Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne den rette hunderasen ?

Kajsa95

Recommended Posts

• Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Jeg såg litt på denne Dansk Svensk gårdhund, den var faktisk ikke så værst.

Er det sant at DSG har ett mildere gemytt enn JRT ?

OG ett spørsmål til, er det en bra nybegynner hund ? (:

Hehe, den er ikke verst nei, kjempe vakker og villig hund. Den skal ha et mildere gemytt enn JRT, men man kan aldri være sikker uansett rase da det forekommer utypiske individer i alle forskjellige raser. Ta kontakt med en oppdretter i ditt nærområde for å få hilse på noen individer, ta kontakt med raseklubben å hør om det er noe treff i nærheten og ta med din mor for å hilse på. velger du DSG er det lurt å kjøpe fra oppdretter da det er mange uregistrerte valper, og da kan man ikke være sikker på at det er en renraset DSG. Oppdretterne er også vare på hvilke hunder de bruker i avl. Sjekk opp litt rundt rasen, og når du bestemmer deg så sørg for at den er fra friske linjer med godt gemytt! :(

Jeg vil tro det er en bedre førstegangshund enn JRT (nå har jeg aldri eid en JRT selv, men de jeg kjenner har alle hatt andre hunder før denne rasen).

Vil absolutt anbefale DSG, jeg får min første egne i sommer :P

ta en titt her, les ltt og sjekk opp om noen oppdrettere; www.rdsg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nevnt før, men jeg prøver igjen i håp om at det synker inn: Slutt å fokuser så mye på utseende og se mer på egenskapene rasen har.

Regner med dette er fåfengt men...

Veldig enig med deg, og håper dette synker inn! UANSETT hvordan hunden ser ut, blir du forelsket iløpet av første dag! Jeg har egentlig aldri like whippeten noe serlig, synes den ser ut som ei fryktelig spinkel pingle. Så kjøpte ei venninne av meg en whippet, og jeg falt PLADASK og plutselig er det den fineste rasen! eneste grunnen til at jeg velger bort denne rasen nå er at jeg ikke har muligheten til å la den løpe av seg noe sted der hvor jeg bor nå!

Det absolutt viktigste er at du kan gi hunden det den trenger, og enda litt til! Ikke bry deg med utseende, uansett hvordan hunden ser ut, så blir den den fineste hunden i verden med en gang den er din :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har skjønt at dere men jeg bør ombestemme meg. Jeg forstår at en ikke tar en hund etter utseende, men når jeg liker en hund, har lest om den hvor ca. den er og sånt, så er jo en hund fin viss du liker den , det er det jeg mener.

Og grunnen til at jeg liker JRT er at den virker liten og tøff :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ett spørsmål:

Etter dere har fått inntrykk av meg om hvordan jeg liker en hund og hvordan den må være,

Hvilken hund syns dere faktisk passer til meg, si hva dere mener, STOR eller liten, langhåret eller korthåret,

Si hvilken rase dere mener passer fint til meg.

Jeg er:

Aktiv ( fer ofte på joggeturer, fotball og friidrett)

Liker å være ute

Har jo litt tålmodighet

Ryddig

Jah .. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvfølgelig også klar over at dette er en populær rase hvor avlen ikke nødvendigvis er den beste? Høy popularitet har aldri vært til det beste for noen raser...

Du må komme deg ut og møte hunder - mange - ikke bare les og se bilder.

Edit - bikkja kan ikke være med deg på fotballtrening eller slikt. Det er tid du ikke kan bruke på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke så dum, mange hunder kan spille fotball, men bare hjemme.

Jeg gidder jo ikke å drasse med meg hunden overalt da, som for eksempel : med venner ( av og til ), skole, trening osv. :aww:

Nei, dette er vel noe vi forstår, og da er det ekstra viktig at hele familien er med på denne beslutningen slik at du kan ta deg noen turer til venner, treninger osv uten at hunden da bare blir liggende hjemme og må vente på deg for å komme seg ut på tur. Jeg tror dansk svensk ville vært hakke bedre enn JRT, men det er ingen garantier. Ta en prat med noen oppdrettere; http://rdsg.no/Linker.htm

Er hele familien med på beslutningen og er klare for hund så kommer det til å gå bra. Men det er viktig å se på de negative sidene ved hundehold og evt rase slik at dette ikke kommer som en overraskelse, og at dere er forberedt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkuratt det ja,

Jeg, moren min og søsteren min, vi vil ha hund men det vil ikke faren min eller broren min, men broren min er snart 20-21 jeg vet ikke x) men han kan bare flytte ut, fordi jeg og søsteren min skal ha delt ansvar med hunden og av og til kan moren min gå og sånt.

Og det negative er vel at det er KJEMPE mye ansvar for en hund, iallefall som en valp, da må en gå turer om natten av og til ( det er bare noe jeg har lest sånn den ikke skal tisse inne) eller en kan ha hunden i ett bur om natten fordi hunder tisser eller bæsjer ikke der de søver som oftest. Og pelsstell kan være krevende, trene hunden og alt mulig.

Men det er mye positivt med det også.

Derfor vil jeg vite hvilken hund er en bra nybegynner hund sånn at jeg ikke kjøper meg en hund som er for erfarne folk, og er vansklig og trene og kan være aggressiv.

Jeg vil ha en hund som er lett og lære, lydig, snill, hengiven og akkuratt det var denne DSG-en :aww::hmm::lol: :L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkuratt det ja,

Jeg, moren min og søsteren min, vi vil ha hund men det vil ikke faren min eller broren min, men broren min er snart 20-21 jeg vet ikke x) men han kan bare flytte ut, fordi jeg og søsteren min skal ha delt ansvar med hunden og av og til kan moren min gå og sånt.

Og det negative er vel at det er KJEMPE mye ansvar for en hund, iallefall som en valp, da må en gå turer om natten av og til ( det er bare noe jeg har lest sånn den ikke skal tisse inne) eller en kan ha hunden i ett bur om natten fordi hunder tisser eller bæsjer ikke der de søver som oftest. Og pelsstell kan være krevende, trene hunden og alt mulig.

Men det er mye positivt med det også.

Derfor vil jeg vite hvilken hund er en bra nybegynner hund sånn at jeg ikke kjøper meg en hund som er for erfarne folk, og er vansklig og trene og kan være aggressiv.

Jeg vil ha en hund som er lett og lære, lydig, snill, hengiven og akkuratt det var denne DSG-en :aww::hmm::lol: :L

Jeg håper du ordla deg feil her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Bichon Frise? Det er endel pelsstell emd dem ja, men de er herlige, aktive og flotte hunder. Min først ehund var en Bichon Frisè, jeg fikk han da jeg var 6.7 år og han var der hele oppveksten min. han var med på ALT, i stallen , på agility, rideturer, i byen osv.

Han var ikke noe problem å ha løs (ikke noe jaktinnstikt) og veldig lettlært og villig til å jobbe.

Skal jeg noen gang kjøpe meg valp igjen så blir det uten tvil en Bichon Frise!

Min barberte vi noen ganger i året, så da hadde vi igrunn ikke såp mye pelsstell heller, også røyta han jo ikke, det var veldig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Frise er kjempe søte hunder men tåler de lange skiturer, lange turer mye mosjon da?

Jeg vet ikke men jeg har lest at de trenger lite mosjon ?

Tåler de joggeturer da, det kan en hund være med på.

Mange som har med hunder på joggetur og sykkeltur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Frise er kjempe søte hunder men tåler de lange skiturer, lange turer mye mosjon da?

Jeg vet ikke men jeg har lest at de trener lite mosjon ?

Tåler de joggeturer da, det kan en hund være med på.

Mange som har med hunder på joggetur og sykkeltur

Som tidligere nevnt i denne tråden så kan en hund gjerne få mer mosjon en den _trenger_ men en hund som krever mye mosjon blir ikke en glad hun av at den ikke får den mosjonen den trenger.

SImba var en aktiv liten pelsball han, han var flere ganger i uken med på rideturer som varte i 2-4 timer, han var med på 12 timers ridetur engang, galopptuerer hadde hen ingen problemer med å henge med på osv.

Han var også ofte med på sykkeltur med meg da jeg var liten, jeg bodde langt fra vennene mine og jeg og simba syklet/gikk 3 km hver vei for å leke med dem.

Mamma og pappa brukte også å ta med simba på både lange gåturer og sykkelturer. Det var ikke sjeldent at han var med på to turer på 3 t. dagen.

Men han kunne også fint ha en hel dag eller to uten noe særlig aktivisering uten at han brydde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase var simba da ? :aww:

Men jeg vil helst ha en hund som krever MYE mosjon.

En mops trenger lite mosjon, den kan ikke gå så langt da, iallefall ikke springe så masse pågrunn av den har flatt tryne og kan ha pusteproblemer da :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase var simba da ? :aww:

Men jeg vil helst ha en hund som krever MYE mosjon.

En mops trenger lite mosjon, den kan ikke gå så langt da, iallefall ikke springe så masse pågrunn av den har flatt tryne og kan ha pusteproblemer da :hmm:

Jeg regnet med at du koblet at han var en Bichon Frise siden det var den rasen jeg anbefalte deg.

Det at en mops ikke kan gjøre så mye besvarte du degselv på og en bichon frise har ikke flatt ansikt og har helelr ikke de problemene som en mops har.

Men hvorofor vil du ha en rase som krever mye? Hvor mange timer dagen kan du bruke på å løpe rundt i skogen med hunden og hvor mange timer kan du bruke på å aktivisere den mentalt?

Når en Bichon Frise kan være så aktiv som det Simba var så har du vel nå fått bevis for at en hund som krever lite kan gjøre mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...