Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasseringshund

Ane

Recommended Posts

Hva bør en tenke på når det gjelder å overta en omplasseringshund? Kanskje du som har overtatt en kan fortelle litt om det? Positivt/Negativt.

Vurderer å gi en "hjemløs" BC/Groendael tispe på tre et hjem! :) "Rasen" vet jeg passer meg, så det er ikke det jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok en hund for litt over et år siden. Men spesiellt for denne hunden var at den hadde hatt endel ustabilitet i hverdagen, hadde vært litt kasteball, så når hun kom til oss var hun veldig i ubalanse. Mye stress, viste ikke hvor hjemmet hennes var på en måte, kunne stikke av og løpe rundt, og ble veldig urolig da vi forlot henne alene hjemme, hørte ikke på oss og var ulydig.

Men med tiden har dette endret seg betraktelig. Så et råd er å ha god tid på å la hunden få roet seg i sitt nye hjem, bli husvarm og godt kjent med deg. Den hunden du skal overta trenger ikke være i ubalanse, men man vet aldri hvordan en hund takler en slik omvending. Vi ble jo fortalt hvor lydig, flink og flott denne hunden var, kunne være alene uten problemer osv osv. Derfor ble det en stor nedtur da hunden vi fikk var helt annerledes.. Så derfor er det greit å tenke litt på at hunden ikke nødvendigvis blir slik den har vært hjemme hos de andre, den kan godt bli det, men den kan også endre seg litt, og må ha lengere tid på å finne tilbake til sin gamle rytme.

Det mest negative med omplasseringshund er all bagasjen den har med seg. Det er mye uvaner de kan bære med seg, mye ting de ikke har lært eller blitt preget på. Mye kan man lære hunder i senere tid, men mye er litt forsent igjen. Jeg vil personlig ikke få omplassering igjen, fordi jeg vil ha en hund slik jeg vil det. Jeg vil selv være ansvarlig for hva hunden skal utsettes for og ikke, og hva den skal lære osv.

Det værste med Chanti er at de forrige eierne har brukt mye fysisk makt på henne, så hun har tilært hjelpesløshet. Det går ikke an å korrigere henne, for hun blokker helt ut. Dårlig sosialisering ser man tydelig også. Men igjen, så er dobermann er rase man lett kan "ødelegge" grunnlaget på. Det kan være annerledes med andre raser.

Spør masse, møt hunden. Gjerne lån den med på tur, hjem til deg og utsett den for ulike situasjoner og miljøer. Tenk på hva som er viktigst for deg at en hund skal og ikke skal gjøre.

Viktigste grunn er HVORFOR denne skal omplasseres. Er du heldig kan du få en knakende god hund!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

FØrste tanken min var å sjekke hvor stresset hunden er, har den separasjonsangst. Gjeter den barn,biler, sykler og andre hunder. Er den rolig i huset. Det var noen enkle tanker fra en som har BC i huset.

Ellers har ejg bare hatt en omplasseringshund og han var redd støtt så han fikk slippe. Men jeg brukte mye magefølelsen med han også hadde jeg en hund som var trygg og god vedsidenav.

Ja du er jo vandt med vorsteh og den største forskjellen mellom vorsteh og bc som jeg kan sammenligne var det å taime rosen rett, der gikk det så utrolig mye fortere på BC. Lykke til i valget av ny hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok over Tila da hun var rundt 7mnd. Hun var veldig nervøs av seg og var ikke helt komfortabel med nye mennesker. Dette kom hun seg ut av etter hvert og ble mer fortrolig på folk etter mye sosialisering. Tok henne med meg på jobb på klinikken og hun løste seg opp. Første gang hun skulle hilse på kollegaene mine gjemte hun seg bak meg med halen mellom bena. Den siste tiden hilste hun med logrende hale og prating. Så det løste seg.

Nå tror jeg jeg har vært veldig heldig med akkurat henne. Hun hadde ikke med seg så mye bagasje og det hun hadde med seg løste seg fint med tilvenning og trening.

Siden du allerede fra før kan en del om hund så vet du jo hva du skal se etter :) men som sagt over så er det viktig å få vite årsak og om hun har noen spesielle nykker. En aktiv blanding får du deg da^^ Tror også denne vil bli knall til deg så lenge det ikke følger med noe du ikke vet om på forhånd. Og så lenge hun takler overgangen fint da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet om henne til nå er;

Grei med andre hunder. Litt voldsom i møte med barn, roer seg. Litt urolig i bil, roer seg etter hvert. Litt gjeterinstinkt. Lettlært, og liker å jobbe. Litt rastløs inne, men de som hadde henne brukte ikke henne til noe, håper dette vil bli bedre med både god fysisk og mental trening!

Hvis jeg bestemmer meg for å treffe henne, blir det siste helgen i denne mnd. Hvis jeg får lov, har jeg henne denne helgen så jeg får sett litt av henne i ulike situasjoner! :) Jeg har glemt å spørre om hvorfor hun omplasseres, og om hun har hatt flere hjem! Det skal jeg.

Bilde av henne på Noa's dyreformidlings side på facebook

Takk for tips! Tar gledelig imot all hjelp og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun er -litt- voldsom, -litt- rasløs og -litt- urolig og -litt- gjeterinstinkt, er det noe de har har fortalt deg, eller noe du har funnet ut?

Hvis det er noe de har fortalt deg, ville jeg vært litt obs. -Litt- kan være en en måte å si det på for at det ikke skal høres så ille ut. Altså det kan jo stemme helt, og at dette ikke er noe problem, men greit å ha det i bakhodet og om dette er ting du kan leve med og trene på hvis det skulle vise seg å være litt mer enn bare litt. Hvis du skjønner :wub:

Så å få henne på låns en tid og treffe barn, kjøre bil, se hvordan hun er i hjemmet,møte andre dyr, sykler osv. Disse tingen kan også være at hun er litt i ubalanse og at du må regne med å bruke litt ekstra tid på at hun skal få roet seg orntlig ned. (kan gå mange måneder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var pen da :wub:

Høres ikke ut som om det er noe veldig galt med henne foreløpig da :P Blir spennende å følge med :P

Ja, hun er pen :P Håper hun er grei også!

Det at hun er -litt- voldsom, -litt- rasløs og -litt- urolig og -litt- gjeterinstinkt, er det noe de har har fortalt deg, eller noe du har funnet ut?

Hvis det er noe de har fortalt deg, ville jeg vært litt obs. -Litt- kan være en en måte å si det på for at det ikke skal høres så ille ut. Altså det kan jo stemme helt, og at dette ikke er noe problem, men greit å ha det i bakhodet og om dette er ting du kan leve med og trene på hvis det skulle vise seg å være litt mer enn bare litt. Hvis du skjønner :)

Så å få henne på låns en tid og treffe barn, kjøre bil, se hvordan hun er i hjemmet,møte andre dyr, sykler osv. Disse tingen kan også være at hun er litt i ubalanse og at du må regne med å bruke litt ekstra tid på at hun skal få roet seg orntlig ned. (kan gå mange måneder)

Ja! Skal se ekstra til disse tingene når jeg har henne. Jeg får ikke tatt henne med hjem(Fra Oslo til Bergen), men har henne da hos HundeHeidi den helgen. Skal prøve å få sett henne i så mange situasjoner som mulig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting: Det som står i beskrivelsen trenger overhodet ikke og være slik hunden er på alle områdene. Hunden kan forandre seg når den kommer bort fra den gamle plassen/negative plassen/ny eier som kunden ikke vet hvordan "funker" osv..

Jeg ville ikke overtatt (uannsett) en hund som bare blir overlevert og bare skriver under, om du skjønner?

Ta en prøveperiode på hunden, gjerne lenger enn en helg så du virkelig får se hvordan hunden er når den har roet seg ned kommet inn i din hverdag. Om du kun har den en helg, altså 2-3 og med tanke på at det er en omplasseringshund, er det store sjanser for at den er urolig og stresser bare fordi alt er nytt :wub:

Jeg vill si at 20-25% av det som sto på siden om Milla når hun var til omplassering stemte med hunden jeg fikk. (og det var en langt beskrivelse).

Jeg hadde henne i godt over en månde før jeg overtok henne : )

Føl litt på hunden og observere den når du har den/treffer den. Hva har den fått av bc, hva har den fått av gronnis? Kjipt om hunden bare har det negativet med begge rasene da. Jeg ser tydelig golden trekkene og briardtrekkene hos Milla (25%golden, 75%briard) og jeg synes selv at jeg er heldig å har fått det beste (evt. det jeg ville ha) fra begge rasene i Milla.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting: Det som står i beskrivelsen trenger overhodet ikke og være slik hunden er på alle områdene. Hunden kan forandre seg når den kommer bort fra den gamle plassen/negative plassen/ny eier som kunden ikke vet hvordan "funker" osv..

Jeg ville ikke overtatt (uannsett) en hund som bare blir overlevert og bare skriver under, om du skjønner?

Ta en prøveperiode på hunden, gjerne lenger enn en helg så du virkelig får se hvordan hunden er når den har roet seg ned kommet inn i din hverdag. Om du kun har den en helg, altså 2-3 og med tanke på at det er en omplasseringshund, er det store sjanser for at den er urolig og stresser bare fordi alt er nytt :wub:

Jeg vill si at 20-25% av det som sto på siden om Milla når hun var til omplassering stemte med hunden jeg fikk. (og det var en langt beskrivelse).

Jeg hadde henne i godt over en månde før jeg overtok henne : )

Føl litt på hunden og observere den når du har den/treffer den. Hva har den fått av bc, hva har den fått av gronnis? Kjipt om hunden bare har det negativet med begge rasene da. Jeg ser tydelig golden trekkene og briardtrekkene hos Milla (25%golden, 75%briard) og jeg synes selv at jeg er heldig å har fått det beste (evt. det jeg ville ha) fra begge rasene i Milla.

Lykke til!

Skulle gjerne hatt henne lengre, men kan ikke ta henne med til Bergen for to uker, og så tilbake^ (De har prøvetid på 14 dager).

Ja, jeg er obs på at hun kan være annerledes hos meg, og det er noe jeg må være forberedt på. Jeg vil prøve den helgen å få sett mest mulig av henne, og ut ifra det tenke kraftig gjennom dette! Har heldigvis god hjelp av HundeHeidi(god vennine) til det!

Jeg er klar på hva jeg kan "takle" og hva som blir for mye, så jeg får se veldig på dette :)

Håper det går knirkefritt! (Nå er det ikke helt sikkert jeg satser på henne enda, skal ringe de imorgen. Har hatt kontakt gjennom mail til nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei med andre hunder. Litt voldsom i møte med barn, roer seg. Litt urolig i bil, roer seg etter hvert. Litt gjeterinstinkt. Lettlært, og liker å jobbe. Litt rastløs inne, men de som hadde henne brukte ikke henne til noe, håper dette vil bli bedre med både god fysisk og mental trening!

Og da kan du - som en annen sier - legge på trippelt opp av alt som er "litt", så kan det tenkes man forstår hvorfor hunden blir omplassert også. Jeg er særdeles skeptisk til omplasseringshunder - det er for spesielt interesserte (eller bløthjerta folk som skal redde verden *jada, jeg setter det på spissen*).

Hva skal du med henne? Hva har du tenkt å bruke henne til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan du - som en annen sier - legge på trippelt opp av alt som er "litt", så kan det tenkes man forstår hvorfor hunden blir omplassert også. Jeg er særdeles skeptisk til omplasseringshunder - det er for spesielt interesserte (eller bløthjerta folk som skal redde verden *jada, jeg setter det på spissen*).

Hva skal du med henne? Hva har du tenkt å bruke henne til?

Det kan hende det er slik, men det er ikke sikkert! Jeg skal jo møte henne, så da ser jeg. Jeg synes flere folk burde tatt å skaffet seg omplasseringshund jeg. Og jeg synes ikke det er for spesielt interesserte! :D Jeg var i utgangspunktet ikke noe for det, men syns det er dumt at nesten alle vil ha seg en ny liten valp(noe jeg ville ha), mens hundrevis av hunder står plassert på kenneler uten eier. Det samme gjelder jo menneskebabyer for den del^ Skjønner at de fleste vil få sin egen unge, det vil jeg selv, men det er sykt mange barn der ute som ikke har foreldre som trenger det! :wub:

Planene mine for henne blir trening av LP, starte konkurranse om vi kommer dit! Ellers turhund, og det vanlige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva bør en tenke på når det gjelder å overta en omplasseringshund? Kanskje du som har overtatt en kan fortelle litt om det? Positivt/Negativt.

Vurderer å gi en "hjemløs" BC/Groendael tispe på tre et hjem! :wub: "Rasen" vet jeg passer meg, så det er ikke det jeg lurer på :)

OK - jeg skal si det rett ut - dette er IKKE en hund du har lyst på. Jada - hunden er lettlært, pen og bla bla bla bla - men du har IKKE lyst på den blandingen. Å si at den bare har LITT gjeterinnstinkt er garantert en underdrivelse - og siden du veit NADA om foreldrene så aner du virkelig ikke hva du får.

BC blandet med belger (uansett variant) er skjelden en suksess og jeg har truffet flere - de jeg har truffet har hatt ekstrem jakt/gjeting og jeg kjenner vel bare til en eneste en som har blitt "gammel".

Nei, gjør deg selv en tjeneste å styr lang vei unna. Bruk heller tid på å finne den perfekte labrador - eventuelt en annen rase å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - jeg skal si det rett ut - dette er IKKE en hund du har lyst på. Jada - hunden er lettlært, pen og bla bla bla bla - men du har IKKE lyst på den blandingen. Å si at den bare har LITT gjeterinnstinkt er garantert en underdrivelse - og siden du veit NADA om foreldrene så aner du virkelig ikke hva du får.

BC blandet med belger (uansett variant) er skjelden en suksess og jeg har truffet flere - de jeg har truffet har hatt ekstrem jakt/gjeting og jeg kjenner vel bare til en eneste en som har blitt "gammel".

Nei, gjør deg selv en tjeneste å styr lang vei unna. Bruk heller tid på å finne den perfekte labrador - eventuelt en annen rase å starte med.

Hmm. Nå har jeg aldri møtt en av denne blandingen, så jeg vet ikke, men hun kan vel være grei selvom mange ikke er det? *Håpe* :wub:

Jeg har lyst å møte henne uansett. Hvilke ting og situasjoner bør jeg ha henne i for å se om det er for mye gjeting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmm. Nå har jeg aldri møtt en av denne blandingen, så jeg vet ikke, men hun kan vel være grei selvom mange ikke er det? *Håpe* :)

Jeg har lyst å møte henne uansett. Hvilke ting og situasjoner bør jeg ha henne i for å se om det er for mye gjeting? :D

Å som jeg skulle ønske det var noe jeg kunne si eller gjøre for å få deg bort i fra tanken på å så mye som å møte denne hunden. :wub:

Dette er ikke en rase du ønsker deg - garantert!!!!

Og poenget er at du neppe ser om noe er problematisk før det har gått til ******* og hunden har rast etter en unge, syklist, sau, ku eller whatever å kløpet eller generelt skremt vannet av dem om den ikke ble påkjørt på veien bort.

Som uerfaren "hundekjøper" så er ikke du i stand til å bedømme jakt/gjeterinnstinkt - og hvor mye som er for mye.

Uff - jeg synes bare det er trist. Hvorfor er akkurat denne hunden så viktig for deg?

Det ER en grunn til at den skal omplasseres sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det poengteres at hunden trives best ute - og at hun roer seg best ute - bare DET er en indikasjon på at dette ikke er noen drømmehund. Hun skriver at hunden har energi? *ler* ...riste på hodet...

Vel, du gjør som du vil - du er herved advart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Belgerpia har gode råd til deg som du bør høre på. Som du selv sier i en annen tråd :wub: :

Dette vil bli din første "ekte" egne hund, forstår jeg riktig? Da burde du ikke velge en SÅ krevende blanding, uansett. Det finnes mange flere raser/blandinger som ikke er enkle, men her tror jeg det blir for mye(Nå kjenner jeg ikke til deg, men utifra det du skriver).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det poengteres at hunden trives best ute - og at hun roer seg best ute - bare DET er en indikasjon på at dette ikke er noen drømmehund. Hun skriver at hunden har energi? *ler* ...riste på hodet...

Vel, du gjør som du vil - du er herved advart.

Men det er vel ikke sikkert du har rett? :wub: Jeg hører på deg, og ønsket sank betraktelig hvis det er noe trøst :) haha^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet og gått for labrador som du allerede hadde tenkt på, med tanke på både denne tråden og statusen du hadde nå nylig får jeg inntrykk av at du er litt utålmodig og impulsiv.

Det stemmer nok litt! Jeg har ventet på hund i fire(?) år nå, og er ganske utålmodig blitt. Det er jo ikke positivt igrunn^ :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men det er vel ikke sikkert du har rett? :wub: Jeg hører på deg, og ønsket sank betraktelig hvis det er noe trøst :) haha^

Nei, selvsagt skal jeg ta høyde for at jeg tar feil - men igjen - jeg leser det lille som skrives om hunden så vil jeg si at sannsynligheten for at jeg tar feil er veldig veldig liten.

Det poengteres at hunden bør komme til noen som er hundvant - og blandingen tatt i betraktning så tolker jeg det dithen at denne hunden trenger en eier som har erfaring med å håndtere adferd som vi kanskje ikke synes er så sjarmerende i hverdagen.

Men igjen - jeg kan ta feil, men jeg tror ikke det - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...