Gå til innhold
Hundesonen.no

Canine Good Citizen


Gjest

Recommended Posts

Ved at folk MÅ trene på at hunden skal oppføre seg i hverdagsituasjoner og at hunden feks må mestre møtende hund. Utaggering begynner i mine øyne å bli et stort problem og ferdselsprøven kan være med å "tvinge" folk til å ta tak i problemet. Ellers bør alle hunder i mine øyne takle å bli passert av jogger, sykkelist, bil osv. Og jeg synes ikke at det skader at folk blir "tvingt" til å trene på disse tingene...på lang sikt tror jeg det vil gagne alle i samfunnet at folk får mere kontroll på hundene sine i hverdagssituasjoner.

I USA har de et "good citizen" bevis som man kan ta på hunden sin etter kurs, flere har begynt med det i norge også. Hvor det er noen slike elementer ala ferdselsdelen og noen enkle lydighetsøvelser. Kanskje det bør komme mer på banen.

Refererer til disse innspillene, fra FP-tråden. Kopierer også fra Wikipediaartikkel om testen, i Amerikansk versjon:

http://en.wikipedia.org/wiki/Canine_Good_Citizen

The evaluation consists of ten objectives. All items must be completed satisfactorily or the team fails. Test items include:

Accepting a friendly stranger.

Sitting politely for petting.

Allowing basic grooming procedures.

Walking on a loose lead.

Walking through a crowd.

Sitting and lying down on command and staying in place.

Coming when called.

Reacting appropriately to another dog.

Reacting appropriately to distractions.

Calmly enduring supervised separation from the owner.

Jeg ønsker ikke nødvendigvis å påtvinge noen en slik test, men jeg synes det høres ut som en knakende god idé å få noe slikt til Norge. Og føre dette rett inn i stamtavla på bikkjene, med tittel på link linje som en hver utstilling og brukschampion. Ja, det er viktig at hunder oppfyller krav til utseende gitt at de er rasehunder - og de skal jo gå an å brukes til noe, men uansett om bikkja har tre bein og består av 30 forskjellige raser - så eksisterer den i vårt samfunn. Og jeg blir ikke uten videre imponert over ei bikkje som er multichampion i lydighet, men som ikke klarer å gå forbi en hund på gata eller som ikke takler å tilnærmes av fremmede i en helt dagligdags situasjon.

Vi har jo mentaltester i Norge i dag, men de fungerer slik jeg ser det best på avl. Gitt at hundene testes i en tidlig alder, for i de testene jeg har sett så er det ofte uventede reaksjoner i ei løype av type MH/FA/K-test hvis hunden har blitt 3-4 år og har "innlærte" reaksjoner. Disse testene er derfor ingen beviser på hverken dårlig eller god mentalitet i hverdagen, og ikke kan man lese disse enkelt av ei stamtavle.

Så hva hadde vel ikke vært mer fantastisk enn å innføre en slik test i hundenorge? Å aktivt oppfordre hundeeiere i Norges langstrakte land å få en GOD hverdagslydighet på bikkja - da får du både diplom, tittel i stamtavlenavnet OG en liten navnetag som du kan ha i halsbåndet og skryte til alle naboene om. Mens den går pent ved siden av deg og takler både unger, andre bikkjer og et hverdagsliv i samfunnet. Det er jo tildels viktigere enn at ei bikkje går et bra lydighetsprogram eller traver korrekt i utstillingsringen...

Så - hva må til for å få NKK's øyne på noe slikt? Har det vært oppe til høring før? Det er et enkelt og simpelt tiltak for noe ekstremt viktig. Som NKK sier selv, hund til nytte og glede. Sende en velformulert mail til NKK? Underskriftskampanje? Dette er jo noe som kan engasjere folk som selv utenfor utstilling, bruks, lydighet, trekkhundløp, agility og gjeterhundprøver - dette kan jo selv den litt uinteresserte naboen trene på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... hvorfor?

Er det et kvalitetsstempel for lydghet/oppdragelse man er ute etter, noe a'la bronsjemerket? Er det ment som en "garanti" for at hunden er vennlig, trygg - eller lydig?

Hvorfor skal egentlig hunder akseptere å bli klappet på av en fremmend person, hvorfor må de egentlig kunne gå på løs line, sitt /dekk og bli der og hva er egentlig "riktig" reaksjon på forstyrrelser og/eller andre hunder?

Morsom test for tittel og skryteglade eiere - men har den egentlig noen verdi på annen måte?

Kombinert den med en MH-beskrivelse (interessante egenskaper som testes der, da - vokting, forsvar, jaktvilje,etc.), så kanskje man nærmer seg noe som faktisk SIER noe. Tror jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet med CGC er jo å bedre hverdagslydigheten på hundene, og det kan ikke være negativt. Jeg oppfatter det som litt mindre formelt enn bronsemerket, siden konkurranselydighet ikke er målet. Og det er jo engang sånn at de aller aller fleste aldri trenger å terpe på innsitt, fvf osv. Skal ikke se bort ifra at dette kan fenge flere av hvermannsen - og det er positivt i mine øyne i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med CGC så er det hverdagslydighet (+ litt mer oppi gradene, de har vel 3 grader de også) så hunden kan fint gå løs ved siden av deg, men ikke fvf. Den skal komme på innkalling, men det må ikke være i superfart og med perfekt innsitt. Den skal sitte/ligge på avstand, men det er lov å se seg rundt, den må ikke nistirre på eier. Man kan kanskje sammenligne LP med Rally, og CGC med FP for å se likheter/forskjeller. Og ja, jeg hadde heller tatt CGC enn FP, der er det fvf og 10 min dekk som skremmer livskiten av meg, resten skulle vel gått på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tess er nå i gang med å forsøke å finne et godt navn til CGC på Norsk, og jeg synes dette høres veldig bra ut, og kommer definitivt til å gjennomføre med mine trollboller når den dag kommer. Ikke for å ha noe å skryte av, men for å vise at "gærne shibaer" også er hyggelige og trygge hunder som fungerer godt i samfunnet. Jeg har som målsetning å kunne bruke Aiko som terapihund etterhvert, og å få henne sertifisert som CGC er et fint stykke på veien, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Haaland i Hund i Fokus og Tess Erngren i Good Dog har begge blitt sertifisert som prøveledere og kursholdere i Hundmedborgartestet.

Så det amerikanske Canine Good Citizen konseptet finnes nå også endelig i Norden og Norge.

Jeg mener nå at det burde vært pålagt å ha det fra NKK... men det kan vi nok se laaaangt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. De er jo ikke for påbud av noe slag de, har jeg hørt sagt.

Jah, vi har liksom en del søppleeiere rundt om som burde hatt litt kursing. Ja de som faktisk ikke bruker bikkja si til annet enn turselskap. Eller de som har slike bulle/dogger som penisforlengere og som ødelegger en god del av inntrykket på rasen.

Dessuten må du jo bruke egne ord :) Ikke si hva Indrebø sier *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Good citizen dog scheme Bronze og Silver fra England. Dette er noe som burde vært obligatorisk for å få lov til å ha hund! Noe sånt hadde funket som hundesertifikat, etter min mening.

I tillegg til enkel hverdagslydighet skal man også kjenne til lovene som gjelder for hundehold, og vite når man f.eks. bør ta hunden til dyrlege osv. Veldig mye bra basic info som mange hundeeiere tar som en selvfølge, og andre ikke har tenkt så mye over i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge myndighetene (dvs den norske stat) går inn med krav om å gå slike kurs, så blir det vel ikke noe annet enn enda en fancy bokstavrekke man kan tilføre i hundens stamtavle? NKK har begrensa myndighet i dette landet, de kan bare "ramme" den aktive parten av landets hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at det burde vært pålagt å ha det fra NKK... men det kan vi nok se laaaangt etter.

Dette er noe som burde vært obligatorisk for å få lov til å ha hund! Noe sånt hadde funket som hundesertifikat, etter min mening.

Er ikke dette en prøve man tar med hunden? Da har man jo allerede skaffet seg en hund. Sett at det var obligatorisk, hva skulle da skjedd om man ikke besto? Da blir man fratatt hunden og får ikke lov til å skaffe seg ny? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en prøve man tar med hunden? Da har man jo allerede skaffet seg en hund. Sett at det var obligatorisk, hva skulle da skjedd om man ikke besto? Da blir man fratatt hunden og får ikke lov til å skaffe seg ny? :)

Nå er du bare vanskelig :) Så langt har man da ikke tenkt! Blir vel kanskje noe ala hundeskatten for noen år tilbake. Jeg er ikke alltid så happy for den fordømte skatten, men jeg mistenker at faktisk dette kan ha en effekt, men klart skal noen ha pengene mine, så vil jeg også ha noe igjen. Depositum hos oppdretter? (men hva da med blandingshunder...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en prøve man tar med hunden? Da har man jo allerede skaffet seg en hund. Sett at det var obligatorisk, hva skulle da skjedd om man ikke besto? Da blir man fratatt hunden og får ikke lov til å skaffe seg ny? :)

Lurte jeg også på :)

+ denne tittelen, er det noe treige NKK liksom skal klare å føye inn i stamtavlen på en hel rekke hunder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av det er kunnskap man burde ha før man skaffer seg hund i alle tilfelle. Så etter min mening kommer de kursene i England "for sent" når folk kommer dit med hund, men det er jo stort sett slik det skjer - hund først, kurs etterpå.

Påbudt kunne det uansett være for å få ha hund, men beviset må da gå til fører, ikke hund...

Man skal forresten jobbe litt for å stryke på disse prøvene. Poenget er ikke å teste folk, men å gi folk et minimum av informasjon om hundehold og hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget slik jeg ser det - er å engasjere hundeeiere til å trene. Men i stedet for å trene på å gå perfekte strekninger fvf, så perfekt i en utstillingsring eller trekke eieren rundt ei løype på minst mulig tid - så trener hundeeierene på samfunnsnyttige ting.

Samfunnet som en helhet vil tjene på å ha hunder som takler å gå forbi andre hunder uten å gjøre utfall, på å ha hunder som takler at fremmede nærmer seg (neida, noen raser skal være mer skeptisk til fremmede. Men det er forskjell på å være skeptisk - men takle dem - versus å bite etter fremmede. Sistnevnte burde man bo isolert langt til skogs for å ha, og inneha en spesiell interesse. Ikke noe du drar inn i boligfeltet med småbarnsfamilier.)

Ved å gi hunden en tittel i stamtavla vil man motivere folk. Gjerne også ved å gi ut slike "tags". Hvis man har et mål som frister ekstra mye, vil man dermed engasjere et par ekstra "latsabber" som ellers bare hadde gitt blaffen i å trene passering eller håndtering.

Jeg ser bare positive ting i det, et tiltak for å gjøre hunder i Norge mer avbalanserte og veltilpassede. Og ved å gi eier et motiv (oi jeg får en tittel på bikkja! Woho!) og ikke minst noe å vise fram (sjå her du nabomannen, se hva jeg og bikkja har fått til! *viser tag i halsbåndet*) - så er det større sannsynlighet for at mange hundeeiere vil ØNSKE å trene dette. Og hva er vel bedre enn at en haug med hundeeiere får motivasjon og ønske om å trene på at bikkja passerer andre hunder uten å gaule, passerer folk uten at man går med hjertet i halsen osv...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine intensjoner, tanker bak det hele etc. Og jeg er sikker på at vi ville raskt få en ENORM prosentsats med bokstavrekker bak navnene på masse hunder her inne på Sonen.

Men hvordan NOEN kan tro at det sporer til at de "dårlige" hundeierne kommer til å trene hundene sine er for meg en gåte... De som har problemer med hilsing/utagering, bikkjer som trekker, for glade, som stikker av, etc - hvorfor skulle DE ville melde seg opp til dette?

Og ja - selvsagt, hvis det sporer dem til å trene hunden sin er det jo kjempe-kjempefint! MEN - en hund som kan gå ordentlig i bånd, kommer når man roper og oppføre seg "normalt" bør da være gulroten for at de skal trene - ikke en tittel. Og hvis ikke dèt sporer dem til å gjøre noe med det, så tviler jeg på at bokstavne og skrytefaktoren gjør det...

MEN - jeg ser for meg at alle avlsdyr kanskje skulle hatt noe slikt.. NKK kunne LETT påvirket dette ved å gi en redusert reg.avgift på avkom etter slike hunder, f.eks...

En slik test for å få nasjonalt championat, kanskje? Det er jo noe som enhver utst. eller LP hund burde greie å trene seg til, liksom..

Men er det noen som vet hvorfor SKK faktisk sluttet med sine mentalprøver (som stort sett alle raser måtte ha for å kunne bli cham.) på 80-tallet?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har ikke dette noe med avlsarbeid eller titler å gjøre. Dette har med bevisstgjøring å gjøre, og gi hundeeiere et minimum av kunnskap om lovverk, hundetrening og godt hundehold. Altså mer mot eier enn mot hund (man kan kanskje søke om avlssperre for folk som greier å feile testen? :) ).

Noe tittel i avlsmedfør håper jeg virkelig ikke det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel strengt tatt vært fratatt hunden min, jeg da. Hun kan jo finne på å dra i båndet OG bjeffe mot fremmede hunder. Jeg må jo være en vanvittig dårlig hundeeier, og tenk at den hunden er avlet på! Neiognei, enda godt vi har fjerna livmora nå da, så vi ikke avler på flere sånne individer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel strengt tatt vært fratatt hunden min, jeg da. Hun kan jo finne på å dra i båndet OG bjeffe mot fremmede hunder. Jeg må jo være en vanvittig dårlig hundeeier, og tenk at den hunden er avlet på! Neiognei, enda godt vi har fjerna livmora nå da, så vi ikke avler på flere sånne individer. :)

Men jøsses, hvor kom det der ifra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jøsses, hvor kom det der ifra? :)

Haha, det var ikke sånn veldig seriøst ment, da. Men hva skulle konsekvensen vært om man ikke bestod citizen-prøven, hvis den var pålagt å taes? Hvilke hensyn skulle man tatt (jeg har jo en hund som ikke ble min før hun var fem år, skulle det spilt inn på noen måte)? Hva måtte evt til for at man skulle stryke? Jeg skjønner liksom ikke helt hvordan dette skulle vært gjennomførbart DERSOM det ble en ting "alle" måtte gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor henger dere dere opp i at dette skulle være noe pålagt? Som skrevet i første posten synes ikke jeg det skulle være noe pålagt. Stryker man så vet man hva man trenger å trene på til neste gang.

Men hvordan NOEN kan tro at det sporer til at de "dårlige" hundeierne kommer til å trene hundene sine er for meg en gåte... De som har problemer med hilsing/utagering, bikkjer som trekker, for glade, som stikker av, etc - hvorfor skulle DE ville melde seg opp til dette?

Og ja - selvsagt, hvis det sporer dem til å trene hunden sin er det jo kjempe-kjempefint! MEN - en hund som kan gå ordentlig i bånd, kommer når man roper og oppføre seg "normalt" bør da være gulroten for at de skal trene - ikke en tittel. Og hvis ikke dèt sporer dem til å gjøre noe med det, så tviler jeg på at bokstavne og skrytefaktoren gjør det...

Jeg er sikker på at titler og noe å skryte til naboen med kommer til å få "slappe" hundeieere til å komme seg ut å trene med hunden. Etter en del observeringer på hundeutstillinger både her til lands og utenlands, virker det som om mange utstillingshunder ikke helt eier manerer - utover de i utstillingsringen. Jeg tenker som så at det da er titler og premier fra utstillingsringen som motiverer eierene til å trene utstilling med disse hundene, mens de eller ikke orker å trene hverdagslydighet da det aldri premieres.

Det sier jo seg selv at å få en bekreftelse på hardt arbeid vil gi større lyst til å arbeide med slike ting? Mange synes nok det er utrolig kjedelig å trene f.eks gå-pent-i-bånd, og prioriterer lydighetsøvelser, stå pent på utstilling eller hoppteknikk foran å trene grunnleggende hundeoppdragelse i samfunnsmessig perspektiv. Man får premier og motivasjon av selv bittelitt framgang i f.eks lydighetsøvelser, mens man ikke får noe av å ha bittelitt framgang i båndtreninga.

Mennesker er jo litt som hunder, å få bekreftelse for godt utført arbeid vil gi sterkere ønske om å lykkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på en ting. Går det egentlig ut over noen andre enn meg selv om hunden drar i båndet? Da snakker jeg om "normal" draing, at lina ikke er slakk, og at armen min er irriterende langt ut til en eller annen side, ikke at jeg ikke kan kontrollere hunden. Hvis ja, så kan jeg vurdere å trene på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN - jeg ser for meg at alle avlsdyr kanskje skulle hatt noe slikt.. NKK kunne LETT påvirket dette ved å gi en redusert reg.avgift på avkom etter slike hunder, f.eks...

En slik test for å få nasjonalt championat, kanskje? Det er jo noe som enhver utst. eller LP hund burde greie å trene seg til, liksom..

Det er en tanke jeg har tenkt mange ganger også! Hvis man lar det gå status i å ha et minimum av normal oppførsel på utstillings/avlshunder, ville man kanskje unngått i hvertfall noe av avlen på høyt premierte nervevrak.

Generelt sett syns jeg at det er rart at det ikke har vært mer fokus på en type mentaltesting (ikke nødvendigvis CGC) av hunder som gikk mer i retning av vanlig hverdagsliv. Det er tross alt familiehund de fleste hunder lever som, og det er da virkelig ikke noe mindre viktig at familiehunder er godt skrudd sammen mentalt enn at brukshunder fungerer til det de skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...