Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan overtale foreldrene til å si ja til en hund ?

Kajsa95

Recommended Posts

Men det å passe andre sine hunder blir litt vanskelig. For jeg har bare en nabo som har hund, men de trenger ikke pass og kjenner ikke så mange som har hund, og onklene mine og tanter og sånn har heller ikke hund og de bor jo LANGT vekk herifrå.

Av og til så passer jeg nabohunden, men det eneste jeg skulle gjøre då, hva å gå turer med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til så passer jeg nabohunden, men det eneste jeg skulle gjøre då, hva å gå turer med den

Det gjorde jeg med naboens bikkjer så lenge de levde jeg, begynte vel da jeg var rundt 9 og gikk faktisk til jeg var 15/16 fordi jeg var blitt så glad i voffsene.

Jeg lærte utrolig mye av å lufte de og i dag er jeg 19 og har to hunder men bor for megselv i egen leilighet for muttra hadde ikke vært villig til å ha dobbelt opp med galskap. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kanskje jeg er en liten fjortis, men jeg kan fortsatt ta av meg en hund. Jeg vet det ikke er bare bare å ha en hund.

Jeg tenkte jeg bare skulle fortelle at på grunn av diverse sykdommer vi har hatt på hunden vår, så har vi brukt over 100 000 på hunden allerede. Jeg er bare utrolig takknemlig for at det kom nå og ikke tidligere. Hvis både samboer og jeg fortsatt hadde vært studenter, så er hadde vi nok måttet ha avlivet hunden. Jeg tviler ikke på at du kunne tatt deg av en hund nå! Men det er uforutsette ting som skjer senere i livet ditt. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe man bør tenke på når man ønsker seg hund, er ikke bare det at man skal ta seg av hunden selv.

Bor man hjemme hos foreldrene sine, så er det deres hjem som må huse en hund. Litt avhengig av størrelse, så kan en hund slite endel på inventar. Som riper i gulv, på dører osv. Skal man bort, må hunden sitte i noen andres bil.

Jeg har hatt mange hunder, og noen har vært enkle, mens andre har plutselig sitti å gnagd på ett bord eller hoppet opp i sofaen for å spy :S

Verste var vel min første hund (jeg bodde hos mine foreldre), som hoppet, og klarte snuble inn i ett nytt spesialdesignet nytt dyyyrt kjøkken, og rive ned en hjørnehylle...En hund som ellers var rolig og aldri gjorde noe galt.

Samme hvor flink man er med hunden sin, så vil andre medlemmer av husstanden måtte tåle en hund. Hvis man virkelig ikke vil ha hund, så blir ikke nødvendigvis lysta noe større ved å få dyret i hus.

Og det er faktisk slik at man ikke kan få alt man har lyst på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kanskje jeg er en liten fjortis, men jeg kan fortsatt ta av meg en hund. Jeg vet det ikke er bare bare å ha en hund.

Jeg har sett på noen raser og sånne ting, så jeg vet hvilken hunderase jeg ska ha, eller iallafall noen ideer.

Da bør du bevise det! :wub: Enkelt og greit :wub:

Men det å passe andre sine hunder blir litt vanskelig. For jeg har bare en nabo som har hund, men de trenger ikke pass og kjenner ikke så mange som har hund, og onklene mine og tanter og sånn har heller ikke hund og de bor jo LANGT vekk herifrå.

Får du lov å passe hunder hjemme hos deg? Hvis ja, hvor bor du? Kan jo være noen her som har hunder du kunne prøvd å ha en uke. Jeg hadde ihvertfall vært villig til å la deg prøvelåne Tinka en ukes tid :wub: Hun er jo phalene, ganske lik papillon om det er det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg bare skulle fortelle at på grunn av diverse sykdommer vi har hatt på hunden vår, så har vi brukt over 100 000 på hunden allerede. Jeg er bare utrolig takknemlig for at det kom nå og ikke tidligere. Hvis både samboer og jeg fortsatt hadde vært studenter, så er hadde vi nok måttet ha avlivet hunden. Jeg tviler ikke på at du kunne tatt deg av en hund nå! Men det er uforutsette ting som skjer senere i livet ditt. :wub:

Håper ikke budskapet ditt er at man må ha 100.000 i banken (og ikke studere) for å ha hund :wub:

Er det forresten bare hos meg masing funket, eller? :wub: Maste og gråt meg til ganske mye når det kom til hund, men viste jo selvsagt interesse også.

Men ja, har du penger til dette? Jobber du utenom skole? Har du noen til å passe den når du er borte, når den enda er valp?

Jeg tror det vil lønne seg, som alle andre sier, å vise stor interesse. Pass andres hunder, dra på hundetreninger/treff i området ditt for å bli kjent med andre hundemennesker og vis at du er interessert (at du bor langt unna er ingen unskyldning :wub: ), les bøker osv. Ikke minst må du vise ovenfor foreldrene dine at du er en ansvarlig jente. Jeg har mange venner som "glemmer" hundene sine når de får seg kjæreste eller en ny vennegjeng, og jeg forstår også at foreldre ikke vil tillate datteren å få valp dersom du er av typen som krangler med de titt og stadig (*host*).

Men du er 14 år og du kan få deg en jobb og du kan kjøpe hund for konfirmasjonspengene. Jeg gjorde dette når jeg var 14 år gammel, og hentet hunden når jeg var blitt 15. Jeg fikk ikke lov av min far til å ha enda en hund (vi hadde en fra før), men da truet jeg med å flytte ut, og da var det greit allikevel (sleipt knep, men jeg hadde uansett tenkt til å flytte og gjorde det etter 1 år) :hmm: Men jeg viste at jeg var totalt uavhengig av foreldrene mine no matter what, og så lenge de slapp å måtte ta noe del i hundeholdet mitt, så var det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vell kanskje ikke om du kjøper deg en hund men at familien kjøper en valp sammen? Hva med og vise fram raser, fortelle litt om hund, ta med familien din på noe hunderelatert så de kanskje viser noe intresse for hund? Det er hardt og inndrømme det, men er du 14 så er det deilig og ha foreldre som lufter og mater hunden av og til. Tenkt og det er noe kjempekult som skjer etter skolen f.eks, men du må hjem for og lufte hunden, da er det greit om hunden ikke bare er din, da kan jo noen andre lufte den : )

Men har du tenkt på hva du vill etter ungdomskolen? Hvordan fremtiden din ser ut?

Helt ærlig, synes jeg for mange foreldre er for spektiske til hund, når barnet viser stor intresse og ansvar for og ha en hund. Jeg er så glad jeg har hundeglade foreldre. Når jeg kom jeg ett par dager gammel fra sykehuset satt det jo allerde da to hunder og ventet på meg :wub:

Har dere noen omplasseringsorganisasjoner i nærheten som har noen krisehjemsordningen? Da får du jo hund og passe i et par dager. Og du får erfaring med hunder i alle aldere og raser.

Lykke til med hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Lykke til!

Jeg har hund nå i alder av 16, og utrolig glad for det. For hund er en utrolig hengiven og sunn livsstil, som i tillegg er krevende og byr på en hel del utfordringer både ventet og uventet. Jeg vet ikke hvor lenge jeg maste om hund før jeg fikk det, regner med at jeg startet allerede i 5-års alderen.

Det startet med at jeg begynte å passe en gammel blanding av elghund og buhund om jeg ikke husker feil med navn Bamse. Så skilte mamma og pappa seg når jeg var rundt ti år og jeg startet å passe samojedtispa til eks-kona til stefaren min. Så var endelig den store tida, jeg fikk meg egen hund i en alder av 11, og er det en ting jeg er sikker på er at om jeg en gang får ett barn som vil ha egen hund så skal barnet ikke få det bare 11 år gammel. Jeg var alt for ung, etter min mening. Rett og slett ikke klar for det, men uansett nå er jeg super glad for at jeg fikk det. Ja, jeg motsiser meg selv her.

EDIT: Dette avsnittet var temmelig OT

Men det er en helt utrolig god følelse det å endelig lykkes med noe etter å slite seg gjennom. For en hund er ikke bare, bare, rett og slett. Ja, du har sett hundetrening på TV, men jeg lover deg hundetrening er noe helt annet i praksis. Det er virkelig ikke så enkelt. Det er ikke bare si nei til hunden og dermed vil den høre. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har grått, og rett og slett har hatt lyst til å gi opp. Men så kommer de gode tidene da alt bare er fryd og gammen. Vil bare si at hunden også kommer i "tenårene" og slik som med oss mennesker så er ikke den tiden så enkel. Nå er det vel forskjell fra individ til individ. Men en hund krever masse.

Jeg behøver nok ikke nevne noen flere positive for de veier jo opp uansett.

Lykke til med mas! Og du klarer det nok, men husk at nå kommer en tid med masse eksamener snart og om du da har hund er det viktig å ha foreldre i bakhånd, og kanskje tenke litt over videregående. Har du tenkt til å bo hjemme da?

Jeg bor ikke hjemme nå, nå er jeg østfolding. Naturbruk på tomb videregående i råde og er så heldig at jeg har mulighet til å ha med meg hunden og det er en fantastisk løsning. Nå har jeg alt ansvar selv, pappa hjelper meg med forsikring, helsesjekk, vaksiner, ormkur og fòr. Heldigvis. Og husk at uventede situasjoner kan skje. Bare for ett par uker siden når jeg var ute og gikk med Vesla for kvelden ble hu flydd på av en irsk ulvehund. Og det er situasjoner man så uheldig kan komme i, uansett hvor mye man prøver å unngå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å delta på hundeleir, f.eks med Oslo hundeskole. Her lærer man masse om hund og hundetrening. Man kan låne hund på leiren, om man ikke har hund selv.

Her får man trent litt forskjellig med hunden, bla spor og agility. Du trenger ikke kunne noe om hund for å være med, men du kan garantert mer når du drar derfra.

Du kan lese mer på www.hundeleir.no om du er interessert :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maste og maste... Det funket ikke på mine foreldre, men det som derimot funket var når jeg fikk alvorlige forkalkninger i hoftene og måtte selge hesten min. Da kunne jeg ikke ri (som jeg hadde gjort de siste 8 årene), og jeg sa at fikk jeg ikke en hund, så kjøpte jeg en chinchilla. Da freaket mamma ut, og det tok vel et par mnd før de bestemte seg for at vi skulle kjøpe hund. Da var jeg 16 år. Jeg flyttet hjemmefra når hunden var to år, men jeg hadde henne mye, og hun var i hovedsak min hund. Desverre så var hun syk, og levde bare til hun var 5år. Jeg har ikke hatt mange år uten hund etter henne. Jeg hadde jo hatt egen hest før det, så mamma og pappa visste at jeg taklet mye jobb med dyr. Er mye jobb med hest og... Jeg tror at du må bevise hvor mye dette betyr for deg, og at du er villig til å trene hunden. Samtidig så tenker jeg at om du får en hund, og du flytter når hunden er 6-7 år og ikke kan ta den med, hvem skal ha den da? Vil foreldrene dine kunne ha den og ta godt vare på den? Eller må den omplasseres? Hvis de overhodet ikke vil ha hund er det kanskje best med lånehund, til du har etablert deg litt mer, og vet hva du vil og skal og kan kjøpe egen hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten bare hos meg masing funket, eller? :wub:

Jeg satt og sang "Jeg vil ha en liten hund" konstant i bilen i 4 mnd. :)

Sangstemmen min ligger på det nivået at Bogar la seg på ryggen da jeg sang til han, og Nirm legger seg over munnen min. Så det kan være det som var utløsende faktor for min mor og. Egen mentale helse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil, så er det ikke vanskeligere enn å sette inn en annonse i avisen/på nettet - det gjorde jeg. Hvis du skal kunne bevise at du er klar for en hund, så krever det innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om hva du kan gjøre for å få foreldrene dine til å gi deg lov til å ha hund. Hm... Hva kan du gjøre? Du er midt i den beste manipuleringsalderen. Et godt utgangspunkt er hvis foreldrene dine er glade i dyr. Er de det? For selvom du har all verdens intensjoner om å ta deg av hunden selv, vil du bli syk, reise på skoleturer, flytte hjemmefra, overnatte hos venninner, få en allergisk kjæreste, være blakk akkurat når hunden din får våteksem og ørebetennelse, trenge skyss til og fra dyrlege og hundetreninger. Derfor er mitt råd at du finner en strategi for å få foreldrene dine til å selv ønske hunden i hus. Ta dem med på besøk til noen som har valper ("Nei, vi skal ikke kjøpe, bare se på. Det er jo lurt at jeg lærer så mye som mulig før jeg en gang i fremtiden får meg hund"). Dra dem med til omplasseringssentre og se på hunder og snakk med de som jobber der. Bli superglad og "jegharryddarommetutenatdubameg" hver gang du møter det minste vennlighet i forhold til hundeprat eller hundebesøk. Bearbeid dem langsomt men sikkert mot ditt endelige mål, egen hund. Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og sang "Jeg vil ha en liten hund" konstant i bilen i 4 mnd. :)

Sangstemmen min ligger på det nivået at Bogar la seg på ryggen da jeg sang til han, og Nirm legger seg over munnen min. Så det kan være det som var utløsende faktor for min mor og. Egen mentale helse. :)

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke budskapet ditt er at man må ha 100.000 i banken (og ikke studere) for å ha hund ;)

Hehe.. Jojo! Har ikke alle med hund det?? ;)

Hvis de 100.000 måtte betales på en gang, så hadde vi hatt store problemer! Budskapet var egentlig at det koster å ha hund! Som oftest mer enn det planlagte..

Men jeg syns Kristiin kom med et bra forslag. Skaff en hund sammen med foreldrene dine! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da bør du bevise det! :P Enkelt og greit :P

Får du lov å passe hunder hjemme hos deg? Hvis ja, hvor bor du? Kan jo være noen her som har hunder du kunne prøvd å ha en uke. Jeg hadde ihvertfall vært villig til å la deg prøvelåne Tinka en ukes tid :P Hun er jo phalene, ganske lik papillon om det er det du ønsker.

Jeg bor i Møre og Romsdal ;)

Nært ålesund, 1 og en halv time fra Ålesund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skaffe meg en hund med foreldrene mine, moren min vil ha hund, men pappaen min vil ikke.

Men han sa nei, då vi skaffet oss katt, data, internett, oppvaskmaskin, å se hva vi har idag.

Jeg vet at det er dyrt med hund sidenfor vi kan ha en hund i ca. 15 år, og da er jeg vel 29 elns.

Men kanskje jeg bør skaffe meg en hund med foreldrene mine ;)

Takk for alle svarene ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alså jeg trenger ikke å gå turer med andre sine hunder. Som dere kom ideer med kunne jeg passe naboens hund osv. hva skal de med pass når de kan passe hunden selv da?

Jeg trenger ikke å låne, eller gå tur med en hund da, før jeg gjekk ofte tur med en hund som het Picasso, jeg gikk ofte tur med ham og hadde ham med hjem. Jeg synes det var kjekt jeg iallfall og gå tur og bade med ham. Han hadde også en sånn inngjerding ting i hagen der vi lekte med ham.

Vasking og børsting alså pelsstell tror jeg vil gå fint, fordi jeg er jo vant med å børste en katt sin pels, og ett hakk vanskeligere blir det å børste hunden sin pels.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alså jeg trenger ikke å gå turer med andre sine hunder. Som dere kom ideer med kunne jeg passe naboens hund osv. hva skal de med pass når de kan passe hunden selv da?

Jeg trenger ikke å låne, eller gå tur med en hund da, før jeg gjekk ofte tur med en hund som het Picasso, jeg gikk ofte tur med ham og hadde ham med hjem. Jeg synes det var kjekt jeg iallfall og gå tur og bade med ham. Han hadde også en sånn inngjerding ting i hagen der vi lekte med ham.

Vasking og børsting alså pelsstell tror jeg vil gå fint, fordi jeg er jo vant med å børste en katt sin pels, og ett hakk vanskeligere blir det å børste hunden sin pels.

;)

Det var ikke det jeg tenkte altså.. tanken min var at du lånte en hund, f.eks. en ukes tid eller to, og latet som om det var din egen den perioden. Så får du kjent på hvordan det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...