Gå til innhold
Hundesonen.no

Opptatt av andre ting ute og gjør fra seg inne


Pekkaline

Recommended Posts

Har en toy puddel på 10 uker. Var godt i gang med å få ham til å gjøre fra seg ute, men så gravde naboen opp kloakken sin.. nå

springer han dit og spiser møkk isteden for å gjøre fra seg.. Det gjør han først inne. Blir totalt utmatta av å springe inn og ut, dag og natt, for så og måtte tørke opp inne.

Han har også begynt å bjeffe når han vil opp i sofa, ut av buret etc. prøver å ignoere ham da, men det er ikke så lett.

-Og hva med når han biter oss, tar klærne til barna osv? Skal jeg ta ham i nakken da, eller hva?

Noen som kan hjelpe meg litt med råd? Leser boka til Geir Nordenstam, men synes ikke den hjelper meg så mye.. Har hatt hunder tidligere, men der har alt gått mye lettere og bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til valpefest! :)

Husker godt den tiden der :)

Først og fremst, når du går ut for å lufte, ikke gå inn før hunden har gjort ifra seg. Om den løper bort og spiser kloakk så ville jeg hatt den i bånd. Du kan jo gå tur med en hund, selvom den bare er 10 uker, men ikke så langt bare.

Ellers ville jeg tenkt på valpekurs, der får man mange gode tips, og man kan aldri gå på for mange av dem. Selv syntes jeg faktisk man burde gjøre det hver gang man får valp (litt avhengig av hva man ellers driver med da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper biter og leker med ting, det hører til, de vil leke. Gi den noe å tygge på og leke med isteden.

Du må lufte ofte. Du lærer deg å se ann kropsspråket før bæsjing og tar ham da raskt ut før det skjer. Han må overvåkes hele tiden og ut hyppig. Luft ham i bånd så han ikke kommer bort på naboens kloakk.

Jeg vet ikke hvorfor han må være i bur når han føler seg alene. Vil du at han skal sove der om natten? Bjeffer han fordi han trenger å luftes. Vil du ikke ha ham på sofaen?

Han er en baby toypuddel. Jeg oppfordrer mine til å ligge i sofaen. Det er jo her jeg selv sitter og koser med dem. Selvfølgelig løfter jeg dem opp om de ikke kommer opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg hadde helt glemt valpetiden, og ting var liksom "bedre før". Nei, de var faktisk ikke det. Man glemmer skarpe tenner, tissing og bajsing overalt, ut og inn om natta, den plagsomme bjeffingen osv.

Hva som fungerer effektivt her når valpen skaper seg her, er å gi timeouts. Da blir han holdt fast i armene inntil han roer seg ned. Tålmodighet er en dyd ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver med bånd, men han setter seg mest ned :) Jeg skal ikke gi meg..

Når det gjelder opp i sofaen.. Jeg elsker å sitte der og kose meg med ham! Har ingen problemer med å ha hunden i sofaen, men når han ignorerer alt av leker og tyggeben, og skal bite og herje med oss, ser jeg ikke sjarmen i å ha ham der alltid.. -og da står han og bjeffer (selvfølgelig for å komme opp..). Jeg pleier å sette meg ned på gulvet og leke, men av og til trenger man litt tid uten lek og biting.

Han er i bur om natten... og litt i sengen, når han har vært ute på do-turen sin.. veldig koselig.. MEN, jeg vil ikke ha ham løs til enhver tid, ei heller om natta. Når jeg lager mat, steller ungene etc. er det fryktelig dumt, hvis han går og gjør fra seg inne. I buret sitt er han stort sett renslig, så jeg synes det er greit å ha ham der litt av og til, for så å gå ut med ham. Jeg klarer som regel å ta ham før han gjør fra seg inne, men ikke når jeg står over kjøttkakene :) Bilburet er han fortrolig med, men det er det store buret vi har inne, han står og bråker i..

Nå ignorerte jeg ham vel og merke, så nå har han lagt seg... etter ca 10 min bjeffing.

Har hatt en dvergpuddel tidligere, men det var en litt roligere type..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kjøpt deg en valp. Ingen valper er like. Når hunden er valp må man bare følge med den hele tiden. Sånn er det bare. Den blir større og den blir renslig når tiden er inne for det. :)

Valper biter. De slutter med det også. :)

Jeg skjønner ikke

1) hvorfor man ikke vil ha hunden løs til enhver tid.

2) der med å ha han i buret sitt litt av og til for der er han stort sett renslig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt av den økende burbruken til mange nye hunde-eiere i dag... En valp er jo ikke et marsvin, en hund er ikke et burdyr!

Det er stadig innlegg på hundeforumene fra helt blodferske valpekjøpere, som kun har hatt valpen i kanskje 1 eller 3 uker, de skriver inn og vil ha raske svar og ikke minst; RASKE løsninger. Det virker som de tror "jeg trodde at valper ble husreine på et par dager" eller "jeg visste ikke at hunder hadde lyd om natten" og lignende. De mest uforberedte og uinformerte innfører derfor bruk av bur fra starten av, så ikke huset skal merke at det bor en valp der... :)

Jeg syns synd på valper som må bo i bur store deler av døgnet på den måten :)

Til trådstarter i dette tilfellet syns jeg det er misbruk av burbruken å sperre hundevalpen inne så ofte. Til og med må den inn i buret bare fordi du lager middag??

Tror det er bedre å spørre; når får den egentlig lov å være fri og utenfor buret? Hvor mange timer utenfor, og hvor mange timer i døgnet innenfor burets vegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en toy puddel på 10 uker. Var godt i gang med å få ham til å gjøre fra seg ute, men så gravde naboen opp kloakken sin.. nå

springer han dit og spiser møkk isteden for å gjøre fra seg.. Det gjør han først inne. Blir totalt utmatta av å springe inn og ut, dag og natt, for så og måtte tørke opp inne.

Hvis du virkelig blir utmattet av å løpe inn og ut med valpen, og å vaske opp etter den bør dere kanskje revurdere hundekjøpet. Slik er det å ha valp. Det går over, men det kan ta noen måneder med mye vask inne og løping inn og ut.Han har også begynt å bjeffe når han vil opp i sofa, ut av buret etc. prøver å ignoere ham da, men det er ikke så lett.

La han få være ute av buret mye mer enn han er i dag. Overse maset hans om å få komme opp i sofaen.

-Og hva med når han biter oss, tar klærne til barna osv? Skal jeg ta ham i nakken da, eller hva?

Niks, du skal ikke ta lille valpen i nakken når han biter. Alle valper biter. Fjern valpen eller dere selv fra situasjonen. Slik forstår valpen av den ikke får noen oppmerksomhet hver gang den starter å bite.

Noen som kan hjelpe meg litt med råd? Leser boka til Geir Nordenstam, men synes ikke den hjelper meg så mye.. Har hatt hunder tidligere, men der har alt gått mye lettere og bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt av den økende burbruken til mange nye hunde-eiere i dag... En valp er jo ikke et marsvin, en hund er ikke et burdyr!

Det er stadig innlegg på hundeforumene fra helt blodferske valpekjøpere, som kun har hatt valpen i kanskje 1 eller 3 uker, de skriver inn og vil ha raske svar og ikke minst; RASKE løsninger. Det virker som de tror "jeg trodde at valper ble husreine på et par dager" eller "jeg visste ikke at hunder hadde lyd om natten" og lignende. De mest uforberedte og uinformerte innfører derfor bruk av bur fra starten av, så ikke huset skal merke at det bor en valp der... :)

Jeg syns synd på valper som må bo i bur store deler av døgnet på den måten :)

Til trådstarter i dette tilfellet syns jeg det er misbruk av burbruken å sperre hundevalpen inne så ofte. Til og med må den inn i buret bare fordi du lager middag??

Tror det er bedre å spørre; når får den egentlig lov å være fri og utenfor buret? Hvor mange timer utenfor, og hvor mange timer i døgnet innenfor burets vegger?

Han ligger i buret første del av natten.. og så hos meg. Jeg har forsøkt to ganger å ha ham i bur når jeg lager middag, for da er det garantert at han gjør noe, uansett om jeg har vært ute eller ikke med ham.

Jeg har aldri hatt hundene mine i bur tidligere, og er heller ikke veldig tilhenger av det, men når oppdretter oppfordrer meg til å bruke bur om natten og etterhvert på dagtid, når den skal være alene, fordi den da er tryggere, blir jeg jo rådvill når andre her inne mener noe annet.

I utgangspunktet er jeg for bur i bil, men ikke at den skal ligge i et bur stort sett hele tiden. Hundene mine er familiehunder, som får være med oss der vi er (Han ligger forøvrig på fanget mitt nå og sover, mens jeg er på jobb..)

Jeg ser nå at der jeg tidligere hadde en mann som var med på oppdragelse av hund, er jeg nå overlatt til meg selv..

Kanskje jeg burde satt meg mer inn i valpetiden før jeg anskaffet meg ny valp, men jeg trodde faktisk jeg visste mer enn jeg gjør.. Eller.. jeg har en mye mer aktiv krabat nå, enn hva jeg har hatt før.. og det merkes. De forrige var renslige (gikk på avis) da jeg fikk de.. han her gjør IKKE det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi nå damen en sjans da og heller gi henne råd fremfor å høvle over. Vi har flere burtråder dere kan øse ut av dere all deres hat mot bur :)

Til TS: Ang masingen i og nede fra sofaen. Personlig ville jeg satt han ned, med ett eller annet å tygge på uten noe mer fuzz. Ikke la han få "viljen" sin ved å sette deg på gulvet med han. Det han lærer da, er jo at du kommer ned på gulvet og leker. Kjøp deg kompostgriner og komposter han litt :) Neida, der er det god plass til å ha teppe, tyggeting og vann, samt litt gulv uten teppe. Er han for masete så sett han der. Tips til tyggeting er margbein, kong fylt med pølser (stappet), for i flaske mm.

Ute bør du ha på han bånd og tusle en liten tur. Det er ikke noe gøy når det er slik. Det som skjer ofte (etter hva jeg har hørt) er at valpene er superflinke den første uka og så skjærer det seg helt og man skjønner ikke bæret av hva som skjer. Inne kan du ha en avis fremme så han går på den. Før du setter igang med kjøttkakene så kan du ta han ut og gi han en sjangs til å gjøre fra seg. Når du kommer inn og skal sette igang med mat, så sett han i kompostgrinden. Bruk den aldri uten oppsyn! En såpass liten tass, kan sette seg fast.

Jeg er på min fjerde valp nå... jeg å trodde jeg viste mye mye mer *ler* Men problemet er at jeg ikke husket så godt at alle har vært gjennom disse greiene og jeg har glemt frustrasjonene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...