Gå til innhold
Hundesonen.no

Wordpress, Trenger hjelp!


Basse

Recommended Posts

Har nå for første gang lastet opp wp blogg og knoter! Har fra før jobbet noe både med CMS'et Drupal(konfigurert, installert ++) og brukt Joomla til administrering. WP skal jo være lett, men tydligvis er det en liten nøtt å knekke! :(

Kan noen være så snill å hjelpe meg?

Har endel "problemer", som jeg antar kan løses med moduler, hvem vet?

Jeg har til nå bare laget fiktive sider for å øve litt...

Litt info: Jeg bruker temaet Twenty Ten 1.1, fordi jeg har hørt det skal være et bra utgangspunkt.

  1. Bytte sidepanelets side

Jeg ønsker å bytte sidepanelet fra høyre til venstre side, antar dette er i en .php fil, noen som vet hvilken, og hvordan dette kan gjøres?

  1. 2. Meny-ønsker

Jeg har foreløpig følgende fiktive meny;

Om meg (Page)

Dyr (Page)

-Hund (underside til dyr) Page)

-Katt (underside til dyr) (Page)

Nyheter (som linker til blogg postene)

a) Hvordan får jeg menyen til å kun vise Om meg, Dyr og Nyheter i utgangspunktet, men med full meny når brukeren trykker på overmenyen (feks Dyr). Jeg vill ikke ha noen fancy drop out box, bare en enkel liste som illustrert under.

Info; til nå har jeg plasert Hund og Katt som undersider både i Pages og laget en egen meny i Appearance - Menu - Hvor jeg har dratt hund og katt inn som undersidene til Dyr.

Dyr

-Hund

-Katt

Bare for å gi litt info med teskje, skal menyen til vanlig ha Om meg, Dyr og Nyheter. Om man har trykket på Dyr skal man få opp Om meg, Dyr, Katt, Hund og Nyheter.

b) Samtidig ønsker jeg, at når man trykker på Dyr skal det komme et lite utdrag fra Katt og Hund sidene, mistenker da at man må ha Katt og Hund sidene som Post og ikke Pages?? Stemmer dette og hvordan får jeg dette evt til?

Dyr

Katt

Katter er søte...

Les mer.

Hund

Hunder er søte...

Les mer.

c) Jeg ønsker også at nyheter siden skal ha tittel på Posten/Siden (alt avhengig av hva jeg må gjøre for å få dette til) og et bilde som illustrerer posten. Det skal være 3 poster (dvs 3 bilder) ved siden av hverandre. Hvor både tittel og bilde skal lenke til fullt innlegg. Har sett det finnes noe sånnt som "Featured image", kan dette være noe man kan benytte seg av?

Jeg veit ei med WP blogg (ikke på forumet) har fått det til, så jeg vet det går!

Tittel Tittel Tittel

Bilde Bilde Bilde

Jeg blir hylende glad for alle tips, oppskrifter og hjelp fra flinke soniser! :P:P

Beklager om jeg over eller under illustrerer, men prøver å gjøre det tydelig.

PS; jeg er ikke helt grønn når det gjelder css, html og php..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå for første gang lastet opp wp blogg og knoter! Har fra før jobbet noe både med CMS'et Drupal(konfigurert, installert ++) og brukt Joomla til administrering. WP skal jo være lett, men tydligvis er det en liten nøtt å knekke! :(

Kan noen være så snill å hjelpe meg?

Har endel "problemer", som jeg antar kan løses med moduler, hvem vet?

Jeg har til nå bare laget fiktive sider for å øve litt...

Litt info: Jeg bruker temaet Twenty Ten 1.1, fordi jeg har hørt det skal være et bra utgangspunkt.

  1. Bytte sidepanelets side

Jeg ønsker å bytte sidepanelet fra høyre til venstre side, antar dette er i en .php fil, noen som vet hvilken, og hvordan dette kan gjøres?

--> CSS. Det er iallefall slik man styrer alle temaene jeg har vært borti til nå. Finn ut hva sidestolpen heter i temaet, og skriv om CSS'en slik at den kommer på den siden du vil ha den på. Alt ettersom hvordan temaet fungerer må man kanskje gjøre det på litt forskjellige måter..

  1. 2. Meny-ønsker

Jeg har foreløpig følgende fiktive meny;

Om meg (Page)

Dyr (Page)

-Hund (underside til dyr) Page)

-Katt (underside til dyr) (Page)

Nyheter (som linker til blogg postene)

a) Hvordan får jeg menyen til å kun vise Om meg, Dyr og Nyheter i utgangspunktet, men med full meny når brukeren trykker på overmenyen (feks Dyr). Jeg vill ikke ha noen fancy drop out box, bare en enkel liste som illustrert under.

Info; til nå har jeg plasert Hund og Katt som undersider både i Pages og laget en egen meny i Appearance - Menu - Hvor jeg har dratt hund og katt inn som undersidene til Dyr.

Dyr

-Hund

-Katt

Bare for å gi litt info med teskje, skal menyen til vanlig ha Om meg, Dyr og Nyheter. Om man har trykket på Dyr skal man få opp Om meg, Dyr, Katt, Hund og Nyheter.

--> Dette tror jeg man lett får til ved hjelp av en plugin (wordpress.org -> plugins)

b) Samtidig ønsker jeg, at når man trykker på Dyr skal det komme et lite utdrag fra Katt og Hund sidene, mistenker da at man må ha Katt og Hund sidene som Post og ikke Pages?? Stemmer dette og hvordan får jeg dette evt til?

--> Neida, det får man mest sannsynlig også til enkelt og greit ved å finne rett plugin. :P

Dyr

Katt

Katter er søte...

Les mer.

Hund

Hunder er søte...

Les mer.

c) Jeg ønsker også at nyheter siden skal ha tittel på Posten/Siden (alt avhengig av hva jeg må gjøre for å få dette til) og et bilde som illustrerer posten. Det skal være 3 poster (dvs 3 bilder) ved siden av hverandre. Hvor både tittel og bilde skal lenke til fullt innlegg. Har sett det finnes noe sånnt som "Featured image", kan dette være noe man kan benytte seg av?

Jeg veit ei med WP blogg (ikke på forumet) har fått det til, så jeg vet det går!

Tittel Tittel Tittel

Bilde Bilde Bilde

--> Dette skjønner jeg ingenting av *ler*

Jeg blir hylende glad for alle tips, oppskrifter og hjelp fra flinke soniser! :P:P

Beklager om jeg over eller under illustrerer, men prøver å gjøre det tydelig.

PS; jeg er ikke helt grønn når det gjelder css, html og php..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sakser quote]

Så du mener cluet er plugins og ikke moduler? Forsto meg ikke helt på plugins, så om det er noen tips i så måte tar jeg mer enn gjerne i mot! Evt tips til flotte plugins er også superb!

Humm, regnet kanskje med at den siste ble litt vanskelig å forstå;

illustrerer med bilder og fiktive linker, jeg vil ha en samleside for alle innlegg hvor alle mine innlegg blir representert med et bilde og tittelen på innlegget. Det skal være 3 innlegg bortover, det vil si at det blir 3 titler vedsiden av hverandre og 1 bilde under hver tittel.

Tegning av hund

english-shepherd-dog-0003.jpg

Så her skal det være to bilder til vedsiden av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med erfariner fra plugins? Fant to pluigins; Accordion Image Menu og Collapsable Menu.

Men jeg forstår ikke noen ting?

Under setings - According Image menu har jeg noen instillinger, og under use står det;

On your Sidebar: As a Widget

On the content using: [a_image_menu]

On your theme files using: echo do_shortcode('[a_image_menu]');

-- Hvordan går jeg frem for å bruke den, skal jeg skrive [a_image_menu i html'en på posten, eller??

PS; det fungerte ikke...

Har også installert en annen modul; WP-Table, og laget en ny tabell med navnet [Table=1]

I informasjonen om tabellen står det; If you want to show this table in your page, enter the tag : [TABLE=1]

Men, om jeg skriver [TABLE=1] i html'en til posten kommer det jo ikke opp noen tabell? Hvor skal denne koden inn?

Collapsable menu finner jeg ingen steder, ikke under post, settings, Appearance-Modules, eller noe... Noen som vet hvordan den fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med erfariner fra plugins? Fant to pluigins; Accordion Image Menu og Collapsable Menu.

Men jeg forstår ikke noen ting?

Under setings - According Image menu har jeg noen instillinger, og under use står det;

On your Sidebar: As a Widget

On the content using: [a_image_menu]

On your theme files using: echo do_shortcode('[a_image_menu]');

-- Hvordan går jeg frem for å bruke den, skal jeg skrive [a_image_menu i html'en på posten, eller??

PS; det fungerte ikke...

Har også installert en annen modul; WP-Table, og laget en ny tabell med navnet [Table=1]

I informasjonen om tabellen står det; If you want to show this table in your page, enter the tag : [TABLE=1]

Men, om jeg skriver [TABLE=1] i html'en til posten kommer det jo ikke opp noen tabell? Hvor skal denne koden inn?

Collapsable menu finner jeg ingen steder, ikke under post, settings, Appearance-Modules, eller noe... Noen som vet hvordan den fungerer?

Anbefaler deg å melde deg inn i det norske WP-forumet. Der vil du kunne søke deg frem til mye, og trenger ikke få alt forklart på "nytt" :P

Men hvis du kan klikke av for "On your Sidebar: As a Widget" under plugin-innstillingene til den pluginen, så kan du gå over til widgets'delen i dashbordet ditt å legge inn en widget (sidemodul) for det innstikket i sidestolpen din.

Vil du ikke bruke widgets må du legge den php-kode-tingen (echo do_shortcode('[a_image_menu]'):( i tema-filene dine der du vil ha den, f.eks sidebar.php

Har aldri brukt plugins for tabeller, men går utifra at du skal lime inn den koden ([TABLE=1]) i en post/side. Husk å skift til HTML-skriving før du legger inn koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det svaret du ønsker deg, men jeg anbefaler deg å lete litt rundt i de forskjellige temaene å finne ut hvilke som passer deg best. Det er mange å velge mellom, men de er ganske fastlåst i oppsett, sider, menyer osv. Twenty Ten syns jeg er den mest fleksible, men dog er det mange begrensninger der også hvis du ikke kan skrive en del selv i CSS.

Den aller beste læringen får du når du prøver på egen hånd og leter frem svar i forumene, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å melde deg inn i det norske WP-forumet. Der vil du kunne søke deg frem til mye, og trenger ikke få alt forklart på "nytt" :lol:

Men hvis du kan klikke av for "On your Sidebar: As a Widget" under plugin-innstillingene til den pluginen, så kan du gå over til widgets'delen i dashbordet ditt å legge inn en widget (sidemodul) for det innstikket i sidestolpen din.

Vil du ikke bruke widgets må du legge den php-kode-tingen (echo do_shortcode('[a_image_menu]'):lol: i tema-filene dine der du vil ha den, f.eks sidebar.php

Har aldri brukt plugins for tabeller, men går utifra at du skal lime inn den koden ([TABLE=1]) i en post/side. Husk å skift til HTML-skriving før du legger inn koden.

Hei, selv om jeg la inn featured image, kom de fortsatt ikke frem på sidebaren når den var aktivert i Widgets?

Noen forslag til hvordan man gjør det om man skal ha a_image_menu under siden nyheter? Ikke under forsiden, men en spesiell side, er denne også tilgjengelig fra ftp?

Det fungerte ikke å lime inn Table koden i HTML i en post eller side? Har knotet litt, så skulle gjerne fått en hjelpende hånd :aww: Ang Norsk-WP-Forum, hvor finner jeg det?? Send på PM evt :hmm:

Kanskje ikke det svaret du ønsker deg, men jeg anbefaler deg å lete litt rundt i de forskjellige temaene å finne ut hvilke som passer deg best. Det er mange å velge mellom, men de er ganske fastlåst i oppsett, sider, menyer osv. Twenty Ten syns jeg er den mest fleksible, men dog er det mange begrensninger der også hvis du ikke kan skrive en del selv i CSS.

Den aller beste læringen får du når du prøver på egen hånd og leter frem svar i forumene, lykke til!

Jeg har lett litt i temaene, men syns kanskje Twenty Ten virker som den mest lovende, fordi den har i utgangspunktet beste designet ettersom hva jeg har sett, sånn rent bortsett fra menyen :lol: Og et par ting kan jeg sikkert fixe i CSS når jeg blir litt mer kjent med hvordan WP-Tema fungerer.. Jeg er veldig lærevillig, og prøver endel selv, men når en sitter bom fast, er det godt å kunne få litt hjelp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

kan hjelpe deg via msn vist du ønsker det laugh.gif

Hei, jeg så denne nå *kremt*, tror foreløpig vi har funnet et tama som fungerer, men send meg gjerne msn adressen din på pm, hvis jeg kan kontakte deg en annen gang jeg sitter fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg Dandelion themet. Koster dog ca 200,. kr elns, men er verdt det. Pent og utrolig lett å lage sidemenyer - man kan lage egne veldig enkelt der, slik at man ikke er bundet til å ha samme på de få malene man har til rådighet. Der har man også 4 footer menyer. Har testet det litt og det var bra - prøver akkurat nå et annet theme fra samme 'produsent'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...