Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt 2


Kristina

Recommended Posts

Jeg sliter no sinnsykt med kontakt med lunah. Vi har vært veldig nøye på å trene på det fra hu var liten, men ennå så har jeg null kontakt ute. Inne går det greit når det ikke er noen andre som romsterer, men med en gang det kommer noen inn i rommet bare MÅ hu se på de.

Og ute.. Det er nesten umulig å få noe særlig mer kontakt enn 1 sekund hvert 10 min.

Jeg belønner hver gang hu ser på meg, og har prøvd å øke kravene litt.

Men jeg syns ikke vi kommer noen vei.

Med en gang det bare er en liten bitte liten forstyrrelse så blir hu helt borte. Det er så slitsomt for da kommer vi ingen vei i treninga, og vi får aldri trent no særlig når vi ikke har kontakt.

Jeg har prøvd det meste, som å være klovn, men det er kult 2 sek, så blir det kjedlig.

Mye morsommere å sitte å se ut i lufta syns lunah, i tilfelle det skjer noe. Må ikke gå glipp av noe vettu :roll:

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har gjort er å gå på masse hundetreff hvor hun først har fått leke seg sliten med de andre og så har vi trent kontakt. For da har hun fått hilse og lekt med alle så da er det greit. Hadde aldri gått hvis jeg hadde begynt med kontakt treningen.

Så trener jeg kontakt i alle slags situasjoner. I byn,på tur,bland andre mennesker,hunder overalt.

Og når vi er på utstilling så trener jeg kontakt før vi skal inn i ringen. Trener også kontakt selv om vi ikke skal stille..

Så tipset mitt er å dra en plass og begynne å trene kontakt med andre hunder men la henne hilse på dem og leke med dem først så hun "kjenner" dem. Så etter hvert når du vet at hun vil holde kontakt med deg så begynner du å trene kontakt uten at hun får leke med dem først. La det være en belønning i stedenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har gjort er å gå på masse hundetreff hvor hun først har fått leke seg sliten med de andre og så har vi trent kontakt. For da har hun fått hilse og lekt med alle så da er det greit. Hadde aldri gått hvis jeg hadde begynt med kontakt treningen.

jeg gikk på kurs her for litt siden. Første kursdag var kontakten borte, lunah bare satt å så på de andre hundene hele tida. Etterhvert ble kontakten bedre og bedre. (Hundene fikk ikke hilse på hverandre i det hele tatt). Nest siste kursdag fikk alle hundene leke sammen på slutten av dagen.

Siste kursdag hadde jeg null kontakt igjen, og Lunah stakk av for å leke med en annen hund under enkelt dekk.

Så å leke med hunder før vi trener gjør vi aldri igjen. Hu bli for opphengt i å leke mer. Hun tenker ikke 'åja, de der hilste jeg på i stad, nå må jeg følge med på kristina'. Det er vell mer i retningen 'ååå de lekte jeg med i stad, det var mye kulere enn å se på kristina, leke mer, leke leke leke leke leke'

Hehe. men takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo fortsatt veldig ung, og alt annet er intereesant...

Det kan være at dere ikke har trent nok på det, så det ikke er nok innlært.

Men det er viktig at du gjør deg interresant om du så må være klovn for å få kontakt, så vær det :)

gjør deg morsom for hunden for å få oppmerksomheten hennes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk på kurs her for litt siden. Første kursdag var kontakten borte, lunah bare satt å så på de andre hundene hele tida. Etterhvert ble kontakten bedre og bedre. (Hundene fikk ikke hilse på hverandre i det hele tatt). Nest siste kursdag fikk alle hundene leke sammen på slutten av dagen.

Siste kursdag hadde jeg null kontakt igjen, og Lunah stakk av for å leke med en annen hund under enkelt dekk.

Så å leke med hunder før vi trener gjør vi aldri igjen. Hu bli for opphengt i å leke mer. Hun tenker ikke 'åja, de der hilste jeg på i stad, nå må jeg følge med på kristina'. Det er vell mer i retningen 'ååå de lekte jeg med i stad, det var mye kulere enn å se på kristina, leke mer, leke leke leke leke leke'

Hehe. men takk for tips

hehe ok men da vet du jo hva som funker for dere :) Da bruker du leking med andre hunder som en jackpot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ikke la henne lek med andre hunder før hun tar øyekontakt? Og så la henne leke/hilse som belønning? Men samtidig er jo ikke dette det letteste å starte med..

Men hvis hun har skjønt cluet se på meg=belønning, men synes det er morsommere å stirre på andre hunder istedet for å se på deg kan du gjøre dette..Still deg opp med henne i bånd, og få en medhjelper til å stå med en annen hund lengere bort..(De første gangene er det nok en fordel at dette er en rolig hund, sånn at hun ikke tar helt av :D)

Så står du helt rolig, sier ingenting og venter til hun ser på deg et bittelite sekund..Da sier du versegod eller ok eller noe sånt, og slipper henne bort til den andre hunden..Det tar nok tid den første gangen, men hvis du føler det overhodet ikke går, kan du starte å belønne (ved la henne hilse) at hun ser en annen vei en hunden..Etter litt lek tar du henne bort igjen, og gjør det samme en gang til..

Hvis dette funker kan du jo gradevis øke tiden hun må se på deg, før hun får gå bort..Så kan du starte å belønne henne med andre ting, og så la henne leke etter treningen f.eks...

Har selv gjort dette på Lassie, men problemet er ofte at folk slipper bort hundene sine før han har tatt øyekontakt, og det har gjort treningen ikke har blitt konsekvent..Men hvis han ikke får gå bort etter å ha dratt et par ganger i båndet er det neste han gjør å se på meg... :)

mvh Karine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et genialt tips...Sånn i all beskjedenhet :wink:

Ikke la henne slippe løs før hun har kontakt.Om du så må stå å vente i 5 min før hun titter opp så ikke slipp henne.Da sier du "fri"med engang.

Det samme med å hilse på andre hunder,lukte på tisseflekker,hilse på mennesker etc...Loke hadde aldri trent kontakt før jeg fikk han og jeg sto faktisk i bortimot 10 min med en hoppende gal belger i båndet før han fikk fri signalet første gangen han fikk løpe løs med andre hunder.Men gjett om han lærte! :) Dette kan selvfølgelig overføres til alt hunden ønsker å oppnå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ikke la henne lek med andre hunder før hun tar øyekontakt? Og så la henne leke/hilse som belønning? Men samtidig er jo ikke dette det letteste å starte med..

Men hvis hun har skjønt cluet se på meg=belønning, men synes det er morsommere å stirre på andre hunder istedet for å se på deg kan du gjøre dette..Still deg opp med henne i bånd, og få en medhjelper til å stå med en annen hund lengere bort..(De første gangene er det nok en fordel at dette er en rolig hund, sånn at hun ikke tar helt av :D)

Så står du helt rolig, sier ingenting og venter til hun ser på deg et bittelite sekund..Da sier du versegod eller ok eller noe sånt, og slipper henne bort til den andre hunden..Det tar nok tid den første gangen, men hvis du føler det overhodet ikke går, kan du starte å belønne (ved la henne hilse) at hun ser en annen vei en hunden..Etter litt lek tar du henne bort igjen, og gjør det samme en gang til..

Hvis dette funker kan du jo gradevis øke tiden hun må se på deg, før hun får gå bort..Så kan du starte å belønne henne med andre ting, og så la henne leke etter treningen f.eks...

Har selv gjort dette på Lassie, men problemet er ofte at folk slipper bort hundene sine før han har tatt øyekontakt, og det har gjort treningen ikke har blitt konsekvent..Men hvis han ikke får gå bort etter å ha dratt et par ganger i båndet er det neste han gjør å se på meg... :)

mvh Karine

Jepp sånn ja... :D Mye kjappere enn meg på tastaturet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et genialt tips...Sånn i all beskjedenhet :wink:

Ikke la henne slippe løs før hun har kontakt.Om du så må stå å vente i 5 min før hun titter opp så ikke slipp henne.Da sier du "fri"med engang.

Det samme med å hilse på andre hunder,lukte på tisseflekker,hilse på mennesker etc...Loke hadde aldri trent kontakt før jeg fikk han og jeg sto faktisk i bortimot 10 min med en hoppende gal belger i båndet før han fikk fri signalet første gangen han fikk løpe løs med andre hunder.Men gjett om han lærte! :) Dette kan selvfølgelig overføres til alt hunden ønsker å oppnå... :wink:

Jeg har gjort det med fri signalet, og kasta en leke og vente med å si 'værsegod' før hu ser på meg, og gjort det når hu vil jage fugler i parken, og gjort det med ting hu vil snuse på. Men alikevell funker det ikke (hu er veldig treig i oppfattelsen, og utrolig sta og gir seg aldri).

Når jeg skal slippe henne med andre hunder er det umulig å være konsekvent, for de slipper hundene før hun i det hele tatt tenker å se på meg.

Men jeg har vært veldig nøye på å ikke slippe henne løs før hu ser på meg (unntatt når det gjelder med hunder da).

Men likevell føler jeg ikke vi kommer noen vei. Hu har ikke tid til å se på meg mer enn 3 sekunder.. Prøver å øke kravene gradvis, men det er jammen ikke lett #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...