Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasseringshund


Ane

Recommended Posts

Nei, selvsagt skal jeg ta høyde for at jeg tar feil - men igjen - jeg leser det lille som skrives om hunden så vil jeg si at sannsynligheten for at jeg tar feil er veldig veldig liten.

Det poengteres at hunden bør komme til noen som er hundvant - og blandingen tatt i betraktning så tolker jeg det dithen at denne hunden trenger en eier som har erfaring med å håndtere adferd som vi kanskje ikke synes er så sjarmerende i hverdagen.

Men igjen - jeg kan ta feil, men jeg tror ikke det - dessverre.

Jaja. Kanskje det blir labrador først da! :) Takk for advarsel. Håper hun er skikkelig ille, og at jeg gjør det rette valget^ :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jaja. Kanskje det blir labrador først da! :) Takk for advarsel. Håper hun er skikkelig ille, og at jeg gjør det rette valget^ :wub:

Vel, jeg vil jo tippe at hunden er rimelig under kontroll der hun er nå og at det å hilse på henne neppe er noe problem - det er neppe der du kan gjøre den vurderingen.

OM du allikevel tviler så synes jeg du skal be om å få telefonnummer til tidligere eier sånn at du kan spørre dem direkte hvorfor de ikke kunne ha henne lenger - du skal være ærlig å si at du ikke har særlig erfaring med hund og at dette blir din første hund. Du kan nevne at du har lyst til å trene lydighet - men du skal ikke legge ut hvor MYE du skal gjøre og bla bla bla for dersom hunden IKKE passer til en nybegynner så spiller det ingen rolle hva dine intensjoner er om du skjønner hva jeg mener.

Om de IKKE vil la deg ta kontakt med tidligere eier så skal du reise derifra UTEN hund uansett hvor søt hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh, hun har jo faktisk 5 Vorstehhunder da (eller om det er familien sine) så nybegynner er hun faktisk ikke :wub: Hvorfor skulle denne blandingen være så ille da? Du får neppe et gjeterinstinkt som er større enn en border collie har ved å blande inn en belger.. Det blir litt sånn som at man MÅ ha tonnevis med erfaring og helst hatt 10 hunder før man kan tenke på å skaffe en border collie/belger/aussie omtrent..

Jeg ville hatt hunden på prøve en god stund før jeg bestemte meg for å ta den :) DA kan du finne ut om hunden er noe for deg, ikke ved å høre på folk som bønnfaller deg om å ikke ta hunden selvom de aldri har sett hunden engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil jo tippe at hunden er rimelig under kontroll der hun er nå og at det å hilse på henne neppe er noe problem - det er neppe der du kan gjøre den vurderingen.

OM du allikevel tviler så synes jeg du skal be om å få telefonnummer til tidligere eier sånn at du kan spørre dem direkte hvorfor de ikke kunne ha henne lenger - du skal være ærlig å si at du ikke har særlig erfaring med hund og at dette blir din første hund. Du kan nevne at du har lyst til å trene lydighet - men du skal ikke legge ut hvor MYE du skal gjøre og bla bla bla for dersom hunden IKKE passer til en nybegynner så spiller det ingen rolle hva dine intensjoner er om du skjønner hva jeg mener.

Om de IKKE vil la deg ta kontakt med tidligere eier så skal du reise derifra UTEN hund uansett hvor søt hun er.

Ja, får se om vi stikker innom! Skal gi dere en tilbakemelding om det hvis jeg gjør det. Jeg ser vel egentlig ikke på meg selv som en nybegynner :wub:

Ehhhh, hun har jo faktisk 5 Vorstehhunder da (eller om det er familien sine) så nybegynner er hun faktisk ikke :) Hvorfor skulle denne blandingen være så ille da? Du får neppe et gjeterinstinkt som er større enn en border collie har ved å blande inn en belger.. Det blir litt sånn som at man MÅ ha tonnevis med erfaring og helst hatt 10 hunder før man kan tenke på å skaffe en border collie/belger/aussie omtrent..

Jeg ville hatt hunden på prøve en god stund før jeg bestemte meg for å ta den :D DA kan du finne ut om hunden er noe for deg, ikke ved å høre på folk som bønnfaller deg om å ikke ta hunden selvom de aldri har sett hunden engang..

Hehe, Takk! Nei, jeg tror ikke jeg er nybegynner! Er forsatt mulig jeg stikker innom å ser på henne, og eventuelt har henne den helgen! Vi får se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye rødt lys ute å gikk her ja.. :wub: Og ja man bør jo vurdere omplasseringshunder sterkt. Men å si at dette er en blanding som GARANTERT ikke kommer til å funke, det er litt vel drøyt. Da burde man helst ha hatt hunden en stund, før man kan komme med slike utsagn. Ja det er to aktive og kanskje krevende raser som begge kan ha nykker, og dette vet hun nok godt. Og i og med at hun er hundevandt og har kjennskap til aktive raser fra før så ser jeg ingen grunn til å prøve ut hunden en uke eller to for å se hvordan hun fungerer.

Cluet her er jo å få så mye bakgrunnsinformasjon om hunden som overhode mulig, snakke med de forrige eierne om mulig osv. Jeg ville ihvertfall lånt henne en periode før jeg bestemte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat den blandingen drømmehundendin, altså? Og 3000,- for en tre års gammel omplasseringshund... :wub:

Greit nok å ville redde verden...

Jeg har ikke møtt henne, så om det er drømmehunden vet jeg ikke!

Nå er det mange andre omplasseringssteder som har hunder opp til 7 år som koster 5000, så 3000 for henne synes ikke jeg er noe mye! :) Eller hunder som er NI som omplasseres for 3000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og la tvilen komme til gode?

Kanskje denne hunden var helt feil for forrige eier og at den passer inn i lifsstilen til Anebergen? :wub:

Det er veldig "enkelt" og med litt mer garanti og kjøpe seg en valp av en rase som passer seg og forme den selv, selvfølgelig. Men noen må jo gi disse hundene eierne har gitt opp en sjanse også? Kan tenkte meg at vis du tror denne blandingen passer deg og er forbredt på mye jobbing med hunden kan den du å denne hunden få det veldig fint sammen!

Men, det kan jo gå skikkelig galt med og prøve og redde verden og ta til seg hvilken som helst omplasseringshund.

edit: angående prisen, der Milla kommer fra er omplasseringsgebyret 5000,- det blir redusert om hunden er gammel (9-10 år oppover...) og om det er noen spesielle årsaker (om det haster og finne en løsning osv..) Så 3000,- er ikke noe uvanlig dyrt for omplasseringshund nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok litt! Jeg har ventet på hund i fire(?) år nå, og er ganske utålmodig blitt. Det er jo ikke positivt igrunn^ :P

Jeg må bare si at jeg forstår deg veldig godt :wub:

Dessverre lå ting tilrette for meg, og jeg fikk gjort mitt impulskjøp. Men jeg har jo faktisk fått en fantastisk hund ut av det, og lært masse slik at neste valg blir enklere.

Nå er det selvfølgelig lettere for meg å vente, siden jeg har Tinka allerede. Jada, du har jo vorstehene, men det er absolutt ikke det samme.. det vet jeg etter å ha prøvd å trene med Chico :)

Jeg tror ikke du taper noe på å møte hunden, så lenge du holder deg kritisk :D Du trenger da ikke ta den med deg der og da, evt. kan du ta den med deg til Bergen for 14 dagers prøvetid. Og om det ikke er greit at du ønsker å ha mer prøvetid osv. (det burde du kunne be om mens du har den hos deg også), så ville jeg ikke tatt den hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt så mye for en voksen hund. Kanskje hvis den var veldig bra i utgangspunktet. Ellers burde folk være glade for at de får nye hjem. Jeg betalte ingenting for Chanti. Og jeg ville heller ikke gått via slike omplasserings sentre, men heller direkte fra privatperson eller oppdretter. Det kan gjøre ting værre og skal gå via via for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei for all del - å krysse BC (gjeterhund med sterkt gjeterinnstinkt) med groenendael (som kan ha svært høy jakt) blir helt sikkert drømmehunden for alle og enhver. Når man så ikke vet filla om foreldrene til disse så er det enda bedre - kanonbra antagelig. Spesielt om BC delen er en skikkelig gjeterhund og groenendael delen er av den lettere nevrotiske arten med høy jakt - det bare MÅ bli kanon det.

Hva vet vel jeg...

Men igjen - sikkert en drømmehund og bare jeg som svartmaler og ikke aner hva jeg snakker om.

Forøvrig når det snakkes om pris på blandingshund så er det hårreisende priser på blandingshunder både fra "oppdretter" og "omplasseringer" - og jeg er dønn enig med de som mener at 3 000,- er altfor mye for en 3 år gammel blandingshund.

Forøvrig ligger hunden som det gjelder i denne tråden ute på Finn også - og der står det at de IKKE ønsker småbarnsfamilie da hunden da lett blir stresset.... (gjeter-/jaktinnstinkt kalles det på godt norsk)

På Finn.no får du kjøpt blandingsvalper av BC og grovendal pluss en dahs Berner Sennen til 3 500,- Det må jo være ett kupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Belgerpia her jeg, synes ikke dette hørtes ut som den beste blandingen. Dessverre er det gjerne sånn at i denne typen "oppdrett" så er det ikke de beste hundene som blir brukt. Groenendaelen har ofte mye jakt, og dessverre finnes det en del tøysete "oppdrett" av disse hvor hundene gjerne er lettere nevrotiske som Belgerpia sier. Blandet med en småsprø og kontrollfreak av en BC med en god dose gjeting, så kan jeg godt skjønne at det ikke finnes mange suksesshistorier om denne blandingen. Husk også at en omplasseringshund slett ikke alltid viser sitt sanne jeg før den har blitt husvarm.

Jeg ville nok ventet på retrieveren jeg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å hør på BP, ja Caranthir å. De har begge belgere, og jeg har hatt bc. Det er ingen idel blanding! Du har jo ett hav av faresignaler i den annonsen der! Det er litt av alt, og det lille av alt, kan faktisk være mer enn litt og kan utvikle seg til å bli mye.

Det hjelper fint lite å se henne i tre dager. Nei, du burde nok OM du har så innmari lyst til å drive med masochisme, så bør du ha denne hunden på prøve i minst 14 dager. Det sies at omplasseringer ikke viser sitt sanne jeg før etter ett par mnd. Derfor enkelte hunder gå på rundgang...

Jeg skulle ønske du ville høre på belgerdamene. Jeg har sett nok av BC til å si at det er mer enn nok av galskap i dem, om vi ikke skal doble det med dasj av belgerdiller :wub: Paranoid manisk gjeter på biler oh joy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Jeg ble nok litt blind når jeg leste det bra om henne først. Jeg har ikke erfaring med noen av rasen, utenom at familien til kjæresten min har en BC.

Jeg vil jo ikke ende opp med den hunden dere sier hun kan være/bli! Og som noen pekte på, så er jeg nok litt utålmodig, og bør nok gå tilbake til labrador tankene mine som jeg har tenkt på en stund!

(De sa forresten at hun ikke gjetet biler, sykle, barn, eller andre hunder :wub:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at du gir en omplasseringshund en sjanse jeg. Det kan gå til *******, men det kan og gå fint.

Hadde sikkert også frarådet deg å kjøpe den om det var et valpekull du vurderte, men nå er nå hunden her, og trenger en eier.

edit, hadde bare lest den første siden før jeg svarte. Mange fornuftige advarsler. Men, det KAN jo og gå bra, og ingenting er vel bedre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3 omplasseringshunder på prøve. En bearded collie, en springer spaniel og en skotsk hjortehund. Alle tre hannhunder. To av de var skitnervøse og overhode ikke sosialiserte, og den siste beit... De var ikke vant til å bli klådd på, stelt og ordnet slik jeg ville gjort med min hund, og ikke vant med tannvisning.. Jeg fant rett og slett ut at jeg har såpass høye krav til min hund, at jeg rett og slett må ha en som jeg kan prege helt fra starten av, og som er sosialisert til å kunne takle de fleste settinger.

Så ingen flere omplasseringshunder her på meg..

Men ikke alle har like høye krav til hunden som jeg har heller da :) Og det er flott at noen er villige til å gi de en ny sjanse.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ******* hos en eier, trenger ikke være merkbart hos en annen.

Triste med slike blandinger som er diskutert her, er jo at de "unge og lovende" fremtidige eierne som bare har seg selv og evt ny hund å passe på i hverdagen, blir frabedt å prøve en hund pga rase/blanding.

Ei "drittbikkje" kan lære en person mye. Fordi du MÅ. Du MÅ trene, dra på kurs, drive med hunden. Og har du ikke gubbe, hus, jobb og 3 unger, så har du faktisk tiden.

Vi som har eid mange hunder har hatt vår del "drittbikkjer", og av erfaring hadde vi ikke tatt til oss den hunden. Vi gidder ikke. Vi vil heller ha valp, og forme den selv.

Så sånn sett er det bedre at trådstarter prøver "skrekkblandingen", istedenfor at den kommer til en sliten trebarns mor som syns det hadde vært koselig med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ******* hos en eier, trenger ikke være merkbart hos en annen.

Triste med slike blandinger som er diskutert her, er jo at de "unge og lovende" fremtidige eierne som bare har seg selv og evt ny hund å passe på i hverdagen, blir frabedt å prøve en hund pga rase/blanding.

Ei "drittbikkje" kan lære en person mye. Fordi du MÅ. Du MÅ trene, dra på kurs, drive med hunden. Og har du ikke gubbe, hus, jobb og 3 unger, så har du faktisk tiden.

Vi som har eid mange hunder har hatt vår del "drittbikkjer", og av erfaring hadde vi ikke tatt til oss den hunden. Vi gidder ikke. Vi vil heller ha valp, og forme den selv.

Så sånn sett er det bedre at trådstarter prøver "skrekkblandingen", istedenfor at den kommer til en sliten trebarns mor som syns det hadde vært koselig med hund...

det var vell akkurat det samme som seg skrev og mente å forrige side. Er jo bedre at denne hunden kommer til noen med litt erfaring (anebergen) enn at den havner kos en familie som vill ha kosehund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det som er ******* hos en eier, trenger ikke være merkbart hos en annen.

Triste med slike blandinger som er diskutert her, er jo at de "unge og lovende" fremtidige eierne som bare har seg selv og evt ny hund å passe på i hverdagen, blir frabedt å prøve en hund pga rase/blanding.

Ei "drittbikkje" kan lære en person mye. Fordi du MÅ. Du MÅ trene, dra på kurs, drive med hunden. Og har du ikke gubbe, hus, jobb og 3 unger, så har du faktisk tiden.

Vi som har eid mange hunder har hatt vår del "drittbikkjer", og av erfaring hadde vi ikke tatt til oss den hunden. Vi gidder ikke. Vi vil heller ha valp, og forme den selv.

Så sånn sett er det bedre at trådstarter prøver "skrekkblandingen", istedenfor at den kommer til en sliten trebarns mor som syns det hadde vært koselig med hund...

Hvorfor må den havne noe sted i det store og det hele tenker jeg.

Nei - jeg synes ikke målet må være å redde enhver drittbikkje - nei, jeg vet ikke om dette er en drittbikkje - men sannsynligheten er stor - det ER en grunn til at den omplasseres.

Jeg synes ikke at en ung jente med ambisjoner om å gjøre noe med hunden sin skal ende med ei drittbikkje - det kan drepe enhver motivasjon for å holde på med hund for all fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal ikke redde alle. Man burde vært flinkere til å avlive hunder med ugunstig gemytt og adferd.

Annenhver hund er jo enten "stressa", eller "usikker". Syns jeg sier mye om avelen. En god hund tåler mye feil fra eier, uten å bli atal å ha med å gjøre.

Men hvordan denne hunden er, vet vi jo ikke :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eiere av begge rasene denne er blanding av sier at dette sannsynligvis er en drittbikkje, utfra tidligere erfaringer og det som står skrevet i annonsen, så må man for ALL del tro at det er allergi som er grunnen til at den omplasseres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eiere av begge rasene denne er blanding av sier at dette sannsynligvis er en drittbikkje, utfra tidligere erfaringer og det som står skrevet i annonsen, så må man for ALL del tro at det er allergi som er grunnen til at den omplasseres..

Ingen har vel sagt at det er allergi når det gjelder akkurat denne hunden, men at allergi også er en grunn for omplassering.

Og hvordan defineres en drittbikkje? Ja, at blandingen har mye større tendenser enn mange andre raser til å bli sprø er en ting. Men om man faktisk klarer å jobbe med individet og få en flott hund ut av det, så er jo det bare bra eller?

Nå kan ikke jeg si at denne hunden fortjener en sjanse, ihvertfall ikke uten å kunne spå fremtiden, men på lik linje kan jeg heller ikke si at den ikke fortjener en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...