Gå til innhold
Hundesonen.no

Cairn Terrier - Guttenavn


Kajsa95

Recommended Posts

Haha, jeg får meg kanskje en hund, en cairn terrier.

Jeg har søkt mye om rasen og funnet informasjon om den og sånt, men jeg vet jo ikke om alt er sant heller, for det står forskjellig fra side til side da. For jeg lurer på en ting, og dette er kanskje for de som har en cairn terrier eller de som har hatt eller bare kan mye om den.

Er det sant at den ikke røyter?

Og så har jeg problemer med å finne navn til hunden, guttenavn, jeg vurderer Diego, men jeg kan gjerne høre navn fra dere også

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg venter også på min første Cairn, tispe her da. Hviklen oppdretter kjøper du fra?

Cairn røyter ikke nei, men de bør nappes gjenvnlig for at pelsen skal bli sunn og fin. Her er slik de skal se ut:

lek1.jpg

bilde lånt fra kennel passa på

Navn er jeg desverre dårlig på, tispen min skal hete Mia, men jeg skal tenke på det og komme tilbake om jeg kommer på noe stilig :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg venter også på min første Cairn, tispe her da. Hviklen oppdretter kjøper du fra?

Cairn røyter ikke nei, men de bør nappes gjenvnlig for at pelsen skal bli sunn og fin. Her er slik de skal se ut:

lek1.jpg

bilde lånt fra kennel passa på

Navn er jeg desverre dårlig på, tispen min skal hete Mia, men jeg skal tenke på det og komme tilbake om jeg kommer på noe stilig :) hehe

Ja, jeg har fått vite at de bør nappes, men jeg vet ikke hvordan man gjør det, eller hva det er, for jeg er kanskje dum men er bedre å spørr enn å lure på det men når de mener at vi bør nappe de av og til, er det det samme som å nappe øyenbryn f.eks ? :)

Men jeg vet ikke hvilken oppdretter jeg har, den virker serriøst da, finner annonser på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at hårene sitter veldig løst, man kan ta fingrene og nappe ut de som er lengst /slitt (så det blir på en måte det samme som å nappe øyenbryn, bare hårene sitter mye løsere og du skal bare ta det som er lengst). Dette viser oppdretter dere mest sannsynlig. Min skal gi meg gratis napping i ett år + opplæring, det er bare til å spørre dem, de viser det nok med glede.

Har du link til annonse? Jeg er bare nysgerrig, hadde vært gøy om dere hadde hatt samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har noe lik pels som strihåret jrt, så røyter de litt men svært lite.

Når man napper pelsen, drar man ut den gamle pelsen mens den nye blir sittende igjen. Når man kjøper napperase, så bør man være klar over at det er mye jobb og tar lang tid å holde en slik pels som den skal. I hvert fall hvis man ikke har erfaring med å nappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har satt deg inn i hva det innebærer å nappe pelsen til en cairn, synes jeg du skal gjøre det før du tar en endelig bestemmelse. Det er ikke slik at pelsen bør nappes, den MÅ nappes, og dette tar ganske mye tid. Cairn er en av mine yndlingsraser, men nappejobben er såpass omfattende at det for meg innebærer at jeg ikke vil ha flere cairn terriere. Du må regne med å sette av tid til å nappe i allefall en time eller to i måneden i femten år framover, og da er det faktisk viktig å vite at man synes dette er en grei jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man napper en cairn regelmessig vil den ikke røyte, men om man er slapp med nappingen vil den røyte :)

Akkurat det samme som jeg skulle skrive. Man napper vel ikke JRT (nå bare gjetter jeg) ? Og da vil selvfølgelig de røyte litt, mens en Cairn skal nappes ofte (faktisk 1 gang i uken anbefaler oppdretteren min) på grunn av at man skal fjerne slitt og "død" pels og på grunn av det røyter de ikke.

Jeg satt meg inn i pelsstellet med en gang jeg begynte å vurdere Cairn, det ble mye vurdering fram og tilbake, men til slutt fant jeg ut at jeg liker pelsstell (fikk plutselig en hund med mye pelsstell i fanget, men jeg syntes det var kjempekjekt), så det passer meg i grunnen bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det innebærer mye pelsstell og sånt, og at jeg må gjøre det i 15 år ( viss jeg er så heldig og har en hund så lenge )

men hvordan ser jeg hva jeg må nappe ? Hva om jeg prøver å nappe noe som ikke skal nappest? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

napper du for mye vokser det ut igjen. Du tar pelsen mellom to fingre, så ser du de hårene som stikker lengst ut og som er "lysere" og tynnere i tuppene. Dette er lettere på en brindle (mørkstripet) enn hvete/creme farget.

http://passapaa.com/sider/pelsstell.htm

her står det litt om hvordan hunden skal nappes.

Men jeg anbefaler på det sterkeste at dere spør dem som gir dere valpen, de kan nok vise dere det.

Forresten, er det din eller familien sin hund? Jeg bare la merke til at du var så ung..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

napper du for mye vokser det ut igjen. Du tar pelsen mellom to fingre, så ser du de hårene som stikker lengst ut og som er "lysere" og tynnere i tuppene. Dette er lettere på en brindle (mørkstripet) enn hvete/creme farget.

http://passapaa.com/sider/pelsstell.htm

her står det litt om hvordan hunden skal nappes.

Men jeg anbefaler på det sterkeste at dere spør dem som gir dere valpen, de kan nok vise dere det.

Forresten, er det din eller familien sin hund? Jeg bare la merke til at du var så ung..

Ja akkuratt de, ja jeg har tenkt til å kjøpe min egen hund. Har nok penger til selve hunden, dressurkurs og diverse hundeutstyr.

Men familien kan jo også hjelpe til med hunden. Om morgenen skal systra mi gå tur med den fordi hun står opp først når det er skuledager. Jeg har tenkt på ALT og jeg føler meg klar til å få hund. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...