Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattunge i skogen! What to do?

:)Kine

Recommended Posts

Uff! Jeg fant en kattunge rett borti her nå. Den hylte fælt! Hva hadde dere gjort? Når jeg gikk forbi en halvtime senere, så lå den fortsatt der og hylte. Den var ca 15 cm meter lang. Den kunne gå, så den småløp etter meg når jeg gikk.. Er det noen som aner hvor gammel den kan ha vært? Tenkte jeg skulle ut å sjekke igjen litt senere ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk nå med deg stakkaren inn! Så ringer du vetrinær imorgen å spør hva du skal gjøre. De er pliktig til å hjelpe.

Ja, det er jo helt klart det som frister mest å gjøre. Men kan det ikke hende mora bare er ute på jakt? Jeg ringte på hos naboen og fortalte dette. De sa at det hadde vært noen der noen dager tidligere med den samme kattungen. Det betyr jo at mora stikker av innimellom? Vi har gått tur der hver dag i det siste og vi har ikke hørt noe før nå. Allikevel så hadde det vært akkurat på det samme stedet de andre hadde funnet katten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er kattepusen innomhus! Jeg er jo veldig redd for at det ikke bare var den ene da.. :wub: Det er jo så mørkt ute og jeg trodde den jeg så hadde en hvit haletupp..

Hunden i huset syntes det var litt FOR kult med kattepus. Han har tidligere jakta på mus og spist endel mus nå. Så han trodde vi hadde med pusen til han! Han satt pent og lurte på om han ikke kunne få den! Han glefsa etter den to ganger.. Nå er han i jaktmodus! :wub: Tips?? Jatakk! Han har vokst opp med katt, men det har han visst helt glemt..

Katten har nå fått litt kokt vann med litt sukker (ca 35 grader) og jeg gnidde den på magen sånn at den tissa. Jeg har ikke fått ut noe bæsj ennå. Vi skal ned på butikken etter landskampen å kjøpe ingredienser til hjemmelagd morsmelk! Jeg har lest meg opp endel! Nå skal vi snart ned på butikken og kjøpe h-melk, kremfløte og egg. Vi drar til dyrlegen og ringer den lokale dyrebeskyttelsen i morgen.

Jeg skal se om jeg ikke får lagt ut bilde etterpå. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bakehyllen på butikken, så finner du noe som heter vikingmelk fra nestle. Dette bruker mange som melkerstatning til små kattunger. Men det hørset jo ut som om denne kattungen er stor nok til å spise vanlig for, så du kan godt prøve det. Vanlig at de begynner å smake på det i 4-ukers alderen. Prøv litt kjøttdeig eller skinke (eller annet godt), og se om den vil ha

Alle kattunger er født med blå øyne, så du kan godt se på øynene hans og få et lite innblikk i hvor gammel den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket "ungene" mine synes mat var dritkult når de enda drakk bare melk. Hadde du noe godt på fingeren ble den prøvespist på :wub: Kjøp viking melk. De brukes som melkeerstatning. Det brukte jeg på kaninunger som av en eller annen grunn trengte det. Da brukte jeg sprøyte og lot de sute/sprøytet det inn i munnen deres. Men denne kattungen er vell stor nok til og drikke det i skål ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE gi melk eller kremfløte! Det tåler de ikke og kan gjøre mer skade enn nytte. Bland 1,5 dl kokende vann og 1,5 dl kaffe fløte med en eggeplomme. Dette er bra for dem, da kaffefløten ikke inneholder det de reagerer på. Ren melk kan gi den diare og gjøre den dehydrert. Ring dyrebeskyttelsen, det er sikkert noen som kan ta den inn i nærområdet ditt. Kjempe bra du tok den med inn for natten! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Nå har samboeren min forelsket seg i katten.. Han har døpt den "Persille". Jeg tror det er en gutt dammen..

Den er faktisk mer sånn 17-18 cm lang.. Men øynene er fortsatt veldig blå. Den maler og leker!

Ja, jeg ga den vann med en sprøyte. Men da det kom litt på fingeren min, så sleiket han opp det også. Hvor mye kan den drikke/spise? Slutter den når den er mett? Eller må jeg passe på? Sover den mye? Hva er kaffe-fløte? Jeg trodde det var kremfløte..

Han bråker mye! Ååå! for et mas! Og klatrer og detter. Han styrer fælt!

Edit: Vi har Dr. Baddakys fiskeolje. Hadde det vært godt for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den er rundt 6-7 uker, så den kan spise fast føde. Kattunger bør få spise så mye de vil, og den slutter når den er stappmett. Da vil den også mest sannsynlig sove ei lang stund etterpå.

Kattunger er viltre. Og når den heller ikke har noen søsken å få ut energien i lag med, så vil det gå ut over andre ting :wub:

Har dere kattedo til den? Vist den er vandt til å være ute, så er det ikke sikkert han er renslig enda.. men det finner dere nok ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den er rundt 6-7 uker, så den kan spise fast føde. Kattunger bør få spise så mye de vil, og den slutter når den er stappmett. Da vil den også mest sannsynlig sove ei lang stund etterpå.

Kattunger er viltre. Og når den heller ikke har noen søsken å få ut energien i lag med, så vil det gå ut over andre ting :wub:

Har dere kattedo til den? Vist den er vandt til å være ute, så er det ikke sikkert han er renslig enda.. men det finner dere nok ut :wub:

Aah! Så bra at den er så gammel! Da er det vel større sjanse for at den overlever! Jeg har dessverre ikke noen kattedo:/ Men klarer den å gjøre fra seg på egenhånd? Eller må jeg fortsette å gni den på magen? Kan den få vom og hundemat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den frisk og rask, og spiser, så overlever den nok.

Bare prøv med vom og se om den vil ha, spiser den så bare la den spise :wub: Liker den ikke det så prøv noe annet. Vist den kun er vandt til melk fra moren, så kan den være litt kresen. Har dog aldri opplevd en kattunge som har sagt neitakk til til rått kjøtt.

Vist du ikke har noe kattedo, så er det lurt å ordne et. En pappkasse med avis papir f.eks (ikke ideelt, men det er viktig at den har en fast plass, så den ikke lærer at den kan gå overalt på do), sett den der hver gang du ser han skal tisse eller bæsje. Kattesand kan du evt kjøpe i morgen.

Den skal klare å tisse og bæsje selv ja. Har opplevd at det kan ta litt tid for kattunger å bæsje når de har kommet i nytt hjem, men bare gi den litt tid.

Lykke til, kan tenke meg det kan bli en litt slitsom natt. Hørest ut som en selvskapsyk liten kar :wub:

Vil også anbefale å dra i dyrebutikke i morgen å kjøpe royal canin kitten tørrfor, der vil han få all den næringen han trenger. Om han ikke vil ha, så kan du godt blande med litt bløtfor :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Ja, jeg fant til slutt kaffefløte. Så nå har jeg viking-melk, kaffefløte, egg og vom! Katten har nå spist litt viking-melk og litt vom, og plutselig ble det helt stille! :wub: Jeg gleder meg til natta, ja! Heldigvis skal samboer og jeg dele på å passe den! Så da får jeg forhåpentligvis litt søvn og.:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger som er født ute i det ville og ikke har hatt menneskekontakt, ville aldri mjauet og avslørt seg eller "vist seg for fienden" på den måten, for ikke å snakke om å følge mjauende etter et menneske.

Jeg er ganske sikker på at dette er en kattunge som er født hjemme hos folk, og så er de hjerteløst kastet ut i skogen for å dø...

Det er bare en av mange måter folk forsøker å kvitte seg med uønskede kattungekull på. Sannsynligvis har denne kattungen hatt flere søsken, som antagelig befinner seg i skogen fremdeles. De kan ha vandret avgårde og spredd seg, hvem vet.

Alt som er beskrevet om kattungen her hittil, viser en kattunge som helt klart er vant til og glad i mennesker. Slik hadde den absolutt ikke vært om den var født i skogen. Jeg har sett og møtt ville kattunger, og det er nettopp det de er: ville (selv om foreldrene er huskatter, blir ungene "ville", om de er født uten menneskekontakt og lukt, f.eks. ute i et uthus eller i en steinur). Slike kattunger gjemmer seg og er musestille om de ser folk. Har de ingen retrettmulighet, så spytter og freser de lenge før du kommer nær nok til å ta på dem.

Denne krabaten var kjempeheldig, siden du fant den og tok den med hjem. Livredderen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger som er født ute i det ville og ikke har hatt menneskekontakt, ville aldri mjauet og avslørt seg eller "vist seg for fienden" på den måten, for ikke å snakke om å følge mjauende etter et menneske.

Jeg er ganske sikker på at dette er en kattunge som er født hjemme hos folk, og så er de hjerteløst kastet ut i skogen for å dø...

Det er bare en av mange måter folk forsøker å kvitte seg med uønskede kattungekull på. Sannsynligvis har denne kattungen hatt flere søsken, som antagelig befinner seg i skogen fremdeles. De kan ha vandret avgårde og spredd seg, hvem vet.

Alt som er beskrevet om kattungen her hittil, viser en kattunge som helt klart er vant til og glad i mennesker. Slik hadde den absolutt ikke vært om den var født i skogen. Jeg har sett og møtt ville kattunger, og det er nettopp det de er: ville (selv om foreldrene er huskatter, blir ungene "ville", om de er født uten menneskekontakt og lukt, f.eks. ute i et uthus eller i en steinur). Slike kattunger gjemmer seg og er musestille om de ser folk. Har de ingen retrettmulighet, så spytter og freser de lenge før du kommer nær nok til å ta på dem.

Denne krabaten var kjempeheldig, siden du fant den og tok den med hjem. Livredderen! :wub:

Ja, jeg har faktisk tenkt på dette selv.. Den virker veldig tam! Vi skal ut på leting etter flere i morgen.. Vi har vært der nede en gang til, men verken hørte eller så noe da heller. Uff! Det er så ille at folk behandler kattene sånn! Men er det ikke litt rart at naboen sier noen andre var innom med den noen dager før? Kan den ha overlevd så lenge i skogen alene?

Jeg er veeeldig glad for at vi tok den med inn nå, ja! Hehe.. Livredder, ja! :wub:

jeg tipper den er rundt 4-5 uker :wub: springer/går den stødig?

Den springer og går mye, men det er ikke så veldig stødig.. Den løper ganske fort.. Og klatrer mye! Men tryner enda mer!

Edit: Den vasker seg selv. Øynene er litt grumsete grønn/grå/blå.. Men fortsatt mer blå enn noe annet. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så liten kattunge skal ha morsmelkerstatning for katt, og den må fremdeles ha rompevask for å stimulere tømming(det selv om den kan komme til å begynne å tømme seg på egen hånd noen ganger). Den bør få babykitten som er beregnet på kattunger som skal venne systemet til fast føde, kattunger kan fort få magetrøbbel og de tåler det dårlig når de er så små. Jeg har selv vært fostermor for kattunger i samme alder, men var da så heldig å ha kattemor som tok seg av rompevask og mating. De kattungene var født ute, og det merktes på vaktsomheten deres. Du bør veie kattungen en gang om dagen om du beholder den selv til oppfostring. Og en ting til, ikke bruk blitz når du tar bilde av ansiktet til så liten kattunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. :wub:

I stad snakket samboer med landlorden, og hun fortalte at det ikke var første gang det var noen som hadde dumpet kattunger oppi her. :) Hun hadde selv tatt inn et kull for noen år siden.

Det går bare bra med den lille pusen! Han spiser mye og har bæsjet en gang. Det var uten hjelp. Den er veldig leken! I dag er det faktisk ganske stille. I går mjauet den i ett sett! Det ble mer og mer stille utover natta. Jeg måtte vekke den flere ganger for å sjekke at den ikke var bevisstløs. :) Dyrebeskyttelsen i nærheten er ikke åpne før på mandag. Og vi har ikke noe hastverk.. :)

Vi kjøpte forresten kattesand istad, og da tissa den i kattesanden. Så den virker veldig tam.. Vi prøvde med litt tørrfor og det virka som det ikke var første gang han smakte det.

Er det noen forslag til navn? Det ser ut som det er en gutt, men det er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for Lucky jeg også.. Eller Chance :)

Og så må jeg få si at jeg er veldig nysgjerrig på om du klarer å gi den fra deg igjen.. :wub: Jeg hadde aaaaaaldri klart det vet jeg.. hihi.. (for en fantastisk undskyldning til å få et dyr til i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...