Gå til innhold
Hundesonen.no

Import fra Sverige


Theri

Recommended Posts

Når en henter seg inn en valp fra sverige, og møter oppdretteren på norsk side av grensa, må en da betale toll og moms? Hvis det ikke betales noe ved innførsel, kan NKK kreve at det betales moms når valpen skal omregistreres til NKK da hvis den koster mer enn 6000 kr? Eller bryr ikke NKK seg om det uansett kjøpesum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått det rett er det ved grensepassering man skal fortolle. Altså blir dette opp til oppdretter å velge om h'n vil kjøre på grønt eller rødt over grensa. Er valpen først kommet inn i 'Norge er det nok ingen som vil blande seg eller kreve framlegging av fortollingspapirer. NKK legger seg ikke opp i moms og slikt. De krever kun kjøpsattest med eierinfo og svensk stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Når en henter seg inn en valp fra sverige, og møter oppdretteren på norsk side av grensa, må en da betale toll og moms? Hvis det ikke betales noe ved innførsel, kan NKK kreve at det betales moms når valpen skal omregistreres til NKK da hvis den koster mer enn 6000 kr? Eller bryr ikke NKK seg om det uansett kjøpesum?

Hvis man kjøper en hund i sverige skal det betales mva på denne ved innføring til norge (25% av kjøpesum). Hvis hunden er en staff skal den også ha blodprøve fra sverige for å bli registrert i NKK i tillegg til svensk registrering og kopi av kjøpekontrakt.

At man gidder å gjøre seg til kjeltring for noen skarve tusenlapper, det får stå for oppdretter og kjøpers regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en valp av en person/oppdr. som befinner seg i Norge (både valp og person), så er det ikke ditt ansvar å betale moms for den. Det er den som frakter den over grensen (og da også eier valpen) som ser ansvarlig for at dette gjøres på lovlig måte.

Hvor ansvarlig man er strafferettslig er, siden man da faktisk VET at hunden er smuglet inn i landet, får noen annen svare på..

NKK har ikke noe med hva du har betalt eller ikke i moms for valpen - de krever originale stamtavla (reg.beviset) samt noe som bekrefter eierskapet (f.eks. kontrakten).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som kjøper hund fra utlandet plikter selv til å finne en bemannet tollstasjon og betale mva.

Hvis du ikke gjør det, og de finner ut av det i etterkant, kan du risikere å betale bot + kjøpssummen av valpen (de kan ikke inndra en levende vare).

Når det gjelder NKK så foregår det ingen sjekking opp i mot tollen såvidt meg bekjent. For omregistrering trenger de bare kjøpsavtale og SKK stamtavle, ingen fortollingspapirer :D

Så det blir jo opp til deg om du vil følge loven eller ikke, men det er jo alltid en liten risiko for å bli tatt.

Er det en staff du skal hente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk hjem staffen vår igår. Å så satt jeg nå og kikket gjennom stamtavle å sånn som skal sendes inn til NKK, å så kom jeg til å tenke på om plutselig NKK kan kreve mer penger enn selve omregistreringsavgiften. Oppdretter bor i sverige og jobber i norge, så vi møtte han der han jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg sto i tollen 3 og en halv time for å betale momsen på Kita og søsteren hennes.... De hadde jo ikke peil de som jobbet der om dagen :P Fikk til svar at når man kom med slike spesielle tilfeller fikk man komme på dagen :P Trodde hunder var ganske vanlig over grensen jeg :D men vi kom nå avgårde, etter MYE om og men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som kjøper hund fra utlandet plikter selv til å finne en bemannet tollstasjon og betale mva.

Hvis du ikke gjør det, og de finner ut av det i etterkant, kan du risikere å betale bot + kjøpssummen av valpen (de kan ikke inndra en levende vare).

Når det gjelder NKK så foregår det ingen sjekking opp i mot tollen såvidt meg bekjent. For omregistrering trenger de bare kjøpsavtale og SKK stamtavle, ingen fortollingspapirer :D

Så det blir jo opp til deg om du vil følge loven eller ikke, men det er jo alltid en liten risiko for å bli tatt.

Er det en staff du skal hente?

Har du skrevet feil her? Eller må man faktisk betale bot + kjøpssummen av valpen?

Og til TS, har du snakket med oppdretter? Det er jo mulig at momsen er blitt betalt, og er inkludert i kjøpssummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler egentlig på at moms er inkludert siden kjøpesummen var så lav. :P Og de hadde et trangt tidsskjema i forhold til å rekke obb og levering av valper før jobb. Menmen... Men da vet jeg ihvertfall at det ikke er noe problem i forbindelse med omregistrering til NKK. :D Har jo både stamtavle og kjøpekontrakt, og blodprøve ble tatt i og sendt fra sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet feil her? Eller må man faktisk betale bot + kjøpssummen av valpen?

Blir du tatt for å smugle 14 flasker vin for mye, får du en bot og de inndrar de fjorten flaskene.

Siden de ikke inndrar levende dyr, må du betale kjøpesummen i stedet, for at det skal svi med samme verdi.

Hvis en da har en kjøpekontrakt med mistenkelig lav kjøpesum - eksempelvis for å få lavere MVA, vil de selv anslå verdien på hunden og regne ut MVA/bot etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, riktig det med bøter hvis man blir tatt - men det forutsetter jo at det er TS som har smuglet inn valpen, ikke sant?

Hvis jeg kjøper et eller annet på Finn.no - så kan jeg selvsagt ikke være ansvarlig for hvordan den tingen kom inn i landet, vel? Oppdretteren kan derimot tas for smuglingen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du tatt for å smugle 14 flasker vin for mye, får du en bot og de inndrar de fjorten flaskene.

Siden de ikke inndrar levende dyr, må du betale kjøpesummen i stedet, for at det skal svi med samme verdi.

Hvis en da har en kjøpekontrakt med mistenkelig lav kjøpesum - eksempelvis for å få lavere MVA, vil de selv anslå verdien på hunden og regne ut MVA/bot etter det.

Men hva med MVA'en? Jeg forstår jo at når de inndrar 14 flasker så slipper man å betale MVA, fordi man faktisk ikke fører flaskene inn i landet allikevel.

I dette tilfellet beholder man jo produktet, da burde man jo betale moms på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som faktisk gjelder her er det ikke nødvendigvis lett å forstå..

Denne saken er komplisert av flere grunner..

For det første jobber altså oppdretteren i Norge, men bor i Sverige.

Jeg antar at vedkommende da kan ha med en vare med en verdi på inntil NOK 6000,- inn til Norge dersom det er minst 24 timer siden sist utreise.

Jeg antar videre at valpen har kostet oppdretteren mindre enn NOK 6000,-, og at verdiøkningen skjer ved overdragelse i Norge.

I et slikt tilfelle ville min personlige vurdering vært at alt er gjort helt lovlig i det aktuelle tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varer som er innført for salg skal betales moms på. Prøver man å unngå dette får man straff (bot), og varen (eller tilsvarende verdi i tilfelle med enkelte unntak, som dyr) inndratt. Det er i prinsippet det samme som å kjøpe smuglervarer.

Såvidt jeg husker kan man også bli straffet for å kjøpe smuglervarer (røyk, alkohol, kjøtt, whatever), ihvertfall dersom det er åpenlyst at man burde visst om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant Simira, men spørsmålet er om dette nok vil kunne være unntaket som bekrefter regelen.

Vedkommende som tok inn valpen er neppe næringsdrivende.

Kostprisen er neppe under NOK 6000,-

Jeg tror trådstarter bør prate med fylkesskattekontoret eller det lokale tolldistriktet for å få klarhet i dette.

Personlig ville jeg gitt ****, det blir aldri oppdaget uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant Simira, men spørsmålet er om dette nok vil kunne være unntaket som bekrefter regelen.

Vedkommende som tok inn valpen er neppe næringsdrivende.

Kostprisen er neppe under NOK 6000,-

Jeg tror trådstarter bør prate med fylkesskattekontoret eller det lokale tolldistriktet for å få klarhet i dette.

Personlig ville jeg gitt ****, det blir aldri oppdaget uansett.

Sant, det er en maksverdi der.

Og jo, det blir oppdaget. Kjenner til flere som har blitt tatt, og det er hverken gøy eller billig. Men klart, det er nok snakk om en ganske liten brøkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med MVA'en? Jeg forstår jo at når de inndrar 14 flasker så slipper man å betale MVA, fordi man faktisk ikke fører flaskene inn i landet allikevel.

I dette tilfellet beholder man jo produktet, da burde man jo betale moms på det!

En SLIPPER ikke å betale MVA, en får KONFISKERT varene. Smuglervarer blir solgt på politiauksjoner, destruert, sendt tilbake, etc - men levende dyr kan ikke behandles på samme måte.

Smugler VELGER ikke å beholde dyret, men tollvesenet har funnet det som den mest hensiktsmessige løsningen framfor å beslaglegge flere hunder i uka. Det er altså PRAKTISK at smugler får beholde hunden, men det er likefullt en forbrytelse som skal bøtelegges OG en må betale hundens verdi i stedet for å få hunden beslaglagt. Smugler har ingen posisjon til å VELGE om en beholder varen eller ei, men dyr har en særstilling siden det er levende liv.

Er det snakk om smugling av hunder som ikke oppfyller innførselskravene, blir det selvfølgelig noe annet - jeg snakker her om svenske hunder eller utenlandske hunder med tilstrekkelige vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En SLIPPER ikke å betale MVA, en får KONFISKERT varene. Smuglervarer blir solgt på politiauksjoner, destruert, sendt tilbake, etc - men levende dyr kan ikke behandles på samme måte.

Smugler VELGER ikke å beholde dyret, men tollvesenet har funnet det som den mest hensiktsmessige løsningen framfor å beslaglegge flere hunder i uka. Det er altså PRAKTISK at smugler får beholde hunden, men det er likefullt en forbrytelse som skal bøtelegges OG en må betale hundens verdi i stedet for å få hunden beslaglagt. Smugler har ingen posisjon til å VELGE om en beholder varen eller ei, men dyr har en særstilling siden det er levende liv.

Er det snakk om smugling av hunder som ikke oppfyller innførselskravene, blir det selvfølgelig noe annet - jeg snakker her om svenske hunder eller utenlandske hunder med tilstrekkelige vaksiner.

Det skjønner jeg jo, det skriver jeg jo faktisk også at jeg skjønner (og vet). Nå syntes jeg virkelig du unngår å svare på det jeg spurte om.. så se under:

Det jeg spørr om, er burde man ikke attpåtil boten og kjøpesummen, betale momsen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg jo, det skriver jeg jo faktisk også at jeg skjønner (og vet). Nå syntes jeg virkelig du unngår å svare på det jeg spurte om.. så se under:

Det jeg spørr om, er burde man ikke attpåtil boten og kjøpesummen, betale momsen!?

Ring til Toll- og avgiftsdirektoratet og spør da vel? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du lurte på dette:

som sikkert er noe som Toll- og avgiftsdirektoratet kan svare lett og greit på dersom du ringer dem. :D

Jeg spurte, fordi det ble skrevet at man kun betalte kjøpesum+bot, noe jeg syntes var rart.. at man "slipper unna" momsen. Og om ingen her på sonen vet det, så får det bare være.

Ikke har jeg importert eller skal importere hund i nærmeste fremtid, og uansett så har jeg ingen planer om å snike meg unna momsen. Derfor vil jeg si at jeg ikke har noen grunn til å ringe Toll- og avgiftsdirektoratet. Det får du rett og slett bare forstå.

Og om du hadde lest litt nøyere, så hadde du sett at jeg quotet en annen, da jeg syntes det var litt unødvendig å påpeke noe som allerede var veldig klart (for meg ihvertfall) når spørsmålet var noe helt annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...