leste det, men vet'en sa at det ikke var nødvendig. Han har jo ikke noe ekstremt mye, bare en del skorpes i pelsen. Jeg har ikke sett noe på beina og i hovskjegget, men heller mellom bakbeina, der er det mye.

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hest hadde våteksem. Det jeg vil råde deg til er å ikke bruke dekken når våteksemet først er brutt ut og hesten ikke er barbert. Sleng på et godt pustende regndekken ved nedbør.

Det jeg også gjørde var at jeg klippet bort håret rundt skorpene (hun så ut som et lappeteppe etterhvert), da kommer det luft til og det hemmer spredning.

Også vasket jeg henne et par ganger med shampoen fra Absobine medivated twinpack og sprayet daglig på skorpene.

Absorbine Medicated Twinpack

Det viktigeste rådet jeg kan komme med egentlig er å holde det så tørt og åpent som mulig og prøve å ikke dekke til hesten med dekken osv. (ja, det er veldig lett i regnfulle Norge.. :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei

Jeg ville gått for barbering jeg - selv om det betyr at du må bruke dekken. Det er ikke så ofte det er sprengkulde på vestlandet så ett vanlig godt vinterdekken og ett stalldekken burde holde i massevis.

En tykkpelsa hest vil jo bli svett ved ridning vinterstid og fordi det gjerne er fuktig i lufta og generelt dårlig tørk så blir de jo gående å være svette lengre.

Ja, jeg har hatt hest som fikk våteksem - problemet ble borte når vi rutinemessig barberte han fra tidlig høst til våren. Han ble barbert hver 8. uke hele vinterhalvåret. Fikk ha pels på bena og i salleiet - men salleiet ble da tørket grundig med håndkle og børstet helt tørt før jeg la på dekken etter ridning. Optima hudspray er gull verdt og fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser sånn form for våteksem ut? Er det noe hunder også kan få? Skal innrømme at hvis jeg hadde sett masse skorper i huden, er ikke våteksem det første som ville slått meg..

Edit: Fant bilde (i en blogg). Litt dårlig da, men. Lurer fremdeles på om det er noe hunder kan få. Da jeg googlet dermatofilose, var det omtrent kun heste-relevante resultater jeg fant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våteksem på hest er er endel annerledes på hest enn på hund. Hunder kan jo få skikkelige sår, mens på hest er det mer som mugg over hele kroppen... Du kan liksom pirke vekk skorpene så er det litt seigt innerst og det følger ofte med litt pels. (Men man skal ikke pirke, da det kan føre til at bakterien sprer seg.)

Sykdommen oppstår pga bakterie + regn/fuktighet + sår eller insektsbitt sånn at den får satt seg i huden.

Hester med godt immunforsvar har stort sett motstandskraft mot bakterien. La huden tørke og få luft er begge deler viktig, derfor kan barbering hjelpe.

Om han ikke blir bra av seg selv / å få tørke opp:

Naturmedisinsk behandler man med probiotika, homeopati og evt vask av noe med riktig ph feks eddikvann, lactasyd o.l

Veterinærmedisinsk behandles det med antibiotika og vask med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men hvis jeg skal barbere, hvordan bør jeg barbere han? Beina og litt av ryggen bør vel få beholde litt pels ja, men hvor mye av kroppen bør barberes vekk?

Barber så mye som mulig!

La det være igjen litt i salleiet - på størrelse med en shabrack - men det skal liksom være igjen minst mulig..

Bena kan han godt få beholde pelsen på, men klipp bort hovsjegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig imot barbering (men må man så må man..) og ville nok bare tatt de områdene han er angrepet på + 5-10 cm rundt.

Også andefaler jeg deg virkelig å prøve det produktet jeg linket til, det hjalp meg masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er egentlig imot barbering (men må man så må man..) og ville nok bare tatt de områdene han er angrepet på + 5-10 cm rundt.

Også andefaler jeg deg virkelig å prøve det produktet jeg linket til, det hjalp meg masse!

OT: Hvorfor det? Jeg har en hest som blir barbert hver høst, for hun er ekstremt raggete. Det hjelper ikke å bruke dekken. Hun er i hardtrening og blir derfor klissvåt. Hvis hun ikke blir barbert så tørker hun ikke før til våren. Hva vil du gjøre i steden for barbering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stallen min hjemme, hadde vi en islandshoppe som ble barbert i okt og feb hvert år. Ellers kunne hun ikke ris, for hun satt verdens tykkeste pels, og den tørka aldri når hun ble svett. Vi prøvde med halm under svettedekken og så inn på varm boks (sykdomsboksen, den var adskilt fra resten av stallen og mye varmere) men nei, hun tørket ikke til neste dag. Det hadde vært dyreplageri å bruke henne vinterstid ubarbert! Og ja, hun felte masse vinterpels i april/mai, selv om hun ble barbert i feb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hvorfor det? Jeg har en hest som blir barbert hver høst, for hun er ekstremt raggete. Det hjelper ikke å bruke dekken. Hun er i hardtrening og blir derfor klissvåt. Hvis hun ikke blir barbert så tørker hun ikke før til våren. Hva vil du gjøre i steden for barbering?

Fordi det fratar hestens naturlige måte å regulere tempraturen på, ala bikkjet i bur som ikke kan regulere tempraturen selv.

Men det er opp til hver enkelt, det bryr meg ingenting hva folk gjør med sine hester men mine hester har aldri vært barbert og kommer aldri til å bli det. Er de svette etter tur så er det rett ut på beite/paddock hvor de ruller seg i snøen som trekker ut mye fuktighet.

Jeg brukte også veldig lite dekken, kan det unngås så unngår jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de svette etter tur så er det rett ut på beite/paddock hvor de ruller seg i snøen som trekker ut mye fuktighet.

Jeg brukte også veldig lite dekken, kan det unngås så unngår jeg det :)

Så en kaldblods el ponni i full vinterpels, som er brukt god og svett i -25 til -30 grader ville du sluppet ut i paddock for å tørke selv?! :)

Og ja, vi rei om det var -50 også, men da barbak og med taugrime, slik at det ikke var noen kalde metalldeler som kunne svi huden. Vi rei de ikke svett, men vi både travet og galopperte i korte strekk. Og ute sto de på dagtid uansett temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barbering har jeg et lite, eller stort, problem, jeg har ikke klippemaskin... Så da er jeg jo like langt. Jeg har ikke hest på en stor stall, men en gård hvor det, i skrivende stund, er tre hester. Jeg har aldri barbert hest før, jeg aner ikke hva slags klippemaskiner som er bra og ikke bra, og jeg er usikker på om jeg faktisk har råd til å kjøpe det. Men jeg vil jo ha våteksemen bort, og kanskje det er greit å ha en klippemaskin liggende uansett.

Også andefaler jeg deg virkelig å prøve det produktet jeg linket til, det hjalp meg masse!

Viste det til mamma, men hun ville først og fremst prøve Optima, som er et naturprodukt med lav ph, og ikke kjøpe så mye "rart" fra utlandet. :)

Jeg ville gått for barbering jeg - selv om det betyr at du må bruke dekken. Det er ikke så ofte det er sprengkulde på vestlandet så ett vanlig godt vinterdekken og ett stalldekken burde holde i massevis.

En tykkpelsa hest vil jo bli svett ved ridning vinterstid og fordi det gjerne er fuktig i lufta og generelt dårlig tørk så blir de jo gående å være svette lengre.

Ja, jeg har hatt hest som fikk våteksem - problemet ble borte når vi rutinemessig barberte han fra tidlig høst til våren. Han ble barbert hver 8. uke hele vinterhalvåret. Fikk ha pels på bena og i salleiet - men salleiet ble da tørket grundig med håndkle og børstet helt tørt før jeg la på dekken etter ridning. Optima hudspray er gull verdt og fungerer ypperlig.

Det fungerer vel like bra å bruke bare stalldekken med et regndekken oppå ute? De på gården skal ha det så enkelt sommulig om morgenen, så de driver ikke å bytter dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en kaldblods el ponni i full vinterpels, som er brukt god og svett i -25 til -30 grader ville du sluppet ut i paddock for å tørke selv?! :lol:

Og ja, vi rei om det var -50 også, men da barbak og med taugrime, slik at det ikke var noen kalde metalldeler som kunne svi huden. Vi rei de ikke svett, men vi både travet og galopperte i korte strekk. Og ute sto de på dagtid uansett temp.

Jeg ville ikke ridd i -25. Å trave og gallopere i -50 vil jeg sepå som nærmest dyremishandling.

En hest holder varmen mye bedre dersom den får bevege seg og mligheten til å "løfte"pelsen selv en en hest som blir satt rett på boks med dekken på.

Har du noen gang satt på en hest dekken og en annen ikke? Den hesten uten dekken vil somregel tørke fortere en den med.

Men jeg er ganske uintressert i å diskutere barbering og dekkenbruk, det kan gjøres på et av de mange hesteforumene som finnes og jeg bryr meg så lite om hva andre gjør med sine hester at jeg ikke orker å diskutere på det.. :D

Viste det til mamma, men hun ville først og fremst prøve Optima, som er et naturprodukt med lav ph, og ikke kjøpe så mye "rart" fra utlandet. :)

Du får kjøpt det i norge ;) jeg linket bare til produsenten jeg. :) Jeg kjøpte min twin pack på Dyrskun på Skoies eller min hestebutikk. Hadde jeg hatt mer igjen hadde du fått det men jeg brukte opp resten av shampooen på bikkja :lol::ahappy: Men dersom du vil ha sprayen så kan du får dne for prisen av porto :)

Her er en link til et forum hvor mange har skrevet erfaringer med våteksem og hvordan de behandlet det.

Håper du blir kvitt det fort for det er noe sikkelig hærk! Og vær obs på at når hestn først har fått det så er det stor sjangs for at den får det igjen ;) så forebygg masse før neste vinter så kanskje du slipper at det skjer igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ridd i -25. Å trave og gallopere i -50 vil jeg sepå som nærmest dyremishandling.

En hest holder varmen mye bedre dersom den får bevege seg og mligheten til å "løfte"pelsen selv en en hest som blir satt rett på boks med dekken på.

Har du noen gang satt på en hest dekken og en annen ikke? Den hesten uten dekken vil somregel tørke fortere en den med.

Men jeg er ganske uintressert i å diskutere barbering og dekkenbruk, det kan gjøres på et av de mange hesteforumene som finnes og jeg bryr meg så lite om hva andre gjør med sine hester at jeg ikke orker å diskutere på det.. :ahappy:

Jeg har ikke sagt et kvekk om dekken, men når du sier du er imot barbering om et problem som lettest løses ved barbering, så får du betterdø ha argumentene dine klare.. Det er feigt å kaste inn motstandskommentarer, og så si at du ikke gidder å diskutere!

Du ville kanskje ikke ridd i -25, eller kaldere, men vi gjorde det (og det gjøres fortsatt hjemme) og ingen av hestene tok skade av det. De var bare lykkelige over å bli brukt, de! Såklart fikk de lang oppvarming, samt gå seg skikkelig ned, men de var vant til kald luft i lungene de, kanskje fordi de bodde på en plass med kuldegrader 9-10 mndr i året... Eldste ponnien på stallen var 23 år, og han skrek av sorg når han ikke fikk være med på de kaldeste dagene. Han fikk ikke være med fordi hovene hans ikke tålte å gå på hardt underlag når det var så kaldt, ikke pga alder el lunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt et kvekk om dekken, men når du sier du er imot barbering om et problem som lettest løses ved barbering, så får du betterdø ha argumentene dine klare.. Det er feigt å kaste inn motstandskommentarer, og så si at du ikke gidder å diskutere!

Jeg får beklage at jeg fremmstår som feig men det er en diskusjon som aldri tar slutt fordi folk har forskjellige meninger og det som passer for en passer ikke nødvendigvis for den andre. Det er grunnen til at jeg ikke ønsker å starte noen diskusjon av det.

Hvis barbering passer best for deg så blander ikke jeg meg for det er ditt valg og dine hester.

Jeg skrev forøvrig også at "må man så må man" etter at jeg skrev at jeg er imot barbering, det tolker jeg osm at hvis man ikke får bukt med problemet på noen annen måte eller ønsker å gjøre det på den måten så får man gjøre det da.

Men det enkleste er ikke alltid det beste, spessielt ikke for meg som vil ha utegangshest uten dekken :ahappy:

Og du har kanskje ikke nevnt dekken men dekken og barbering går hånd i hånd for de fleste :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...