Gå til innhold
Hundesonen.no

Tog fra Oslo til Regiondjursjukhuset i Strömsholm


Akita

Recommended Posts

Nå har det seg slik at Akita skal under kniven. Dette blir jo på Regiondjursjukhuset i Strömsholm.

Men hvordan komme seg bort der med tog ++ ?

Jeg aner ikke hvordan man kommer seg til Strømsholm med tog, men har du også tenkt å reise tilbake med tog ? Med nyoperert hund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan man kommer seg til Strømsholm med tog, men har du også tenkt å reise tilbake med tog ? Med nyoperert hund ?

Ja.. Tror det er best. Akita har aldri vært i fly før og er ikke så giret på bil i bur. Bruker som regel å ha ho i bilsete med bilbelte då blir det ikke spy og drit.

Eller? Kjenner eg kvir meg sykt til denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Tror det er best. Akita har aldri vært i fly før og er ikke så giret på bil i bur. Bruker som regel å ha ho i bilsete med bilbelte då blir det ikke spy og drit.

Eller? Kjenner eg kvir meg sykt til denne turen.

Beklager men man reiser ikke et døgn på tog (eller hvor lenge det nå blir) med en nyoperert hund. Det er vel en temmelig stor operasjon hun skal gjennom også, så dette synes jeg høres ut som en fryktelig dårlig idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men man reiser ikke et døgn på tog (eller hvor lenge det nå blir) med en nyoperert hund. Det er vel en temmelig stor operasjon hun skal gjennom også, så dette synes jeg høres ut som en fryktelig dårlig idè.

Det blir overnattning i oslo hos onkel. Og vi drar ikke fra sverige med det først heller. Opperasjonen blir tirsdagen og eg skal ikke på jobb før mandagen så vi har tid og skal ta det rolig.

Men noen gode ideer då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan komme seg bort der med tog ++ ?

Det ser ut som det er nesten like langt som til Stockholm.

Det går ikke tog direkte til Strömsholm. Du må nok ta tog til Västerås, og bytte der til buss (!). Dette iflg veibeskrivelsen på Regiondjursjukhusets hjemmeside her. Aner ikke om bussrutene i det distriktet er "dog friendly".

Det ser helt ærlig ut til å være håpløst å reise derfra kommunalt med en nyoperert hund. Var jeg deg ville jeg tatt bilen.. :- ) Tror du kommer til å syns det er enklere. Har du type bil så hunden kan ligge bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det er nesten like langt som til Stockholm.

Det går ikke tog direkte til Strömsholm. Du må nok ta tog til Västerås, og bytte der til buss (!). Dette iflg veibeskrivelsen på Regiondjursjukhusets hjemmeside her. Aner ikke om bussrutene i det distriktet er "dog friendly".

Det ser helt ærlig ut til å være håpløst å reise derfra kommunalt med en nyoperert hund. Var jeg deg ville jeg tatt bilen.. :- ) Tror du kommer til å syns det er enklere. Har du type bil så hunden kan ligge bak?

Planen er å komme seg fra Oslo s til stockholm (eller en an stor by i nærheten) derifra vil vi leie en bil så vi kommer oss rundt den uken vi skal vær der.

Problemet med bil er som sagt at Akita ikke klarer bur. Spyr og driter. Tenker på hennes beste oppi dette.

Eg tenker og på en måte at bil er best men blir sinnsykt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å komme seg fra Oslo s til stockholm (eller en an stor by i nærheten) derifra vil vi leie en bil så vi kommer oss rundt den uken vi skal vær der.

Problemet med bil er som sagt at Akita ikke klarer bur. Spyr og driter. Tenker på hennes beste oppi dette.

Eg tenker og på en måte at bil er best men blir sinnsykt langt.

Må hun ligge i bur da... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel engentlig ikke det. Kan jo ha ho i baksete med bilbelte.

Dekk til baksetet med et pledd og gjør det godt, finn en bilsele som ikke klemmer eller gjør vondt hvornåenn hun skal operere, pass på at hun kan ligge i den etc. Tror det er mye bedre for begge to enn å stresse rundt på tog buss etc. Jeg vet at jeg hadde tatt bilen selvom hunden ble spysjuk, mindre stress etc, du kan jo ta turen hjem i hennes tempo, stoppe for luft og tur etc. toget går bare det, ingen mulighet å stoppe om hunden blir dårlig, samme hva det nå er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt. Ferdig med det. Synes det er en uhordelig lang kjøretur uansett for en nyoperert hund, og tog gjør det bare enda verre. Med tanke på alt hva som er om bord av mennesker i alle aldre og oppførsel, andre hunder, evt andre dyr (og bakterier :wub: ).

Hva skal du gjøre om hun blir dårlig underveis på toget? Hoppe av på en perrong og håpe du finner en dyrlege i nærheten? All operasjon innebærer risiko, og ting kan gå galt. Og da er det ganske så kjipt gjort mot bikkja å frakte den på tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville andre her inne gjort?

Kjører fra bergen

For det første - er operasjonen livsviktig? Og det er ingen nærmere som kan gjøre den?

Hvis det er et MUST at man skulle dit ville jeg selvsagt tatt bil.

Evt. hatt hunden løs i baksetet og en medhjelper som sitter der sammen med henne? (Evt. deg selv. hvis det er tryggere for henne).

Alternativt: blitt i Strømsholmsdistriktet en ukes tid etter operasjonen, SÅ reist kollektivt, eller hvasomhelst..

Men, jeg hadde nok helt klart gått for en veterinær som holder til nærmere, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte alene i fjor til litt lenger enn Vesterås, og det går helt fint å kjøre den veien alene. Det går litt raskere på de svenske veiene og veiene holder generelt veldig god kvalitet. Du er også mye mer mobil i en bil og ikke avhengig av togtider osv. Vet det virker langt og kjipt når du tenker på hele turen totalt, men om du kan f. eks overnatte i Oslo og så kjøre derfra tidlig en morgen så er det ikke så langt som det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bilen. Og som de andre foreslår; sikre hunden med sele i baksetet, evt slå ned hele baksetet og stropp henne fast. Dekk med pledd, kanskje aviser om du har oppå Ha med nok av tørkerull og Zalo-spray osv i tilfelle oppkast, søl osv., samt en rull brødposer til å kaste tørkepapiret i etter bruk (og knyt igjen for å hemme lukta). En pakke med hånd-våtservietter til deg selv er også greit å ha i hanskerommet.

Jeg har vært passasjer til og fra Stockholm mange ganger, både i bil og på tog, siden jeg hadde svensk kjæreste før i tiden. Bil er helt klart greiest. Med bil kan man stoppe og gå på do eller spise akkurat hvor og når man vil, og man slipper alle slags merkelige mennesker rundt seg i togkupeen :wub: Hvor lang tid turen (med bil) Oslo/Stockholm tok for oss husker jeg ikke eksakt, men det avhenger selvsagt av for fort sjåføren kjører... ;- ) Men jeg mener å huske det var et sted mellom 7 og 8 timer vi pleide å bruke, og da var det inkl tid til å stoppe og ta en hamburger på McDonalds i Karlstad (midtveis ca).

Kjæresten min bruke en gang under 7 timer til Oslo, 6½ mener jeg han sa, men han ba meg ikke spørre hvor fort han hadde kjørt... :)

(jeg ser du skriver du skal kjøre fra Bergen, men jeg nevner det med antall timer likevel, da det kanskje hjelper deg å beregne kjøretid uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då kjører vi. Får heller håpe på at det ikke blir grusomt over fjellet og ikke alt for mye snø.

Grunnen til at vi kjører helt til sverige er at Akita skal skifte hofte. Denne operasjonen blir gjort her på vestlandet, men blir gjort svært svært sjeldent.

Har hørt mye rundt om og funnet ut at Regiondjursjukhuset i Strömsholm er en av de beste på nettop dette.

Tusen takk for alle råd og tips =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes noen sånne "hundelaken" som man kan feste i baksetet og i forsetene, sånn at det dekker til både setene (i forhold til om hun spyr eller noe sånt), og som gjør at hun ligger litt tettere og tryggere. Hvor lang rekonvalens er det? Mener å huske den er ganske så lang? Vi drøftet operasjon som en mulighet da min ett år gamle BChann fikk konstatert HD, men det var egentlig aldri noe alternativ for oss- mentalt sett hadde han nok tålt dårlig å bli holdt så mye i ro så lenge etterpå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes noen sånne "hundelaken" som man kan feste i baksetet og i forsetene, sånn at det dekker til både setene (i forhold til om hun spyr eller noe sånt), og som gjør at hun ligger litt tettere og tryggere. Hvor lang rekonvalens er det? Mener å huske den er ganske så lang? Vi drøftet operasjon som en mulighet da min ett år gamle BChann fikk konstatert HD, men det var egentlig aldri noe alternativ for oss- mentalt sett hadde han nok tålt dårlig å bli holdt så mye i ro så lenge etterpå :wub:

Ja har vore inne på ebay å sett på sånne lakensaker og kjøpte nesten en sånn i går. Må og få nytt bilbelte til Akita siden det ho har nå er litt trangt.

Det blir 6 mnd der ho må være ganske rolig etter det eg husker. Har snakket med så mange forskjellige vetrinærer men får jo vite mer om det i sverige.

Har tenkt det samme som deg innimellom, men har funnet ut at ho vil ikke elske det, men elske tiden etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...