Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektig hund måtte avlives

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Stakkar.. :) Huff.. Får helt vondt inni meg..

Edit: Eg mener virkelig at dette også er en form for dyremisshandling.. På lik linje som sulting, slik som Djervekvinnen sier..

Skrevet

Huff at det går an.. Skjønner ikke folk at man ikke skal mate hunder med hva som helst, samt gi de nok mosjon.. ER det virkelig så vanskelig?..

Skrevet

Huff at det går an.. Skjønner ikke folk at man ikke skal mate hunder med hva som helst, samt gi de nok mosjon.. ER det virkelig så vanskelig?..

Tydeligvis viser jo det seg at det vist er ekstremt vanskelig... :) Forstår det ikke...

Skrevet

Så forferdelig :) Jeg kjenner jeg blir skikkelig frustrert og forbanna over all den dritten folk gjør mot dyr.. Jeg så en hund her i Oslo i sommer jeg, som likna på en overfóra purke. Seriøst, den var så smellfeit at den bare vagget seg avgårde... Jeg lurer på hva eierne tenker på jeg. Tilslutt går det så langt at hunden ikke klarer å mosjonere fordi den er så feit. Snart blir det vel sånn magesekkreduksjons kirurgi på hunder og, som det er på mennesker... Det er bare tragisk.. :)

Skrevet

Huff.. Ei jeg vet om mater hunden sin med kjeks, frokostblanding, marshmallows, matrester osv hver eneste dag. Og hun ler fordi hun synes hunden er så søt/morsom osv.. :)

Hunden er såklart overvektig og lider, det ser jeg. Det startet vel med at de fikk sjekket ham så hadde han lavt stoffskifte OG bullimi :) Så de fikk beskjed av vetten å fôre ham med matrester slik at han skulle legge på seg.. Høre veeeldig merkelig ut.. Tviler på at det stemmer og at det høres ut som om de ville ha en unnskyldning for å mate ham med allskens..

Skrevet

Huff.. Ei jeg vet om mater hunden sin med kjeks, frokostblanding, marshmallows, matrester osv hver eneste dag. Og hun ler fordi hun synes hunden er så søt/morsom osv.. :)

Hunden er såklart overvektig og lider, det ser jeg. Det startet vel med at de fikk sjekket ham så hadde han lavt stoffskifte OG bullimi :) Så de fikk beskjed av vetten å fôre ham med matrester slik at han skulle legge på seg.. Høre veeeldig merkelig ut.. Tviler på at det stemmer og at det høres ut som om de ville ha en unnskyldning for å mate ham med allskens..

Etteehh... :) Matrester engang i blandt, ok.. Men hver dag?? Pluss alt det andre :) :) Kjente jeg ble litt småbekymra her eg sitter ja.. kanskje det er for å slippe å bruke penger på Ordentlig hundefor?! :) Tenk bare på hvor mange som faktisk gjør dette?

Nei huff...

Skrevet

Tror han får vanlig hundefôr mellom slagene også.. Men det kommer nok fra Rema eller liknende. Ikke rart han er feit ihvertfall! =/ Koker inni meg når hun forteller at han var så søt som tok med seg kjekspakken og la seg under dyna med den i senga.. :)

Skrevet

Triste greier...

Akkurat denne var jo ekstrem da, men synes også i hverdagen jeg ser hunder som noek sliter mye med overvekt.

Da ofte eiet av eldre mennesker som elsker hundene sine like godt som oss, men kanskje viser det på helt feil måte?

Og her i huset får vi panikk om hundene veier 1/2 kg mer enn jeg ønsker...

Som tidligere meget overvektig hundeeier vet jeg jo alt om hvordan det er å dra på ekstrem overvekt.

Så jeg ønsker ikke å utsette hundene mine for et sånt liv.

Her i huset veies både pelsene og eiern deres jevnlig, og her fores det etter hold med tilpasset for. :ahappy:

Dermed blir jeg provosert når min DSG gjør det langt bedre som litt overvektig enn i matchvekt på utstilling.

Men det er jo en heeeeelt annen diskusjon!

Å slanke en hund kan muligens være en utfordring for enkelte.

Men det handler om å ta ut mer enn man putter inn liksom.

Fordelen med å slanke en hund kontra et menneske er jo at den faktisk ikke kan dra på butikken og handle mer mat og godteri...

Den har bare tilgang til den maten vi faktisk gir den.

Og må mosjonere så mye som vi bestemmer.

Med så masse for tilpasset for alle slags hunder, så må det være fullt ut mulig å holde hunden i et ok hold.

Ute i den store verden virker det som det hos enkelte går sport i å ha den tykkeste hunden, katta eller for den saks skyld å være en av verdens tykkeste selv.

Sånne ting er jo bare tragisk.

Skrevet

Å slanke en hund kan muligens være en utfordring for enkelte.

Men det handler om å ta ut mer enn man putter inn liksom.

Fordelen med å slanke en hund kontra et menneske er jo at den faktisk ikke kan dra på butikken og handle mer mat og godteri...

Den har bare tilgang til den maten vi faktisk gir den.

det er helt sant, jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å forhindre en overvektig hund.

Jeg hadde en overvektig katt, kutta ned på våtforet og VIPS var hun normalvektig igjen, det var ikke så veldig mye som skulle til ...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...