Jump to content
Hundesonen.no

Avlevering av ball


ElinT

Recommended Posts

Puddeldyret her elsker å leke med ball. Hun løper og henter den og så tar hun seg en seiers runde :) Vi har trent mye på at hun skal komme tilbake til meg med ballen, så nå løper hun og henter og kommer rett mot meg igjen. Men, jeg får henne ikke til å komme helt bort til meg og jeg er litt tom for idèer... Hun stopper ett par meter foran meg og gjør en av to ting: enten legger hun seg ned og tygger på ballen, eller så slipper hun den og kommer bort til meg. Hvis jeg roper en ekstra gang akkurat i det hun har tenkt å stoppe så slipper hun og kommer bort til meg. Hvis jeg går bort til henne så slipper hun ballen i hånda mi eller på bakken når jeg ber henne om det. Hun forsøker ikke å løpe unna.

Jeg har forsøkt å bytte med lik ball,, bytte med godbit, kaste ball bak meg i det hun er nesten fremme og sånt, men ingenting hjelper så langt... Noen tips? :)

Det er jo forsåvidt ikke noe problem at jeg må gå to meter for å få ballen tilbake når jeg bruker den som belønning, det er bare det at jeg har lyst til å få det til :)

Link to comment
Share on other sites

Håndtarget?

Om hun kan håndtarget fra før, så trener du det bare inn med å kaste ballen et par meter unna deg, og holder opp håndtarget når hun har plukket den opp (lurte å kjøre noen repetisjoner med god belønning på target først). Dersom hun slipper ballen for å touche tar du bort handa. Odin ble ganske rå på apportering med den metoden, og det var noe vi virkelig sleit med.

Link to comment
Share on other sites

Oooo, lurt; jeg har snikovervåket tråden fordi jeg sliter med omtrent det samme. I alle fall at det alltid sitter, liksom. Håndtargetapport skal sjekkes ut :)

OT: Har du fått en puddelsak?! :)

Link to comment
Share on other sites

Håndtarget?

Om hun kan håndtarget fra før, så trener du det bare inn med å kaste ballen et par meter unna deg, og holder opp håndtarget når hun har plukket den opp (lurte å kjøre noen repetisjoner med god belønning på target først). Dersom hun slipper ballen for å touche tar du bort handa. Odin ble ganske rå på apportering med den metoden, og det var noe vi virkelig sleit med.

Takk for tips, men sånn target ting er ikke helt min greie :) Jeg kan selvfølgelig bruke tid på å lære henne apport ordentlig med hold fast komando, men siden vi ikke trenger apport til noe ellers, så hadde jeg håpet på å finne en snarvei :)

Hun er 4år og har antagelig fått leke som hun vil med ball til nå, så det kan hende jeg ikke kommer utenom å trene inn "hold fast"...

OT: Har du fått en puddelsak?! :)

Ja, eller vi har blitt fôrverter for den ene storpuddel tispa til en oppdretter jeg kjenner. Vi skulle egentlig bare låne henne en stund for å teste om Selma tålte puddel for å finne ut om vi evt kunne ha puddel en gang i fremtiden, men hun bestemte seg visst for å bli her :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, men sånn target ting er ikke helt min greie :) Jeg kan selvfølgelig bruke tid på å lære henne apport ordentlig med hold fast komando, men siden vi ikke trenger apport til noe ellers, så hadde jeg håpet på å finne en snarvei :)

Hun er 4år og har antagelig fått leke som hun vil med ball til nå, så det kan hende jeg ikke kommer utenom å trene inn "hold fast"...

Hehe, jeg synes ikke det finnes noen lettere metode enn target jeg da. Men hver sin smak.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd håndtarget, eller har du bare bestemt deg for at "det ikke er din greie"?

Jeg har forsøkt og fant fort ut at det ikke passet for hverken meg eller hunden. Men, det var den andre hunden min, som koker litt over hvis hun får tenke selv. Kan hende det funker bedre med puddelen, så jeg har bestemt meg for å gjøre ett forsøk med henne :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt og fant fort ut at det ikke passet for hverken meg eller hunden. Men, det var den andre hunden min, som koker litt over hvis hun får tenke selv. Kan hende det funker bedre med puddelen, så jeg har bestemt meg for å gjøre ett forsøk med henne :blink:

Ingen hunder er like (heldigvis), så man må finne det som er best løsning for hunden. Grunnen at at jeg spurte, er at det er for mange som avviser en del tips uten å ha prøvd det ut en gang.

Jeg har brukt håndtarget på tispa mi. Hun har en stor uvilje å leve ballen i fra seg, og tidligere eiere har prøvd å "plukke dette av henne", noe jeg ikke kan si at fungert så bra, siden hun enda ikke ønsker å levere lekene. Nå "bestemmer" hun på en måte at det er hun som frivillig gir opp ballen sin, og det har blitt mindre konflikfylt. Hun legger ikke ballen i hånda mi enda, det er å dytte med nesa, slippe ballen for godis og så få leke med ballen igjen. Jeg ha også lagt kommando på det, slik at "bytte" betyr at nå skal hun få godis, og jeg skal ha ballen.

En annen metode er å bruke to (fortrinnsvis like) leker, og leke bytte lek. Fungerer på mange hunder.

BCen min skjønte aldri hvorfor han skulle gi fra seg en leke med samme verdi som den jeg hadde. :whistle: Så der fikk han en "kjedlig" ball, mens jeg hadde en kampleke. Bytte ball mot å komme å kampe, for så å kaste ballen igjen. Han hadde aldri bytten kampleka mot en ball... :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen hunder er like (heldigvis), så man må finne det som er best løsning for hunden. Grunnen at at jeg spurte, er at det er for mange som avviser en del tips uten å ha prøvd det ut en gang.

Jeg har brukt håndtarget på tispa mi. Hun har en stor uvilje å leve ballen i fra seg, og tidligere eiere har prøvd å "plukke dette av henne", noe jeg ikke kan si at fungert så bra, siden hun enda ikke ønsker å levere lekene. Nå "bestemmer" hun på en måte at det er hun som frivillig gir opp ballen sin, og det har blitt mindre konflikfylt. Hun legger ikke ballen i hånda mi enda, det er å dytte med nesa, slippe ballen for godis og så få leke med ballen igjen. Jeg ha også lagt kommando på det, slik at "bytte" betyr at nå skal hun få godis, og jeg skal ha ballen.

En annen metode er å bruke to (fortrinnsvis like) leker, og leke bytte lek. Fungerer på mange hunder.

BCen min skjønte aldri hvorfor han skulle gi fra seg en leke med samme verdi som den jeg hadde. :) Så der fikk han en "kjedlig" ball, mens jeg hadde en kampleke. Bytte ball mot å komme å kampe, for så å kaste ballen igjen. Han hadde aldri bytten kampleka mot en ball... :blink:

Hun har ingen problemer med å levere den fra seg egentlig, hvis jeg bare går de stegene bort til henne så slipper hun den i hånda mi når jeg sier slipp uten å nøle. Hun bare vil ikke gå de siste meterene bort til meg av en eller annen grunn :whistle: Jeg har byttet mye med henne, kaster en lik ball bakover bak meg før hun kommer til "grensa si" og da løper hun full fart etter den og bytter. Men jeg får liksom likevel ikke grensa til å bli nærmere meg.

Har begynt å lære inn håndtarget nå og hun begynner å få litt forståelse for det. Det blir spennende å se om det funker :) Bittelitt enklere å lære en valp sånt merker jeg, men den som gir seg er en dritt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha holdt på litt med å lære inn håndtarget, så har jeg nok en gang funnet ut at det er en måte å trene på som ikke passer meg.

Men, jeg har løst problemet- jeg fant snarveien jeg lette etter :aww:

Putta på henne langline, så når hun var på vei mot meg og rett før jeg visste hun kom til å stoppe, så brukte jeg lina til å lede henne bort til meg. Da slapp hun ikke ballen og jeg kunne holde hånda mi foran henne og si slipp. Da slipper hun ballen i hånda mi, får godbiter og masse skryt og så kaster jeg ballen igjen med en gang. Når vi var ferdige med å trene på det fikk hun lov til å bære med seg ballen til bilen, eller inn hjemme ettersom hvor vi var. Etter noen økter med langline så kommer hun nå frivillig helt bort til meg med ballen :hmm:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...