Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektig hund måtte avlives

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Stakkar.. :) Huff.. Får helt vondt inni meg..

Edit: Eg mener virkelig at dette også er en form for dyremisshandling.. På lik linje som sulting, slik som Djervekvinnen sier..

Skrevet

Huff at det går an.. Skjønner ikke folk at man ikke skal mate hunder med hva som helst, samt gi de nok mosjon.. ER det virkelig så vanskelig?..

Skrevet

Huff at det går an.. Skjønner ikke folk at man ikke skal mate hunder med hva som helst, samt gi de nok mosjon.. ER det virkelig så vanskelig?..

Tydeligvis viser jo det seg at det vist er ekstremt vanskelig... :) Forstår det ikke...

Skrevet

Så forferdelig :) Jeg kjenner jeg blir skikkelig frustrert og forbanna over all den dritten folk gjør mot dyr.. Jeg så en hund her i Oslo i sommer jeg, som likna på en overfóra purke. Seriøst, den var så smellfeit at den bare vagget seg avgårde... Jeg lurer på hva eierne tenker på jeg. Tilslutt går det så langt at hunden ikke klarer å mosjonere fordi den er så feit. Snart blir det vel sånn magesekkreduksjons kirurgi på hunder og, som det er på mennesker... Det er bare tragisk.. :)

Skrevet

Huff.. Ei jeg vet om mater hunden sin med kjeks, frokostblanding, marshmallows, matrester osv hver eneste dag. Og hun ler fordi hun synes hunden er så søt/morsom osv.. :)

Hunden er såklart overvektig og lider, det ser jeg. Det startet vel med at de fikk sjekket ham så hadde han lavt stoffskifte OG bullimi :) Så de fikk beskjed av vetten å fôre ham med matrester slik at han skulle legge på seg.. Høre veeeldig merkelig ut.. Tviler på at det stemmer og at det høres ut som om de ville ha en unnskyldning for å mate ham med allskens..

Skrevet

Huff.. Ei jeg vet om mater hunden sin med kjeks, frokostblanding, marshmallows, matrester osv hver eneste dag. Og hun ler fordi hun synes hunden er så søt/morsom osv.. :)

Hunden er såklart overvektig og lider, det ser jeg. Det startet vel med at de fikk sjekket ham så hadde han lavt stoffskifte OG bullimi :) Så de fikk beskjed av vetten å fôre ham med matrester slik at han skulle legge på seg.. Høre veeeldig merkelig ut.. Tviler på at det stemmer og at det høres ut som om de ville ha en unnskyldning for å mate ham med allskens..

Etteehh... :) Matrester engang i blandt, ok.. Men hver dag?? Pluss alt det andre :) :) Kjente jeg ble litt småbekymra her eg sitter ja.. kanskje det er for å slippe å bruke penger på Ordentlig hundefor?! :) Tenk bare på hvor mange som faktisk gjør dette?

Nei huff...

Skrevet

Tror han får vanlig hundefôr mellom slagene også.. Men det kommer nok fra Rema eller liknende. Ikke rart han er feit ihvertfall! =/ Koker inni meg når hun forteller at han var så søt som tok med seg kjekspakken og la seg under dyna med den i senga.. :)

Skrevet

Triste greier...

Akkurat denne var jo ekstrem da, men synes også i hverdagen jeg ser hunder som noek sliter mye med overvekt.

Da ofte eiet av eldre mennesker som elsker hundene sine like godt som oss, men kanskje viser det på helt feil måte?

Og her i huset får vi panikk om hundene veier 1/2 kg mer enn jeg ønsker...

Som tidligere meget overvektig hundeeier vet jeg jo alt om hvordan det er å dra på ekstrem overvekt.

Så jeg ønsker ikke å utsette hundene mine for et sånt liv.

Her i huset veies både pelsene og eiern deres jevnlig, og her fores det etter hold med tilpasset for. :ahappy:

Dermed blir jeg provosert når min DSG gjør det langt bedre som litt overvektig enn i matchvekt på utstilling.

Men det er jo en heeeeelt annen diskusjon!

Å slanke en hund kan muligens være en utfordring for enkelte.

Men det handler om å ta ut mer enn man putter inn liksom.

Fordelen med å slanke en hund kontra et menneske er jo at den faktisk ikke kan dra på butikken og handle mer mat og godteri...

Den har bare tilgang til den maten vi faktisk gir den.

Og må mosjonere så mye som vi bestemmer.

Med så masse for tilpasset for alle slags hunder, så må det være fullt ut mulig å holde hunden i et ok hold.

Ute i den store verden virker det som det hos enkelte går sport i å ha den tykkeste hunden, katta eller for den saks skyld å være en av verdens tykkeste selv.

Sånne ting er jo bare tragisk.

Skrevet

Å slanke en hund kan muligens være en utfordring for enkelte.

Men det handler om å ta ut mer enn man putter inn liksom.

Fordelen med å slanke en hund kontra et menneske er jo at den faktisk ikke kan dra på butikken og handle mer mat og godteri...

Den har bare tilgang til den maten vi faktisk gir den.

det er helt sant, jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å forhindre en overvektig hund.

Jeg hadde en overvektig katt, kutta ned på våtforet og VIPS var hun normalvektig igjen, det var ikke så veldig mye som skulle til ...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
    • Ja det er pga. stress og frustrasjon. Tror hunden vil opp i rang og finner ikke ut av det. Hunden reagerer ikke på alle hunder. Hvis det hadde skjedd så hadde jeg tatt den med til Vetrinær. Men er usikker på om det er noe fysisk når den kun reagerer på noen av hundene.?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...