Jump to content
Hundesonen.no

Når kan man begynne å venne unghunden til kløv?


Midas

Recommended Posts

Midas blir snart 7mnd. og vi har selvfølgelig ikke latt han hverken trekke, bære, være med på joggetur eller sykkel eller noe sånn enda. Han har god fysikk og er i god form. Det jeg lurer på er når jeg kan begynne å venne han til og gå med kløv? Altså, uten noe særlig vekt i, bare for å venne han til å ha den på?

Så er jeg veldig usikker på om han er for ung til å være med på skiturer i vinter uten og dra. Jeg har en sånn regel på at han ikke skal fysisk belastes med sånne ting før han er 1år, men så tenker jeg at det ka være greit og introdusere det til han. Dvs gå på skitur sammen med oss og lære at han skal gå foran, lære han og gå på tur med kløven osv. Hva tenker dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Kan selfølgelig ha kløven på fra ung alder (7-8 mnd) uten noen vekt i bare for tilvenning til å ha kløven på, men hvis du tenker på å ha ting i den med vekt ville jeg ventet til hunden er utvokst (rundt 2 år).

Når du tilvenner er det kanskje en ide å fylle kløven med en tom plastboks e.l. for å få størrelsen på en full kløv når dere er på tur.

Ellers er det jo en ide å få røntget hunden hvis du skal bruke den mye til trekking/kløv :ahappy:

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det jo en ide å få røntget hunden hvis du skal bruke den mye til trekking/kløv :)

Hvorfor det?

jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig og ikke vet, jeg har et par voffser jeg gjerne også vil bruke til trekk og kløv så da er det greit å vite! :ahappy:

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt her, det er ingen nedre grense for når kløven kan legges på hunden, veeeel det er jo en fordel at hunden er stor nok til å passe en kløv som kan brukes i voksen alder også.

Lære hunden å bære kløv.

Når kløven er i hus og hunden er over 1 år, så kan du begynne å venne hunden til å bære kløven. Start med tom kløv på korte turer, f.eks kveldsturen. Ha hunden i bånd, slik at den lærer seg å gå pent ved siden av deg når den bærer kløv. Når hunden ser ut til å akseptere kløven, så fyller du begge sidene med plastposer. Grunnen til det, er for å lære hunden at den er mye bredere når den går med kløv. Den må lære å gå litt lengre unna trær, stolper osv. Gå først bare langs veien, men etter hvert i tettere og tettere terreng etter hvert som hunden blir flinkere til å unngå å ”kræsje” med kløven.

Når det går greit så kan du begynne å legge vekt i kløven. Det kan være lurt å starte med ½ litersflasker som du fyller med vann. Da vet du hele tiden for tungt hunden bærer. Husk å legge like mye på begge sidene, slik at ikke hundens rygg blir skjevt belastet. Øk tyngden gradvis. Hunden bør ikke bære maks vekt før den er ca 2 år.

Dette fant jeg her.

Kan du ikke allerede nå begynne å trene på posisjoner du ønsker at han skal ha i skiløypa? Det er jo stor sjanse for at han da kan det innen vinteren.

Og du kan vel ha han løs?

Selvfølgelig passe på å ikke gå med han de dagene det er flest mennesker ute, ihvertfall ikke i starten.

Link to comment
Share on other sites

Jubi er født i februar, og jeg hadde henne med på ski i vinter.

Før jul ble det ikke mange turene, men hun løp løs på de få turene som var.

På nyåret når sola kom tilbake ble det flere turer, og jeg begynte gradvis og ha henne i bånd. Dvs, jeg kjøpte en god sele ( non-stop passet henne veldig godt ) og lot henne løpe med denne. Når hun hadde fått ut futtet koblet jeg henne til meg og lot henne løpe i bånd på flatene i lysløypa. Da løp hun i passe tempo ved siden av meg. Når vi kom til februar lot jeg det stå til, selv om hun ikke hadde fylt 12 mnd enda så var hun så nært at det fikk gå. Da var hun vant med ski og staver, og hadde lært seg at hun skulle gå foran. ( jeg hadde prøvd og lære inn bak, men den har hun enda ikke skjønt gitt... )

Da ble hun koblet før jeg hadde på meg skiene, og når jeg var klar fikk hun trekke helt fra start. I utgangspunktet skulle vi jo ta det rolig og varme opp, men hun elsket det så mye at det var umulig. Resultatet ble at jeg gikk en tur med henne i bånd før jeg hadde på meg skiskoene. Uansett hva jeg gjorde så tok hun av i en fart bare en vorsteh kan klare :ahappy: Nå er det nesten så jeg gruer meg til skisesongen i år, gudene må vite om jeg klarer å komme meg rundt løype med livet i behold... For hun har ikke akkurat blitt noe bedre på disse flotte komandoene jeg hadde planer om å lære inn: Roooolig, stå og gå bak...

Jeg tror det viktigste å lære en hund før han er året er å bli vant til å omgås det nye. Er det ski så la han løpe løs og holde seg i nærheten av deg sånn at han må passe seg for staver og ski. Og så vil jeg tro at du er flinkere enn meg og kan lære han sånne smarte kommandoer :)

Når det gjelder kløv har vel de fleste sagt det samme; venn han gjerne til kløven, men vent med belastning :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del så ikke helt poenget med å begynne å venne til Casper kløv, før han var gammel nok til å bære uansett. Så vi kjøpte kløv, satte den på og ferdig med det. Ser ikke helt poenget med å venne til tung kløv jeg egentlig, med mindre hunden er et nervevrak som ikke tåler det uten at man må bruke flere uker på tilvenning. :ahappy:

Da jeg satte på Casper kløven første gang synes han det var litt rart, bukket ryggen litt, men 20 sekunder etter var det som om han ikke hadde noe på ryggen lenger. Jeg mener at en hund bør kunne ta slikt på strak labb også for første gang som voksen.

meika, det er veldig lurt å røntge hunden ja før du begynner, også foran selv om det ikke er rutine på mange raser. Er jo foran vekten ligger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del så ikke helt poenget med å begynne å venne til Casper kløv, før han var gammel nok til å bære uansett. Så vi kjøpte kløv, satte den på og ferdig med det. Ser ikke helt poenget med å venne til tung kløv jeg egentlig, med mindre hunden er et nervevrak som ikke tåler det uten at man må bruke flere uker på tilvenning. :)

Da jeg satte på Casper kløven første gang synes han det var litt rart, bukket ryggen litt, men 20 sekunder etter var det som om han ikke hadde noe på ryggen lenger. Jeg mener at en hund bør kunne ta slikt på strak labb også for første gang som voksen.

Det er jeg faktisk helt enig i, jeg. Hva er poenget med å venne dem til en kløv før de er voksne nok til å bære noe i den ? Normale hunder tar en kløv på ryggen på strak "pote", de, uten noe mikkmakk, men selvsagt må man venne dem gradvis til å ha tyngde i den sånn at man ikke legger i 15 kg på første turen liksom :ahappy:.

Jeg bruker alltid å starte tidlig med snørekjøring og ski på mine hunder, jeg, og har enda ikke merket noe negativt med det. Willy var vel med på sin første skitur da han var 7 mnd tenker jeg. Da hadde jeg ham med løs sånn at han kunne venne seg til ski og staver. Vi gikk da ikke i skiløyper, men på skogsbilvei. Etter et par-tre slike turer la vi turen til skiløypa der han også fikk gå en del løs, men jeg kobla ham også av og til til snøret og lot ham dra litt i lettere partier. På slutten av sesongen det året var han uten problem med på 15-18 km lange skiturer, hvor han var koblet i lina kanskje halvparten av turen. Willy er både HD og AD-fri han, så han har iallefall ikke dratt på seg noen HD av dette :).

Link to comment
Share on other sites

Å venne bikkja til kløv kan man gjøre når som helst :) En normal hund takler det uansett, men 2 av mine hunder har alltid sett ut som om de har fått juling når kløven kommer hehe På den ene går det over så fort kløven er på, mens på eldstemann måtte jeg gi opp. Likte det aldri.

Jeg er blant de som mener "ingen trening før bikkja er voksen" har blitt til usunt hysteri. Er en hund i så dårlig forfatning at den ikke kan trimmes før den er voksen, så har den ikke livets rett. Så på raser som ikke er unormalt store, så hadde jeg ikke hatt noe betenkligheter med å ta med en unghund på vanlige skiturer. :ahappy: Man trenger jo ikke å legge ut på en 5-mils tur :)

Link to comment
Share on other sites

Vi gikk opp til butikken, kjøpte kløven og hun bar den hjem igjen (ca 3km), det å bære en kløv er ikke nødvendig å venne til i lang tid i forveien.

Er litt sånn "dette skal vi ha på idag og det må du akseptere", øver ikke på det i lang tid i forveien og Chicka blir fint lite skeptisk av sånt, hun syntes derimot at det er gøy.

Belastninger ville jeg personlig ikke gjort før etter røntgning, da vet man hvordan kroppen er "inni der" :ahappy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig med dere som skriver at det ikke er noe vits å venne hunden til tom kløv lenge i forveien, men spørsmålet er jo når, altså hvor tidlig.. og det er jo egentlig ingen grense.

Men det er det derimot på når man kan putte vekt oppi :ahappy:

Link to comment
Share on other sites

Å venne bikkja til kløv kan man gjøre når som helst :aww: En normal hund takler det uansett, men 2 av mine hunder har alltid sett ut som om de har fått juling når kløven kommer hehe På den ene går det over så fort kløven er på, mens på eldstemann måtte jeg gi opp. Likte det aldri.

Jeg er blant de som mener "ingen trening før bikkja er voksen" har blitt til usunt hysteri. Er en hund i så dårlig forfatning at den ikke kan trimmes før den er voksen, så har den ikke livets rett. Så på raser som ikke er unormalt store, så hadde jeg ikke hatt noe betenkligheter med å ta med en unghund på vanlige skiturer. :hmm: Man trenger jo ikke å legge ut på en 5-mils tur :lol:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver det...? Det har ikke noe med spørsmålet mitt og gjøre. Han er ikke i så dårlig forfatning at han ikke kan trenes før han blir voksen, men jeg vil ikke påføre hunden slitasjeskader fordi at jeg begynte for tidlig. Hvis en valp er så dårlig forfatning som du sier her, er den vel neppe i noen bedre forfatning når den blir voksen... Spørsmålet mitt er ikke om bikkja skal ligge i sofaen til den er to år, spørsmålet er hvor tidlig kan jeg begynne å belaste han fysisk, i form av kløv, sykling, jogging og ski. Han er en frisk og sterk valpetass, og han skal selvfølgelig røntges før jeg begynner med å la han trekke oss på ski. Han er bare 7mnd nå, og skal røntges når han er 15 mnd både foran og bak.

Vi gikk opp til butikken, kjøpte kløven og hun bar den hjem igjen (ca 3km), det å bære en kløv er ikke nødvendig å venne til i lang tid i forveien.

Er litt sånn "dette skal vi ha på idag og det må du akseptere", øver ikke på det i lang tid i forveien og Chicka blir fint lite skeptisk av sånt, hun syntes derimot at det er gøy.

Belastninger ville jeg personlig ikke gjort før etter røntgning, da vet man hvordan kroppen er "inni der" :lol:

Ja, men det rådet skal jeg følge. Dina og putta jeg bare kløven på, så fikk hun bære den på tur uten noe inni et par ganger før jeg begynte og legge i litt vekt. Hun kan ikke bære noe særlig uansett d. Midas er mye "kulere" og mer tolerant enn Dina når det gjelder og finne seg i ting, så jeg trenger nok ikke å venne han til kløven heller.

Renate; mener du belastninger som i det hele tatt ha han med på ski og ha han løs og? Eller kan jeg gå skiturer med han og ha han løs til jeg får røntget han og han kan så smått begynne og trekke. Tenker at det er jo litt fart og ganske krevende og være med på skitur uten at han trekker?

Takk for svar alle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver det...? Det har ikke noe med spørsmålet mitt og gjøre. Han er ikke i så dårlig forfatning at han ikke kan trenes før han blir voksen, men jeg vil ikke påføre hunden slitasjeskader fordi at jeg begynte for tidlig. Hvis en valp er så dårlig forfatning som du sier her, er den vel neppe i noen bedre forfatning når den blir voksen... Spørsmålet mitt er ikke om bikkja skal ligge i sofaen til den er to år, spørsmålet er hvor tidlig kan jeg begynne å belaste han fysisk, i form av kløv, sykling, jogging og ski. Han er en frisk og sterk valpetass, og han skal selvfølgelig røntges før jeg begynner med å la han trekke oss på ski. Han er bare 7mnd nå, og skal røntges når han er 15 mnd både foran og bak.

Og det er nettopp det hun skriver at folk er så hysteriske mht - de TØR ikke å starte med fysiske belastninger (annet enn vanlig tur) før hunden er over 2 år - noe jeg synes er et tøvete hysteri. Om hunden er 7 mnd nå, så kan du selvsagt ha han med på skiturer i vinter, men man trenger jo ikke å overdrive heller. Som jeg nevnte var Willy med på skiturer første vinteren han levde, og jeg kan iallefall ennå ikke se at han har fått noen belastningsskader av å starte så tidlig (ja, han fikk til og med trekke litt også).

Renate; mener du belastninger som i det hele tatt ha han med på ski og ha han løs og? Eller kan jeg gå skiturer med han og ha han løs til jeg får røntget han og han kan så smått begynne og trekke. Tenker at det er jo litt fart og ganske krevende og være med på skitur uten at han trekker?

Det er jo ingen grunn til å vente til hunden er røntget ? Han får ikke dårligere hofter om han trenes og er i god fysisk form - derimot vil han være langt bedre rustet til å takle evt HD dersom muskulaturen hans er godt utviklet allerede fra han er ung.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til kløv støtter jeg egentlig alle her:

Det er ingenting i veien for å venne en unghund til kløv i tidlig alder, men igjen så burde ikke kløv være noe problem å vende hunden til og da kan man jo like greit vente til den er utvokst. Så slipper man å kjøpe flere og kan begynne treningen med å øke vekten med en gang? Men om man ønsker å kjøpe kløv til en 7mnd valp, så ser jeg ingenting i veien med det. Men på mitt studentbudsjett ville nok aldri det skjedd :)

Når det kommer til bruk av hund (litt OT men fortsatt interessant) tror jeg at man ikke skal være for redd for å bruke hundene sine. Hunden må jo bli vant med og gradvis bygges opp til den belastningen den er ment å ha senere i livet. Skal man f.eks ha en hund til aktivt turbruk med kanskje flere dager på tur fungerer det dårlig at hunden aldri var på lengre turer enn 2 x 30 min de første 24 månedene av sitt liv (for å sette det litt på spissen). Jeg tror at man så tidlig som mulig egentlig skal begynne å venne hunden til det livet den er ment å leve med deg når den er utvokst, med tilpasninger så klart. Skal hunden brukes til mye tur bør den være mye på tur fra den er liten, skal den bli en trekkhund så bør den jo vende seg til trekking fra ung alder (de hundekjørerne jeg kjenner begynner stort sett å kjøre inn valpene når de er rundt 6-10 mnd), skal den bli en lydighetshund må den fra ung alder lære seg god konsentrasjon og arbeidslyst i forhold til øvelser.

Man har den hunden man fortjener pleier en vennine av meg å si, jeg tror også man får den hunden man fortjener og man bør derfor forme den etter det man vil ha den til. Jeg skal ha turhund derfor er kløv, balanse, fysisk form og varierende klima noen av de viktigste tingene å fokusere på for oss, dermed blir det mindre lydighet. Skulle han vært lydighetshund hadde vi måttet brukt flere timer på øvelser og færre timer på å krysse elver, klatre i ulendt terreng osv osv. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...