Gå til innhold
Hundesonen.no

Når ei trollbolle blir storesøster


SandyEyeCandy

Recommended Posts

20. november henter jeg hjem frøken Imouto, Aikos lillesøster. Jeg har selvsagt gjort meg opp en del tanker om hvordan det skal bli med to trollboller i hus, og har ikke minst lagt like mange planer om det nye hundeholdet som da jeg fikk Aiko for litt over et år siden. Det jeg tenker mest på, er Aikos reaksjon på den lille. Idet Imouto kommer, tenkte jeg at min sambis og jeg går tur med begge hundene sammen. Det pleier å være en fin måte å introdusere nye hunder for hverandre. Men utover det ønsker jeg innspill, erfaringer og tanker fra andre hundeeiere som har opplevd å hente inn en ny og fremmed valp.

Aiko er en veldig hyggelig hund, som elsker mennesker og kommer kjempebra overens med andre hunder. Hun kan leke fint med 12 uker gamle yorkshire-terriere og andre små hunder, og liker også å herje med rhodesian ridgebacks og andre store hunder uten å miste halen. Hun har også vært med på besøk til 12 rottweilervalper for å sosialisere disse. Hun blei kjent med Kiyomi da hun var 7 mnd gammel og midt i løpetida, og har alltid vært veldig god og snill med henne. Det er helt rørende og se hvor mye omsorg hun har for Lille-K og andre hunder hun ser på som sine venner. Derfor har jeg egentlig aldri vært i tvil om at det kommer til å gå helt fint med Imouto. Sjøl om Aiko nok sikkert kommer til å synes det er litt ekkelt med en irriterende ivrighet i begynnelsen, er jeg 100% sikker på at de kommer til å få stor glede av hverandre etter hvert. Ikke minst får Imouto møte verden sammen med verdens tryggeste, morsomste og lykkeligste søster, noe som utvilsomt gir et meget bra grunnlag for å bli en verdensborger.

Men jeg er selvsagt ikke uten bekymringer, og Aiko er på ingen måte perfekt (bare nesten) :) . Hun har i løpet av tenåringsperioden sin utvikla en voldsom gjenstandsfokus, og har ved to tilfeller blitt fly forbanna på en tilfeldig valp som tok en kongle som lå på stien foran dem. Den hadde jo hun sikkert planlagt å ta hele tida, så da var den jo hennes (hurra for shibarasjonalisering). Jeg håndterte det på en måte jeg er veldig fornøyd med i ettertid, ved å gi klar beskjed med stemmen at det der var fullstendig uaktuelt, kjapt fjerne henne fra valpen og holde henne til hun blei rolig. Etter dette har jeg vært veldig påpasselig med at hun ikke skal få utvikle bølle-tendenser, og trent MASSE på å være rolig i møte med andre hunder. Når hun har bevist seg flink, har vi også gradvis begynt å være sammen med valper igjen, med fantastiske resultater. Vi har ikke hatt en eneste lei opplevelse siden tidlig i sommer, mye fordi jeg på et tidspunkt bestemte meg for å begynne å stole på henne igjen, uten å begynne å rope febrilsk eller tigge om oppmerksomheten hennes så fort jeg så at noe kunne være i gjære.

Hun er fortsatt manisk på å ta fra andre tingene deres, og dette trener jeg også masse på å la være. Jeg pleier alltid å være føre var og heller ta bort alt av leker og tyggeting enn å la uenigheter evt utvikle seg, men synes ikke at jeg i 15 år framover skal måtte holde hundene på hver sin side av grinda idet de spiser sin Dentastix... Vi har nå en hel del suksesshistorier, hvorav den dagen hun lekte lykkelig med en 5 mnd gammel border terrier og tilgom slikka henne på nesa idet hun stjal pinnen hennes, samt den gangen hun snuste og kyssa på en 11 uker gammel kelpievalp mens hun logra og brummeprata, nok står som høydepunktene. :) Hun er altså en veldig grei hund, bortsett fra når hun bestemmer seg for å være det motsatte... :wub: Hun har alltid vært veldig søt med at det å dele mat og vann aldri har vært noe problem, og hun har heller aldri vokta noe overfor mennesker.

Så det er altså åpenbart at vi gjør mye riktig i treninga, og at det nok kan være jeg som overdramatiserer litt. Likevel setter jeg pris på tips og råd om hvordan introduksjonen til familien for den nye skatten kan gå best mulig. Jeg vil jo ikke at Aiko skal føle seg utenfor, men er også utrolig opptatt av at det å komme til oss skal være en varig trygg og god opplevelse for Imouto. :)

Setter derfor stor pris på innspill fra dere, gjerne fra folk med erfaring fra litt strie raser, eller hunder med "fakter" som Aikos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ritualene" våre når det kommer en ny hund. (milla, krisehjemhund, passhund mm.) Zorba er løs på plena/gården og den ny hunden slippes ut, de får hilse i sitt tempo og bli litt kjent. Også har vi med begge hundene brukt og vært sammen og blitt litt kjent med et nytt medlem, så har vi gått en tur og det nye medlem er liksom ikke nytt lenger : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt noen sånne intruduksjoner i vår familie, men det er nok situasjonen Linux - ny vorsthervalp i sommer som er mest lik din, siden Linux også har et visst behov for å bruke gjenstander som maktdemonstrasjon osv. Så jeg kan si litt hva vi vektla:

- Møtes første gang på nøytralt område, gjerne et som er helt nytt også for "gamlehunden"

- Ingen mat eller leker i samme rom, ivertfall ikke i begynnelsen. Så slipper trollbolla å tenke på at hun må forsvare det, eller bruke det som en maktdemonstrasjon. Og det kan være lurt å tenke litt på hvordan du "plasserer" deg; Linux ville gjerne bruke meg som et vektøy i sin oppdragelse av Casar (vorstheren), så jeg holder meg veldig i bakgrunnen når de leker og herjer. Men den prosessen går sikkert fortere når de skal bo sammen hele tiden...

- Det er ikke nødvendig at de er sammen hele tiden; en valp kan bli rimelig intens, og selv om trollbolla fortsatt er ung, kan det være greit at de får være litt hver for seg. Så kanskje soveplass i hvert sitt rom eller ivertfall adskilt i begynnelsen?

- Gi oppmerksomhet ikke bare til begge to samtidig, men også hver og en for seg. Slik at overgangen ikke blir for stor for det tidligere enebarnet.

- og til slutt; bare la det gå seg til... Det kan av og til bli litt sure miner og rar oppførsel fra gamlehunden, men som regel går det seg til så lenge du ikke stresser og ordner for mye. Blir det konflikt, så ta heller en timeout og la de få litt fred for hverandre...

Og som du sier, tur er fint i begynnelsen. Da slipper de å fokusere så veldig på hverandre--.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: GRATULERER! Så spennende med ett kommende nytt familie medlem :wub:

Håper at lille nye trollebolle er frisk og rask og blir ett flott nytt tilskudd :)

Når vi har fått nye valper eller pass-hunder i hus, har vi som regel presentert dem i bakhagen eller på en nøytral plass som ett jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

"ritualene" våre når det kommer en ny hund. (milla, krisehjemhund, passhund mm.) Zorba er løs på plena/gården og den ny hunden slippes ut, de får hilse i sitt tempo og bli litt kjent. Også har vi med begge hundene brukt og vært sammen og blitt litt kjent med et nytt medlem, så har vi gått en tur og det nye medlem er liksom ikke nytt lenger : )

Akkurat dette har jeg også tenkt til å gjøre, det var mer det som skjer etterpå jeg er opptatt av. Virker som dine hunder er litt rausere og mer inkluderende enn hva jeg ser for meg at Aiko er, hehe. :whistle:

- Møtes første gang på nøytralt område, gjerne et som er helt nytt også for "gamlehunden"

Jeg fikk tips av en shibaoppdretter om at Aiko burde være med for å hente Imouto, og sitte sammen med henne i bilen på vei hjem. Vi er jo en familie som reiser for å hente et nytt medlem, så det synes jeg hørtes veldig fornuftig ut. Da vil de jo også hilse på hverandre på småbruket til oppdretter, kjøre bil hjem, og deretter gå tur i parken.

- Ingen mat eller leker i samme rom, ivertfall ikke i begynnelsen. Så slipper trollbolla å tenke på at hun må forsvare det, eller bruke det som en maktdemonstrasjon.

Tro meg, her skal det være strigla! Jeg bare orker ikke å ha det sånn i 15 år...

Og det kan være lurt å tenke litt på hvordan du "plasserer" deg; Linux ville gjerne bruke meg som et vektøy i sin oppdragelse av Casar (vorstheren), så jeg holder meg veldig i bakgrunnen når de leker og herjer.
Ja, veldig sant. Jeg merker jo at de gangene Aiko bare får holde på aleine med valpene og være seg, så skjer det ingenting, mens dersom jeg har vært veldig "til stede" med kropp og fokus, så blir hun mer tent på å være intens og buldrete. Samtidig er jo dette en balansegang, jeg ville ikke vært komfortabel med å la dem være aleine i et rom før Imuto har blitt forholdsvis stor.

- Det er ikke nødvendig at de er sammen hele tiden; en valp kan bli rimelig intens, og selv om trollbolla fortsatt er ung, kan det være greit at de får være litt hver for seg. Så kanskje soveplass i hvert sitt rom eller ivertfall adskilt i begynnelsen?

Dette har jeg sett tidligere med Kiyomi. Hun syntes Aiko var verdens kuleste (og føler det fortsatt sånn), og kunne aldri la henne være i fred. Til slutt sa Aiko i fra, og det bør være unødvendig at hun skal måtte oppdra en valp i en alder av 15 mnd. Jeg vil at de skal ha det hyggelig sammen, ikke at den ene skal være for masete sånn at den andre blir sliten og grinete, sånn at den første blir redd. :ahappy: Det med soveplassen har jeg vært litt bekymra for. Aiko sover i senga si inne på rommet vårt, og jeg har ikke tenkt til å ha Imouto sovende i bur, men på madrass ved siden av meg. Jeg må se an hvordan Aiko later til å ta imot søstra si, og ikke minst hvor urolig popcornet er. Aiko har hatt overnattingsbesøk både av broren og venninna si, og ender vanligvis opp med å ligge og holde rundt dem om natta. Tenk om hun gjør det med Imouto også! :)

- Gi oppmerksomhet ikke bare til begge to samtidig, men også hver og en for seg. Slik at overgangen ikke blir for stor for det tidligere enebarnet. - og til slutt; bare la det gå seg til...

Jeg begynner på bronsemerkekurs med Aiko omtrent samtidig med at Imouto flytter inn, så da har vi fast tid aleine i mange uker framover mens vi trener og er på kurs. Og jeg hadde nok aldri sagt ja til å få ny valp dersom jeg hadde på følelsen av at alt ville rakne fullstendig her hjemme, ei ville nok heller oppdretter (som også er oppdretter av Aiko) ha foreslått det dersom hun ikke anså det som mulig å inkludere en frøken til i flokken. Så jeg må nok bare gjøre som du sier - ha is i magen og la ting utfolde seg naturlig mellom dem.

Først og fremst: GRATULERER! Så spennende med ett kommende nytt familie medlem :lol: Håper at lille nye trollebolle er frisk og rask og blir ett flott nytt tilskudd :)

Takk! Jeg gleder meg utrolig masse! Hun kommer fra en kombinasjon som tidligere har gitt 5 friske og vakre hunder, så jeg har ingen grunn til å forvente noe annet av Imouto. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å tilføye annet enn gratulerer :whistle:

Og at Ellie her var veldig enebarn og 'bortskjemt.' Hun ble sur og fornærmet men ikke urettferdig på noen måte.

'Ikke sint bare veldig veldig skuffet' over oss :ahappy:

Men allerede dag to løsnet hun opp... Ang soving sammen så syntes jeg nesten det var slik at det styrket 'flokktilhørigheten' mellom dem, så det ble lettere neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo mini buller og de er vel kanskje like 'sære' som en trollebolle :whistle:

Men det er lurt som du har fått tips om å ta med Aiko når du henter valpen. Hunder blir godt kjent med hverandre på en biltur. For så å gå en tur sammen når dere kommer hjem.

Jeg synes det er veldig greit med en grisebinge til valpen(kompostgrinder). Der kan valpen være trygg fra en voksen hund som kanskje blir litt sliten og lei, og der kan valpen være når den voksne trenger en pause fra en intens valp. Putt oppi en seng litt leker og foskjellig gøy så det blir et koselig sted for valpen å være. Du kan jo ogå ha en liten binge ved senga hvis du vil valpen skal ligge på gulvet.

Rydd unna alt du tror Aiko kan finne på å passe på. Dette kan du heller putte gradvis tilbake etter at de er mere vant til hverandre. Men gjør det uten å lage noe nummer ut av dette. Hvis du hopper rundt og synger at nå skal det puttes ut leker kan det trigge Aiko. Putt heller bare ut noen leker når de er ute på tur feks.

Matting synes jeg det er veldig greit at hundene mine får hver for seg. Ebba har matforsvar, ikke store greiene, men det er der. Så for ikke å trigge dette mere synes jeg det er greit at de kan få tyggeting hver for seg. Mat får de nå begge to på stua, regelen er at det ikke er lov til å gå bort til den andre sin skål før begge er ferdig. Ler godt når de bytter skåler og begge blir like overraska over at ingen har lagt igjen noe. :ahappy:

Til å begynne med synes jeg det er greit at valpen får mat i bingen, så slipper den å ha en voksen sulten hund som sirkler rundt.

Ellers pleier det selv med de mest sære å gå seg til etterhvert.

Det viktigste tror jeg er at den voksne får fri fra en vilter valp. Også selv om hun synes det er gøy å herje. For valper trenger søvn, og det er greit at de lærer å ikke være i hundre hele tiden sammen.

Finner Aiko no å passe på hadde jeg fjærna det, og bare rolig gitt hun beskjed om at det skal hun slutte med.

Tror det kommer til å gå fint. Selv om det ikke skulle gå helt perfekt fra starten så senk skuldra og tenk at alle trenger litt tid for å gå seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg gleder meg utrolig masse! Hun kommer fra en kombinasjon som tidligere har gitt 5 friske og vakre hunder, så jeg har ingen grunn til å forvente noe annet av Imouto. :ahappy:

Så bra :whistle:

Jeg mente ikke å gi inntrykket av at hun ikke kom til å bli frisk eller dårlige ord om oppdretter.

Mente at siden det har vært (og er) vondt mht. helsen til Aiko, at du slipper det med Imouto :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, her skal det være strigla! Jeg bare orker ikke å ha det sånn i 15 år...

Orker ikke? Ressursforsvar er ikke akkurat den vanskeligste dillen en hund kan leve med, og det er jo ikke sikkert at du får bukt med det. Det er tross alt helt normal hundeatferd. Det er så innmari lett å unngå konfliktene ved å rydde litt, jeg klarer ikke helt å se orket i det.

Jeg har hatt to hunder ved tre forskjellige anledninger. Kun med det ene paret var det helt konfliktfritt med gjenstander/mat. Men noe problem var det jo aldri. Mat og gjenstander på hver sin plass, og det er ikke lov å blande seg borti når den ene har noe den liker godt. De fikk sånt kun når vi var sammen med de og kunne følge med. Ellers fjernet vi bare det som kunne bli en issue. Ikke noe ork akkurat, det må kanskje være den enkleste dillen jeg kan tenke meg egentlig.

Det ble litt på siden men… Jeg tipper dette kommer til å gå helt fint jeg. Møtes på en nøytral plass, rydde unna de tingene hund 1 liker godt, slapp av og ikke lag for mye styr rett og slett.

De finner nok fint ut av det ser du. Det høres ut som du har en sosial og fin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget minst mulig styr når det kommer valper inn her jeg. Siste gang så fikk minsten stå å se på nykommeren gjennom grinda, siden han gjerne må prate litt om ting og tang og vips så var dem bøddiser. Storedamen må selvsagt begrenses litt, ting som kan forsvares ligger ikke fremme uansett, så enkelt er det. Jeg har ikke hatt mulighet til å kunne "gå tur" på nøytral grunn når det har kommet nykommere inn her, og det har aldri vært noe problem.

Da jeg henta Jodlern var Snusern med. Lukisen ble levert på døra. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :ahappy:

Jeg mente ikke å gi inntrykket av at hun ikke kom til å bli frisk eller dårlige ord om oppdretter.

Mente at siden det har vært (og er) vondt mht. helsen til Aiko, at du slipper det med Imouto :lol:

Neida, jeg skjønte det altså, og takk for omtanken. :)

Orker ikke? Ressursforsvar er ikke akkurat den vanskeligste dillen en hund kan leve med, og det er jo ikke sikkert at du får bukt med det. Det er tross alt helt normal hundeatferd. Det er så innmari lett å unngå konfliktene ved å rydde litt, jeg klarer ikke helt å se orket i det.

Nå må ikke du ta meg sååå bokstavelig og bli sur og streng da! Jeg klarer å rydde altså! :) Er helt enig i at dette er en veldig lite dramatisk dille, og veldig lett å unngå. Jeg trur nok at grunnen til at jeg tenker mye på akkurat det ressursforsvaret på leker, er at hvis hun ikke hadde hatt det, ville hun vært en helt "perfekt", ukomplisert hund. Men jeg skjønner jo hvorfor hun oppfører seg sånn, og tar henne for den hun er uansett.

Jeg tipper dette kommer til å gå helt fint jeg. Møtes på en nøytral plass, rydde unna de tingene hund 1 liker godt, slapp av og ikke lag for mye styr rett og slett.

De finner nok fint ut av det ser du. Det høres ut som du har en sosial og fin hund.

Takk, det regner egentlig jeg også med. Jeg forventer det, rett og slett. Hun er jo så skjønn. :wub:

Laget minst mulig styr når det kommer valper inn her jeg. Siste gang så fikk minsten stå å se på nykommeren gjennom grinda, siden han gjerne må prate litt om ting og tang og vips så var dem bøddiser.

Jeg er ganske lite styrete sjøl også (sjøl om dette innlegget kanskje tyder på det motsatte), så jeg kommer ikke til å stå ivrig over dem og insistere på at de skal gnukkegni seg mot hverandre og være kjærlige ved første øyekast. Tenker at babygrinda vil være mye i bruk i begynnelsen så Aiko får være fred, og så tar vi det gradvis ved å henge masse sammen og gjøre de vanlige tingene, bare nå med Imouto med på moroa. :)

Jeg har jo mini buller og de er vel kanskje like 'sære' som en trollebolle :whistle:

Jeg synes det er veldig greit med en grisebinge til valpen(kompostgrinder). Der kan valpen være trygg fra en voksen hund som kanskje blir litt sliten og lei, og der kan valpen være når den voksne trenger en pause fra en intens valp. Putt oppi en seng litt leker og foskjellig gøy så det blir et koselig sted for valpen å være. Du kan jo ogå ha en liten binge ved senga hvis du vil valpen skal ligge på gulvet.

Tror det kommer til å gå fint. Selv om det ikke skulle gå helt perfekt fra starten så senk skuldra og tenk at alle trenger litt tid for å gå seg til.

Kompostgrind på Biltema skal kjøpes inn i helga! Jeg har Malm-seng fra IKEA, og kan jo bare sette noe mellom veggen og senga på nettene, sånn at Aiko får sove i fred, og Imouto kun kommer seg ut idet jeg løfter henne over idet vi skal ut på nattlige tisseturer. Lurt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har var også fryktelig nervøs når Foxi skulle bli storesøster. Vi lot hun møte valpen ute i hagen, og tok valpen med inn, hun syntes det var rart den dilta rundt og bare gikk til sitt. Når de er alene skilles de ad, når de får mat skilles de også av. Grunnet Foxi knurrer og går og tar fra henne maten.

Også sover de hver for seg på natta, og sengene er hver for seg fast. De var en stund ved siden av hverandre men et stk liten corgi klarer ikke la være å erte BC'en og vekke henne hele tiden.

Også bruker vi de lovpriste kompostgjerdene til å skille av i stua, stenge begge på den sia av huset, når vi har besøk får foxi stengt vekk etc. kompostgjerder er helt elsk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke du ta meg sååå bokstavelig og bli sur og streng da! Jeg klarer å rydde altså! :ahappy: Er helt enig i at dette er en veldig lite dramatisk dille, og veldig lett å unngå. Jeg trur nok at grunnen til at jeg tenker mye på akkurat det ressursforsvaret på leker, er at hvis hun ikke hadde hatt det, ville hun vært en helt "perfekt", ukomplisert hund. Men jeg skjønner jo hvorfor hun oppfører seg sånn, og tar henne for den hun er uansett.

Jeg var vel ikke hverken streng eller sur vel.

Alle hunder har diller. Den som nekter på det lyver, og den perfekte hund er enda ikke født. Og det sier jeg selv om jeg er på min femte perfekte hund. :wub: No biggie. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel ikke hverken streng eller sur vel.

Alle hunder har diller. Den som nekter på det lyver, og den perfekte hund er enda ikke født. Og det sier jeg selv om jeg er på min femte perfekte hund. :wub: No biggie. :ahappy:

Du har misforstått du damen, de er jo perfekte med dillene sine. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerere med en til da! Det er jo så hyggelig..

Jeg sitter her akkurat nå med to stk selv jeg :whistle:

Blir kanskje litt forskjellig tilstand, siden jeg har hentet en 'brukthund' hos oppdretter dvs disse to er like gamle - men likevel.

Henta søsteren til Emil igår, så der er litt tidlig å si helt hvordan det går - men jeg tok hvertfall Familie-på-tur-med -bil varianten.

Altså tok med Emil i bilen når vi skulle hente søster. Emil ble med inn til oppdrettern, der har han vært noen ganger før, også tok jeg med begge to tilbake. Stoppet på et kult lekested på veien, lot søster være igjen i bilen mens Emil fikk gå et spor - også var det klart for lek. Ingen problem overhode.

Nå er jo disse like gamle, så jeg slipper valpestyrproblemene.

Merker at det er litt anstrengt når de skal tygge bein etc i nærheten av hverandre og et er litt stillingskrig innimellom, men det er mye lek i det.

De får masse mosjon i skogen og masse selskap, men jeg ser litt utfordring i det å få trent de begge to. Blir vel å ta dem med på hundeklubben begge to og la en og en ligge i bilen. Fordelen med det er at den som blir i bilen blir mer sugen på å trene.

Emil og jeg går på konkurransekurs en gang i uka, så får jeg heller fylle på med en kurskveld på søster. Ikke helt samme nivå på henne. 'Sitt', sa jeg. Bikkja satte opp det ku-blikket og gjorde absolutt ingen tegn til å kjenne igjen ordet overhode.

Men du må ha lykke til :ahappy: Maange har klart det før oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt oppdatering:

Aiko og jeg har tilbragt søndagen hos oppdretter. Mitt livs lys snuste i valpekassa, og var så uendelig forsiktig rundt de 4 uker gamle valpene. Den ene hannhunden våkna til og ville leke med storesøster, og Aiko var så snill og god! Lagde ikke engang brumlepratelydene sine, men tassa forsiktig rundt for ikke å tråkke på han, og lot seg bli slått på nesa og løpt etter. :D

Om jeg var skeptisk før, er jeg ikke det lenger nå. Jeg har jo verdens beste hund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...