Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektig hund måtte avlives

Djervekvinnen

Recommended Posts

Huff at det går an.. Skjønner ikke folk at man ikke skal mate hunder med hva som helst, samt gi de nok mosjon.. ER det virkelig så vanskelig?..

Tydeligvis viser jo det seg at det vist er ekstremt vanskelig... :) Forstår det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig :) Jeg kjenner jeg blir skikkelig frustrert og forbanna over all den dritten folk gjør mot dyr.. Jeg så en hund her i Oslo i sommer jeg, som likna på en overfóra purke. Seriøst, den var så smellfeit at den bare vagget seg avgårde... Jeg lurer på hva eierne tenker på jeg. Tilslutt går det så langt at hunden ikke klarer å mosjonere fordi den er så feit. Snart blir det vel sånn magesekkreduksjons kirurgi på hunder og, som det er på mennesker... Det er bare tragisk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Ei jeg vet om mater hunden sin med kjeks, frokostblanding, marshmallows, matrester osv hver eneste dag. Og hun ler fordi hun synes hunden er så søt/morsom osv.. :)

Hunden er såklart overvektig og lider, det ser jeg. Det startet vel med at de fikk sjekket ham så hadde han lavt stoffskifte OG bullimi :) Så de fikk beskjed av vetten å fôre ham med matrester slik at han skulle legge på seg.. Høre veeeldig merkelig ut.. Tviler på at det stemmer og at det høres ut som om de ville ha en unnskyldning for å mate ham med allskens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Ei jeg vet om mater hunden sin med kjeks, frokostblanding, marshmallows, matrester osv hver eneste dag. Og hun ler fordi hun synes hunden er så søt/morsom osv.. :)

Hunden er såklart overvektig og lider, det ser jeg. Det startet vel med at de fikk sjekket ham så hadde han lavt stoffskifte OG bullimi :) Så de fikk beskjed av vetten å fôre ham med matrester slik at han skulle legge på seg.. Høre veeeldig merkelig ut.. Tviler på at det stemmer og at det høres ut som om de ville ha en unnskyldning for å mate ham med allskens..

Etteehh... :) Matrester engang i blandt, ok.. Men hver dag?? Pluss alt det andre :) :) Kjente jeg ble litt småbekymra her eg sitter ja.. kanskje det er for å slippe å bruke penger på Ordentlig hundefor?! :) Tenk bare på hvor mange som faktisk gjør dette?

Nei huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han får vanlig hundefôr mellom slagene også.. Men det kommer nok fra Rema eller liknende. Ikke rart han er feit ihvertfall! =/ Koker inni meg når hun forteller at han var så søt som tok med seg kjekspakken og la seg under dyna med den i senga.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier...

Akkurat denne var jo ekstrem da, men synes også i hverdagen jeg ser hunder som noek sliter mye med overvekt.

Da ofte eiet av eldre mennesker som elsker hundene sine like godt som oss, men kanskje viser det på helt feil måte?

Og her i huset får vi panikk om hundene veier 1/2 kg mer enn jeg ønsker...

Som tidligere meget overvektig hundeeier vet jeg jo alt om hvordan det er å dra på ekstrem overvekt.

Så jeg ønsker ikke å utsette hundene mine for et sånt liv.

Her i huset veies både pelsene og eiern deres jevnlig, og her fores det etter hold med tilpasset for. :ahappy:

Dermed blir jeg provosert når min DSG gjør det langt bedre som litt overvektig enn i matchvekt på utstilling.

Men det er jo en heeeeelt annen diskusjon!

Å slanke en hund kan muligens være en utfordring for enkelte.

Men det handler om å ta ut mer enn man putter inn liksom.

Fordelen med å slanke en hund kontra et menneske er jo at den faktisk ikke kan dra på butikken og handle mer mat og godteri...

Den har bare tilgang til den maten vi faktisk gir den.

Og må mosjonere så mye som vi bestemmer.

Med så masse for tilpasset for alle slags hunder, så må det være fullt ut mulig å holde hunden i et ok hold.

Ute i den store verden virker det som det hos enkelte går sport i å ha den tykkeste hunden, katta eller for den saks skyld å være en av verdens tykkeste selv.

Sånne ting er jo bare tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slanke en hund kan muligens være en utfordring for enkelte.

Men det handler om å ta ut mer enn man putter inn liksom.

Fordelen med å slanke en hund kontra et menneske er jo at den faktisk ikke kan dra på butikken og handle mer mat og godteri...

Den har bare tilgang til den maten vi faktisk gir den.

det er helt sant, jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å forhindre en overvektig hund.

Jeg hadde en overvektig katt, kutta ned på våtforet og VIPS var hun normalvektig igjen, det var ikke så veldig mye som skulle til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...