Gå til innhold
Hundesonen.no

Groenendael-fix

Vimsan

Recommended Posts

Jag skrev ett inlägg på en pälstråd här utan att få svar, tänkte därför att jag kan göra en egen grönistråd då som kanske syns bättre.

Det jag undrar är alltså hur man ska ordna en groenendael inför utställning? ex. vad bör göras innan? behövs något speciellt klipp någonstans? tips på bra produkter och tips på fix på själva utställningsdagen :) tacksam för svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke så veldig mye dill med en belger til utstilling. Er den ren og gjennombørsta, så pleier det å holde, liksom. Har den tøfler, så burde de stusses litt. Bortsett fra det så skal ikke en belger klippes.. Om den må bades, burde det gjøres 14 dager før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har svart i pelsstelltråden jeg.

Jeg grer gjennom mine hunder med tynntannet kam en gang pr. uke - tynntannet med flate tenner (ikke runde). Jeg starter bakerst og grer lag for lag fremover - prosessen tar ca. 2 timer på han jeg har nå. Det tar litt kortere tid på tisper pga. mindre pelsmengde. Jeg grer tynne tynne lag, og sørger for å komme helt ned til huden sånn at etter en runde så glir kammen UTEN noen som helst motstand gjennom pelsen over det hele.

Belgere bades kun når det er behov for det - hvilket vil si skjelden. Jeg bruker vanlig grønnsåpe naturell som jeg blander ut i vann. OM man på død og liv vil gjøre det til en dyrere affære enn grønnsåpe så kan jeg anbefale blåsjampoen til Hund-1 - den er veldig bra og fungerer glimrende på belgerpels.

En belger skal aldri bades før utstilling.- er den ordenlig møkkete så sørg for at den er badet senest 14 dager før utstillingen.

OM du grer hunden en gang pr. uke med kam så vil du få en enkel jobb før utstilling - da kan du bare dra over med karde.

Belgere skal ikke klippes - vel, du kan klippe poter OM den får tøffler - men da bare under. utover det skal ikke belgere klippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart i pelsstelltråden jeg.

Jeg grer gjennom mine hunder med tynntannet kam en gang pr. uke - tynntannet med flate tenner (ikke runde). Jeg starter bakerst og grer lag for lag fremover - prosessen tar ca. 2 timer på han jeg har nå. Det tar litt kortere tid på tisper pga. mindre pelsmengde. Jeg grer tynne tynne lag, og sørger for å komme helt ned til huden sånn at etter en runde så glir kammen UTEN noen som helst motstand gjennom pelsen over det hele.

Belgere bades kun når det er behov for det - hvilket vil si skjelden. Jeg bruker vanlig grønnsåpe naturell som jeg blander ut i vann. OM man på død og liv vil gjøre det til en dyrere affære enn grønnsåpe så kan jeg anbefale blåsjampoen til Hund-1 - den er veldig bra og fungerer glimrende på belgerpels.

En belger skal aldri bades før utstilling.- er den ordenlig møkkete så sørg for at den er badet senest 14 dager før utstillingen.

OM du grer hunden en gang pr. uke med kam så vil du få en enkel jobb før utstilling - da kan du bare dra over med karde.

Belgere skal ikke klippes - vel, du kan klippe poter OM den får tøffler - men da bare under. utover det skal ikke belgere klippes.

Tuusen tack för fint och utfyllande svar :lol:

Edit: den blåshampon du skriver om, vart går den att finna? och är inte blå egentligen för vita hundar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
    • Takk, er veldig trist men vi fikk over 12 år sammen så litt trøst i de gode dagene.
    • Kondolerer❤️💔 Er vondt å miste sin beste venn🌸
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...