Gå til innhold
Hundesonen.no

Få en bullterrier valp rolig inne


Car00line

Recommended Posts

Jeg prøver å få Felix, en bullterriervalp på ca 7-8 mnd til å være rolig inne, noe som er ganske tidskrevende og tålmodighetskrevende..

Idag: slapp ut begge hundene, Felix & Keela slik at de fikk gått på do. Så slapp jeg de inn igjen å tenkte at d var på tide å lære Felix å kunne være i stuen uten at han skal plage Keela, hoppe i soffa, ødlegge ting, plage andre...

Nå har jeg sotte her med han i 40 min, og enda har han ikke slått seg til ro..Keela ligger mellom bena mine og et bord, slik at Felix ikke kan plage han. Jeg prøver å ignorere han å komme med nei når han biter i ting og gjør ting han ikke får lov til. Nå prøver han f.eks å komme seg under bordet og bort til Keela...

Han har lagt seg ned på teppet 2 ganger, men begge gangene spiser/gnager han på teppet. Når han får nok av å gå rundt i stuen å surre, så kommer han bort, legger hodet på soffakanten og ynker seg. Lager masse små ynkelige lyder å syns virkelig synd på seg selv.

Er det en annen metode jeg bør bruke?

Jeg har prøvd dette før, å ignorere han å da la ha seg faktisk til å sove etter en times tid med surring rundt omkring..

Er det en lettere metode`?

Skal også sies at han blir helt hyper med en gang du sier navnet hans eller sier noe mot han i det hele tatt, så når han legger seg ned kan man ikke si flink gutt, for da hopper han opp å kommer til deg med en gang.

Takker for svar :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en amatør, altså, så jeg har ikke allverdens peiling på dette.

Men utifra hva du forteller i innlegget ditt:

først slipper du ut hundene så de på egenhånd bare skal få tisset litt, før de så kommer rett inn igjen. Ingen lang løpetur og ikke masse lek og energiutfoldelse, med andre ord? Bare tisse, rett inn og være rolig?

Syns det høres ut som bullterrieren din ikke ligger og sover på natta, han bare ligger til lading til neste dag! :whistle:

Dermed kan han kanskje trenge å få utfolde sin opplagrede energi når han får komme ut om morgenen/formiddagen. Ikke bare tisse og ferdig med det.

Når han er sliten og har fått brukt seg skikkelig, er det sannsynligvis lettere for han å legge seg ned og slappe av inne på dagtid...?

Kunne kanskje være verdt å prøve rolig-treningen en formiddag etter at dere har vært ute og han har fått utfolde seg skikkelig, og han får sjans til å bli ordentlig sliten...?

Vet ikke om dette er praktisk mulig for deg, å ta han med på en lengre tur om morgenen. Man skal jo gjerne avgårde på jobb o.l., men.... kanskje å stå opp litt tidligere er verdt det, hvis han lar møblementet i stua være da? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullterriere er en Rase med mye energi og trenger nok mere en en liten tissetur ute, hvis den har sovet hele natten så har den garantert energi mo morningen! jeg fåreslår en lengre leketur/gåtur/Hundejorder, 1-2 timer minst! få slitt den ut litt! hadde selv problemer med aktiv hund, men mye utetis hvor han fikk løpt fra seg hjalp veldig! hunder syntes synd på seg selv! eller du kan prøve og gi han noe han liker av hundegodt, ben som varer litt lengre, så han har noe og sysselsette seg med :whistle:

MVH Hundevakta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med det andre har sagt. Buller ar aktive hunder. Har selv en mini gutt her på 7 mnd, og får ikke han ut nok sprett fra beina er det ikke enkelt å ligge stille.

Buller lager også veldig mye lyder, og det har egentlig ikke noe med sutring å gjøre. Men de liker å prate, alt fra brumling, grynting, piping og sukking etc. :whistle:

Men det er lettere å trene ro med en bulle som har fått ut litt sprett. Ofte liker bullene også å ligge inntil deg, kroppskontakt er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel kanskje at 1-2 timer tur på morgenen er mye. Da legger man opp til en vane jeg ihvertfall ikke vil ha på mine hunder. Ung er hunden di også og burde ikke trenge så mye tur om morgenen i tillegg til tur på ettermiddagen.

Men ja, han er nok full av energi etter å ha "ligget til lading" hele natta. Jeg har hørt at bullterriere er virkelig en håndfull under oppveksten. Jeg tror jeg ville latt de leke litt mer i hagen enn bare tissing. Når de da kom inn ville jeg gitt han noe å bite på, et bein eller no. Eventuellt kan du spre et lite søk i hagen først.

Men jeg tror ikke du skal forvente at han skal fortsette å sove etter å ha vært på do. Han virker å være klar for dagen og har nok noe han må ha ut av energi først. Jeg ville forsøkt mentaltrening, tyggeleker/bein og litt lengre hagetur før du forsøker rotrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er ikke bare på morningen. Mandag var vi på fjelltur me hundene løse i 3t, og han har fremdeles ingen ro i kroppen når vi kommer i hus :ahappy:

Jeg forventer ikke en bullterrier valp skal ligge stille på morningene, såpass har jeg lært etter å hatt hund i 2,5 år nå. Dette er typen min sin da, men jeg er jo med.

Og når vi har vært ute i 1-2 timer, både løst og i bånd så må han i buret for å være stille. Jeg kjenner jo ikke rasen og har ikke sotte meg særlig inn i den. Jeg har finsk lapphund som er noe HELT annet^^ Men han legger seg ikke ned..

Jeg bare lurte på om det er en grei metode å lære han på å være rolig i stua? Ellers må vi jo bare vente til han blir eldre, for det er jo ikke et stort problem, men jeg liker ikke selv at han skal være i buret så mye når vi andre sitter i stuen.

Og forresten, jeg kaller denne gryntingen og de rare lydene for syting, for det høres slik ut bare :wub: Jeg syns jo det er helsjarmerende at en hund som jeg før så på som veldig tøff å slikt til å lage sånne nusselige søte lyder :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...