Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektig hund måtte avlives


Djervekvinnen

Recommended Posts

Huff at det går an.. Skjønner ikke folk at man ikke skal mate hunder med hva som helst, samt gi de nok mosjon.. ER det virkelig så vanskelig?..

Tydeligvis viser jo det seg at det vist er ekstremt vanskelig... :) Forstår det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig :) Jeg kjenner jeg blir skikkelig frustrert og forbanna over all den dritten folk gjør mot dyr.. Jeg så en hund her i Oslo i sommer jeg, som likna på en overfóra purke. Seriøst, den var så smellfeit at den bare vagget seg avgårde... Jeg lurer på hva eierne tenker på jeg. Tilslutt går det så langt at hunden ikke klarer å mosjonere fordi den er så feit. Snart blir det vel sånn magesekkreduksjons kirurgi på hunder og, som det er på mennesker... Det er bare tragisk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Ei jeg vet om mater hunden sin med kjeks, frokostblanding, marshmallows, matrester osv hver eneste dag. Og hun ler fordi hun synes hunden er så søt/morsom osv.. :)

Hunden er såklart overvektig og lider, det ser jeg. Det startet vel med at de fikk sjekket ham så hadde han lavt stoffskifte OG bullimi :) Så de fikk beskjed av vetten å fôre ham med matrester slik at han skulle legge på seg.. Høre veeeldig merkelig ut.. Tviler på at det stemmer og at det høres ut som om de ville ha en unnskyldning for å mate ham med allskens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Ei jeg vet om mater hunden sin med kjeks, frokostblanding, marshmallows, matrester osv hver eneste dag. Og hun ler fordi hun synes hunden er så søt/morsom osv.. :)

Hunden er såklart overvektig og lider, det ser jeg. Det startet vel med at de fikk sjekket ham så hadde han lavt stoffskifte OG bullimi :) Så de fikk beskjed av vetten å fôre ham med matrester slik at han skulle legge på seg.. Høre veeeldig merkelig ut.. Tviler på at det stemmer og at det høres ut som om de ville ha en unnskyldning for å mate ham med allskens..

Etteehh... :) Matrester engang i blandt, ok.. Men hver dag?? Pluss alt det andre :) :) Kjente jeg ble litt småbekymra her eg sitter ja.. kanskje det er for å slippe å bruke penger på Ordentlig hundefor?! :) Tenk bare på hvor mange som faktisk gjør dette?

Nei huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han får vanlig hundefôr mellom slagene også.. Men det kommer nok fra Rema eller liknende. Ikke rart han er feit ihvertfall! =/ Koker inni meg når hun forteller at han var så søt som tok med seg kjekspakken og la seg under dyna med den i senga.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier...

Akkurat denne var jo ekstrem da, men synes også i hverdagen jeg ser hunder som noek sliter mye med overvekt.

Da ofte eiet av eldre mennesker som elsker hundene sine like godt som oss, men kanskje viser det på helt feil måte?

Og her i huset får vi panikk om hundene veier 1/2 kg mer enn jeg ønsker...

Som tidligere meget overvektig hundeeier vet jeg jo alt om hvordan det er å dra på ekstrem overvekt.

Så jeg ønsker ikke å utsette hundene mine for et sånt liv.

Her i huset veies både pelsene og eiern deres jevnlig, og her fores det etter hold med tilpasset for. :ahappy:

Dermed blir jeg provosert når min DSG gjør det langt bedre som litt overvektig enn i matchvekt på utstilling.

Men det er jo en heeeeelt annen diskusjon!

Å slanke en hund kan muligens være en utfordring for enkelte.

Men det handler om å ta ut mer enn man putter inn liksom.

Fordelen med å slanke en hund kontra et menneske er jo at den faktisk ikke kan dra på butikken og handle mer mat og godteri...

Den har bare tilgang til den maten vi faktisk gir den.

Og må mosjonere så mye som vi bestemmer.

Med så masse for tilpasset for alle slags hunder, så må det være fullt ut mulig å holde hunden i et ok hold.

Ute i den store verden virker det som det hos enkelte går sport i å ha den tykkeste hunden, katta eller for den saks skyld å være en av verdens tykkeste selv.

Sånne ting er jo bare tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slanke en hund kan muligens være en utfordring for enkelte.

Men det handler om å ta ut mer enn man putter inn liksom.

Fordelen med å slanke en hund kontra et menneske er jo at den faktisk ikke kan dra på butikken og handle mer mat og godteri...

Den har bare tilgang til den maten vi faktisk gir den.

det er helt sant, jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å forhindre en overvektig hund.

Jeg hadde en overvektig katt, kutta ned på våtforet og VIPS var hun normalvektig igjen, det var ikke så veldig mye som skulle til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...